Miten kestätte tätä pimeyttä?
Siis tää on ihan kamalaa! Vuosi vuodelta tuntuu että oon yhä syvemmässä horroksessa pimeään vuodenaikaan. Marraskuu kaikista pahinta aikaa, tekis mieli vaan nukkua vuorokauden ympäri. Vaikuttaako muihin samalla tavalla?
Kommentit (85)
Pimeys on ihanaa <3 kesä on ärsyttävä kun on niin valoisaa jatkuvasti yöt ja päivät
No en meinaa kestääkään. Yritän tehdä kaikkea itselle mieluisaa ja huolehtia riittävän pitkistä yöunista (8 h ja siitä ylöspäin). Aamuisin kirkasvaloa ja joskus pahimpaan väsymykseen kahvia.
En kestäkään, ostin asunnon Espanjasta
Minä alan liikkua paljon enemmän pimeän tullen. En tykkää lenkkeillä valoisalla, vaan juoksen mieluummin pimeän tullen niin, että kukaan ei tunnista eikä kiinnitä samalla lailla huomiota. En tykkää siitä, että tuijotetaan tai yleensäkään huomataan. Pimeällä on ihana lähteä ulos lenkille, etenkin kun on viileää.
Pimeällä on myös ihana ihan vain olla. Kun ei ole pakko lähteä mihinkään niin voi vain löhötä sohvalla ja katsoa Netflixiä. Valoisalla on aina jonkinlainen paine lähteä ulos eikä oikein voi vain nauttia ja olla. Pimeän tullen stressiä saa vähennettyä, kun antaa itselleen luvan vain olla ja möllöttää.
Lisäksi tietysti se neulominen alkaa aina pimeän tullen.
Ei meinaa jaksaa. Vuosi vuodelta pahenee. Ollapa kuin muumit, saisi vaan ryhtyä talviunille ja herätä kevään tuloon<3
En tiedä miksi, mutta tänä vuonna jotenkin rauhotuin heti, kun alkoi tulla aikaisemmin pimeä. Kivaa kun kello on kuusi illalla ja ensin tuntuu siltä, että täytyy olla jo tosi myöhä, ja sitten tajuaa että vielähän päivää on vaikka kuinka paljon jäljellä!
Ikinä ennen ei ole näin käynyt ja olen itsekin hämmästynyt siitä, että oikeastaan pidän tästä pimeydestä. En toisaalta ole ulkoilmaihminen muutenkaan vaan viihdyn sisätiloissa. En kaipaa edes lunta tuomaan valoa! Mutta se on toisaalta onni, että loskaa ei vielä ole. Asun myös kantakaupunkialueella, joten täyttä pimeyttä ei ole ulkonakaan ikinä, aina joitain katuvaloja ja liikennettä ja valotaulujen loistetta on.
Perinteisesti olenkin tosin kevätmasentuja, sitä moni jaksaa ihmetellä. Valon määrän lisääntyminen helmi-maaliskuussa käy aina pahasti hermoille, pahimmat burn-outit tulee minulle aina silloin. Johtunee osaltaan siitäkin, että keväälle kasataan aina niin paljon deadlineja ja paineita.
Ihanan synkkää ja pimeää. Hyvin tämä kestää. Nainen imee ja ratsastaa kynttilän valossa.
Vihaan kaamosta. Vihaan. Toi kura ja siniharmaa usva ulkona ei innosta mihinkään. Miten kukaan voi nauttia tuollaisesta tai inspiroitua mistään tähän aikaan vuodesta? Ai että suomalaiset on ihme mörrimöykkykansaa. Kuuntelevat jotain yön joutsenlaulua ja muuta p*skaa, ja vaeltavat tuolla harmaassa kurassa marraskuuta palvoen. Vihaavat auringonvaloa ja sylkäisevät halveksuvasti aina, kun näkevät julkisia hellyyden- ja rakkaudenosoituksia.
Mä haluan, että tulee kevät ja sitten kesä. Helteet, ja todella valoisaa. Ja tahdon rannalle juomaan viiniä poikaystävän kanssa. Poutasäätä, lämpöä, perhosia ja värikkäitä kukkia.
Mulle on jostain syystä tänä vuonna marraskuu ollut yllättävän helppo. Helsingissä ollut kivan lämmin, ei loskaa, voinut lenkkeillä ja pyöräillä aivan hyvin pimeydestä huolimatta. Säännöllinen liikunta ja terveellinen ruokavalio minulla auttavat pimeäväsymykseen. Myös halloween ja joulu piristävät.
Vierailija kirjoitti:
Mulle joulukuu on pahin. En halua mennä ulos pimeällä. Töissä tietysti on pakko käydä, mutta muuten en halua mennä mihinkään. Joulusta en ole pitänyt enää vuosiin. Silloin vaan miettii, että taas on mennyt yksi vuosi elämästä.
Miksi alapeukut?
Kyllähän se vaikeaa on. Etenkin kun nautin kesän helteistä täysin rinnoin, syksyn kalsea tuuli ja jatkuva sade yhdistettynä pimeyteen tuntuu jotenkin kohtuuttoman epämukavalta. Lumi auttaisi mutta siitä taitaa olla turha haaveilla lounais-suomessa ainakaan ennen vuodenvaihdetta.
Olen lähes parinkymmenen vuoden ajan aina "romahtanut" syksyisin. Jälkikäteen arvioituna se vaikutti aikanaan mm. opiskelumenestykseen. Syön terveellisesti, käytän kirkasvalolamppua jne., mutta tänä syksynä oli pakko turvautua masennuslääkkeisiin parin vuoden tauon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Siis tää on ihan kamalaa! Vuosi vuodelta tuntuu että oon yhä syvemmässä horroksessa pimeään vuodenaikaan. Marraskuu kaikista pahinta aikaa, tekis mieli vaan nukkua vuorokauden ympäri. Vaikuttaako muihin samalla tavalla?
Mitä pimeyttä? Eikö sulla ole valot päällä kodissasi?
Minusta syksy ja talvi ovat ihanan viileää ja tunnelmallista aikaa ja jouluhan on ihan paras juhla.
Harjotellu niin monta vuotta jo ettei tuu yllärinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sähkövalot.
Niin meilläkin. Vaan ei korvaa luonnonvaloa edes auttavasti.
"Kristus valo valkeuden" loistaa aina sydämessäni, entäs sinulla?
Ei mitään ongelmaa. Meillä on sähköt, kyllä täällä näkee.
Itse asiassa ei väsytä yhtään enempää kuin kesälläkään. Menen nukkumaankin samoihin aikoihin ja aamulla herään samoihin aikoihin kuin kesällä. Enemmän kauhistuttaa, koska alkavat pakkaset ja lumisateet.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti, mutta ei oo muuta vaihtoehtoa kun kestää tai kuolla pois. Ensimmäisinä kevätpäivinä taas sitten huomaa miten puolet vuodesta on vaan sinnitellyt eteenpäin. Auringonvalo on kyllä elinehto ihmisille siinä missä kasveillekin!
Älkääs nyt höpsötelkö ihmiset, meillä oli juuri niin tavattoman lämmin, valoisa ja piiitkä kesä - että kyllä sillä latingilla jaksaa taas pitkään taapertaa tässä ihanan lempeässä hämärän hyssyssä. Ja joulukin tulossa, ihanaa.
Huonosti mutta pakko jaksaa. Olen ihminen joka ajattelee että asenteella pääsee pitkälle,mutta pakko se on myöntää pimeyden vaikuttavan kun kokoajan väsyttää. Haluaisin vaan nukkua. Normaalisti aurinkoisina päivinä on kiva lähteä lenkille,fiilistelen ja nautin. Nyt on niin masentavaa kun KOKO AJAN on hämärää,ei auringosta tietoakaan,vettä tihkuu ja ei ole luntakaan antamassa valoa. Jo iltapäiväkolmelta tai kahdelta alkaa pimentyä.
Vierailija kirjoitti:
Aikaiset työaamut on vaikeita, mutta kun hereille pääsee, ihan hyvin menee.
Nämä aamuherätykset ovat mullekin ihan tosi vaikeita sietää, herään kokonaan vasta lounasaikaan ja kun koittaa kotiinlähtö, pirteys vaan lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suositella antibiootteja vuodenaikamasennukseen? No, yksinkertaisesti siitä syystä että immuunipuolustus ei ole tarpeeksi tehokas harventamaan haitallista mikrobistoa yksinään, vaan ne mikrobit täytyy heikentää jollakin tapaa, että saa ne siivottua pois tehokkaammin. Proteiinisynteesin esto on yksi tapa, ja sitähän antibiootit tekevät kun sitoutuvat esim. mikrobien ribosomeihin.
Antibiootit tehoavat myös muihin mikrobeihin kuin bakteereihin, se on ihan humpuukia väittää että antibiootit toimivat vain bakteereihin. Esim. doksisykliiniä käytetään malarian estolääkityksenä, ja malariaa aiheuttaa loinen. Viruksilla ei ole ribosomeja, mutta niihinkin antibiootit vaikuttavat joillakin tapaa.
Sypressin tuoksu nostaa valkosolutasoja.
Rakastan sypressin tuoksua - tulee mieleen Italia, en tiedä miksi.
Kestän nukkumalla tähän aikaan vuodesta 12 tunnin yöunet.