Ottaakohan työssä käyvät äidin huomioon...
sitä seikkaa, että pienen kotihoidon tuen maksaminen kotiäideille on yhteiskunnalle paljon edullisempi ratkaisu kuin päiväkotien ja niiden henkilöstön ylläpito. Edes kalleimman hoitomaksun maksavat eivät maksa todellisia kuluja lapsensa päivähoidosta. Joten kunnallinen päivähoito syö verovaroja ihan mukavasti!
Kommentit (65)
ja maksavat hoitokulut itse. Maksan verojakin yhteiskunnalla sen 1.400 euroa kuukaudessa, jolla elätän leveäperseisiä kotiäitejä.
Vierailija:
Pesetkö itse pyykkisi, viikkaatko ne kaappiisi, teetkö itse ruokasi, laitatko astiat itse tiskiin, siivoatko, hoidatko pihasi? Jos et niin ole sitten ihan hiljaa... Jos kaiken teet itse niin katso peiliin ja sen jälkeen vaimoasi ja kysy missä mättää??
Kyllä. Kotihommat olen tehnyt itse siitä asti kun muutin omilleni 17-vuotiaana. Ja teen niitä edelleen. Mieleen ei ole ennen juolahtanut, että jonkun pitäisi siitä maksaa. Mutta ovelia ovat naiset.
Perheenisä
En varsinainsesti ota kantaa siihen, että pitääkö mennä töihin vai... Mutta siis se minusta on niin hassua, että kun olen lastentarhaopettaja ammatiltani niin minulle maksetaan siitä, että hoidan toisten lapsia ja laitan omani hoitoon toiseen päiväkotiin...
niin ehkä sitten loppuisi tuollainen itsensä ylentäminen ja turha vikiseminen siitä kuinka maassamme tuetaan jollakin suhteellisen naurettavalla summalla alle 3v lapsen kotihoitoa ja siitäkin menee se vero aivan kuten aina ja kaikesta (paitsi lapsilisästä).
Aika sairasta ja paljon kertovaa sekin että kannattaisi ennemmin olla työtön lahna sohvalla suklaata mussuttaen kuin lapsiaan kotona hoitava äiti, perustyöttömyyskorvaus/kk kun on suurempi kuin kotihoidontuki.
-26-
Lapsemme on päiväkodissa ja olen erittäin tyytyväinen siihen.
Elämä on mallillaan, kaikki tienaa, psyyke on tasapainossa kaikilla,
aurinko paistaa jne. Me maksamme enemmän veroja kuin te. Silti en minä valita, enintään sitä, että verovarat suunnataan nimenomaan
pois sosiaalisektorilta. Miksi hitossa se, että meillä on kaikkea lapsivakuutuksesta lähtien tarkoittaisi sitä, että se on muilta pois?
Yhteiskunnassa on pelisäännöt ja minä pelaan muutenkin kuin omaan pussiin, koska siihen ei ole paljonkaan tarvetta. Miettisitte napaanne pidemmälle ja laajemmin.
Vedotaan pienempään palkkaan ja kaikkiin mahdollisiin verukkeisiin, mutta kummasti ne poliisit, palomiehet, vartijat ym. matalapalkkaiset miehet joutuvat nurisematta elättämään perheensä. Ei heitä kukaan (varsinkaan oma vaimo) armahda sen takia, että palkka on pieni. " Ok, jää sinä vain kotiin vaikka viideksi vuodeksi, minä luon uraa ja suhteita että saadaan laskupino pienemmäksi" . Jep, in your dreams.
Tiedän jopa tapauksia, jossa naisen into toiseen/kolmanteen/neljänteen lapseen on kummasti lopahtanut, kun mies on ilmottanut että nyt on hänen vuoronsa jäädä kotiin lasta hoitamaan.
Ei se lapsen paras, vaan NAISEN paras.
Vierailija:
Mutta maksan myös veroja ja sillä kannan korteni kekoon myös oman lapseni päivähoidon suhteen, kuten koulutuksen, terveydenhuollon, vanhustenhuollon jne. suhteen.Onko kotiäiti miettinyt, että hän vain OTTAA yhteiskunnalta? Minä sentään annan jotain takaisinkin.
