Kaupan myyjänä työskentelevät! (Itsepalvelukassoista)
Hei kaikille myyjille!
Haluaisin tukea teidän työllisyyttänne ja olen siksi välttänyt itsepalvelukassojen käyttöä. Olen kuitenkin miettinyt onko se turhaa. Onko kassojen käyttämisellä teidän mielestänne vaikutusta työllisyyteen, vai tuoko se vain ylimääräistä kuormaa työpäivään jos itsepalvelukassat samalla seisovat tyhjänä?
Siinäpä se lyhyesti, itsepalvelukassat näyttävät yleistyvän ihan pienissäkin kaupossa. Hinnathan eivät ole laskeneet, eli kaikki myyjiltä pois oleva raha menee vain omistajien taskuun...
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi kuulla niiden myyjien näkemyksiä ihan senkin takia, että ne on mun verorahat joista ne työttömien myyjien + perheiden tukiaiset sitten maksetaan. Eli kun ruoka maksaa saman verran, siitä suurempi osa menee pois yhteiskunnan kierrosta, verokertymä pienenee (vähemmän veronmaksajia) ja samalla työttömyyskorvauksiin menevät summa kasvaa, niin olisihan se kiva tietää voiko edes jotain tehdä sitä kehitystä hidastakseen..
Se on se hinta mikä on maksettava siitä, että saa nopeammin ostoksensa maksettua.
Mua ärsyttää ihan sikana itsepalvelukassat koska ne on niin hitaita käyttää. Tottakai ne on käteviä kauppiaalle, mutta nää idiootit jotka väittää että ne on jotenkin asiakkaan näkökulmasta käteviä tai nopeita niin voisitte joskus käydä mun lähikaupassa jossa ei oo kun yksi ihmiskassa ja automaattikassoille kamalat jonot kun niissä on aina jotain vikaa tai tarvitaan henkilökunnan vahvistus. Lisäksi itsepalvelukassat lisäävät hävikkiä kun joko tahallaan tai vahingossa painetaan väärää tuotenappia ja kukaa aitten maksaa hävikin hinnannousujen kautta jos ei me asiakkaat. Eli joudutaan maksamaan enemmän JA tekemään itse työt.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole autopesulan reippaita nuoria eikä auton tankkaajia. Eikä ruokakaupassa pakkaajia. Ihan kaiken mahdollisen teemme itse. Ja itsepalvelukassat ovat nekin vain välivaihe: pian työnnämme kärryt läpi portista, joka lukee tuotteiden ja maksuvälineemme koodit ilman mitään ihmisen ponnistusta.
Johan Amazon toteutti kuvailemasi kaupan jossa ei tarvita kassoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos nyt suoraan sanon näin jälkeenpäin niin eihän se kassan työ koskaan kovin inhimilliseltä tuntunut. Olet vaan automaatti, joka mekaanisesti tervehtii, vetää niitä ostoksia viivakoodilukijan ohi, ottaa maksun vastaan. Usein silloin jo mietin että tämä on jotenkin ihmisarvoa alentavaa työtä.
Onpa erikoinen näkemys. Ihmisarvoa alentavaa?? Itse viihdyin nuorempana kassatöissä hyvin ja haikailen toisinaan vieläkin noita aikoja.
Hyvä että joku siitäkin työstä tykkää :) Minäkin kyllä tykkäsin silloin kun lukiolaisena tein sitä ilta- ja viikonlopputyönä. Niin paljonkin että ajattelin etten ikinä viitsi mihinkään kouluihin mennä vaan teen "duunarihommia" vaan. Kuitenkin vuosien myötä alkoi ahdistaa jotenkin se ettei saanut käyttää mitään kykyjään eikä lahjojaan, vaan piti tehdä sellaista yksinkertaista, itseään toistavaa työtä. Yritin kyllä vähän luoda merkitystä sillä, että koitin olla iloinen ja avulias, ehkä niin piristää edes vähän jonkun asiakkaan päivää. Mutta minä sitten lähdin koettelemaan kykyjeni rajoja lähtemällä vielä kolmekymppisenä yliopistoon matemaattis-luonnontieteellistä alaa opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ihan sikana itsepalvelukassat koska ne on niin hitaita käyttää. Tottakai ne on käteviä kauppiaalle, mutta nää idiootit jotka väittää että ne on jotenkin asiakkaan näkökulmasta käteviä tai nopeita niin voisitte joskus käydä mun lähikaupassa jossa ei oo kun yksi ihmiskassa ja automaattikassoille kamalat jonot kun niissä on aina jotain vikaa tai tarvitaan henkilökunnan vahvistus. Lisäksi itsepalvelukassat lisäävät hävikkiä kun joko tahallaan tai vahingossa painetaan väärää tuotenappia ja kukaa aitten maksaa hävikin hinnannousujen kautta jos ei me asiakkaat. Eli joudutaan maksamaan enemmän JA tekemään itse työt.
Hmm, minusta itsepalvelukassat on nopeita käyttää. Mun lähikaupassa on 4 itsepalvelukassaa, ja tätä kassaryhmää päivystää aina 1 myyjä. Jos koodinlukija tunnistaa esim. alkoholituotteen, se hälyttää myyjän itse paikalle ja myyjä käy koneeseen kuittaamassa että ikäraja tarkastettu ja homma jatkuu. Toki jos paljon ostaa esim. alelaputettuja tuotteita, varmaan sitten kätevämpi mennä muulle kassalle.
Ja jotkut ihmiset on kyllä hitaita itsepalvelukassoilla, varmaankin koska niihin ei olla totuttu vielä. Olen esim. ihmetellyt, että miksi jotkut ei suoraan laita ostoksia kassiin kun viivakoodi on luettu, vaan pinoavat ensin kassatasolle ja sitten siitä erikseen kassiin. Itse laitan aina ostoskassin siihen tasolle ja suoraan viivakoodin luvusta sinne kassiin kaikki tavarat.
Mä en halua opetella käyttämään itsepalvelukassoja, kun kerran tavallisiakin kassoja on olemassa. Tosin harvoin niitä tulis käytettyäkään, koska oon kamala ihminen ja osta kaupasta yleensä myös tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen usein itsekin miettinyt. Toisaalta isompien markettien kassat on usein miehitetty vuokraväellä. Kertooko siitä että omaa henkilökuntaa ei enää ole/palkata?
Mistä voi tietää, että ovat vuokraväkeä?
Se on aika helppoa päätellä kun cittarin kassatyöntekijän nimilapun yläreunassa lukee joku staffpoint tms firman nimi.
Olen myyjä ja meidän kaupassa on juurikin noiden ip-kassojen tulon jälkeen aina päiväsaikaan yksi kassamyyjä lisää, tuolla itsepalvelukassalla. Eli vaikka kaikki kuvittelevat että tämä vähentää työntekijöitä,niin se ei pidä lainkaan paikkaansa. Kätevä lounas-aikaan niiden ihmisten kannalta jotka ovat kiireisiä,samoin kassalla käy paljon vanhuksia koska tässä kerkeävät paremmin jutella myyjän kanssa eikä tarvitse kiirehtiä takana olevan takia 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos nyt suoraan sanon näin jälkeenpäin niin eihän se kassan työ koskaan kovin inhimilliseltä tuntunut. Olet vaan automaatti, joka mekaanisesti tervehtii, vetää niitä ostoksia viivakoodilukijan ohi, ottaa maksun vastaan. Usein silloin jo mietin että tämä on jotenkin ihmisarvoa alentavaa työtä.
Onpa erikoinen näkemys. Ihmisarvoa alentavaa?? Itse viihdyin nuorempana kassatöissä hyvin ja haikailen toisinaan vieläkin noita aikoja.
Samoin. Tylsää ja mekaanista, mutta toisaalta täysin stressivapaata. Minusta oli myös mukava kohdata asiakkaita, en kokenut olevani automaatti.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se lyhyesti, itsepalvelukassat näyttävät yleistyvän ihan pienissäkin kaupossa. Hinnathan eivät ole laskeneet, eli kaikki myyjiltä pois oleva raha menee vain omistajien taskuun...
Luuletko, että ne kassa ovat ilmaisia? Menee kyllä hetki ennen kuin esimerkiksi jossain isossa marketissa ne kuusi kassaa oikeasti säästää niin paljon, että ne näkyy hinnassa jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi kuulla niiden myyjien näkemyksiä ihan senkin takia, että ne on mun verorahat joista ne työttömien myyjien + perheiden tukiaiset sitten maksetaan. Eli kun ruoka maksaa saman verran, siitä suurempi osa menee pois yhteiskunnan kierrosta, verokertymä pienenee (vähemmän veronmaksajia) ja samalla työttömyyskorvauksiin menevät summa kasvaa, niin olisihan se kiva tietää voiko edes jotain tehdä sitä kehitystä hidastakseen..
No nyt on pitkälle vietyjä johtopäätöksiä. Itsepalvelukassat eivät tule valtaamaa ihan noin vain salamaniskusta kauppoja. Ja toisekseen, aika moni kassa on opintojen ohella työskentelevä, joten työttömyysluvut eivät kasva noin radikaalisti. Ja jos kauppiaan tulot kasvavat, hän maksaa enemmän veroja.
Sinulla on nyt hieman suoraviivainen päättelytapa.
Onneksi lisääntymisen määrä laskee koko ajan. Eihän me tarvita enää lisää ihmisiä samassa määrin.
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Tylsää ja mekaanista, mutta toisaalta täysin stressivapaata. Minusta oli myös mukava kohdata asiakkaita, en kokenut olevani automaatti.
Jep. Juurikin nuo ihmiskontaktit toivat työhön rutkasti merkitystä ja sisältöä, ja sitä kaipailen joskus edelleen, kun toimistossa tietokonetta päivästä toiseen naputan.
Turhaa sinä myyjälle vittuilet. Myyjä kuitenkin tekee työtään työnantajansa ohjaamalla ja vaatimalla tavalla. Jos haluat osoittaa mieltäsi, kannattaa mielenilmaus suunnata jollekkin muulle kuin työtänsä tekevälle rivimyyjälle.