On se uskomatonta, että kotiäidit kuvittelevat tekevänsä suuren uhrauksen lastensa puolesta
jäämällä kotiin, olevansa todella raskaassa hommassa (nykymukavuuksilla ja teknologiasovellutuksilla varustetussa kodissa), ja olevansa vielä oikeutettuja täyteen liksaan siitä hyvästä, että kasvattavat omia lapsiaan ja hoitavat omaa kotiaan.
On se tosissaan ihmeellistä. Siinä sivussa on sitten varaa arvostella työssäkäyviä naisia, jotka yrittävät jollakin tavalla selviytyä kunnialla kaikista velvoitteistaan, maksavat nurisematta veronsa ja tekevät kotityönsä ilman korvausta.
Liian pitkälle on mennyt tämä hyysäyskulttuuri, Reimatecit pitää olla ja uusi farmariauto, vaikka työssäkäynti ei kiinnostaisi yhtään.
Kommentit (76)
Lapsen on siis sinun mielestäsi parempi olla päiväkodissa kun kotona äidin tai isän kanssa?? Kysymys kuuluu että mikä teidän kodissa on niin huonosti että joku muu on parempi kasvattaja kun sinä ja joku muu paikka on parempi lapselle kun omakoti?
Vierailija:
Ymmärtänet varmaan että tuollaiset tapaukset ovat kumminkin aika harvassa...
Miten niin? Täälläkin on päivittäin kymmeniä avauksia, kuinka " en jaksaisi siivota, jämähdin tänne av:lle" " tissuttelen tässä kotona viiniä, toinen pullo menossa jo" . Nämä ovat niitä samoja mammoja, jotka hokevat uhrautuvansa perheensä eteen ja tekevänsä niin raskasta työtä 24/7.
Kuitenkin yleistäminen sikseen, eiköhän niin koti- kuin työäideissä ole sekä hyviä että pahoja " yksilöitä" .
minulle. Kaipaan älyllisempää haastetta. Tästä varmaan taas tulee p...aa niskaan, mutta näin minä sen koen. En kiistä, etteikö varmaan 99 % ole toista mieltä.
Kotihoidontuki on aika huono, kun ajattelee, mikä säästö yhteiskunnalle syntyy siitä, että lapsi ei ole päivähoidossa.
En liioin ole sitä mieltä, että kotihoito olisi autuaaksi tekevä. Oma äitini hoiti minua ja sisaruksiani kotona, kunnes olimme toisella kymmenellä. Siitä ei ole jäänyt traumoja, muttei myöskään mitään ylivertaisen ihania muistoja. Usein oli todella tylsää. En vaan esim. tykännyt leikkipuistoista, joissa mm. kuitenkin aikaa vietettiin.
ri sen takia, että elämä muuttuu silloin niin paljon rankemmaksi.
Voisin sanoa että 70% äideistä on sitä mieltä että töihin meno on lomaa kotona oloon verrattuna.
Meillä sitä aikaa kutsutaan lomaksi tai vapaapäiväksi.
Ei se ole työtäkään, siksi en sitä kutsuisi.. Mutta naurettavaa puhua että tämä jotain lomaa olisi. Lomat on minullakin ihan erikseen.
Tekisi mieli mennä töihin huilaamaan.
Ihme käsitys sinulla!
Vierailija:
Mutta naurettavaa puhua että tämä jotain lomaa olisi. Lomat on minullakin ihan erikseen.
No, fakta on joka tapauksessa se että kun työssäkäyvät viettävät päivänsä kotiäitien lailla, se on heille lomaa. Poikkeuksena tietysti ne, jotka lomaksi palkkaavat siivoojan, kokin ja puutarhurin. Mutta me ns. tavalliset tallaajat teemme iltaisin, viikonloppuisin ja lomalla niitä asioita mitä ei työssäkäynnin vuoksi päivällä voi tehdä. Ja kyllä, joskus väsyttää, mutta lomaa ja vapaa-aikaa se on silti, oman arjen pyöritystä josta kenenkään ei kuulu minulle maksaa.
käy jopa siivooja kerran viikossa ja huomenna tulee ikkunanpesijä.
Oiijoijoiii, kun mulla on raskasta.
terv. shoppaileva ja lounastava akateeminen kotirouva ;-)))))
Miksi siis pitää ajatella, että jos äiti tekee samaa työtä, se on vain lomailua ja loikoilua?
Juuri tuohon se viittaamasi amerikkalaisvertailu perustuu. Pantiin kotiäidit kertomaan, miten paljon viikossa he käyttävät erilaisiin työtehtäviin, joita voisi tilata myös kodin ulkopuolisilta palveluntarjoajilta. Ja laskettiin sitten niiden ulkopuolisten palvelujen perusteella kotiäidin " liksa" .
Kannattaa käyttää maalaisjärkeä tuollaisten vertailujen arvottamisessa, ap. Kyse on vain siitä, että halutaan kääntää esiin ilmaistyön arvo ja nostaa hiukan kotiäitiyden arvostusta.
Minusta sille ei voida laskea rahallista arvoa, mutta sinä taidat kuulua siihen kategoriaan, jonka mielestä naisten koti- ja lastenkasvatustyö on mitätöntä, koska sitä ei nykyään rahassa mitata. Kurja asenne ja paha este naisten tasa-arvon tiellä.
Paina sä hommia että paskapaperia riittää meille jotka osaavat nauttia elämästä. HYVÄÄ TYÖPÄIVÄÄ!
Ja just oli lehdissä tutkimus siitä, miten kotiäideiksi jäävät perustelevat lapsen kotihoidon varjolla sitä että ovat yksinkertaisesti liian laiskoja/tyhmiä mennäkseen töihin.
J atutkimuksen oli ihan tehnyt joku sosiaalipykologi (ainahan kotiäidit vetoavat johonkin psykologiin kun perustelevat kotiinjäämstään)
Vierailija:
Paina sä hommia että paskapaperia riittää meille jotka osaavat nauttia elämästä. HYVÄÄ TYÖPÄIVÄÄ!
Voi lapsi raukkaa, joka sinun vaikutuspiirissäsi joutuu elämään.
Omaishoidontuki kun ei ole subjektiivinen oikeus, kuten lapsilisä jota sentään saan. Mieluummin olisin töissä kun 100¿ kk palkalla kotona mutta kun vaihtoehtoja ei ole. Lapseni kun ei ole vammainen jolle laitospaikkaakaan löytyisi vaan sairas. Enkä haluaisi lasta laitokseen laittaa.
hoitaessani omia lapsiani....! Miksi pitää tehdä lapsia ja pistää ne vauvasta lähtien toisten hoidettavaksi? Ja vielä maksaa viulut....
Tosi nerokasta sekin... Ja misi aina paastataan tästä uhrautumisesta. Jos tekee lapsia, niin ei se ole uhrautumista ainakaan minun kohdallani. Lapset ovat tärkein asia elämässäni ja mielestäni uhrautuisin jos lähtisin töihin kun he ovat pieniä. Lapsuus on kovin lyhyt aika ja tahdon nauttia siitä heidän kanssaan!
Ja mikä sopii toiselle ei ole aina hyvä toiselle. Olen ollut koti-ihminen läpeensä jo ennen lapsia. Pidän kotitöistä ja kotona olemisesta. Rakastan lasten hoitamista ja heidän kanssaan puuhailua. Kun
muutaman vuoden päästä lähden takaisin työelämään, aion vaihtaa
ammattia. Olen tehnyt markkinointi- ja mainosalan töitä. Nyt lähden
opiskelemaan lähihoitajaksi ja erikoistun lastenhoitoon. Jos jotain tahdon tehdä eläkeikään asti kodin ulkopuolella niin sitä!
Toisille työ on tärkeämpää tai talous ei anna periksi olla kotona.
Se on heidän valintansa....
omaa laiskuuttaan? =)))
Työssäkäyvillä älyköillä on todella hyvä sisälukutaito.
Vierailija:
Ja just oli lehdissä tutkimus siitä, miten kotiäideiksi jäävät perustelevat lapsen kotihoidon varjolla sitä että ovat yksinkertaisesti liian laiskoja/tyhmiä mennäkseen töihin.
J atutkimuksen oli ihan tehnyt joku sosiaalipykologi (ainahan kotiäidit vetoavat johonkin psykologiin kun perustelevat kotiinjäämstään)
minusta olisi aika oikeudenmukaista se, että työssäkäyvien lasten vanhempien pitäisi kustantaa lastensa hoitopaikka itse, kuntahan voisi tuke sitä samalla tavoin, kuin kotiäitejä eli noi 350¿/kk. Myöskin aamupäivä ja iltapäivähoidot saisitte kustantaa itse. Ette te valitettavasti itse niitä veroillanne maksa, vaikka monen moni kuvittelee niin.