Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailma alkanut todenteolla ahdistaa

Vierailija
10.11.2018 |

Olen 30v ja aikuisten oikeasti alkanut tuntuu siltä ettei hirveästi ilonaiheita enään ole. Uutisetkin on niin rajuja ja syvällisiä nykyään, ahdistavinta on se että ne on kaikki totta.

Yleinen tyytymättömyys, viha ja turvattomuuden tunne, sekopää johtajii joka paikassa. Tunteeko muutkin samaa?

Sanotaan että joka sukupolvessa on pelätty ja ahdistanut mutta tuntuu että nykyään oikeasti ollan tuntemattomalla kamaralla, ei voi tietää milloin hajoaa.

Näen yölläkin ahdistavia unia yhteiskunnasta. Olen monien kanssa jutellut ja oikeasti tuntuu että yleisilmapiiri on aika ahdistunut. Näin siis ympäri maailmaa.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne tämän päivän pelonaiheet on? Somekiusaamista ja yksinäisyyttä? Lasten lässytystä moinen. Itse kun on elänyt lapsuutensa ydinsodan uhan aikana, ei jaksa enään edes nauraa näille tämän päivän peloille.

Vierailija
42/60 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne tämän päivän pelonaiheet on? Somekiusaamista ja yksinäisyyttä? Lasten lässytystä moinen. Itse kun on elänyt lapsuutensa ydinsodan uhan aikana, ei jaksa enään edes nauraa näille tämän päivän peloille.

Onkos se ydinsodan uhka sun mielestä jonnekin sitten hävinnyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä on harmi, että esim. luonnon tilaan ei voi mitenkään vaikuttaa poliittisesti. Ihan sama ketä äänestät, kun yksikään puolue ei aja luonnon asiaa. Ainoa tapa vaikuttaa mitenkään on omat valinnat, ja muiden tapojen puutteessa sitä alkaa miettiä äärimmäisiä ratkaisuja sen yhden asian suhteen, jolle jotain voisi, eli että jättää sitten vähintäänkin lisääntymättä, mutta joku voi miettiä ihan kävelylenkkiä junaraiteillekin.

Vierailija
44/60 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kaksi eri asiaa olla pessimisti ja realisti. Yksitoista on optimistinen realisti, kommentoija 15 on pessimisti. Pessimisti ei saa mitään aikaiseksi asioiden korjaamiseksi, koska hän luovuttaa pelin jo kättelyssä. Ei hyvä.

En ole luovuttaja. Liiallinen positiivisuus ei tätä maailmaa myöskään pelasta. Mutta ei sen enempää minusta. Reagoin vain ja ainoastaan tuohon joidenkin kommentoijien ' Minua ei mikään huolestuta, mitään pahaa ei voi tapahtua'- ajatusmaailmaan. Tokihan maailmassa on tapahtunut paljon hyviäkin asioita mutta haluan provosoida ihmisiä heräämään siihen, että maailma on oikeasti muuttumassa ja meitä kaikkia tarvitaan pelastamaan se mitä pelastettavissa on. 

No silloin sinulla on kyllä aika outo lukutapa, en missään väittänyt etteikö myös huonoja asioita tapahdu, ja ponnisteluja tarvuttaisi niiden torjumiseksi.

Sanoin, että syytä masentua ja ahdostua ei ole. Aina on toivoa!

Tuollainen ylenpalttisen synkkä ja aggressiivisen hyökkäävä tapa kommentoida, jota harrastit minua ja jotain muutakin kohtaan tuossa ei kyllä auta asiaa. Se herättää vain vastaansanomisen halun, vaikka sinulla olisi ollut kuinkakin hyvä tarkoitus taustalla.

Kun esittelee ongelmia, on syytä aina pysyä faktoissa, eikä pelotella ja suurennella. Kaikkein parasta on, jos samalla miettii niitä mahdollisia ongelman ratkaisuvaihtoehtoja. Jos tarjoat järkeenkäyvän ratkaisun, voit saada aikaan aidon muutoksen. Masentamalla vain lamaannutat ja provosoit vastustamaan.

