15-vuotiaan tyttären poikaystävä yöksi
Kommentit (100)
Meille pääsis vain siinä tapauksessa, että minulla olisi täysi luotto molempiin, että tietävät mitä tekevät.
Aika monet perhepäivälliset sais poika istua ensin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko, että välttämättä hirveän moni, joka on aloittanut seksielämän vasta myöhemmin harmittelee esim. vielä aikuisena "voi voi, kunpa Jake olisi päässyt meille silloin 15- vuotiaana yöksi ja olisin päässyt hänen kanssaan touhuilemaan." Sen sijaan enemmänkin on varmaan niitä tapauksia, jossa liian aikaisin aloitettu seksielämä on aiheuttanut vahinkoa ja on kaduttanut myöhemmin. En ymmärrä, että mitä "hyöytyä" on mahdollisimman aikaisesta aloittamisesta. Ja joo joo, kyllä seksiä voi harrastaa päivälläkin.
Olisinpa päässyt niin en olisi syrjäytynyt. Ei voi mennä sinnä ja ei voi mennä tänne, koska liian vaarallista. Nykyään pysyn yksiössäni ja käyn hakemassa ruokaa kerran viikossa lähikaupasta ja kavereita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Eri huoneisiin nukkumaan. Sukupuolielämään liittyvistä asioista pitäisi keskustella nuorten kanssa. Meidän perheessä uskon asia toki sanelee aika paljon, ja annetaan nuorison seurustella, mutta seksi kuuluu avioliittoon. Tietysti toivotaan että nuorten seurustelukumppanit olisivat myös uskovaisia nuoria, jolloin on sama ajatusmaailma. Toki olen myös realistinen, että näin ei aina ole.., ja jos nuorille tulee kokeilemisen halu se menee yli, niin tiedän etten voi olla estämässä mitään seksikokeiluja. Valitettavasti. Nämä on kinkkisiä juttuja,mutta meillä näin. Nuorten pitäisi voida turvallisesti ja mielellään aikuisten läsnäollessa saada tutustella rauhassa ja siihen meillä on ovet aina avoinna. Kaverit ja poikakaverit/tyttökaverit on tervetulleita, ja sitten toivotaan että nuoret pitävät järjen päässä ja malttavat odottaa avioliittoon asti :)
Entä jos lapsesi ei/eivät ole sitä mieltä että seksi kuuluu avioliittoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä päästin, kun halusin olla avaramielinen ja ymmärtäväinen äiti. Tyttö kertoi aikuisena, että olisi halunnut minun kieltävän, koska vähän pelkäsi pojan hyökkäävyyttä ja painostamista sänkyhommiin. Oli luullut, että olen turvallinen äiti, johon voi luottaa ja joka kieltää ja pääsee niin pälkähästä. Mutta kun vanhemmilta tuli yölupa, se oli lupa myös seksiin ja monet itkut joutui itkemään sen tarinan takia.
Joten tällä tiedolla en päästäisi.
Kyllä raiskaajan pitäisi tunnistaa.
No ei kai äiti tiennyt tuosta painostamisesta sänkyyn ja hyökkäävyydestä. Äiti oli liian sinisilmäinen ja ajatteli olevansa vapaamielinen ja moderni äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri huoneisiin nukkumaan. Sukupuolielämään liittyvistä asioista pitäisi keskustella nuorten kanssa. Meidän perheessä uskon asia toki sanelee aika paljon, ja annetaan nuorison seurustella, mutta seksi kuuluu avioliittoon. Tietysti toivotaan että nuorten seurustelukumppanit olisivat myös uskovaisia nuoria, jolloin on sama ajatusmaailma. Toki olen myös realistinen, että näin ei aina ole.., ja jos nuorille tulee kokeilemisen halu se menee yli, niin tiedän etten voi olla estämässä mitään seksikokeiluja. Valitettavasti. Nämä on kinkkisiä juttuja,mutta meillä näin. Nuorten pitäisi voida turvallisesti ja mielellään aikuisten läsnäollessa saada tutustella rauhassa ja siihen meillä on ovet aina avoinna. Kaverit ja poikakaverit/tyttökaverit on tervetulleita, ja sitten toivotaan että nuoret pitävät järjen päässä ja malttavat odottaa avioliittoon asti :)
Entä jos lapsesi ei/eivät ole sitä mieltä että seksi kuuluu avioliittoon?
