"Miksi autat ulkomaan ihmisiä, kun kotimaassakin on apua tarvitsevia"
Kuulun yhteen Facebook-ryhmään, jonka teemaan sopien hyväntekeväisyysasiat nousevat aina välillä esille. Kukaan ei koskaan pysty ottamaan ulkomaille suuntaavaa hyväntekeväisyyttä esiin ilman, että joku syyllistää ulkomaisten ihmisten auttamisesta, kun Suomessakin on "niin paljon apua tarvitsevia".
Mutta hei oikeasti, näissä viimeisimmissä ketjuissa kysymys on ollut Romanian lapsia auttavasta Joulun lapsi -keräyksestä ja Jemenissä nälänhädästä kärsivien ihmisten auttamisesta. Voiko joku käsi sydämellä väittää, että suomalaisten (lasten) kurjuutta voi samana päivänäkään verrata niihin lapsiin, jotka KUOLEE NÄLKÄÄN tai elää maapohjaisissa hökkeleissä Romanian maaseudulla?
Suomessa kahden alle 10-vuotiaan lapsen yksinhuoltajavanhemmalle taataan 1134 euroa rahaa kohtuullisen vuokran, sähkön, veden, kotivakuutuksen, lääkkeiden ja lääkärikulujen jälkeen. Ylimääräistä on mahdollista saada mm. kodinkoneisiin tai lasten harrastuksiin sekä oppimateriaaleihin. Suomessa on ilmainen peruskoulu ja köyhien lapsille ilmainen päivähoito. Seurakunnat ja kunnat tarjoavat ilmaisia tai todella kohtuuhintaisia harrastuksia.
Näitä kotimaan huono-osaisia tuetaan 44,1 prosentin kokonaisveroasteella joka ainoa vuosi. Ja sitten sekään ei riitä, vaan ollaan kateellisia siitä, että joku lahjoittaa mieluummin pehmolelun Romanian köyhälle lapselle tai antaa kaksikymppisen sellaisten lasten ruokintaan, jotka muuten kuolevat, ei niille lapsille, jotka ovat huono-osaisia ja syrjäytymisvaarassa, koska heillä ei ole Adidaksen huppareita tai iPhonea.
Mulle on tietenkin täysin ok, että joku lahjoittaa pelkästään suomalaisille ja ihan fine sekin, ettei lahjoita yhtään mihinkään. Saataisiinko kuitenkin mekin jatkossa olla rauhassa, jotka annamme mieluummin koulukirjoja Tansaniaan kuin GoPro-kameroita Tampereelle (bongattu aito lahjatoive Joulupuu -keräyksestä)?
Kommentit (89)
Etuoikeutettujen suomalaisten sosiaaliturvaa pitäisikin leikata ja jakaa ulkomaille.
Laitan vain joulunlapsi.fi keräykseen, koska Romanian ja Moldovan lastenkotilapset ja slummilapset eivät tiedä elintasosta, joka on suomalaisessa vuokra-asunnossa. Monet slummilapset asuvat maalattiataloissa, joissa ei ole vesijohtoa. Joulunlapsi-paketti voi olla ainoa keino saada saippuaa ja koulutarvikkeita.
Jokainen saa ihan vapaasti päättää, ketä haluaa auttaa. Siinä ei ole kenelläkään muulla nokan koputtamista.
Vierailija kirjoitti:
Laitan vain joulunlapsi.fi keräykseen, koska Romanian ja Moldovan lastenkotilapset ja slummilapset eivät tiedä elintasosta, joka on suomalaisessa vuokra-asunnossa. Monet slummilapset asuvat maalattiataloissa, joissa ei ole vesijohtoa. Joulunlapsi-paketti voi olla ainoa keino saada saippuaa ja koulutarvikkeita.
Kaunis ajatus, mutta kyseisellä projektilla on vahva uskonnollinen missio. Haluatko tukea uskonnollista käännytystä?
Ihmiset on mulle samanarvoisia joten siinä mielessä ei ole merkitystä ketä autan.
Täsmälleen samaa mieltä.
Minusta tuo on tietyn poliittisen puolueen kannattajien älämölöintiä rutkuttaa "mieluummin kotimaahan" apua. Samat tyypit - kun vähän raaputtaa - paljastuvat kumminkin itse juuri niiksi, jotka eivät auta yhtään ketään, koska herranen aika, siinähän kuluisi rahaa!
