15-vuotiaan tyttären poikaystävä yöksi
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai päästäisin. Päästäisin 13-vuotiaasta eteenpäin, kunhan ehkäisystä ja seksistä puhuttu. 15-vuotias on teini ja teinien elämään kuuluu ihastuminen, rakastuminen, seurustelu. Itse seurustelin ensimmäisen kerran 11-vuotiaana ja suutelin sillon myös ekan kerran vuotta vanhemman pojan kanssa eli liian nuorena mutta ei kuitenkaan tullut seksiä harrastettua ennen 16v koska en ollut tositoimiin kuitenkaan valmis... joten voi asiat mennä näinkin päin. Riippuu paljon nuoren luonteesta minkä ikäisenä on valmis harrastamaan seksiä, mutta sekin pitää nuorelle kertoa että seurustella voi ilman seksiäkin ja mitään sellasta ei pidä tehdä joka ei tunnu itsestä hyvälle!
16-vuotiaana muutin jo omilleni, kävin oppisopimuksella töissä/opiskelin. Omillaan asuminenkin sujui oikeen hyvin kunhan osaa ruokaa tehdä, siivota, vetää vessanpöntön, lukita ulko-oven ja tiedostaa ettei kerrostalossa tai rivitalossa voi pitää musiikin jumputus bileitä! Jokainen järkevä nuori osaa elää näin. Voisin antaa myös oman 16-vuotiaan muuttaa omilleen jos opiskelupaikka sitä vaatii ja kunhan kykenee kustantamaan edes osan omista menoistaan.
En ymmärrä että mikä kasvatetaan lapset pumpulissa - buumi on nykyään meneillään eli että pidetään lapset mahdollisimman pitkään lapsina, lapsi tulee olemaan aina sinun lapsi vaikka hän aikuistuisi varhain ja tulee omatoimiseksi. 15-vuotiaskin on muutaman vuoden kuluttua aikuinen, ei hänen tarvii enää mitään lautapelejä pelata jos ei kiinnosta, enemmän on normaalia että kiinostaa aikuisten asiat!
Hyvin kirjoitettu. Tuossa omilleen muuttamisessa on sekin hyvä puoli että yökylään tulevien poikaystävien viinat saa itselle eikä vanhemmat pääse juomaan niitä koska ahneus.
En minä sitäkään pidä pahana jos 16-17v käy välillä bilettämässä ja juo alkoholia kohtuudella. Mitään tupakan polttoa tai huumeita en hyväksy! 16-17vuotiaalla on monesti jo täysi-ikäisiä ystäviä jotka juo alkoholia niin luuletko ettei hän heidän seurassaan ottaisi alkoholia? todennäköisesti kiusaus on liian suuri ottaa... haluan että lapseni pystyy olemaan avoin minulle kaikesta, hyvistä sekä huonoista asioista, ei tarvii pelätä että äiti vetää hirveät raivarit. Peruskoulu ikäisen alkoholinkäyttöä en hyväksy, hänen terveydelleen siitä olisi haittaa.
Ei pidä olla liian tiukkis vanhempi! :) kukaan ei tykkää tiukkiksista, paitsi ehkä tiukkapipot keskenään..
Sama. Tupakka, huumeet ja nuuska ovat ehdoton no-no, mutta pari siideriä olen voinut unohtaa jääkaapin perukoille. Noita menoja on ollut max kerran kahteen kuukauteen, joten en ole huolissani. Ihmettelen vaan vanhempia, jotka eivät tiedä lastensa tekemisistä. Monen näistä mieluummin överit kuin vajarit ottavien lasten vanhemmista luulee sinisilmäisesti ettei lapsi käytä alkoholia lainkaan.
Stop sille pumpulille ja sinisilmäisyydelle! Kyllä 15-vuotiaiden pitää jo osata ottaa viinaa ja nussia.
