Mokkapaloista tyhmä kysymys..
Nuorempana tein paljon mokkapaloja jotka olivat kyllä hyviä mutta en ikinä saanut taikinasta kuohkeaa ja mokkapaloista näin ollen meheviä vaan mokkapalat olivat matalia ja tiiviitä. Ystäväni äiti näitä teki ja mokkapalat olivat todella meheviä ja paksuja ja tottakai hyviäkin. Joten kysymykseni; miten saan mokkapaloista meheviä enkä ohuita ja tiiviitä littanoita. Mikä tuo taikinaan sen ettei se lätsähdä uunissa ohueksi littanaksi.
Kommentit (12)
Paljon rasvaa ja paljon leivinjauhetta, monta kananmunaa. Kaikkea paljon. :)
Veivaatko taikinaa liikaa jauhojen lisäämisen jälkeen...?
Monet ohjeet ovat 50 cm leveälle uunille. Jos uunisi on 60 cm leveä, tarvitaan ohje 1,5 kertaisena. Muuten tulee littanaa ja piirakkapohjatkin ovat liian ohuota.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan tämä syynä? Olen veivannut taikinaa että saisin sinne vatkattua ilmaa, mutta on tainnutkin käydä päinvastoin. Myös pannukakulleni käy näin, eli hetken pullottaa uunissa mutta lätsähtää tiukaksi lättänäksi kun otan sen pois sieltä.
Kiitos kaunis tähän asti näistä kommenteista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan tämä syynä? Olen veivannut taikinaa että saisin sinne vatkattua ilmaa, mutta on tainnutkin käydä päinvastoin. Myös pannukakulleni käy näin, eli hetken pullottaa uunissa mutta lätsähtää tiukaksi lättänäksi kun otan sen pois sieltä.
Ei tosiaan enää jauhojen lisäämisen jälkeen vatkata paljon, taikina sitkistyy. Mutta sokeria ja kananmunia vatkataan ensin kunnolla, sitten mukaan maito, sulatettu voi ja jauhot+kaakao+leivinjauho. Sekoitetaan vain sen verran, että taikina on tasaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se syy. Se leivinjauhe muodostaa kaasua taikinaan ja vatkaaminen vapauttaa sen pois. Juuri sen verran että aineet on sekaisin ja uuniin.
älä pelästy ohjetta:
300 g voita
3 dl sokeria
6 kananmunaa
8 dl vehnäjauhoja
5 rkl kaakaota
5 tl leivinjauhetta
3 dl maitoa
Näistä tulee tavallisen uunipellin kokoinen paksu mokkapalapohja.
Ja kauhistujille tiedoksi, ei sitä tartte kaikkea itse syödä.
Komppaan edellisiä: muna ja sokeri kuohkeaksi, muut ainekset sitten joukkoon mahdollisimman vähällä sekoittamisella. Tarpeeksi rasvaa.
Valiolla hyvä ohje, https://www.valio.fi/reseptit/parhaat-mokkaruudut/
Liiasta sekoittamisesta jauhojen lisäämisen jälkeen se tosiaan yleensä johtuu. Kuohkeus on saatava ennen jauhojen lisäämistä.
Voiko voin tilalla käyttää 60% margariinia, että ajaako saman asian?
Huoneenlämpöiset ainekset ainakin tulee ainakin mieleen.