Samat tyypit kailottavat, miten kaikki hyväntekeväisyys on "huijausta" ja raha valuu "avustusjärjestöjen taskuun", vaikka todellisuudessa ainakin isojen järjestöjen talous on hyvinkin tarkkaan valvottua, koska ne saavat valtionapua ja ovat sen takia valtion tilintarkastajien kammattavina. Ja tilinpäätöstiedot löytyvät netistä, ja niistä näkee, että yleensä alle kymmenesosa (vaihtelee järjestöittäin ja kohteittain, mutta keskimäärin näin) lahjoitusvaroista menee organisaation pyörittämiseen.
Faktat vain tuppaavat pilaamaan hyvän öyhötyksen, siksi niistä viisveisataan.
Minulta apua heltisi välittömästi, jos tarvitsijana olisi esimerkiksi se isä, joka pienen (n 3v) lapsen kanssa oli perässäni kaupan kassalla. Jonka kortilla ei ollut katetta ja kolkiosta laski sen makaroonipussin hinnan, jota siis se pikku-poika piti kuin aarrettaan käsissään.
Mistä heidät löytää? Ne, jotka ovat oikeasti sitä apua täällä vailla, eivätkä välttämättä saa tai tiedä hakea avustusjärjestöjen suomia apuja.
Vierailija kirjoitti:
Etuoikeutettujen suomalaisten sosiaaliturvaa pitäisikin leikata ja jakaa ulkomaille.
Ap ei sanonut noin. Hän sanoi, että ulkomailla se ylimääräinen lahjoitusapu on kumminkin paljon suurempaan tarpeeseen, jos sillä voidaan kirjaimellisesti ratkaista pienen lapsen henkiinjääminen.
Minä maksan veroja ihan mielelläni, ja maksankin noin puolet tuloistani, kun lasketaan yhteen tuloverot ja välilliset verot. Minusta Suomessa pitääkin on hyvä sosiaaliturva.
Mutta sen takia suomalaisköyhät eivät ole lahjoitusten varassa. Jemeniläislapset ovat, siellä kun ei ole toimivaa valtiota.
7
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen samaa mieltä.
Minusta tuo on tietyn poliittisen puolueen kannattajien älämölöintiä rutkuttaa "mieluummin kotimaahan" apua. Samat tyypit - kun vähän raaputtaa - paljastuvat kumminkin itse juuri niiksi, jotka eivät auta yhtään ketään, koska herranen aika, siinähän kuluisi rahaa!
Samat tyypit kailottavat, miten kaikki hyväntekeväisyys on "huijausta" ja raha valuu "avustusjärjestöjen taskuun", vaikka todellisuudessa ainakin isojen järjestöjen talous on hyvinkin tarkkaan valvottua, koska ne saavat valtionapua ja ovat sen takia valtion tilintarkastajien kammattavina. Ja tilinpäätöstiedot löytyvät netistä, ja niistä näkee, että yleensä alle kymmenesosa (vaihtelee järjestöittäin ja kohteittain, mutta keskimäärin näin) lahjoitusvaroista menee organisaation pyörittämiseen.
Ja sitten taas toisaalta se, että kaikki ei mene sataprosenttisesti auttamiseen kertoo siitä, että toiminnassa on joku tolkku mukana, asiat ovat kirjoissa ja kansissa ja myöhemmin tarkistettavissa ja väärinkäytösepäilyt on paljon helpompaa selvittää. Myös auttamisen eettisyys on paljon korkeammalla tasolla, jos työtä tekevät koulutetut, palkkaa saavat ihmiset, eivätkä pelkät hyväntahtoiset maallikot. Näin autetuksi voivat tulla muutkin kuin ne kaikista sympaattisimmat, eniten sääliä herättävät yksilöt.
Sama alkaa jos kertoo lahjoittavansa eläimille. "Mikset lahjoita ihmisille?" No siks kun lahjoitan nyt elukoille.
Se apn mainitsema facebookryhmä on ilmeisesti täynnä jotain peräkammarinpirjoja. Voisivat auttaa niitä kohteita joiden apua katsovat tarvitsevan se ikuisen vinkuminen sijaan.