11

Vierailija
45/60 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, joku tuossa jo minusta sanoikin viisaasti, että ahdistuksesi ei välttämättä johdu maailmanmenosta, vaan on "oman pääsi sisällä" eli jokin omassa elämässäsi tai psyykessäsi saattaa aiheuttaa sinulle masennusta tai ahdistusta. Tämä ei ole veetuilua, vaan ihan vakava kehotus miettiä, onko asiat sinulla hyvin, vai oletko ehkä sairastumassa masennukseen.

Toki maailmassa tapahtuu paljon huonoja asioita. Ne nousevat otsikoihin, koska uutiset mielletään muutoksiksi ja äkillisiksi käänteiksi. Hyvät asiat yleensä ovat pitkiä kehityskulkuja, ja siksi ne jäävät helposti uutisoimatta.

Kannattaa vähän etsiä. Hyvää kehitystä tapahtuu koko ajan. Äärimmäisessä köyhyydessä elävien määrä pienenee. Maailman syntyvyys on pienentynyt jo 2,4 lapseen per nainen, mikä on likellä sitä, että maailman väkiluku alkaa pienentyä (se alkaa pienentyä, kun lapsia syntyy alle 2,1 per nainen), tämä on tuore uutinen eiliseltä ja oikein hyvä asia luonnon kannalta:

https://www.bbc.com/news/health-46118103

Lapsikuolleisuus ja äitiyskuolleisuus ovat puolittuneet, jo 90% maailman lapsista aloittaa koulunkäynnin ja niin edelleen. Valtavasti HYVÄÄ kehitystä tapahtuu kaiken aikaa!

https://yle.fi/uutiset/3-7738931

Kun minä olin lapsi 1970-luvulla, pelättiin ihan tosissan ydinsodan voivan syttyä koska tahansa. Ei tarvittaisi kuin yksi vahingossa liikkelle lähtenyt ohjus. Uskottiin Rooman klubin varoituksia, että tärkeät luonnonvarat ehtyvät vuosisadan loppuun mennessä (juu, siis 1900-luvun loppuun mennessä). Vähän myöhemmin pelättiin hysteerisesti otsoniaukon repeämistä, ihosyöpää ja epideemista HIViä.

Joten ei, nykyään EI ole erityisen huolestuttavaa elämä. Nykyään on asiat itse asiassa aika hyvin. Ok, toki joku nimeltämainitsematon suurvaltajohtaja on aika pelottava toimiessaan itsekkäästi ja täysin ennalta-arvaamattomasti, mutta hänelläkin on vahtimassa aika iso staabi suht tervejärkisiä virkamiehiä.

Henkinen ilmapiiri on somen vihapuheen myötä tosiaan muuttunut aika ikäväksi, mutta on somessa myös empatiaakin. Ja hei, jos se somen keskusteluilmapiiri ahdistaa, sieltä voi oikein hyvin pysyä myös poissa. Usko pois, et menetä somepaastossa mitään, mutta saat ehkä mielenrauhasi takaisin. Suosittelen!

Olen itse viisikymppinen ja tehnyt urani maailman kriisien parissa. Minulla olisi kaikki syyt pessimismiin, mutta en silti ole pessimisti. Historiana perehtyminen auttaa, kun tajuaa, että kokonaisuudessaan olemme menneet kohti helpompaa ja laadukkaampaa elämää monessa mielessä.

Eli summa summarum, epätoivoon ei ole syytä, hyvä ap!

Kun kaikki jäät on sulaneet, kaikki puut hakattu ihmisen ahneuden tieltä ja eläimet kuolleet sukupuuttoon, niin ehkäpä se sinunkin hymysi hyytyy. Tai toisaalta, olethan jo sen ikäinen, ettei tämä kaikki ehkä ehdi sinua koskettaa henkilökohtaisesti. Että nami nami ja pusi pusi vaan.