Ite oon 15 tyttö ja tossa kesälomalla mun poikakaveri (15v) oli meillä yötä. Äiti oli ensin sitä mieltä, että eri huoneisiin nukkumaan, mutta sain kuitenkin ylipuhuttua niin, että nukuttiin samassa huoneessa. Kokoajan oltiin ihan vaatteet päällä, ei minkäänlaisia seksisuunnitelmia. Käyttäydyttiin lähes samalla tavalla kuin oltas käyttäydytty kavereidenkin kanssa. Riippuu siis ihan henkilöstä tuo yökyläily, mutta meillä sujui...
Vierailija kirjoitti:
Kerkee sitä tavaraansa jakaa vähän vanhempanakin
Jos haluttaa niin sitä tavaraa pystyy jakamaan päivälläkin, ei vain yöllä sängyssä. Eli tavaran jakamisen takia en kieltäisi koska tiedän että sitä seksiä voi harrastaa melkeinpä missä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä päästin, kun halusin olla avaramielinen ja ymmärtäväinen äiti. Tyttö kertoi aikuisena, että olisi halunnut minun kieltävän, koska vähän pelkäsi pojan hyökkäävyyttä ja painostamista sänkyhommiin. Oli luullut, että olen turvallinen äiti, johon voi luottaa ja joka kieltää ja pääsee niin pälkähästä. Mutta kun vanhemmilta tuli yölupa, se oli lupa myös seksiin ja monet itkut joutui itkemään sen tarinan takia.
Joten tällä tiedolla en päästäisi.
Kyllä raiskaajan pitäisi tunnistaa.
Teiniraskaus odotettavissa.
Oletettavasti myös noloja reissuja sp-tautiosastolle, koska tuon ikäisenä nussivat eivät jätä sitä nussimista yhteen ihmiseen edes "parisuhteessa".
Oma tyttäreni oli lähemmäs 17-vuotias, kun oli ensimmäistä kertaa poikakaverin luona yökylässä.
Heillä ei ollut suhteen alussa kiirettä seksiin ja tytär selkeästi koki ikävänä kaikki aikuisten siihen viittaavat puheet ja vihjailut, vaikkei kukaan niillä mitään tarkoittanut. Esim. poikaystävän isä soitti ja varoitti, kun tuli kotiin aiemmin kuin oli sovittu. Muistan vain kuinka tytär oli hyvin ihmeissään siitä, että mitä isä luuli heidän tekevän kun olivat vain katsoneet telkkaria.
Muakin nolotti jälkikäteen, kun olin ajatellut tuon ikäisten hyppäävän sänkyyn heti kun mahdollisuus.
Sitä yritän vain sanoa, että jonkinlaista pelisilmää aikuisillakin pitäisi olla. Asioista pitäisi osata puhua siten, ettei nuoret myöskään mieti, että heidän kuuluu harrastaa seksiä.
Riippuu varmasti siitä miten koet asian. Näyttääkö poika siltä, että aidosti välittää tyttärestäsi? Ja osaa muutenkin käyttäytyä?
15-v on liian nuori harrastamaan seksiä.
Eri huoneisiin nukkumaan. Sukupuolielämään liittyvistä asioista pitäisi keskustella nuorten kanssa. Meidän perheessä uskon asia toki sanelee aika paljon, ja annetaan nuorison seurustella, mutta seksi kuuluu avioliittoon. Tietysti toivotaan että nuorten seurustelukumppanit olisivat myös uskovaisia nuoria, jolloin on sama ajatusmaailma. Toki olen myös realistinen, että näin ei aina ole.., ja jos nuorille tulee kokeilemisen halu se menee yli, niin tiedän etten voi olla estämässä mitään seksikokeiluja. Valitettavasti. Nämä on kinkkisiä juttuja,mutta meillä näin. Nuorten pitäisi voida turvallisesti ja mielellään aikuisten läsnäollessa saada tutustella rauhassa ja siihen meillä on ovet aina avoinna. Kaverit ja poikakaverit/tyttökaverit on tervetulleita, ja sitten toivotaan että nuoret pitävät järjen päässä ja malttavat odottaa avioliittoon asti :)
Ei yökyläily ole synonyymi seksille. Nukkua voi ilman seksiä ja seksiin ei tarvita yötä eikä sänkyä...
On hyvä että vanhemmat tietää poikaystävistä ja tietävät millainen henkilö on. Voi ajoissa puhua järkeä jos toinen on sellainen. Kukaan ei halua omalla lapselleen mitään.
Toivottavasti isätkin uskaltaa olla miehiä ja on kiinnostuneet mitä lapset tekee.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette kommentoineeet, että ette päästäisi yökylään, niin voisitteko avata näkemyksiänne hieman.
Itselläni ei vielä edes ola lapsia mutta en kyllä päästäisi kumminkaan päin. 15- vuotias ei välttämättä osaa tehdä itsenäisiä päätöksiä ja voi kokea painetta kavereiden ja poikaystävän suunnalta. 15- vuotiaana ei ole voinut kovin kauaa ehtiä ylipäätään seurustelemaan, joten ehkä yökyläillä ehtii myöhemminkin. Ei kai vanhempien kuuluu olla lapselle mieliksi, vaan asettaa rajat ja turvallisuuden tunteen. Ja silloin, kun itse oli sen ikäinen niin nämä, joilla oli poikaystävä ja saivat jo luvan yöpyä niin näiden tekemiset oli kyllä aika tarkkaan kaikkien luokkalaisten tiedossa. En välttämättä haluaisi, että oma lapsi aloittaa yökyläilyt siinä iässä, kun se on kaveripiirissä yleisen kerskailun aihe, vaan vasta myöhemmin, kun siihen osataan suhtautua vähän aikuismaisemmin.
Vai sillä lailla: kysyt täältä lupaa lapsesi parittamiseen.
Minä sovin aikoinaan teini-ikäisten lasteni kanssa, että ”seurustelu” on ok lukioiässä. Kavereina meillä tietysti ramppasi kumpaakin sukupuolta, mutta ”vakavampi” yhdessä olo jätettiin sinne yläasteen jälkeen - yökyläilyistä puhumattakaan. Tämä oli kaikille tosi ok.
Vierailija kirjoitti:
Päästäisitteko?
Oletko valmis vauvaa hoitamaan?
Vierailija kirjoitti:
Päästin tyttäreni kerran yökylään ja tuli raskaaksi. Nyt on jo kolmas lapsi ja on pojan kanssa elämäntapa työttömiä.
Eipäse raskaus olisi estynyt yökyläilyn kieltämällä...
Mä en usko, että välttämättä hirveän moni, joka on aloittanut seksielämän vasta myöhemmin harmittelee esim. vielä aikuisena "voi voi, kunpa Jake olisi päässyt meille silloin 15- vuotiaana yöksi ja olisin päässyt hänen kanssaan touhuilemaan." Sen sijaan enemmänkin on varmaan niitä tapauksia, jossa liian aikaisin aloitettu seksielämä on aiheuttanut vahinkoa ja on kaduttanut myöhemmin. En ymmärrä, että mitä "hyöytyä" on mahdollisimman aikaisesta aloittamisesta. Ja joo joo, kyllä seksiä voi harrastaa päivälläkin.
80-luvulla tuo oli ihan normaalia tulla jo tuossa iässä yökylään. Ajat ovat muuttuneet ylisuojelemiseksi.
En minä sitäkään pidä pahana jos 16-17v käy välillä bilettämässä ja juo alkoholia kohtuudella. Mitään tupakan polttoa tai huumeita en hyväksy! 16-17vuotiaalla on monesti jo täysi-ikäisiä ystäviä jotka juo alkoholia niin luuletko ettei hän heidän seurassaan ottaisi alkoholia? todennäköisesti kiusaus on liian suuri ottaa... haluan että lapseni pystyy olemaan avoin minulle kaikesta, hyvistä sekä huonoista asioista, ei tarvii pelätä että äiti vetää hirveät raivarit. Peruskoulu ikäisen alkoholinkäyttöä en hyväksy, hänen terveydelleen siitä olisi haittaa.
Ei pidä olla liian tiukkis vanhempi! :) kukaan ei tykkää tiukkiksista, paitsi ehkä tiukkapipot keskenään..