Jos lapsi ekalle luokalle mennessään osaa jo englantia niin kannattaako valita joku muu kieli?
Kaksikieliselle lapselle joku pelkkä värien ja tervehdysten opettelu olisi liian helppoa ja varmaan kyllästyisi niin siinä mielessä olisi kai järkevämpää alkaa harjoitella jotain muuta kieltä. Kuitenkin myös englannin taidon ylläpito on tärkeää ja se että oppii kieliopin oikein. En myöskään ole varma mikä se toinen kieli sitten olisi, ruotsi olisi toki hyvä osata mutta toisaalta itseäni ärsyttää suunnattomasti tämä pakkoruotsin tuputus.
Kommentit (9)
Hyvä englannin kielen taito on tarpeen, ja siihen sisältyy laaja sanavarasto, syvällinen ymmärrys kieliopista ja kirjallinenkin ilmaisu. Kyllä lapsesi tulee tarvitsemaan opetusta englannissa aivan kuin äidinkielessäkin on opetusta.
Meidän koulussa kaksikieliset englanninpuhujat laitetaan ylempiluokkalaisten englanninryhmiin. Muunkielisille on sitten omat ryhmät jos on tarpeeksi oppilaita. Esim. meidän lapsilla on 2. kotikielenä muu kuin englanti ja he käyvät sen kielen tunneilla, se on ylimääräistä lukujärjestyksen päälle. Ei kai ekaluokalla voi vielä valita kieltä?
Kyllä englanti on hyvä kieli, ei siihen enää muita tarvita jos puhuu hyvin englantia. Suunnaton etu.
Itsekö sitten ajattelit opettaa lasta lukemaan ja kirjoittamaan englantia?
Englannin kirjoitus ja kielioppi on yleensä näillä "natiivipuhujilla" huonommalla tolalla kuin alusta asti kirjoitettuna oppineilla. Puhuminen voi olla huippuluokkaa, mutta teksti vilisee virheitä (kun ääntämys erilainen yms)
Vierailija kirjoitti:
Englannin kirjoitus ja kielioppi on yleensä näillä "natiivipuhujilla" huonommalla tolalla kuin alusta asti kirjoitettuna oppineilla. Puhuminen voi olla huippuluokkaa, mutta teksti vilisee virheitä (kun ääntämys erilainen yms)
Nykyajan someaikakaudella tuntuu ilmeisesti unohtuvan että alunperin luoja on luonut ihmiset kommunikoimaan toistensa kanssa puhumalla. Ja suomalaisten englannissa on erityisesti juuri tuo päinvastainen ongelma että vaikka lukeminen ja kirjoittaminen olisi hyvä niin puhumisessa on erinäisiä ongelmia. Tosin monella edes kirjoittaminen ei ole hyvä vaan uskomattoman paljon virheitä sattuu.
Joko ei uskalleta puhua yhtään mitään kun pelätään että ei osaa tarpeeksi hyvin, tai sitten virheiden pelko lamaannuttaa vaikka yrittäisikin, tai sitten ääntämys on niin huono ettei natiivipuhujilla ole mitään mahdollisuutta tunnistaa sanoja jotka suomalainen lausuu kuten ne kirjoitetaan vaikka todellisuudessa lausuminen olisi täysin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Englannin kirjoitus ja kielioppi on yleensä näillä "natiivipuhujilla" huonommalla tolalla kuin alusta asti kirjoitettuna oppineilla. Puhuminen voi olla huippuluokkaa, mutta teksti vilisee virheitä (kun ääntämys erilainen yms)
Jep. Meidän luokalla oli yksi puolijenkki, joka oli käynyt osan peruskoulustaan USA:ssa, tuli yläkoulussa meidän luokalle. Puhua kyllä osasi, mutta kokeista sai aina seiskan, seiska plussan tai miinuksen. Minä, joka olin tuohon aikaan suhteellisen surkea englannissa, sain myös sitä seiskaa koko ajan. Ja ihan tosiaan suomalaisen peruskoulun suomalainen kasvatti olin.
Meillä on kaksikielinen suomalais-amerikkalainen lapsi. Kyllä hän englannin tunneille tulee menemään oppiakseen kirjoittaa englantia ja kieliopin. Ei kait sitä puhekielellä akateemisia opintoja hoideta millään muullakaan kielellä.
Onko niitä vaihtoehtoja sitten vain ruotsi ja englanti? Eikö ole esim saksaa? En ole perehtynyt tähän uudistuneeseen kielipolitiikkaan mutta kyllä moni toisaalta pitää tärkeänä ihan sen oman kakkoskielen tukemista, kolmannen varmasti oppii myöhemminkin.