Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät tajua, että kaupassa siirrytään uudelle kassalle siinä järjestyksessä missä jonotetaankin?

Vierailija
05.11.2018 |

Sama kuvio toistuu kaupassa joka päivä ja varmasti kymmeniä kertoja. Yhdellä kassalla on pitkä jono, jota aletaan purkamaan ja kuulutetaan esim. "kassa numero kaksi vapautuu". Tämän jälkeen jonon peräpäässä alkaa aina hirveä liikehdintä, kun jotkut henkisesti kehitysvammaiset mulkut eivät osaa käyttäytymistapoja, vaan alkavat puolijuoksua rynnimään uudelle kassalle, etuillen niitä jotka ovat jonottaneet kauemmin. Ne kauemmin jonottaneet joutuvat jäämään samaan pitkään jonoon kun nämä muljut vievät paikan, joka heille kuuluisi uudella kassalle.

Mikä siinä on niin vítun vaikeaa ymmärtää, että jonossa edelläolevat tulee päästää siihen uudelle kassallekin ensin? Ei uusi kassa tarkoita sitä, että on oikeus kyynerpäät pystyssa jyrätä jonon ohi.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, tuo on moukkamaista. Mutta toisaalta, jos olen jo siinä suht lähellä kassaa, en viitsi enää lähteä vaihtamaan - ehkä olen jopa laittanut osan tavaroista hihnallekin. 

Kuka siis päättää, mistä se jono menee poikki ja häntäpää siirtyisi kokonaisuudessaan ja järjestyksessä uudelle kassalle? 

Kuvitellaan vaikka että jonossa on kuusi henkilöä. Ykkönen maksamssa, kaksi seuraavaa on jo laittanut kamojaan hihnalle. Nelosjonottaja ehkä haluaisi uudelle kassalle - mutta entä se viitonen, joka näkee, että nelosella on täysi kärryllinen tavaraa, ja toisaalta asiakkailla nrot 1-3 on aika vähän...

Eli tuollaisen hallinnointi on vaikeaa, koska ihmiset tekevät johtopäätökset jonotilanteesta ihan itse ja yksilöllisesti.

Vierailija
22/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi toimia, jos kassoja olisi kaksi. Joskus kuuleekin, että uusi kassa sanoo, että seuraava voi tulla tänne. Mutta jos kassoja on monta, niin olisihan se ihan älytöntä ruveta miettimään kenen vuoro mennä. Osa ei edes halua siirtyä. Joku sanoo, että ei tässä niin kiirettä jne. Parhaiten toimii, että se menee, joka ehtii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli tämä tilanne. Pitkä jono ja uusi kassa auki, tämän huudahti kassatäti. Ei tapahdu mitään. Kassatäti huutaa uudelleen, että tänne voi tulla. Ei tapahdu mitään. Kassatäti huudahtaa kolmannen kerran että kassa auki. Ei tapahdu mitään. Niinpä menin jonon viimeiseltä paikalta tuolle kassalle.

Vierailija
24/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten toimia, jos edellä olevat eivät näytä siirtyvän toiselle kassalle? Odotanko siinä paikallani heidän jahkailuaan, jolloin takanani olevat siirtyvät toiseen jonoon ja minä jään hännille, vaikka voisin olla ensimmäisenä siinä toisessa jonossa? Tämä ei vain toimi, ei ainakaan ruokakaupassa.

Vierailija
25/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä!

Ja monta kertaa olen myös avannut suuni, että mennäänkös järjestyksessä. Jos ehdin sen tehdä ennenkuin rynnijät ovat jo kassalla, ihmiset yleensä tottelevat ja ovat olevinaan kohteliaita. Mutta jos joku on jo kassalle ehtinyt, hän yleensä siinä luimistelee eikä ole kuulevinaan.

Ihme käytöstä.

Minä vastaisin sinulle, että varmasti me jossakin järjestyksessä mennään.

Vierailija
26/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen nähnyt ihan rauhallista siirtymistä viereiselle kassalle suunnilleen samassa järjestyksessä kuin on jonotettu. Suomessa ihan, Helsingissä. Jos uusi kassa on kauempana, niin sitten voi olla vaikeempi säilyttää järjestys.

Vierailija
27/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että on rynnijöitä koska minulla ei ole kiire mihinkään niin voin jäädä siihen pitkään jonoon.

Jos taas suurin osa käyttäytyisi kuin minä niin homma ei toimisi kun uuden kassan avautuessa kaikki jäisi vain toljottamaan hoomoilasina.

Vierailija
28/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaihtaisin kassaa jos olen kohta pääsemässä kuitenkin sille mihin jo jonotan? Siirtykööt se joka haluaa ja ensimmäisenä ehtii. Paljon nopeampaa ja sujuvampaa, kuin lähteä selvittämään kuka olisi eniten oikeutettu ja halukas uuteen kassapaikkaan.

Vierailija
29/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesko jonottaja saa sitten aloittaa uuden jonon? Koska eihän siinä ole järkeä, että jonon toinen alkaa kassaa vaihtamaan, mutta ap:n säännöillä hänestä olisi aloitettava.