Liioittelua tuollainen pirujen seinille maalailu. Kyllä ihmiskunta herää tekemään jotain "jo" silloin, kun vesi peittää muutaman isomman rannikkokaupungin, enintään puolet metsistä on hävitetty ja ravinnontuotannossa tarpeellisten pölyttäjien määrä vähennyt radikaalisti. Sitten aletaan vähitellen toimia ja saadaan tuloksia aikaan. Tietysti parasta olisi toimia jo nyt, niin päästäisiin vähemmällä (ja halvemmalla).

Vierailija
46/60 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuori, niin sitä jotenkin ajatteli että ihmiskunta kehittyy, heikommasta huolehditaan, orjuus on poistunut. Sitten jossain vaiheessa huomasi ettei näin ole.

Hassua suorastaan kun puhuttiin 2012 maailmanlopusta, ja jotain että ihmiskunta siirtyy toiselle tasolle. Ja musta tuntuu että sen jälkeen on kaikki muuttunut. Tämä palsta, mielipiteet heikommista, kaikki. Ihan kaikki on mennyt kylmempään suuntaan.

Ennen oli empatiaa, nyt se on harvassa.

Rikkaat viis veisaa heikommista jne.

Ihan järkkyä,ja kaduttaa ettätein lapsia ja pelkään että selviytyvätkö he.

Vierailija
47/60 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin nuori, niin sitä jotenkin ajatteli että ihmiskunta kehittyy, heikommasta huolehditaan, orjuus on poistunut. Sitten jossain vaiheessa huomasi ettei näin ole.

Hassua suorastaan kun puhuttiin 2012 maailmanlopusta, ja jotain että ihmiskunta siirtyy toiselle tasolle. Ja musta tuntuu että sen jälkeen on kaikki muuttunut. Tämä palsta, mielipiteet heikommista, kaikki. Ihan kaikki on mennyt kylmempään suuntaan.

Lue vaikka ihan vain tämä ketju, niin voit todeta, että paljon on kehitytty parempaan suuntaan.

Vierailija
48/60 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

> Maailman syntyvyys on pienentynyt jo 2,4 lapseen per nainen, mikä on likellä sitä, että maailman väkiluku alkaa pienentyä (se alkaa pienentyä, kun lapsia syntyy alle 2,1 per nainen), tämä on tuore uutinen eiliseltä ja oikein hyvä asia luonnon kannalta:

Tämä asia on tiedetty pitkään.

> Kun minä olin lapsi 1970-luvulla, pelättiin ihan tosissan ydinsodan voivan syttyä koska tahansa. Ei tarvittaisi kuin yksi vahingossa liikkelle lähtenyt ohjus.

Höpöhöpö!

> Uskottiin Rooman klubin varoituksia, että tärkeät luonnonvarat ehtyvät vuosisadan loppuun mennessä (juu, siis 1900-luvun loppuun mennessä). Vähän myöhemmin pelättiin hysteerisesti otsoniaukon repeämistä, ihosyöpää ja epideemista HIViä.

Höpöhöpö!

Aha. No kun sinä kukalie sanot, että höpöhöpö, niin tokihan se on sitten fakta ;-)

1970-luvulla kylmä sota oli kireimmillään. Päälle vielä öljykriisi. Ilmapiiristä saa hyvän käsityksen vaikkapa täältä.

https://areena.yle.fi/1-2781757

Rooman klubin varoitukset uutisoitiin tuoreeltaan Suomessa 1972, ja perään tosiana iski öljykriisi, jolloin työpaikoilla, kodeissa ja päiväkodeissa liimailtiin valokatkaisimien luo tarroja siitä, miten tärkeää on sammutella valot, koska öljykriisi...

Ok, raportissa oli toki varaumansa siitä, että paljon riippuu kulutuksen kasvusta. Mutta esimerkiksi öljyvarojen arvioitiin raportissa ehtyvän 20-50 vuodessa. Onko öljy loppumassa 2022? No ei. Vielä vähemmän se loppui 1994.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kasvun_rajat

11

Vierailija
49/60 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennennäkemätöntä mielen laiskuutta tässäkin ketjussa. Eihän meillä ole mitään huolen häivää, puolen tunnin päästä alkaa Putouskin ja siellä on se hassu pierutyyppi. Mitäs me noista nälänhädistä, jäätiköiden sulamisista ja vastaavista.

Vierailija
50/60 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihanan viisalta ❤ minulle tuli ikuinen pahamieli kun on perehtynyt historiaan ja tajunnut että pahuus on aina voittanut tuhoamalla kaiken. Oikeasti maailma olisi paratiisi jos oltaisi menty eteenpäin.

Tajusin että ihmisen biologia ei muutu miksikään eikä me koskaan tulla edistymään ihmisinä.

Vierailija
51/60 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei varmaan koskaan muutu.. Ymmärrän ap:ta hyvin. Itse teen vapaaehtoistyötä ja tietysti sen myötä ahdistus myös kasvaa kun näkee niitä konkreettisia kohtaloita. Kyllähän aina on ollut kamalia asioita maailmassa, mutta nyt kuitenkin ihminen on oikeasti tuhonnut luonnon ja eläinkunnan. Haluan kuitenkin uskoa että myös edistysaskelia on otettu koska näitä asioita on tiedostettu, minun elinaikanani kuitenkaan tuskin tulen näkemään kauheasti parempaakaan maailmaa..

Vierailija
52/60 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki: Katso väin säätiedot ja lue vain paikallisuutisia. Mitä enemmän jumittaa paikallaan ja miettii entäs-jos-skenaarioita tai ilmastohuijauksia, niin sitä enemmän ahdistaa. Ulos luontoon niin mieli lepää <3

Lepäisi kyllä, jos lähimetsiä ei olisi kaadettu :(

Ja sekin vähä mitä luontoa on jäljellä, on ihmisten toimesta täynnä roskia. Tupakantumppeja, muovipusseja, rakennusjätettä, karkkipapereita, kertakäyttömukeja, kuitteja, pientä ja isompaa muoviroskaa.

Muuttakaa pois sieltä kehän sisältä ylemmäs. Täällä on vielä paljon puhdasta luontoa ja järviä jäljellä ja ihanan rauhallista.

Vierailija
53/60 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko nostaa tämä ketju, luin tätä aikaisemmin syksyllä. Oli ilo huomata etten ole ainoa ahdistunut, kun tuntuu että ympärillä kaikki elelee omassa kuplassaan.

Minusta tuntuu että muualla maailmassa ollaan menossa humaanimpaan suuntaan mutta Suomessa, Puolassa, Unkarissa ja USA:ssa suunta on päinvastainen. Kattokaa nyt minkälaisia päättäjiä näihin maihin on viimeisen 5 vuoden aikana valittu: sairaat, työttömät ja opiskelijat hakataan maan rakoon ja varallisuus siirtyy entistä enemmän keskituloisille ja superrikkaille. Sananvapautta rajoitetaan ja yhteiskunta tyhmenee, asunnottomia ja vuokralla asuvia vainotaan, vapaaehtoistyö menettää resursseja ja suositoaan, koska mitä tuota nyt ketään auttamaan koska Andrei Koivumäen sanoin jokainen on oman onnensa seppä ja pystyy rikastumaan tuosta vain. R*sismi kukoistaa ja Suomessa näistä kirurgeista ja insinööreistä leivotaan halpatyöläisiä. Säälin m-muja jotka luulevat että tämä maa on paratiisi.

Vierailija
54/60 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele miten ahdistavaa olisi ollut joskus keskiajalla, jos olisi saanut nykyiseen tapaan tietää kaikki ne kauheudet mitä silloin maailmassa tehtiin?

No kyllä esim. minä mietin satunnaisesti keskiajan pahuutta myös. Miten pimeää aikaa se oli, miten eläimiä ja ihmisiä kidutettiin...kammottavaa.

Vierailija
55/60 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän nykyinen monikulttuurirummutus pistää ahdistamaan, sen johdosta maailma muuttuu radikaalisti seuraavien sadan-parin sadan vuoden aikana. Eikä välttämättä lainkaan hyvään suuntaan, pahimmassa tapauksessa euroopassa on omat alueet kehitysmaalaisille ja islamilaisille kulttuureille.

Monikulttuurisuus johtaa dystopiaan lapsillemme, olet oikeassa.

Vierailija
56/60 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eii vaan pidä aina mieettiä liiikaa. Kyllä tuo internet nyt varmaaan on se kaiken pahan alku ja juuuri etttä se on nostanut masennnuksen huiippuuunsa varsinkin nuorillla.

Vierailija
57/60 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuksen aika on alkamassa

Vierailija
58/60 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko nostaa tämä ketju, luin tätä aikaisemmin syksyllä. Oli ilo huomata etten ole ainoa ahdistunut, kun tuntuu että ympärillä kaikki elelee omassa kuplassaan.

Minusta tuntuu että muualla maailmassa ollaan menossa humaanimpaan suuntaan mutta Suomessa, Puolassa, Unkarissa ja USA:ssa suunta on päinvastainen. Kattokaa nyt minkälaisia päättäjiä näihin maihin on viimeisen 5 vuoden aikana valittu: sairaat, työttömät ja opiskelijat hakataan maan rakoon ja varallisuus siirtyy entistä enemmän keskituloisille ja superrikkaille. Sananvapautta rajoitetaan ja yhteiskunta tyhmenee, asunnottomia ja vuokralla asuvia vainotaan, vapaaehtoistyö menettää resursseja ja suositoaan, koska mitä tuota nyt ketään auttamaan koska Andrei Koivumäen sanoin jokainen on oman onnensa seppä ja pystyy rikastumaan tuosta vain. R*sismi kukoistaa ja Suomessa näistä kirurgeista ja insinööreistä leivotaan halpatyöläisiä. Säälin m-muja jotka luulevat että tämä maa on paratiisi.

Ohhoh. Oletko kenties hesarin tilaaja? Onko YLE pääasiallinen uutislähteesi?

Vierailija
59/60 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eii vaan pidä aina mieettiä liiikaa. Kyllä tuo internet nyt varmaaan on se kaiken pahan alku ja juuuri etttä se on nostanut masennnuksen huiippuuunsa varsinkin nuorillla.

Ironiaaa nyt hitusen ehkä siiinä.

Vierailija
60/60 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

> Maailman syntyvyys on pienentynyt jo 2,4 lapseen per nainen, mikä on likellä sitä, että maailman väkiluku alkaa pienentyä (se alkaa pienentyä, kun lapsia syntyy alle 2,1 per nainen), tämä on tuore uutinen eiliseltä ja oikein hyvä asia luonnon kannalta:

Tämä asia on tiedetty pitkään.

> Kun minä olin lapsi 1970-luvulla, pelättiin ihan tosissan ydinsodan voivan syttyä koska tahansa. Ei tarvittaisi kuin yksi vahingossa liikkelle lähtenyt ohjus.

Höpöhöpö!

> Uskottiin Rooman klubin varoituksia, että tärkeät luonnonvarat ehtyvät vuosisadan loppuun mennessä (juu, siis 1900-luvun loppuun mennessä). Vähän myöhemmin pelättiin hysteerisesti otsoniaukon repeämistä, ihosyöpää ja epideemista HIViä.

Höpöhöpö!

Happosateet olivat myös yksi entisajan möröistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan