Opiskelu ja yh
Haluaisin kuulla kokemuksia siitä, miten opiskelut on sujunut, kun lapsi on täyttänyt 3 ja menee päiväkotiin.
Tilanteeni on nyt se, että jään yksinhuoltajaksi ja olen kouluttautunut alaan, jota en yksinkertaisesti halua yhdistää pienen lapsen kanssa yhteen. Siirryn siis puoleksitoista vuodeksi täysin yhteiskunnan tukien varaan ja olen lapsen kanssa kotona, kunnes hän täyttää kolme vuotta. Sitten olisi oikeastaan paras mahdollinen hetki hakeutua ammattikorkeakouluun opiskelemaan täysin toista alaa ja hakeutua sen jälkeen työhön, joka on pääasiassa aamupainotteista. Mietin vain, että kuinka paljon tulot mahtaa tippua entisestään, kun siirtyy opiskelijaksi. Kuinka paljon lapsi vaikuttaa esimerkiksi toimeentulotuen saantiin, kun tällä hetkellä sinkku opiskelija ei saa sitä käytännössä lainkaan.
Kommentit (23)
Mene töihin niinkuin aikuisen ihmisen, etenkin vanhemman kuuluu. Muita vaihtoehtoja sinulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin niinkuin aikuisen ihmisen, etenkin vanhemman kuuluu. Muita vaihtoehtoja sinulla ei ole.
Työni luonteesta johtuen joutuisin pitämään lasta 16 tuntia vuorokaudessa hoidossa. En halua sellaista, varsinkaan alle 3-vuotiaalle. Siksi opiskelu on varsin varteenotettava vaihtoehto, se kun on aamupainotteista.
Töitä siis tekisin mielelläni, mutta en lapsen hyvinvoinnin kustannuksella. Siksi lähtisin opiskelemaan alaa, josta saisi tulevaisuudessa parempaa palkkaa ja säännöllisemmät työvuorot. Opintojen päätyttyä lapsikin olisi jo sen verran iso, että voisin tehdä myös iltapainotteisia työvuoroja.
Eikö täällä ole yhtään yksinhuoltajaopiskelijaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi muut kuin nuoret aikuiset eivät saisi opiskella? Miksi muiden sinulle tuntemattomien ihmisten täytyy elää jonkun keksityn ohjekirjan mukaan?
Minä olen opiskellut yh:na ollessani. Ekat 1,5v meni ansiosidonnaisella, sinä välissä pari kk töissä. Sitten työn ohessa jatkoin. Valmistun pian maisteriksi. Kannatti. Lapsi sai inhimilliset hoitopäivät ja minä parempaa palkkaa jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työni luonteesta johtuen joutuisin pitämään lasta 16 tuntia vuorokaudessa hoidossa. En halua sellaista, varsinkaan alle 3-vuotiaalle. Siksi opiskelu on varsin varteenotettava vaihtoehto, se kun on aamupainotteista.
Mikä työ se tuollainen muka on? Jos oletetaan että olet ihan palkollinen etkä yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opiskellut yh:na ollessani. Ekat 1,5v meni ansiosidonnaisella, sinä välissä pari kk töissä. Sitten työn ohessa jatkoin. Valmistun pian maisteriksi. Kannatti. Lapsi sai inhimilliset hoitopäivät ja minä parempaa palkkaa jatkossa.
Saako tiedustella minkä alan maisteriksi valmistuu noin helpolla...? Tosin et sanonut miten kauan olet opintoja jatkanut työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä työ se tuollainen muka on? Jos oletetaan että olet ihan palkollinen etkä yrittäjä.
Ilta/yötyötä. Ei lasta tietenkään haeta kahden aikaan yöllä kotiin, vaan nukkuu päiväkodissa. Sitten hakisin hänet kahdeksalta aamulla ja veisin taas 15-16 välillä takaisin päiväkotiin yöksi. Ihan hullun hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako tiedustella minkä alan maisteriksi valmistuu noin helpolla...? Tosin et sanonut miten kauan olet opintoja jatkanut työn ohessa.
Niin ja saitko luvan työkkäristä opiskella ansiosidonnaiselle vai otitko riskin ja suorit opintoja omin luvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilta/yötyötä. Ei lasta tietenkään haeta kahden aikaan yöllä kotiin, vaan nukkuu päiväkodissa. Sitten hakisin hänet kahdeksalta aamulla ja veisin taas 15-16 välillä takaisin päiväkotiin yöksi. Ihan hullun hommaa.
Et silti sanonut minkä alan työ on kyseessä? Aika harvassa ammatissa on jatkuvasti pelkkää iltatyötä klo 18-02. Kuulostaa baarimikon hommilta jos illalla alkaa ja aamuyöstä tullaan kotiin.
Oma lapseni oli yksityisessä päivähoidossa, tosin kielikylvyssä ja olin töissä. Kunnallisella saisit ehkä maksuttoman päivähoidon, yksityisellä tulee maksettavaksi minimi noin 150 eur/kk ja jos olet yh niin se tekee minimielatusmaksun verran. Siihen sisältyy tietenkin hoito, varhaiskasvatus ja aamupala, lounas, välipala. Ei paha.
Selvitä kuitenkin onko kunnassasi ostopalvelusopimusta steinerin kanssa jolloin saisit lapsen ns.nollapaikalle aivan samoin kuin kunnallisessa. Eli sinun ei tarvitse maksaa yhtään enempää kuin kunnallisella.
Sinuna harkitsisin omaehtoista korkeakouluopiskelua työttömyysetuudella mutta varmaa ei ole että sitä puolletaan. Muussa tapauksessa tulosi / tukesi ovat opintoraha, opintolaina, asumistuki, lapsilisä, elatusapu/elatustuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et silti sanonut minkä alan työ on kyseessä? Aika harvassa ammatissa on jatkuvasti pelkkää iltatyötä klo 18-02. Kuulostaa baarimikon hommilta jos illalla alkaa ja aamuyöstä tullaan kotiin.
Niin joo, kyllä ravintola-alan töitä teen. En oikein ymmärrä, miten tämä liittyy siihen, etten halua laittaa pientä lasta elämään 2/3 ajastaan päiväkotiin.
Pitääkin lähempänä alkaa selvittämään tuota ansiosidonnaisella opiskelua. En kyllä usko, että onnistuu, kun täällä kyseinen tutkinto on vain päiväopiskeluna, joten olen silloin päätoiminen opiskelija. Tai avoimessa on myös mahdollista opiskella, pitää harkita myös sitä.
Työmarkkinatuella sain Amk tutkinnon yksinhuoltajana. Mutta nuorena yh:na uuvuin täysin ja lapsi meni mummolle asumaan. Valmistuttuani lapseni muutti takaisin luokseni, mutta jos voisin mennä ajassa taaksepäin niin hoitaisin yhden asian kerrallaan. Opinnot ois kannatttanu pistää tauolle kunnes lapsi menee kouluun ja on jo itsenäisempi. Kun ei ollut opiskelupaikkakunnalla tukiverkkoja eikä vertaistukea missään. Nykymaailmassa on niin paljon haasteita vanhemmalle yksinhuoltajalle eikä paljoa myötätuntoa heru. Olin ihan yksin kaikella tavalla ja todella nihkeää on suhtautuminen jos hakee sitä kuuluisaa "apua".
T. Entinen opiskelija yh
Kahden alle kouluikäisen opiskelevana yh:na on aika usein itku herkässä. Tulot asumistuki 400e, opintotuki 385e, lapsilisät 336e, elarit 200e.
Luen monimuotona insinööriksi, herään aamuisin lukemaan ennen neljää, lapset päiväkotiin 7.30-15.30, tuon ajan luen ja lasken. Illat juoksutan lapsia pihalla jotta nukahtaisivat kahdeksan maissa.
Vierailija kirjoitti:
Kahden alle kouluikäisen opiskelevana yh:na on aika usein itku herkässä. Tulot asumistuki 400e, opintotuki 385e, lapsilisät 336e, elarit 200e.
Luen monimuotona insinööriksi, herään aamuisin lukemaan ennen neljää, lapset päiväkotiin 7.30-15.30, tuon ajan luen ja lasken. Illat juoksutan lapsia pihalla jotta nukahtaisivat kahdeksan maissa.
Saanet myös halutessasi opintolainaa jonkun 600 €/kk, niin ei tarvi itkeskellä.
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan sä ihan oikealla koulutuslinjalla jos sulle teettää noin paljon töitä jonkun ammattikorkea inssin paperit? Siellä on suurin osa kursseista niitä, jotka teet parissa tunnissa. Mä kävin sellaisen ihan harrastemielessä ja ei se kyllä kauaa vienyt aikaa.
Saadaksesi ansiosidonnaista, sinun pitää olla töissä, olikohan se puoli vuotta. Lisäksi työkkärin pitää puoltaa opiskelua, sekään ei välttämättä onnistu. Jos katsovat että työllistyt nykyiselläkin alalla. Ja tuolla työkkärin tuella saa opiskella 2v, sitten pitänee hakea opintotukea. Itse opiskelen juuri ja valmistun tuossa kahdessa vuodessa. En ole yh, mutta kahden lapsen eronnut äiti. En saa asumistukea, kun on omistusasunto. Mutta pärjätään hyvin, ihan ei liiton päivät riitä koko opiskelujen ajaksi, mutta saan sitten kelan päivärahaa ja sillä on jotenkin sitten pärjättävä. Kesällä toivottavasti pääsen töihin. Lapset on alakoulu ikäisiä.
Mietin myös, onko mitään mahdollisuuksia käyttää yksityisen päiväkodin tarjontaa. Meillä ei ole huono julkinenkaan päiväkoti, mutta haluaisin ennemmin laittaa lapseni steinerpäiväkotiin.