Vierailija
30/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei siirrytä. Ne menee ensin jotka kerkiää.

Vierailija
31/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa usein siinä kaupassa jossa tulee kuulutus "kassa kaksi avautuu" se kassan avaava myyjä sanoo ohi mennessään sille jonon häntäpäälle, että "siirtykää vaan tohon kakkoselle". Tarkoitushan on saada kulkuväylä nopeasti vapaaksi ja se ei toteutuisi jos hyllyjen välistä jonon kärkipäästä joku alkaisi peruuttelemaan niin, että koko jono joutuu väistämään.

Vierailija
32/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot hännille.

Kaupassa käynti kun on muutenkin päivän kohokohta ja main event, joten tuleehan marttojen antaa nauttia siitä koko rahalla. - ja ajalla.

Vierailija
33/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpö höpö ap. Itse en jaksa siirtyä toiselle kassalle. Siihen tulee aina joku ongelmatapaus eteen ja aikaa menee lopuksi enemmän.

Vierailija
34/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hermostua moisesta pikku jutusta.

Vierailija
35/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näyttää siirtyvän ne joilla vain vähän ostoksia ja jono katoaa äkkiä. Pidän hyvänä systeeminä ja on täysin oma havaintoni. Viimeisenä ryömimme uudelle kassalle me joilla kärryt täynnä.

Vierailija
36/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakaupoissa nyt on ihan turha olettaa, että pisimpään jonottaneet tulisivat ensimmäisenä palvelluiksi. Jonot keskenäänkin liikkuu eri tahtia, ja jokaisella on vapaus valita mille kassalle lähtee jonottamaan - sekä vaihtaa jonoa niin halutessaan, myös sille uudelle kassalle.

Itse en yleesä vaivaudu vaihtamaan, koska monesti sekä takanani että edessäni jonottavat muodostavat sen saman pitkän jonon siihen viereenkin...

Vierailija
37/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassalla työskentelevänä voin kertoa, että ei se vain toimi, että uudelle kassalle siirrytään järjestyksessä. Meillä voi hyvin olla seitsemän kassaa auki kun ruuhkan purkaja tulee, ei siinä erkkikään ota selville, kuka on jonottanut kauiten. Kunhan nyt joku tulee, että saadaan jono pois ja pääsee takaisin muihin hommiin.

Ja vaikka oletettaisiin, että olisi vain yksi jono siinä aiemmin. Hirveän moni ihminen ei viitsi vaihtaa kassaa, vaikka uusi tulisi (arkielämässä kuulen itsekin näihin). Sitten on niitä, jotka haluavat veikkausta, purutupakkaa tai turinahetken sen samassa paikassa 25 vuotta työskennelleen myyjän kanssa. Pitääkö heiltä kaikilta tiedustella, olisiko joku kenties siirtymässä? Eikä se järjestyksessä siirtyminenkään loppujen lopuksi ole täydellisen reilua. Jos 12 hengen jonosta 1-3 jäävät paikoilleen, 4-10 siirtyvät niin kas, numerot 11 ja 12 ovatkin ehkä paikalleen jäädessään kassalla ennen numeroa 10.

Varsinainen rynniminen on muutenkin harvinaista. Jos edellä oleva liikahtaa heti uuden kassan auetessa, pääsee hän lähes aina edelle. Ihan jo siksi, että on valmiina sitä vastapäätä olevaa kassaa lähempänä. Ja jos kassa aukeaa kauempana, niin luontevaa se nyt on, että paikalle ensimmäisenä ehtinyt myös asio ensimmäisenä, eikä jäädä siinä odottelemaan.

Eihän se edes ole keneltäkään pois, jos joku jälkeenpäin tullut pääsee aiemmin. Oma asiointisi ei siitä hidastu yhtään, että jäät alkuperäiselle paikallesi alkuperäiseen jonoon. Ei jonotus pitene siitä, että joku muu jonotti vähemmän aikaa.

Vierailija
38/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska minä minä minä minä minä minä.

Toinen kiva ilmiö on välillä jonoissa, esim. buffet-ruokaloissa, että joku hengittää niskaan. Aina kun liikutat omaa tarjotintasi 10 cm eteenpäin, niin tämä piinaaja työntää omaa tarjotintansa välittömästi myös kiinni sinuun ja hermostuneena koukkii jo ohitsesi jo, kun ilmeisesti kuvittelee nin pääsevänsä nopeammin eteenpäin. Käsittämätöntä käytöstä.

Vierailija
39/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn haluama fantasia ei toteudu siitä yksinkertaisesta syystä, että jos jonossa seuraavalla olisi etuajo-oikeus, se tarkoittaisi sitä, että koko jonon pitäisi peruuttaa, jotta vuorossa seuraava mahtuisi vaihtamaan kassalinjastoa.

Vierailija
40/61 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seison paikallani ja odotan tyynesti kun edessäolevat säntäävät avautuvalle kassalle. Pääsen etenemään monta metriä kun muut ovat häipyneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi