Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toipua masennuksesta ja uupumuksesta? Nyt on hyvä neuvot kalliit!

Vierailija
06.11.2018 |

Noin kaksi vuotta sitten mieheni kertoi yllättäen, että hän on löytänyt toisen naisen ja hän muuttaa asumaan uuden naisen luo. Noin vain kymmenen avioliittovuoden jälkeen.

Sen jälkeen poikani oli auto-onnettomuudessa, jossa häneltä hajosi useita luita ja hän oli lähes puoli vuotta sairaalassa erilaisissa leikkauksissa.

Minut irtisanottiin työstäni koska yksinkertaisesti olin vain niin romuna, että en pystynyt keskittymään työhöni.

Nyt kaikki on ollut hyvin lähes vuoden. Olen yrittänyt toipua uupumuksesta, poikani voi oikein hyvin, meillä on kaunis koti ja kaikki on rauhallista.

Mutta edes vuoden levolla, en ole oikeasti parantunut. Olen kadottanut elämäniloni ja olen itkuinen. Pelkään, että meille tapahtuu taas jotain kauheaa.

Nyt on hyvät neuvot kalliita, miten parantua? Terapia ja lääkitys on, mutta silti kurja olla aina vaan.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusi mies?

Vierailija
2/8 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan kanssa. Tuollaiset kokemukset jättävät ihmiseen jälkensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin veriarvot tutkimaan. Joko se tai sitten on vaan niin syvä masennus ettei auta mikään.

Vierailija
4/8 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei edes mitään tuollaista ole taphtunut ja masennus vaivaa muista syistä.

Ensin pitää olla oma elämä kunnossa, sit miesasioihin.

Vierailija
5/8 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kahdeksan vuotta rämpinyt samassa suossa. Terapiat, lääkitykset, kaikki mahdolliset itsehoidot kokeiltuna.

Kaikki ei vaan toivu koskaan. Täytyy vaan yrittää tehdä siitä hissutteluelämästä niin hyvä kuin mahdollista ja nauttia siitä, mistä pystyy.

Vierailija
6/8 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet joutunut kokemaan kovia, pahoitteluni.

Itse olen toista vuotta sairaslomalla, ja olen huomannut että tuo ajatus että pitäisi toipua äkkiä, vain pahentaa. Voi kun osaisinkin sanoa jotain täsmälääkkeitä, kuinka toipua, mutta kun se on itsellänikin kesken ja mietin välillä ihan samaa (ja se vain laittaa stressaamaan liikaa ja tekee huonon mielen). Itse olen yrittänyt tasapainotella tekemisen ja levon välillä, jotta ei menisi liikaa kumpaankaan ääripäähän. Ja nyt olen yrittänyt itse-suggestiota (vai miksi sitä sanoisi, affirmations?), kun joka päivä toteaa itselleen että asiat on hyvin, minulla on oikeus olla minä, minulla on oikeus väsyä ja levätä jne. Mihin kieroutuneeseen ajatukseen nyt kaipaakin vastavoimaa. Tarkoituksena siis muuttaa sitä sisäistä automaattista ajattelua positiivisempaan, niin että ei väsyttäisi itseään huolehtimisella ym.

Lisäksi näitä terapiassa saatuja tehtäviä (huolipäiväkirja, mindfullness, onnellisuuspäiväkirja, turvapaikka harjoite jne) yritän tehdä useamminkin. Terapiassa on painotettu, kuinka vähäisiä nuo itse terapiatunnit ovat, joten on tärkeää että muistaa tehdä nuita harjoitteita myös säännöllisesti itsenäisesti.

Ja itselläni jäi harrastukset todella vähälle, joten olen yrittänyt elvyttää niitä, sekä myös pitää kiinni säännöllisestä liikunnasta ja hyvin syömisestä. Ne vaikuttaa yllättävän paljon, ja on ensimmäiset asiat jotka menee romulle (ja on yhä melkoisen ponnistuksen takana, mutta huomaan siinä kuitenkin vointiin eroa jos jättää pariksi kuukaudeksi urheilematta).

Vierailija
7/8 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna itsellesi aikaa ja anna itsesi iloita noista pienistä asioista, joiden tunnistat olevan hyvin tällä hetkellä. Ja tämä on hirveä klisee, mutta vasta sen sisäistäminen sai oman toipumiseni käyntiin: ymmärrä, että loppupeleissä et voi vaikuttaa siihen mitä muut ihmiset tekevät tai mitä ympärilläsi tapahtuu, voit vaikuttaa ainoastaan siihen miten itse suhtaudut, reagoit ja käyttäydyt. Ei kannata tuhlata tätä päivää murehtimalla, mitä pahaa tulevaisuudessa voi tapahtua. Toinen klisee joka on myös auttanut on, että suru on rakkauden hinta. Se että suree tarkoittaa että on rakastanut, se että pelkää toisen puolesta tarkoittaa että rakastaa. Ja rakkaus on parasta mitä maailmalla on antaa. Tiedän että suru ja masennus ovat eri asioita, mutta sinunkin kohdallasi ne selvästi ovat kuitenkin linkittyneet toisiinsa. Toivon että sinullakin alkaa vähitellen olla enemmän hyviä kuin huonoja päiviä. Ajan kanssa.

Vierailija
8/8 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania vastauksia. Purskahdin itkuun. Voimia kaikille, jotka rämpivät samassa suossa. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi