Kiltit, jos teillä on auto käytössä, älkää palauttako sitä jätesäkillistä pulloja/tölkkejä kauppaan jossa myyjä on yksin töissä!
Olen töissä pienessä lähikaupassa jossa on vain pari tuntia yhteistä työaikaa toisen vuoron kanssa, muuten pyöritetään kauppaa Siwan hengessä vaikka ei siwoja enää ole. Eli yksin vastataan koko kaupan toiminnoista niin kassasta, hyllyttämisestä yms. Yksi juttu on myös pullojenpalautus mikä pyritään hoitamaan mahdollisimman hyvään kuntoon ettei siitä tarttisi kauheasti yksinään murehtia.
Sitten tulee kuitenkin (näen kameroista ulos) autolla näitä pullonpalauttajia mitkä valtaa sen ainoan koneen ainakin vartiksi, yleensä puoleksi tunniksi, täyttää koneen täyteen ja silloin kone menee "jumiin" kun se on täynnä. Sitten yleensä tullaan valittamaan (kassalle eli) minulle kun "toi teen pullonpalautus on ihan paska". Meille on ohjeistettu että aina ykkösenä on kassalla oleva asiakas ja vasta kun kassalla ei ole kukaan, pullokonetta voi alkaa tyhjentää. Välillä on kauheat ruuhkat ja en pääse (vaikka haluaisin) kassasta irti tyhjentämään sitä pullokonetta juuri siinä paikassa. Yleensä nämä suurpullonpalauttajat on kärsimättömiä ja ihmettelee mikä maksaa. En yleistä että kaikki on niin kärsimättömiä tai ärtyneitä, on näissä jätesäkkipalauttajissa hyviäkin ihmisiä mitkä on leppoisalla asenteella.
Tiivistettynä kuitenkin jos kerran olet autolla liikkeellä jätesäkkiesi kanssa niin miksi tulet pikkukauppaan palauttamaan ne pullot kun lähellä olisi toinen, isompi kauppa missä on monta pullokonetta ja henkilökuntaa sitä konetta ja sen tyhjennystä varten. Itseä ottaa esityisesti se vielä aivoon kun ensin palautetaan se jätesäkki tai toinenkin ja sitten vaan tullaan kassalle ottamaan pullot rahana ja vielä mainostetaan että mennään toiseen kauppaan....
Näitten jätesäkki-ihmisten takia ei sitten se parin pullon asiakas voikkaan palauttaa niitä paria pulloa kun joku on tullut tukkimaan sen koneen useammalla jätesäkillisellä.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
En työskentele lähikaupassa, mutta olen itsekin ihmetellyt näitä "jätesäkki-ihmisiä". Ihmettelen myös tämän ketjun vastausten sävyä... eihän aloituksessa ole mitään ilkeää tai outoa?
Ihmettelen ensinnäkin jätesäkki-ihmisiä jo ihan siksi, että missä hemmetissä ihmiset säilövät jotain viittä jätesäkillistä (tai enemmän) pulloja? Onko ihmisillä noin paljon ylimääräistä tilaa? Eikö olisi paljon järkevämpää palauttaa niitä pulloja vaikka kerran viikossa kauppareissun yhteydessä? Niin minä teen.
Toisekseen, ihmettelen tosiaan sitä miksi ihmiset tuovat ne monta jätesäkillistä pulloja lähimpään pikkukauppaan, jos tosiaan on auto käytössä ja käydään muutenkin jossain marketissa ostoksilla. Meidän ex-Siwassa on vähän väliä pullonpalautuskone jumissa, usein jopa mennyt jotenkin epäkuntoon siitä pullosumasta - kassa tulee konetta katsomaan, mutta se ei käynnistykään uudelleen, ja siihen laitetaan lappu luukulle. Harmittaa, sillä näin käy aina juuri silloin, kun minun pitäisi palauttaa jotain...
Luulisi ihmisten tajuavan, että jo pelkästään tilaa on tuollaisessa pikkukaupassa liian vähän suurille pullomäärille? Olen nähnyt takahuoneeseen sisälle, ja se on pieni, osittain taukotilana ja osittain varastona. Minne ihmeeseen ne pullomäärät mahtuu, olen aina ihmetellyt.
Tämä siis ihan kauppojen alimiehityksestä riippumatta. Meidän lähikaupassa ei myyjät aina edes priorisoi kassaa, vaan kassalla saa odotella kauankin kun myyjä saa muut työt tehtyä. Mutta silti luulisi järjenkin sanovan, ettei tuollaisia pullomääriä kannata pikkukauppaan raahata, sen enempää kuin vaatia pikkukauppaa rikkomaan tonnin seteliä vitosiksi.
Trakkorihallissa. Syyni tähän hamstraamiseen on kulutuksen minimointi. Kaivoveden takia joudun ostamaan vesipulloja. Enkä ala pullojen takia joka viikko käymään kaupassa, kun kerran kuussa riittää mainioisti. Joskun saattaa mennä kaksikin kuukautta, että käyn kaupassa.
Huhuu ap, kuinka usein teille raahataan "tuo" määrä pulloja?
Mitä enemmän noita pulloja tuodaa niin eikö se tiedä vastaavan määrän senttejä myös kaupalle?
Saanko käydä kuitenkin ostamassa viikon ruokaostokset kerralla vai onko niiden piippailuun menevä aika pois niiltä asiakkailta jotka ostavat vain pari tuotetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voisi laittaa lapun:
"Emme vastaanota isoja pullomääriä yhdeltä asiakkaalta. Kone menee suurista määristä tukkoon eikä myymälässämme ole kuin yksi työntekijä, jonka pääasiallisesti vastuussa kassatyöskentelystä"
TAI
"Ethän tuo isoja pullomääriä, koska menee suurista määristä tukkoon eikä myymälässämme ole kuin yksi työntekijä, jonka pääasiallisesti vastuussa kassatyöskentelystä"
TMV.
KIITOS! Tulostan nämä ja kysyn voidaanko laittaa jompikumpi seinään. :)
Ap
Kysy samalla voisiko oveen laittaa lapun aina silloin kun sinä olet yksin vuorossa että ei suuria ostoksia! Vaikka 5tuotetta per asiakas ettei pääse syntymään jonoja.
Voisin kuvitella, että bileitten, häiden ja pikkujoulujen jälkeen monellakin on pulloja ja tölkkejä paljon. Jos niitä on vaikka firman pikkujoulujen jälkeen muutama jätesäkillinen, niistä halutaan eroon eikä niitä lähdetä pieni muovikassi kerrallaan palauttelemaan ja käyttämään työaikaa siihen, vaan ne rojautetaan kerralla kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittumaisia akkoja täällä, mutta sehän ei ole mitään uutta.
Siellä alholisoitunut jeppe jota ketuttaa kun ei saa tuoda ryypättyjä tolkkeja miljoonaa kerralla
Ja aivan varmasti saa! Sitä ei kiellä kassatyttö eikä av-matami. Cheers🍻
Rouvan opiskeluaikana tapasimme baarissa miehen, joka ilahtui yleistyvistä kaljatölkeistä.
Ne kun voi heittää roskiin...
Näemmä samanlaisia jurpoja riittää edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En työskentele lähikaupassa, mutta olen itsekin ihmetellyt näitä "jätesäkki-ihmisiä". Ihmettelen myös tämän ketjun vastausten sävyä... eihän aloituksessa ole mitään ilkeää tai outoa?
Ihmettelen ensinnäkin jätesäkki-ihmisiä jo ihan siksi, että missä hemmetissä ihmiset säilövät jotain viittä jätesäkillistä (tai enemmän) pulloja? Onko ihmisillä noin paljon ylimääräistä tilaa? Eikö olisi paljon järkevämpää palauttaa niitä pulloja vaikka kerran viikossa kauppareissun yhteydessä? Niin minä teen.
Toisekseen, ihmettelen tosiaan sitä miksi ihmiset tuovat ne monta jätesäkillistä pulloja lähimpään pikkukauppaan, jos tosiaan on auto käytössä ja käydään muutenkin jossain marketissa ostoksilla. Meidän ex-Siwassa on vähän väliä pullonpalautuskone jumissa, usein jopa mennyt jotenkin epäkuntoon siitä pullosumasta - kassa tulee konetta katsomaan, mutta se ei käynnistykään uudelleen, ja siihen laitetaan lappu luukulle. Harmittaa, sillä näin käy aina juuri silloin, kun minun pitäisi palauttaa jotain...
Luulisi ihmisten tajuavan, että jo pelkästään tilaa on tuollaisessa pikkukaupassa liian vähän suurille pullomäärille? Olen nähnyt takahuoneeseen sisälle, ja se on pieni, osittain taukotilana ja osittain varastona. Minne ihmeeseen ne pullomäärät mahtuu, olen aina ihmetellyt.
Tämä siis ihan kauppojen alimiehityksestä riippumatta. Meidän lähikaupassa ei myyjät aina edes priorisoi kassaa, vaan kassalla saa odotella kauankin kun myyjä saa muut työt tehtyä. Mutta silti luulisi järjenkin sanovan, ettei tuollaisia pullomääriä kannata pikkukauppaan raahata, sen enempää kuin vaatia pikkukauppaa rikkomaan tonnin seteliä vitosiksi.
Trakkorihallissa. Syyni tähän hamstraamiseen on kulutuksen minimointi. Kaivoveden takia joudun ostamaan vesipulloja. Enkä ala pullojen takia joka viikko käymään kaupassa, kun kerran kuussa riittää mainioisti. Joskun saattaa mennä kaksikin kuukautta, että käyn kaupassa.
Ap:stä en tiedä, mutta minä asun tuikitavallisella omakotitaloalueella tuikitavallisen kaupungin liepeillä, ja jokainen säkki-ihminen mitä olen täällä nähnyt asuu tuikitavallisessa omakotitalossa jossa on oletettavasti normaalisti juokseva vesi. Naapuruston väkeen törmää usein myös Prismassa yms., joten ei ole kyse siitäkään, että kerran kuussa jaksetaan raahautua lähi-Siwaan ostoksille pullosäkit mukana.
No, eipä silti, kerran kävin kylässä (omakotitalo-)huushollissa, jossa takkia ei voinut laittaa eteisen kaappiin, kun se oli täynnä pulloja. Joten kaipa tällaisia ihmisiä riittää sitten. Sekin oli ihan tavallinen työssäkäyvä pariskunta.
- 48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tällaista on kyllä ulkopuolisen tietää.
Varmasti mutta siksi tein aloituksen jos edes yksi jätesäkki-ihminen havahtuisi :)
Ap
Tämä oli hyvä! 😀
Nimenomaan jätesäkki-lyyli/jorma .
Mikä teitä vaivaa! Haudotteko te pulloja kuukausitolkulla ennen kuin tuotte ne kauppaan? Eikö voi tuoda viikottain?
Miten ihmeessä jollakin voi olla pulloja jätesäkki tai jätesäkkikaupalla.
Te tukitte muiden asiakkaiden pulloautomaatilla käynnin!!
Kun olin pieni, meillä oli tapana kerätä koko vuosi pulloja ja palauttaa kaikki kerralla kesäloman alussa. Saatiin jakaa rahat sisarusten kesken ja käyttää lomalla. Mielestäni se oli kiva tapa, ja kyllä niitä yleensä useampi jätesäkki oli. Monet sukulaisetkin osallistuivat lahjoittamalla tyhjiä pullojaan meille ja sitten tosiaan kerättiin niitä myös teiden varsilta ym.
Ap:ltä ihan asiallinen kommentti.Eikö urpot tajua että jos palvelet asiakkaita,tölkkipellet joutuu odottelemaan ja valittaa.Palvelet tölkkitoopeja,kassalla olevat odottaa ja valittaa.Kun ei vaan yksi ihminen repee yht'aikaa molempiin.Kauppiaan vika,ei työntekijän.Tsempit sulle
Tavallaan tiedän tuskasi; olen töissä pikaruokaravintolassa, missä ollaan 12h aukiolon ajan yksin 10,5h päivästä. Jono kasvaa, ihmiset valittaa kun joku tuote on loppu (ei mitään mahkua alkaa yksin töissä valmistamaan) tai pöydät ovat likaiset (palveltava asiakas on numero 1, sitten kaikkien tuotteiden valmistus niin että kaikkea olisi saatavilla, sitten kattellaan sitä pöytien putsausta). Mutta toisaalta ihminen ei ymmärrä, eivät he automaattisesti näe että minä olen yksin tai ymmärrä että tuotteen valmistukseen voi mennä 3 tuntia enkä vaan voi "nopeasti mennä hakemaan lisää". Oma on uravalintani, työpaikkaa voi myös vaihtaa. On myös niitä ihania jotka järkyttävän ryysiksen keskellä kysyvät että olenko ihan oikeasti yksin töissä ja toivottavat hyvää työpäivää. Heidän avulla jaksaa
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä pienessä lähikaupassa jossa on vain pari tuntia yhteistä työaikaa toisen vuoron kanssa, muuten pyöritetään kauppaa Siwan hengessä vaikka ei siwoja enää ole. Eli yksin vastataan koko kaupan toiminnoista niin kassasta, hyllyttämisestä yms. Yksi juttu on myös pullojenpalautus mikä pyritään hoitamaan mahdollisimman hyvään kuntoon ettei siitä tarttisi kauheasti yksinään murehtia.
Sitten tulee kuitenkin (näen kameroista ulos) autolla näitä pullonpalauttajia mitkä valtaa sen ainoan koneen ainakin vartiksi, yleensä puoleksi tunniksi, täyttää koneen täyteen ja silloin kone menee "jumiin" kun se on täynnä. Sitten yleensä tullaan valittamaan (kassalle eli) minulle kun "toi teen pullonpalautus on ihan paska". Meille on ohjeistettu että aina ykkösenä on kassalla oleva asiakas ja vasta kun kassalla ei ole kukaan, pullokonetta voi alkaa tyhjentää. Välillä on kauheat ruuhkat ja en pääse (vaikka haluaisin) kassasta irti tyhjentämään sitä pullokonetta juuri siinä paikassa. Yleensä nämä suurpullonpalauttajat on kärsimättömiä ja ihmettelee mikä maksaa. En yleistä että kaikki on niin kärsimättömiä tai ärtyneitä, on näissä jätesäkkipalauttajissa hyviäkin ihmisiä mitkä on leppoisalla asenteella.
Tiivistettynä kuitenkin jos kerran olet autolla liikkeellä jätesäkkiesi kanssa niin miksi tulet pikkukauppaan palauttamaan ne pullot kun lähellä olisi toinen, isompi kauppa missä on monta pullokonetta ja henkilökuntaa sitä konetta ja sen tyhjennystä varten. Itseä ottaa esityisesti se vielä aivoon kun ensin palautetaan se jätesäkki tai toinenkin ja sitten vaan tullaan kassalle ottamaan pullot rahana ja vielä mainostetaan että mennään toiseen kauppaan....
Näitten jätesäkki-ihmisten takia ei sitten se parin pullon asiakas voikkaan palauttaa niitä paria pulloa kun joku on tullut tukkimaan sen koneen useammalla jätesäkillisellä.
Minulla on ratkaisu teidän pikkusiwalle; Älkää myykö pantillisia pulloja ollenkaan, niin teidän ei tarvitse ottaa vastaankaan niitä. Jos kuitenkin haluatte niitä myydä, niin se on vain sitten huollettava se kone niin että palautus onnistuu, se muuten lukee ihan laissa, että panttipulloja myyvien on otettava myös tyhjät vastaan.
Toiseen, henkilökohtaiseen ongelmaasi ratkaisu; Mene sellaiseen työpaikkaan josta saat tunti-, tai kuukausipalkkaa, niin sinulla ei jää leivän päältä juusto pois siksi että joku meneekin toiseen kauppaan teille pullot palautettuaan. En ole edes tiennyt että pullorahan muualle vieminen on teidän työntekijöiden palkkapussista pois.
Ylimielinen kauppa ja myyjä boikottiin!
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän noita pulloja tuodaa niin eikö se tiedä vastaavan määrän senttejä myös kaupalle?
Kauppa välittää pulloja panimot ja tuottajat maksavat tuon kierrätysmaksun omasta pussistaan. Plus palpalle järjestelmästä. Tuottajat maksavat myös ulkomailta tulleiden sisar yritysten pantittominen pullojen kierrätyksen.
Kuluttaja voi äänestää jaloillaan. Kauppa boikottiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voisi laittaa lapun:
"Emme vastaanota isoja pullomääriä yhdeltä asiakkaalta. Kone menee suurista määristä tukkoon eikä myymälässämme ole kuin yksi työntekijä, jonka pääasiallisesti vastuussa kassatyöskentelystä"
TAI
"Ethän tuo isoja pullomääriä, koska menee suurista määristä tukkoon eikä myymälässämme ole kuin yksi työntekijä, jonka pääasiallisesti vastuussa kassatyöskentelystä"
TMV.
Eikö voisi suoraan laittaa lapun, että älkää asioiko meillä ettemme vaan joudu tekemään työtä?
Höpö höpö.
Eihän tuossa kielletä pullojen tuontia vaan ISOJEN MÄÄRIEN tuominen.
Muutenkin on hyvin hankalia käsittää näitä pullo_kassi_almoja, jotka tuo säkettäin niitä kauppaan 🙄
Eikö olisi helpointa vain kieltää kaikki mikä menee sinun minimaalisen käsityskykysi yli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti mutta siksi tein aloituksen jos edes yksi jätesäkki-ihminen havahtuisi :)
Ap
Tämä oli hyvä! 😀
Mikä teitä vaivaa! Haudotteko te pulloja kuukausitolkulla ennen kuin tuotte ne kauppaan? Eikö voi tuoda viikottain?
Jotkut kerää noita pulloja/tölkkejä ja tienaa siinä ihan kivasti lisärahaa. Ei minulla ainakaan ole mitään sitä vastaan että vähävarainen ihminen tekee tuollaista, ahkerahan se on kun jaksaa. Samalla ne pullot ja tölkit poistuu luonnosta roskaamasta.
Kyllä tässä tilanteessa on ap:n työnantaja se jonka pitäisi tehdä asialle jotain jos ei homma toimi, asiakkaat saavat tuoda sen verran pulloja kuin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä oli hyvä! 😀
Ja tässä toinen alentuneen käsityskyvyn omaava lähimmäinen. Ei tosiaan voi olla pullomäärä mitenkään missään tilanteessa koskaan kenelläkään mitään muuta kuin juuri se sama sikspäkki pirkkaolutta jonka ostat joka perjantaina, ja palautat pitkin viikkoa tölkki kerrallaan.
Ei vain voi.
Kauppa kannataa vaikka pienikin. Varaa on mutta mistä löytyisi niin hyväntahtoinen kauppias että palkkaisi riittävästi työvoimaa. Ehkä jos voisi antaa kenkää heti kun pullokone on tyhjennetty ei taida oikein toimia tähän vai oletko samaa mieltä?