Ei ole mediaseksikästä tukea suomalaisia. Tämän huomaa ihan jo pyrkyri-yrittäjien toiminnassa. Olisihan se noloa, että riistäjä itse myöntäisi joutuvansa avittamaan sen holokaustin tuhoja, jolla oma perse leviää. Ei loogista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen samaa mieltä.
Ja sitten taas toisaalta se, että kaikki ei mene sataprosenttisesti auttamiseen kertoo siitä, että toiminnassa on joku tolkku mukana, asiat ovat kirjoissa ja kansissa ja myöhemmin tarkistettavissa ja väärinkäytösepäilyt on paljon helpompaa selvittää. Myös auttamisen eettisyys on paljon korkeammalla tasolla, jos työtä tekevät koulutetut, palkkaa saavat ihmiset, eivätkä pelkät hyväntahtoiset maallikot. Näin autetuksi voivat tulla muutkin kuin ne kaikista sympaattisimmat, eniten sääliä herättävät yksilöt.
Juuri noin.
Apua pitää aina hallinnoida, valvoa ja organisoida, jos puhutaan yhtään isommista projekteista. Ilman toimivaa hallintoa apu on kaoottista ja siitä menee herkemmin iso biitti hävikkiin ja vääriin taskuihin.
7
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mediaseksikästä tukea suomalaisia. Tämän huomaa ihan jo pyrkyri-yrittäjien toiminnassa. Olisihan se noloa, että riistäjä itse myöntäisi joutuvansa avittamaan sen holokaustin tuhoja, jolla oma perse leviää. Ei loogista.
Olen tästä tosi eri mieltä. Esimerkiksi Joulupuu-keräykset tuottavat ainakin isommissa kaupungeissa niin hyvin, ettei se tosiaankaan ole mikään paketti per lapsi -systeemi enää, vaan sieltä saa ihan ruhtinaalliset lahjat. Myös esimerkiksi suomalaisen lastensairaalan rakentaminen sai valtavasti yksityisiä lahjoituksia.
Holokaustin yhdistäminen terminä huono-osaisten suomalaisen elämään osoittaa tosi huonoa arvostelukykyä. Vaikka mistä aktiivimalleista sun muista puhuttaisiin, niin holokaustin kanssa niillä ei ole yhtään mitään tekemistä.
Kyllä siellä esim .Romaniassakin niitä rikkaita löytyy auttakoon ne oman maansa köyhiä.
Minä autan mieluiten oman maani köyhiä eikä siinä ole mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä esim .Romaniassakin niitä rikkaita löytyy auttakoon ne oman maansa köyhiä.
Miksi sen pitäisi olla itseisarvo, että autamme vain samaa kansalaisuutta edustavia ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Minulta apua heltisi välittömästi, jos tarvitsijana olisi esimerkiksi se isä, joka pienen (n 3v) lapsen kanssa oli perässäni kaupan kassalla. Jonka kortilla ei ollut katetta ja kolkiosta laski sen makaroonipussin hinnan, jota siis se pikku-poika piti kuin aarrettaan käsissään.
Mistä heidät löytää? Ne, jotka ovat oikeasti sitä apua täällä vailla, eivätkä välttämättä saa tai tiedä hakea avustusjärjestöjen suomia apuja.
Minä olen kaksi kertaa maksanut tuollaisessa tilanteessa edellä olevan ostokset. Molemmilla kerroilla kyseessä ulkomaalaistaustainen ja ruokaa hihnalla. Olen myös antanut pullokuittini ihan suomalaiselle, jolla jäi puuttumaan 20 snt. rasiasta broilerin koipia. Ja siis summa ei ollut näissä iso, mutta kun se 60 senttiä puuttuu niin se puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! Minulla olisi sekä tytölle että pojalle todella siistejä vaatteita, kenkiä ja leluja antaa. Ja antaisin ilolla, jos vain tietäisin varmasti, että ne menee tarpeeseen eikä esim. myydä pois ja osteta sillä rahalla viinaa.
Kiitos sinulle hyvä kirjoitus. Suomalaiset ei tajua miten etuoikeutettuja me olemme maailmassa.