- joten kannan varmasti korteni kekoon yhteiskunnan kannalta, jo anopin hoito jossain laitoksessa maksaisi maltaita. Enkä saa mitään omaishoidontukea, vain parista nuorimmaisesta kotihoidontuen vielä vähän aikaa. Sitten loppuu kaikki tuet, vaikka jään kotiin hoitamaan kotia ja anoppia! Mutta asun Tampereella, enkä anna vanhusta mihinkään Koukkuniemeen!!!!
En ota yhteiskunnalta mitään, mitä puolisoni kanssa ei olisi jo maksettu. Olen ollut työssä 15-vuotiaasta asti ja ennen lasten tekoa (saatu kaikki yli 35-vuotiaana) ehdin maksaa veroja 20 vuotta.
Puoliso samoin ollut työssä yhtä nuoresta....
Samoin anoppi on osansa veroista maksanut oltuaan työssä 45-vuotta.
Meidän perhe voi siis " nauttia" kotiäitiydestä ja kotiäidistä hyvällä omalla tunnolla. Eikä arki tässä ole aina ruusuilla tanssimista, mutta
tämä on meidän valinta! Välillä on todella ihania päiviä, kun lapset ja mummu juttelevat ja viihtyvät yhdessä! Vaikkei hänestä enää ole hoitamaan lapsia, niin jutella hänen kanssaan voi!
Jos jonkun on hyvä olla töissä ja saada rahaa niin sitten sen on hyvä niin.
Jos jonkun on hyvä olla kotona lasten kanssa niin sitten hänen on.
Ei pitäis ketään häiritä toisten tekemiset ja olemiset jos olisi omassa elämässään sitä sisältöä.
Jokainen elelköön miten elää ja millä palkalla tai tuella tahansa. Minulle ainakin ihan sama niin kauan kun lapsilla ja itsellään on hyvä olla tässä maailmassa.
Alle kolmevuotiaista suurin osa hoidetaan kotona, alle kaksivuotiaista vieläkin suurempi osa. Siinä tapauksessa hyvin moni näistäkin keskustelijoista on hoitanut lapsiaan kotona myös aitiys- ja vanhempainvapaan jälkeen.
Ovatko nyt nämä samaiset vanhemmat työssäkäyvinä päättäneet, että kenelläkään muulla kuin heillä ei ole oikeutta viettää aikaa kotona? Vai puhutaanko tässä nyt sitten muunlaisesta kotiäitiydestä?
Vierailija:
Alle kolmevuotiaista suurin osa hoidetaan kotona, alle kaksivuotiaista vieläkin suurempi osa. Siinä tapauksessa hyvin moni näistäkin keskustelijoista on hoitanut lapsiaan kotona myös aitiys- ja vanhempainvapaan jälkeen.
Ovatko nyt nämä samaiset vanhemmat työssäkäyvinä päättäneet, että kenelläkään muulla kuin heillä ei ole oikeutta viettää aikaa kotona? Vai puhutaanko tässä nyt sitten muunlaisesta kotiäitiydestä?
- kotihoidontuella olijat ovat näitä siivelläeläjiä. Äitiysloman saa EHKÄ
pitää hyvällä omalla tunnolla, mutta enempi on jo liikaa....;)
Parempi olisi varmaan pistää vauva hoitoon suoraan synnytysosastolta ja eikun töihin!!! Näin oli omalla äidilläni 60-luvulla: äitiyslomaa oli kolme viikkoa! Pärjättiinhän sitä silloinkin, mummo hoiti minua syntymästä lähtien...
Mutta tämä aihe on sama kuin imetys/korvike-keskustelut ja jokakeväiset koiranpaskavalitukset. Tämä palaa aina takaisin keskusteluihin!!!;)
Ja oma mielipiteeni lopuksi: jokainen saa hoitaa lapsensa ihan miten tahtoo!! Eikä ole pakko edes tehdä lapsia jos ei tahdo. Joten ihan vapaasti kuinka vain, ei haittaa minua;)
Vierailija:
Ilmeisesti monien työssäolevien mielestä...
- kotihoidontuella olijat ovat näitä siivelläeläjiä.
En ole päivääkään laskenut, mitä olen yhteiskunnalle tuottanut tai maksanut, tai kenen kotonaolemista/olemattomuutta minä mahdollisesti kustannan tai kulutan. Nyt on kiva tehdä työtä ja käyttää sitä asiantuntemusta, jonka yhteensä 21 vuoden kouluttautumisen jälkeen olen saanut.
Sen kyllä tiedän, että olen tehnyt suurimman virheen minkä voi tehdä, kun hankin akateemisen tutkinnon Suomessa, mutta asuin ulkomailla monta vuotta. Toisaalta se maa maksoi kaikki pienten lasten kulutkin, kotona olemisen " hoitovapaalla" jne. Nyt olen palannut perheeni kanssa Suomeen, työelämään ja maksamaan mielihyvin suurinta maksuluokkaa lasten päivähoidosta. Maksan vieläpä ihan mielihyvin veronikin, vaikka veroprosenttini onkin 29,5%, koska on niin uskomattoman ihanaa nauttia vaikkapa hyvin hoidetuista kunnallisista ulkoilualueista ihan ilmaiseksi, viedä lapset " yksilöhoitoon" alle 20 paikkaiseen kunnalliseen päiväkotiin, saada hyvää palvelua verotoimistossa ja muissa viranomaisissa jne. Vaikka Suomen verotusta ja yhteiskuntaa paljon kritisoidaan, on täällä paljon hyvääkin, kun osaa sen oikein suhteuttaa.
En varmaan kauheesti oo väärässä jos väitän että Suomi on ainoo maa maailmassa missä on kodinhoidon tuki. Joissakin maissa kotona voi olla vain vuoden, jos sitäkää ja silloin kaikki vie vauvansa tarhaan. Mutta hyvinpä tuntuu näiden maiden talous olevan kunnossa vaikka lapset menee jo 1v tarhaan.
Mietippä jos Suomessa olisi sama tilanne!
t: ulkosuomalainen.
Vierailija:
En varmaan kauheesti oo väärässä jos väitän että Suomi on ainoo maa maailmassa missä on kodinhoidon tuki. Joissakin maissa kotona voi olla vain vuoden, jos sitäkää ja silloin kaikki vie vauvansa tarhaan. Mutta hyvinpä tuntuu näiden maiden talous olevan kunnossa vaikka lapset menee jo 1v tarhaan.Mietippä jos Suomessa olisi sama tilanne!
ei ole paljon tekemistä sen asian kanssa jääkö joku kotiin vai ei.
Kun siitä vielä maksaa 20 prossaa veroa, niin ei sillä juuri hurrata.
Jos jää kotiin, niin on se selvää, että tulot tippuu PALJON. Ja se on
silloin tietoinen valinta...
Ja muiden maiden talous voi olla kunnossa, toisaalta kotirouvia on tosi paljon muissa euroopan maissa....paljon enemmänkin kuin Suomessa. Eikä Suomen talous nyt taida kovin pahassa kriisissä olla, ainakaan muutaman kotona lapsiaan hoitavan takia, vai?;)
Vierailija:
En varmaan kauheesti oo väärässä jos väitän että Suomi on ainoo maa maailmassa missä on kodinhoidon tuki. Joissakin maissa kotona voi olla vain vuoden, jos sitäkää ja silloin kaikki vie vauvansa tarhaan. Mutta hyvinpä tuntuu näiden maiden talous olevan kunnossa vaikka lapset menee jo 1v tarhaan.Mietippä jos Suomessa olisi sama tilanne!
Vierailija:
Joku kotiäiti, niin mitä ihmettä oikein kitisette meille työssä käyville äideille?
Kuten sanoit _keskustelun_ aloitti kotiäiti.
kaksosia. En tiedä vielä kauanko olen kotona, vainko äitiysloman vai jäänkö hoitovapaallekkin. Puolisokin voisi olla kotona mielellään.
Mahdollisesti voisin itse mennä töihin aikaisemminkin ja antaa puolison pitää myös osan vanhempainlomasta! Mutta en tiedä jaksaako/haluaako hän jäädä kaksosvauvojen kanssa kotiin;)!
Ihan vain yleisesti aloitin tuon keskustelun...ja paljonhan se on herättänyt erilaisia kommentteja!
..ja ihan mukavasti vanhempien, useinmiten kotiäitien, kotona olo syö verovaroja. Ettekös te saa kaikki tulonne yhteiskunnan varoista?