No, sitten eivät ole sitä mieltä, ja jokainen saa tehdä omat päätökset miten elämässä etenevät kun ovat täysi-ikäisiä. Me opetetaan lapsille meidän arvomaailmaan kuuluvia asioita, niinkuin jokainen muukin vanhempi tekee tahollansa :) Kuitenkin, kuten jo edellä kirjoitin, niin emme voi loputtomiin asti ns suojella, että jos ne halut vie voiton niin ei voida estääkään nuoria. Neuvotaan ja opetetaan, ja seurustelun alkaessa jutellaan nuorten kanssa. Paljolta pahalta olisin itsekin säilynyt jos minulla olisi ollut rajat ja neuvottu nuorena. Meillä myös poikaystävät sai yöpyä vieressä ja tiedän mitä se silloin on..liian helppoa, ja vielä se kun en ymmärtänyt nuorena esim kondomin käytöstä yhtään mitään. Että omasta kokemuksesta ja onneksi uskovaisena, voin olla aivan vapain ja kevein mielin tätä mieltä. :)
Ei yökylään tuleminen tarkoita automaattisesti seksiä. Seksielämän aloittaminen ja kokeilunhalu kuuluvat tuohon ikään, eikä siinä ole mitään väärää kunhan ehkäisyasiat ovat kunnossa. Monet nuoret ovat nykypäivänä todella tietoisia riskeistä ja haluavat pitää huolta siitä että vahinkoa ei tapahdu. Todella typerää päästää yökylään ja laittaa nukkumaan eri huoneisiin, minä ainakin osoittaisin luottamukseni lapseni toimintaan enkä haluisi tehdä poikaystävänkään oloa epämukavaksi. Sitä paitsi, jos he haluavat harrastaa seksiä, he kyllä löytävät toisenkin paikan kuin oma koti.
Tuon ikäisenä kuitenkin aletaan jo miettiä jatko-opiskelupaikkaa ja mahdollista omaan asuntoon muuttamista, kuka siellä vahtii nuoren seksielämää? Mielestäni vanhemmat saavat valistaa ja kertoa mielipiteensä, mutta kyseessä on niin henkilökohtainen asia, että vanhemmalla ei pitäisi olla sanomista tuon ikäisen nuoren yksityisasioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päästäisitteko?
Oletko valmis vauvaa hoitamaan?
Kuinka monta teiniäitiä oikeasti tunnete? Aika harvinaisia tapauksia kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
15-v on liian nuori harrastamaan seksiä.
Millä perusteella olet pätemään nuorten seksielämään?
Tosi kummallista, että oikeasti näinkin moni vanhempi on sitä mieltä, että 15v (ja jopa nuorempi) olisi tarpeeksi kypsä ymmärtämään seksin harrastamisen päälle. Ihmettelen todella. Miettikääpä itseänne tuon ikäisenä, oliko kaikki riittävä tieto kaikista seurauksista (henkinen ja fyysinen) mitä seksin harrastamisesta voi seurata. Vielä kannustetaan touhuihin antamalla nukkua vierekkäin ja kondomeja yöpöydänlaatikkoon laitetaan.. oikeasti!? Suojelkaa niitä nuoria ja henkiset traumat voi myös tulla huonoista kokemuksista. Ikäänkuin sallitaan, että antaa mennä vain jopa 13-vuotiaana...
Vierailija kirjoitti:
Tosi kummallista, että oikeasti näinkin moni vanhempi on sitä mieltä, että 15v (ja jopa nuorempi) olisi tarpeeksi kypsä ymmärtämään seksin harrastamisen päälle. Ihmettelen todella. Miettikääpä itseänne tuon ikäisenä, oliko kaikki riittävä tieto kaikista seurauksista (henkinen ja fyysinen) mitä seksin harrastamisesta voi seurata. Vielä kannustetaan touhuihin antamalla nukkua vierekkäin ja kondomeja yöpöydänlaatikkoon laitetaan.. oikeasti!? Suojelkaa niitä nuoria ja henkiset traumat voi myös tulla huonoista kokemuksista. Ikäänkuin sallitaan, että antaa mennä vain jopa 13-vuotiaana...
Tosiasiassa et kuitenkaan pysty päättämään, mitä teini tekee. Parempi on keskustella asioista kuin yksipuolisesti kieltää.
Tervetuloa vaan, kunhan on tavattu poikaystävä jo ennen yökyläilyä.
Miksi tosta tehdään numero nyt, kun itse on äiti tai isä. Jos itse muistatte sen ensirakkauden ja mopon katkun. Olen siis itse 41v nainen ja mieheni, kun tuli meille niin eipä se ollut ongelma ikinä ja nukuttiin ja tehtiin asioita vastuullisesti. Nyt meillä on poika ja tyttö, niin eipä se ole meitä haitannut että molempien kumppanit ovat yötä eikä ne nuku teltassa. Ne tekee sitä asiaa varmasti tiesitte tai ette tai ette suostu ajattelemaan sitä asiaa. Poika on 18v ja tyttö on 16v. Kun alkoi molempien kumppanit tulemaan kylään ja jäämään vklopuksi, niin mieheni ojensi pojalle kumipaketin ja sanoi, että ilman voit olla kun on ammatti ja tienaat tulosi ja saman sanoi tytölle. Molemmat oli noloina, kun eihän meidän mutsi ja faija. Ajattelin aivan samoin nuorena. Eihän meidän mutsi ja faija. Sitten kun lapset kasvaa samaan 40 ikään, niin he tajuavat ettei ne ollu edes vanhoja itsekään, kun mainitsivat asiasta. Osaa molemmat lapset juttunsa tehdä niin ettei me edes tiedetä eikä tarvi ajatella, mutta sitä tapahtuu joka tapauksessa haluttiin tai ei. Niin se maiilma pyörii edelleen.
Vierailija kirjoitti:
No minäpä mietin. Kyllä oli kaikki tieto minulla silloin, kun ensimmäisen kerran seksiä harrastin. Minullakin oli yökyläilykielto 17 vuotiaaksi asti, mutta seksiä harrastin 14 vuotiaana ensimmäisen kerran. Olin kaverin luona yötä, ja salakuljetettiin pojat paikalle (ei mitään ryhmäjuttuja sitten, jos sitä arvailette). Olihan se sähläystä, mutta yhteisymmärryksessä ja poikakin oli saman ikäinen. Kondomia luonnollisesti käytettiin. Seuraavaan kertaan menikin sitten aikaa, mutta koskaan ei ole harmittanut tai kaduttanut.
Uskon että iällä ei ole mitään merkitystä (unohdetaan tästä nyt kaikki alle 13 vuotiaat ja kovasti eri ikäiset), vaan ainoastaan sillä, että kukaan ei painosta ja ehkäisystä huolehditaan. En keksi mitään muuta syytä miksi seksi muuten harmittaisi jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Seksiä voi harrastaa päivälläkin mutta kaipa se nyt on hiukan todennäköisempää yökyläillessä. Ihan tälleen aikuisenakin miehen luo ensimmäistä kertaa yökyläillessä niin siihen sisältyy tietynlainen odotus. Ei se tietenkään velvoita mihinkään mutta onhan se nyt tottakai helpompaa ja luonnollisempaa aloittaa ensimmäistä kertaa harrastamaan seksiä, kun nukkuu yöllä toisen lähellä. Varsinkin, kun 15- vuotiailla ei välttämättä ole kovin paljon mahdollisuutta kahdenkeskiseen rauhalliseen aikaan päiväsaikaan.
On siinä kuitenkin aika suuri kynnys ensimmäiselle seksikerralle, kun omat tai seurustelukumppanin vanhemmat ovat seinän takana ja voivat tulla huoneeseen koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Minä päästin, kun halusin olla avaramielinen ja ymmärtäväinen äiti. Tyttö kertoi aikuisena, että olisi halunnut minun kieltävän, koska vähän pelkäsi pojan hyökkäävyyttä ja painostamista sänkyhommiin. Oli luullut, että olen turvallinen äiti, johon voi luottaa ja joka kieltää ja pääsee niin pälkähästä. Mutta kun vanhemmilta tuli yölupa, se oli lupa myös seksiin ja monet itkut joutui itkemään sen tarinan takia.
Joten tällä tiedolla en päästäisi.
Et kuitenkaan ollut niin turvallinen, että tyttö olisi voinut rehellisesti sanoa, ettei halua pojan yökyläilenävän? Vai kaikki kolme yhdessäkö te mietitte asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, ennekuin tyttärellä on e-pillerit hankittuina, sitten kyläilköön vapaasti.
Siis miksi ihmeessä pitäisi olla e-pillerit? Ei todellakaan tarvitse syödä mitään pillereitä, ellei itse halua sellaisia kokeilla. Joka tapauksessa on alkuun käytettävä kondomia ja sen käytöstä nuoren kanssa keskusteltava.
Kondomi mielellään e-pillereiden/kapselin lisäksi tietysti nuorille! Siksi e-pillerit, että muistan kuinka paljon rakastuneena rakastellaan! Ja muistan kuinka ystäväni tuli raskaaksi lukion ekalla. Jos olisi mun tyttöni, niin ilman e-pillereitä ei olisi yökyläilyyn asiaa. En muuta kantaani, suositelkaa te kondomia nuorille ja toimikaa ihan miten parhaaksi näette.
Itse olen tehnyt jälkikasvulleni selväksi, että jos seksiä harrastetaan (varsinkin meidän asunnossamme) alaikäisenä sen jälkeen ollaan arestissa täysi-ikäisyyteen asti. Älypuhelimenkin olen luvannut takavarikoida.
Naurettiin tuossa juuri rouvan kanssa muistellen, kun ensikertaa yökyläilin.
"Tuosta ei hyvä seuraa!" kävi tuleva appi(R.I.P.) oven takana jupisemassa...
Hyvä tai ei, 28 vuotta oltu yhdessä.
Ensimmäinen lapsikin syntyi 11vuotta myöhemmin.
Pelottavaa, mutta musta tuntuu, että teinin huoneessa harrastetaan seksiä aina kun on hiljaista. Normaalisti kuuluu aina jutustelua ja naurua....
Ja tää siis ihan päiväsaikaan, ei yöllä.
Seksiä voi harrastaa päivälläkin mutta kaipa se nyt on hiukan todennäköisempää yökyläillessä. Ihan tälleen aikuisenakin miehen luo ensimmäistä kertaa yökyläillessä niin siihen sisältyy tietynlainen odotus. Ei se tietenkään velvoita mihinkään mutta onhan se nyt tottakai helpompaa ja luonnollisempaa aloittaa ensimmäistä kertaa harrastamaan seksiä, kun nukkuu yöllä toisen lähellä. Varsinkin, kun 15- vuotiailla ei välttämättä ole kovin paljon mahdollisuutta kahdenkeskiseen rauhalliseen aikaan päiväsaikaan.