Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkärin työllistämissuunnitelma. Kaipaan neuvoja! Joudun tekemään sen ensi viikolla.

Vierailija
09.11.2018 |

Olen yli 50-vuotias akateemisen koulutuksen omaava. Haluaisin alaltani kokopäivätyön.

Jäin työttömäksi muutama vuosi sitten. Koulutukseni ei ole ikivanha, sillä valmistuin nelikymppisenä ja sen jälkeen olin alani töissä muutaman vuoden. (Ja ennen koulutustani myös töissä)

Kysymys: onko mahdollista jotenkin välttyä niiltä 9 euroa päivässä -"töistä" tai pitkistä pilipalikursseista. Mihin mut voidaan pakottaa.

Itse haluaisin vaan etsiä itsekseni kokopäivätyötä. (Eikä siinä toki apu haittaisi, mutta se työkkärin apu voi olla huonojen töiden tyrkyttämistä, joten hän mieluummin itse.)

Onko vinkkejä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: onko mahdollista jotenkin välttyä niiltä 9 euroa päivässä -"töistä" tai pitkistä pilipalikursseista. Mihin mut voidaan pakottaa.

Ei, sut voidaan pakottaa ihan mihin vaan niin kauan kuin olet työnhakija. Ainoa keino välittää nuo on saada työpaikka.

Vierailija
2/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut työttömänä pari vuotta,  niin kyllä se työllistämissuunnitelma on tullut tänä aikana tehtyä muutamaan kertaan. Miksi tämä kerta olisi erityinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, sut voidaan pakottaa ihan mihin vaan niin kauan kuin olet työnhakija. Ainoa keino välittää nuo on saada työpaikka.

Ei voida pakottaa.

Sanot että haet oman alan töitä ja sillä siisti.

Virkailijat itse sais tehdä työnsä 9€/pvä-hintaan, sen arvoista se on.

Vierailija
4/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huolta, että työllistymissuunnitelmaasi ei tule mainintaa työkokeilusta. Kieltäydy työkokeilusta ja perustele kieltäytymisesi. Työkokeilun tarkoitus on tukea ammatinvalintaa tai -vaihtoa, kun työnhakija ei ole varma mitä alaa haluaisi opiskella. Kerro että olet jo niin vanha, ettei sinun ole mielekästä kouluttautua uudelle alalle. Toinen peruste työkokeilulle voi olla terveydentila ja pitkä poissaolo työelämästä sairauden takia. Kerro, että sinulla ei ole myöskään tällaista syytä mennä työkokeiluun.

Vierailija
5/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voida pakottaa.

Sanot että haet oman alan töitä ja sillä siisti.

Virkailijat itse sais tehdä työnsä 9€/pvä-hintaan, sen arvoista se on.

Totta, pakottaa ei voida, mutta työttömyysetuutta ei tarvitse maksaa, koska kieltäytyy palvelusta. Yhteiskunnalle paras ratkaisu.

Vierailija
6/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakusuunnitelmaan kirjoitat minkälaisia työtehtäviä etsit ja kerrot kuinka sen teet.

Ei siihen mitään muuta tarvitse laittaa.

Vierailija
7/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä huolta, että työllistymissuunnitelmaasi ei tule mainintaa työkokeilusta. Kieltäydy työkokeilusta ja perustele kieltäytymisesi. Työkokeilun tarkoitus on tukea ammatinvalintaa tai -vaihtoa, kun työnhakija ei ole varma mitä alaa haluaisi opiskella. Kerro että olet jo niin vanha, ettei sinun ole mielekästä kouluttautua uudelle alalle. Toinen peruste työkokeilulle voi olla terveydentila ja pitkä poissaolo työelämästä sairauden takia. Kerro, että sinulla ei ole myöskään tällaista syytä mennä työkokeiluun.

Pitkä poissaolo omalta alalta riittää työkokeilun perusteeksi. Pari vuotta on jo pitkä aika.

Vierailija
8/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apulaisoikeusasiamies antoi syksyllä päätöksen,että kuntouttavaan työtoimintaan ei voida määrätä työttömyyden keston perusteella, ei kunnan sakkomaksujen uhalla, eikä työtöntä, joka pystyy olemaan työmarkkinoiden käytettävissä. Jos minulle ehdotetaan kuntouttavaa, vaadin lääkärin tarkastusta, selvittääkseni työkuntoisuuteni. Tähän on oikeus jokaisella työttömällä.

Vierailija
9/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistymissuunnitelmaan älä hyväksy,siis allekirjoita sitä paperia mitä tuputtavat että voidaan myös puoltaa työkokeilun mahdollisuutta,koska se on vapaaehtoista. Itselläni täytyi osallistua keväällä työnhakuvalmennuskurssille jottei leikkuri leikkaa anskasta -4,7%. En muista oisko karenssi paukkunut jos en olisi mennyt. Työttömänä olen ollut tämän vuoden maaliskuun alusta lähtien ja en ole vielä edes pitkäaikaistyötön. Etsin pääsääntöisesti kokoaikatyötä ja oikeaa työtä,en ilmaistöitä.

Vierailija
10/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apulaisoikeusasiamies antoi syksyllä päätöksen,että kuntouttavaan työtoimintaan ei voida määrätä työttömyyden keston perusteella, ei kunnan sakkomaksujen uhalla, eikä työtöntä, joka pystyy olemaan työmarkkinoiden käytettävissä. Jos minulle ehdotetaan kuntouttavaa, vaadin lääkärin tarkastusta, selvittääkseni työkuntoisuuteni. Tähän on oikeus jokaisella työttömällä.

Kuntouttava on kunnan palvelu. Työkkäri on mukana vain sen verran, että todetaan työttömyyden kesto.

Vierailija
11/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

spermantola kirjoitti:

Työllistymissuunnitelmaan älä hyväksy,siis allekirjoita sitä paperia mitä tuputtavat että voidaan myös puoltaa työkokeilun mahdollisuutta,koska se on vapaaehtoista. Itselläni täytyi osallistua keväällä työnhakuvalmennuskurssille jottei leikkuri leikkaa anskasta -4,7%. En muista oisko karenssi paukkunut jos en olisi mennyt. Työttömänä olen ollut tämän vuoden maaliskuun alusta lähtien ja en ole vielä edes pitkäaikaistyötön. Etsin pääsääntöisesti kokoaikatyötä ja oikeaa työtä,en ilmaistöitä.

Tämä on paras neuvo. Kieltäydy allekirjoittamasta sopimusta, riitauta asia ja saat olla ilman työttömyysetuutta kuukausia, koska allekirjoittamaton suunnitelma on synonyymi sille, että kieltäytyy palvelusta. Työttömän tulee pystyä todistamaan, että tarjottu palvelu on hänelle tarpeeton.

Vierailija
12/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

spermantola kirjoitti:

Tämä on paras neuvo. Kieltäydy allekirjoittamasta sopimusta, riitauta asia ja saat olla ilman työttömyysetuutta kuukausia, koska allekirjoittamaton suunnitelma on synonyymi sille, että kieltäytyy palvelusta. Työttömän tulee pystyä todistamaan, että tarjottu palvelu on hänelle tarpeeton.

Eikö sitä vaan voi siis sanoa niin, että siihen työllistymissuunnitelmaan laitetaan vain, että "työtön hakee itsenäisesti kokopäivätyötä".

Noin ymmärsin viesteistänne. Voivatko ne joskus riitauttaa sen, että siihen täytyy laittaa muutakin?

Ap

Vierailija
13/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

spermantola kirjoitti:

Eikö sitä vaan voi siis sanoa niin, että siihen työllistymissuunnitelmaan laitetaan vain, että "työtön hakee itsenäisesti kokopäivätyötä".

Noin ymmärsin viesteistänne. Voivatko ne joskus riitauttaa sen, että siihen täytyy laittaa muutakin?

Ap

Voit sanoa, mutta se ei riitä, kun työttömyys on jatkunut noin pitkään. Jos et hyväksy mitään muuta kuin tuon, voi te-toimisto todeta, että asiakas ei suostu työnhakuvalmiuksiaan parantaviin palveluihin, joten etuus voidaan evätä. Maksaja sitten päättää, maksaako turhasta työnhausta.

Vierailija
14/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

spermantola kirjoitti:

Ap

Juuri näin täsmälleen: "työtön hakee itsenäisesti kokopäivätyötä". Minäkin olen 50 vuotta täyttänyt, akateemisesti kouluttautunut pitkäaikaistyötön ja tuo teksti lukee minun työllistämissuunnitselmassani ja on lukenut jo vuosia. Siihen ei tarvitse enempää. Minä en ole koskaan ollut 9 euron "töissä" johtuen siitä, että täällä missä asun (pieni kunta) ei ole muuta kuntouttavaa työtä tarjon kuin mattojen kutomista, linnun pönttöjen väsäämistä ja kirjanmerkkien askartelua. Jos sattuisivat sinulle sellaista ehdottamaan - mitä en kylläkään usko - niin vetoat koulutukseesi.

Vierailija
15/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten jäit työttömäksi ja koet edelleen että itsenäinen työnhaku tuottaa tulosta. Mikäs siinä sitten.

Vierailija
16/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

spermantola kirjoitti:

Ap

Voit sanoa, mutta se ei riitä, kun työttömyys on jatkunut noin pitkään. Jos et hyväksy mitään muuta kuin tuon, voi te-toimisto todeta, että asiakas ei suostu työnhakuvalmiuksiaan parantaviin palveluihin, joten etuus voidaan evätä. Maksaja sitten päättää, maksaako turhasta työnhausta.

Ei yliopistotutkinnon suorittanutta laiteta kuntouttavaan työhön PAITSI siinä tapauksessa, jos on elämänhallinnallista ongelmaa, esim. huumeita, alkoholia...

Tämä on varma tieto. Eikä tule mitään karenssia, jos kieltäytyy. Muista katsoa tarkkaan millaiseen paperiin nimesi laitat.

Vierailija
17/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit 30-vuotias maisteri niin varmaan laittaisivatkin sinut 9 euron orjaksi. Yli viisikymppisenä et sinne joudu (paitsi jos olisi päihdeongelmia tai rikosrekisteri)

Vierailija
18/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä (56 v.työtön ), joudun työkokeiluun/kuntouttavaan, suostun , mutta haen samantien sairauslomaa. Tässä iässä on vaivoja, mitä valitella. Orjaksi en enää tässä iässä rupea.

Vierailija
19/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, toivottavasti en joudu mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan tai muuhun 9 euroa päivä -työhön. Minulla ei ole mt- tai päihdeongelmia.

Tuollainen on kuulemani mukaan usein limbo, mistä ei pois pääse.

Ei minun työnsaantimahdollisuuksiani pajatoiminnalla paranneta. Oikeasti se alkaa olla ikäni, miksi ei enää palkata.

Ap

Vierailija
20/34 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kirjoittaisi mitään kokopäivätyöstä. Laittaisin vain, että haen koulutukseen ja työkokemukseen sopivia tehtäviä. Ehkä mainitsisin pari ammattinimikettä.

Loppuun kirjoittaisin seuraavani aktiivisesti avoimia työpaikkoja. Kirjoittaisin tarkkaan mitä kaikkia. Sitten voi myös kertoa hakevansa piilotyöpaikkoja ja ottavansa aktiivisesti yhteyttä potentiaalisiin työnantajiin.