Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen päättänyt lopettaa lentomatkailun. Miten muut?

Vierailija
05.11.2018 |

Näin olen päättänyt tehdä. Kannan korteni kekoon ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.
Mitä muut aiotte tehdä asian eteen? Tai olette tehneet? Tai teettekö mitään?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä.

M45

Vierailija
42/92 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Li Anderson tykkää lomailusta, ja pitkistä lomalennoista

- ykkösluokassa tietenkin...

Onko ykkösluokka jotenkin pahempi ilmaston kannalta?

No sikäli on, että ykkösluokassa on huomattavasti suuremmat penkit ja siten lentokoneeseen mahtuu vähemmän matkustajia ja siten päästöt per matkustaja ovat suuremmat.

Jos ykkösluokka ei kävisi kaupaksi, niin säästöluokkaahan näiden tilalla olisi, jolloin saataisiin vähäisemmällä määrällä lentoja ja lentokoneita hoidettua samat matkustamiset.

Esimerkiksi Airbus A380 lentokoneeseen voi penkit järjestellä joko niin, että sinne mahtuu 868 matkustajaa tai sitten mukavammin, jolloin mahtuu vain 544 matkustajaa (tai mitä tahansa tältä väliltä). Polttoaineen kulutus ja siten päästöt ei erityisemmin muutu, joten käytännössä mukava lentäminen lisää päästöjen määrää per matkustaja.

Jos ilmasto kovin kiinnostaa, niin kannattaa yrittää vaikuttaa päättäjiin siten, että kerosiini vaihdettaisiin sokeriruoko-etanoliin tai jätteistä tehtyyn biodieseliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tää pallo vielä hetken kestä kunnes pääsen pois, joten ei kiinnosta. Ja jos ihmiskunta kuolee sukupuuttoon niin se on ihan oikein.

Vierailija
44/92 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hankinta on paljon suurempi ympäristörikos kuin lentäminen.

Miksi sitä ei vastusteta?

Vierailija
45/92 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin jo 10 vuotta sitten.

Vierailija
46/92 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten matkustan, kun on varaa omaan business jettiin tai edes ensimmäiseen luokkaan.  Reittikoneilla lentomatkustaminen on aika rasittavaa, on jonoja, ruuhkaa ja vaaroja. Mutta kun on vähän rahaa, niin pitää punnita haitat ja hyödyt. Ei oikein enää houkuttele.

Vierailija
47/92 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon pelkästään Jenkkilän jatkuva sotiminen ja sodan harjoittelut mahtaa saastuttaa? 

Tuskin kukaan on edes yrittänyt laskea, kun iskut tapahtuu aina muiden mailla.

Meidän lihan syönti taitaa olla luokkaa höyhen meressä.

Vierailija
48/92 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lopettanut enkä lopeta. Mutta lihansyönnin olen lopettanut ja tehnyt muitakin hyviä tekoja.

Vierailija
49/92 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankinta on paljon suurempi ympäristörikos kuin lentäminen.

Miksi sitä ei vastusteta?

Ai ei vai? Tällä palstalla se ainakin on synti no. 1. Sen sijaan, kun joku aika sitten nostettiin esille lemmikkien ilmastovaikutukset, niin hitto mikä metakka siitä syntyi.

Vierailija
50/92 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi lopettaa kun haluan aina säännöllisesti kauas ulkomaille tuulettumaan. :D

Autoa en omista ja olen kasvissyöjä.

Vierailija
51/92 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus on se suurin ympäristöteko.

Minä olen lapseton. Lentelen kaikessa rauhassa keskimäärin 5 kertaa vuodessa ulkomaille rentoutumaan. Seuraavaksi haluan lähteä johonkin mahdollisimman kauas, ehkä yhdysvaltoihin.

Vierailija
52/92 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, en todellakaan lopeta 😂 ahdistava ajatus suorastaan.

Vierailija
53/92 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen päättänyt vähentää lentämistä entisestään. Tämän lisäksi vähennän yksityisautoilua, lihansyöntiä ja kierrätän paremmin (erityisesti muovit). Päin vastoin kun monet, ajattelen että jos kaikki tekee pieniä tekoja, niistä tulee yhdessä suuria. Eikä niin, että no ei sillä ole merkitystä, jos mä teen jos muut ei.

Vierailija
54/92 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin suhteellista... itse aion matkustella kuten ennenkin, jos vaan lippujen hinnat pysyy kohtuullisena. Toisaalta en osta krääsää juurikaan. Joku ostaa saastuttavassa tehtaassa Kiinassa valmistetun sohvan ja se tuodaan rahtina tänne. Isompi ongelma se on kuin jonkun pitkäkin lentomatka.

Ja sitten tuo asuntojen lämmitys. Se on iso ongelma ja omituista, ettei siihen haluta puuttua. Meidän ei tulisi haalia tänne yhtään lisäasukasta mistään, koska lämpimänä pysyminen tuottaa niin isoa jalanjälkeä. Siihen verrattuna joku autolla ajelu on pikkujuttu.

Vierailija
55/92 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on jotenkin outoa ja huvittavaakin, kun ihmiset sanoo, että "minä olen lapseton, minulla on oikeus lentämiseen" tai "en syö lihaa, olen oikeutettu autoiluun". Eihän se niin mene. Ilmastonmuutoksen kannalta ei ole mitään rajaa siinä, koska kukakin on tehnyt tarpeeksi. Luultavasti vasta sitten, kun elämme omavaraisina metsästäen, kalastaen ja viljellen.

Monella tulee raja vastaan silloin, kun ollaan viemässä pois jotain oikeasti itselle tärkeää: matkustelu, lemmikit tai autoilun helppous.

Vierailija
56/92 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän n. kerran viidessä vuodessa. Käyn silloin tyttäreni luona Australiassa.

Vierailija
57/92 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoahan se on lopettaa, jos ei ole tähänkään mennessä missän matkaillut, ap!

Minäkin voisin lopettaa vaikkapa urheiluautoilla ajamisen, tupakanpolton ja moottoriveneilyn. Ah kun mä olen jalo!

Vierailija
58/92 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes aloittanut lentämistä, ap. Meidän viisihenkinen perheemme on säästänyt planeettaamme siis melko lailla, lapset on jo täysi-ikäisyyden kynnyksellä kaikki. Tämä verrattuna siihen, että vuosittain olisi tehty 1-3 lentomatkaa. Lentäminen on yksi pahimmista, ja pitäisi jokaisen havahtua tähän.

Vierailija
59/92 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tyysti lopettaa lentokoneella matkustamista tässä elämänvaiheessa, mutta yritän vähentää. En ole varsinaisesti lomamatkaillut aikuisikänäni kuin asuinmaassani, eikä se minua juuri enää kiinnostakaan. Mutta ongelma onkin se että sukulaiset asuu maapallon toisella puolella ja vanhimmat tarvitsisivat apua. Vaihtoehtoinen reitti kulkisi junalla ja laivalla, ja veisi 7 päivää yhteen suuntaan - ja viikko on yleensä se maksimi mitä on mahdollista ottaa lomaa. Ympäristö on yksi vaikuttava tekijä päätöksessäni muuttaa lähivuosina takaisin Suomeen. Mutta silloin suunta vaan vaihtuu toisinpäin eli lapsen toinen kotimaa ja toisen puolen sukulaiset tulee olemaan kaukana. Suomessa on kuitenkin enemmän sukua ja helpompi elää ekologisesti, ja saada myös pitempiä lomia sukulointia varten.

Kompensoin lentämistä sitten muulla. Vegaaninen, keskivertoa askeettisempi elämäntapa, mahdollisimman ekologiset valinnat. Niissä rajoissa ettei elämä vaikeudu kohtuuttomasti. Periaatteessa kaikki mihin voin itse vaikuttaa olen jo tehnyt, lopussa pitää politiikan ja palveluntarjoajien tulla vastaan.

Vierailija
60/92 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lentänyt yli kahteenkymmeneen vuoteen.

En minäkään ole lentänyt. Olen ollut vain matkustajana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi