Olen päättänyt lopettaa lentomatkailun. Miten muut?
Näin olen päättänyt tehdä. Kannan korteni kekoon ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.
Mitä muut aiotte tehdä asian eteen? Tai olette tehneet? Tai teettekö mitään?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
En ole edes aloittanut lentämistä, ap. Meidän viisihenkinen perheemme on säästänyt planeettaamme siis melko lailla, lapset on jo täysi-ikäisyyden kynnyksellä kaikki. Tämä verrattuna siihen, että vuosittain olisi tehty 1-3 lentomatkaa. Lentäminen on yksi pahimmista, ja pitäisi jokaisen havahtua tähän.
Buahahahha, ai jaa, nyt siis junttipullameininki ja se, ettei ole matkustanut ulkomaille on jokin ANSIO?
;-D
Olet aika säälittävä tiedätkös. Samaa kategoriaa kuin nuo, jotka mukavuudenhaluaan ja itsekkyyttään ei halua lapsia, ja koristelee tuon sitten sillä epärehellisyydellä, että "ihan vaan maapalloa säästääkseni, ekotekona en hanki lapsia".
Olisitte edes itsellenne rehellisiä, vaikka muille teeskentelettekin.
Minä matkustan, koska se on mukavaa ja mielenkiintoista. Hankin lapsia, koska rakastan perhe-elämää.
Me ollaan myös lopetettu. Jatkossa matkaamme Pohjoismaissa autolla (jonka co2 päästöt alle 80g/km) neljän hlön voimin.
Siinä vaiheessa kun Kiina ja Yhdysvallat aloittavat ilmastonmuutosta jarruttavia toimenpiteitä, niin olen valmis tekemään aiheeseen liittyviä tekoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä en luovu itselleni tärkeistä asioista niin kauan kuin muutkaan eivät luovu. Kannatan lämpimästi rajoituksia ja pakkoja, koska ainoastaan siten saadaan jotain todellista muutosta aikaan. Joku kosmeettinen pikkuviilaus luontoa kuormittavaan elämäntapaan tyyppiä "lopetan lomalennot, joita olen eläessäni tehnyt kaksi" eivät muuta yhtikäs mitään.
Kyllä nimenomaan muuttaa. Mitä enemmän meillä on sellaisia ihmisiä ja perheitä, jotka eivät lennä koskaan, sitä parempi. Ehdottomasti. Ajatteles nyt, kun vaihtoehtona on sinunkaltaisesi "en luovu, teen kuten aina" -ihmiset ja sitten he, jotka aloittavat lentomatkustamisen ja ihastuvat siihen - alkavat lentää entistäkin enemmän.
Ei mitään hyötyä jos et lopeta yksityisautoilua.
Joululomalla taas taikkuihin ja kesälomalla Kreikkaan niin kuin olemme perheen kanssa jo monena vuotena tehneet.Onneksi on kulutusvoimaa joten kaikenlaiset haittamaksut ei paina.Nythän täällä palstalla kaikki köyhät yrittävät tehdä omasta säälittävästä elämästään jonkinlaisen hyveen vain koska eivät voi matkustaa :)No katselette naamakirjasta meidän perheen lomakuvia ja kuvittelette olevanne mukana ;)
Ajattelin lisätä lentomatkailua. Työnantaja on samaa mieltä. Työmatkaa pukkaa enemmän kuin koskaan aiemmin.
Suomen väkiluku on 0.07% maailman väkiluvusta. Just joo, yksi suomalainen joka lopettaa lentämisen pelastaa maapallon? Ja vaikka useammat lopettaisi, mitään lentoja ei lopeteta sen seurauksena. Lennot vaan lisääntyy. Ehkä olisi parempi nauttia elämästä eikä olla tekopyhiä?
Jos mulla on varaa noin kerran neljässsä vuodessa matkailla johonkin perheeni kanssa (huom. edes kotimaan matkailua ei harrasteta muuta kuin sukulointi pohjoisessa kerran vuodessa, autolla, kyllä, koska juna on s*nan kallis koko porukan matkustaa ja sit matkaa Sodankylän asemalta kohteeseen on siitäkin useita kymmeniä kilometrejä), niin todellakin silloin lennetään ja hyvällä omallatunnolla.
Suht pienituloisena perheenä nyt muutenkin ihan luonnostaan vältetään turhaa kuluttamista, kierrätetään kaikki vaatteet ja hommataan kirppareilta niin paljon kun pystytään, jätteet lajitellaan, auto on koska maaseudulla ei julkiset toimi ja töissä pitää käydä jotta elätetään perhe, ruokaa kasvatetaan itse ja haetaan metsästä -mutta ei vielä ole ihan omavaraisuuteen mahdollisuus.
Joten mä pyyhin p*eeni cityvihreiden ohjeilla joilla ilmasto muka pelastuu. Ehkä täällä maalla, kun on tilaa enemmän hengittää ja olla, oppii näkemään muunkin maailman vähän laajemmin. Ymmärtää syitä ja seurauksia paremmin. Tuntuu, että noissa kaupungeissa ajatukset ahtautuu siihen yhteen ja samaan putkeen, eikä nähdä muuta maailmaa ollenkaan.
Olen lopettanut lentämisen ja sen sijaan, että hallitus puuhastelee joutavia niin voisi tehdä lain, joka kieltää lomalennot.
Lennän aina kun huvittaa.
Lisäksi ajan isolla BMW:llä, vihaan julkisia. Ahtaita, hitaita, kuumia tai kylmiä, joukossa haisevia pummeja tai sitten hajuvesipommeja. Mieluummin istun ruuhkassa.
Lihaakin syön.
Joulukuussa Uuteen -seelantiin kun ei prkl pitemmälle pysty lentämään. Autona tolkuttoman paljon bensaa polttava V8 BMW, veneessa V12 moottorit ja aina Tallinaan brenkkua ostamaan kun mahdollista, Ituhipit voi pierrä verta mun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun Kiina ja Yhdysvallat aloittavat ilmastonmuutosta jarruttavia toimenpiteitä, niin olen valmis tekemään aiheeseen liittyviä tekoja.
Sama. Kun seuraa kansainvälistä politiikkaa, ei ole tippaakaan motivaatiota vähentää omaa elämisen tasoa. Olen vähentänyt lihansyöntiä paljon, mutta sekin vaan sen takia, että ahdistaa tuotantoeläinten kohtelu. Ostan mieluummin eläintuotteet luomuna ja se on kalliimpaa. Mutta ihana nauttia riistalihasta tms. harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta en osta krääsää juurikaan.
Miksi luulet, että sun "krääsäsi" olisi millään tavalla merkityksellinen osuus päästöistäsi? Suomalaisen päästöt syntyvät infrasta, asunnon lämmittämisestä (jos kaukolämpö tai öljylämmitys), autoilusta (jos auto), ruoasta (jos ei itse viljele sähkötyökaluilla tai kokonaan ilman), sähköstä, yms.
Joku ostaa saastuttavassa tehtaassa Kiinassa valmistetun sohvan ja se tuodaan rahtina tänne. Isompi ongelma se on kuin jonkun pitkäkin lentomatka.
Mitätön ongelma tuo sohvakin on. Ei niitä sentään osteta joka viikko, vaan kerran 5-15 vuodessa. Sohvassa nyt ei muutenkaan ole mitään, miksi sen valmistaminen erityisesti saastuttaisi, oli tehdas missä maassa tahansa. Sen rahtaaminen Kiinasta Suomeen ei saastuta käytännössä lainkaan (80 kg sohvasta aiheutuvat päästöt noin 10-100 kgCO2, eli yksi promille tai yksi prosentti sun vuosittaisista päästöistäsi, ja käytännössä kymmenesosa niistä, jos sohva elää 10 vuotiaaksi).
Ja sitten tuo asuntojen lämmitys. Se on iso ongelma ja omituista, ettei siihen haluta puuttua. Meidän ei tulisi haalia tänne yhtään lisäasukasta mistään, koska lämpimänä pysyminen tuottaa niin isoa jalanjälkeä. Siihen verrattuna joku autolla ajelu on pikkujuttu.
Lämpimänä pysyminen tuottaa päästöjä 0 kg. Ongelmana ei ole lämmitys, vaan se, millä lämmitetään. Jos lämmität kivihiililellä tuotetulla kaukolämmöllä tai fossiilisella polttoöljyllä, päästöjä syntyy useita tuhansia kiloa hiilidioksidia vuosittain. Jos kuitenkin lämmität lämpöpumpulla, joka toimii ydinsähköllä, ei päästöjä synny käytännössä lainkaan. Suomessa tuotetusta sähköstä 80 % on vähäpäästöistä.
About samankokoisia lämmitys ja autoilu ovat päästöiltään, joten autolla ajelu ei suinkaan ole mikään "pikkujuttu" siihen verrattuna.
En aio lopettaa. Aika monta muuta asiaa otan kyllä taakakseni yhtenä pienenä ihmisenä ja yritän olla aktiivisesti mukana monessa asiassa parantamassa maapallomme oloja niillä omilla valinnoillani, mutta matkustelu on rakkain harrastukseni. Siihen loppuu minun raja olla se esimerkillinen tavistallaaja, kun oikeasti suurimmat lentomatkasaastuttajat on aivan jotkut muut ihmiset ja tahot kuin minä. Matkustelu avartaa ja on todellinen rikkaus, siitä en luovu noin vain.
Poden huonoa omaatuntoa. Olen jo kaksi kertaa tänä vuonna käynyt Suomessa lomalla opiskelumaasta ja tein tietoisen valinnan olla lentämättä kotiin Jouluksi.
Olen itse tuplapahis, kun opiskelen vielä maataloutta. :(
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut lentämisen ja sen sijaan, että hallitus puuhastelee joutavia niin voisi tehdä lain, joka kieltää lomalennot.
Voisit viihtyä jossain suljetussa diktatuuri-valtiossa.
En ole koskaan edes alottanut lentämistä, joten siitä en ainakaan voi alottaa.
Elän kyllä muuten suomalaisittain vaatimattomasti, ei ole autoa tms.
Toki överiä tämäkin elämä on kulutuksineen, on sähköt ja kaikki mööpelit, ruokaa kaapissa, viihde-elektroniikkaa. Mutta lihaa en ole syöny 30 vuoteen, on sekin jotain, muutoin kyllä olen sekasyöjä.
En ymmärrä nykyajan ihmisiä, joilla on maaninen tarve lennellä joka vuosi sinne tänne, kuin se olis jotenkin välttämätöntä. Ei ole. Kaikenlisäksi nämä ihmiset menee johonkin maahan. Mitä siellä hotellihuoneissa oppii maailmasta, turistit eivät edes välitä realismista, tärkeintä on pintaliito ja kuvien ottaminen, ketä ja mitä se "avartaa". Kermaperseet..idiootit.
syrjäytynyt 46v
Vierailija kirjoitti:
En aio lopettaa. Aika monta muuta asiaa otan kyllä taakakseni yhtenä pienenä ihmisenä ja yritän olla aktiivisesti mukana monessa asiassa parantamassa maapallomme oloja niillä omilla valinnoillani, mutta matkustelu on rakkain harrastukseni. Siihen loppuu minun raja olla se esimerkillinen tavistallaaja, kun oikeasti suurimmat lentomatkasaastuttajat on aivan jotkut muut ihmiset ja tahot kuin minä. Matkustelu avartaa ja on todellinen rikkaus, siitä en luovu noin vain.
Kuvitelkaa tähän sellanen *päätä seinään* hymiö.
Minä en luovu itselleni tärkeistä asioista niin kauan kuin muutkaan eivät luovu. Kannatan lämpimästi rajoituksia ja pakkoja, koska ainoastaan siten saadaan jotain todellista muutosta aikaan. Joku kosmeettinen pikkuviilaus luontoa kuormittavaan elämäntapaan tyyppiä "lopetan lomalennot, joita olen eläessäni tehnyt kaksi" eivät muuta yhtikäs mitään.