Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masenuksen takia sairaslomalla, pomo soitti & toivoi etten liikkuisi paljon ulkona kun työkaverit alkavat juoruta

Vierailija
05.11.2018 |

Minut oli nähty uimahallissa ja kanneltu pomolle, että olin ollut siellä ihan hyvävointisena.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta porukkaa kyllä töissä teillä. Sairauslomalle on monia syitä. Esimerkiksi masennuksen tai unettomuuden vuoksi sairauslomalla olevalle uinti voi tehdä hyvää.

Tämä. Itse sain selkäleikkauksen jälkeen työnantajalta sporttipassin jolla pääsin uimaan. Nopeutti paranemista.

Vierailija
22/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtö lähellä eikä sanomisia enään koeta muotoilla kauniisti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse selvisin 10 vuotta sitten työelämässä loppuunpalamisesta ja vaikeasta masennuksesta nimenomaan runsaan liikunnan ansiosta! Eli liikunta aiheuttaa juuri niitä hyvän olon tunteita, mitä masentunut eniten kaipaa. Samalla kunto nousi sohvaperunatasosta maratonin läpäisyyn asti:) Nyt hyväkuntoisena on jaksaminen muutenkin paljon parempaa kaikissa tilanteissa.

Mulle taas tuli loppuun palaminen ja masennus runsaan liikunnan seurauksena.

Vierailija
24/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukseen liikunta rules. Itellä auttoi pyöräily ja kävely. Muutkin auttaa tietysti. Mulla auttoi nuo kaksi ja paljon auttoikin.

Vierailija
25/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olimme siis pomon kanssa sopineet, että sairaslomani syy salataan sillä en halua asian leviävän, mutta taisi olla huono idea sillä nyt minun pitäisi sitten nyhjätä vain kotona! :(

a.p

Ei ollut huono idea. Masennukseen liittyy paljon ennakkoluuloja. Ne työkaverit saattaisi ihan hyvin myös ajatella "ei se voi olla masentunut kun se käy ulkona ja uimassa".

No eihän se olekkaan oikeasti masentunut. Ei vaan pärjää syystä tai toisesta töissä ja sen takia sitten kikkailtu tälläinen masennusdiagnoosi. Moraalinen velvollisuus olisi irtisanoutua ja etsiä sopivampaa työtä eikä lomailla työnantajan piikkiin. Se masennus ei kotona makaamalla parane, luultavasti vain huononee.

Eihän työnantaja maksa kuin pari viikkoa yleensä, jos sitäkään. Kela maksaa 10 sairauspäivän jälkeen.

Vierailija
26/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olimme siis pomon kanssa sopineet, että sairaslomani syy salataan sillä en halua asian leviävän, mutta taisi olla huono idea sillä nyt minun pitäisi sitten nyhjätä vain kotona! :(

a.p

Ei ollut huono idea. Masennukseen liittyy paljon ennakkoluuloja. Ne työkaverit saattaisi ihan hyvin myös ajatella "ei se voi olla masentunut kun se käy ulkona ja uimassa".

No eihän se olekkaan oikeasti masentunut. Ei vaan pärjää syystä tai toisesta töissä ja sen takia sitten kikkailtu tälläinen masennusdiagnoosi. Moraalinen velvollisuus olisi irtisanoutua ja etsiä sopivampaa työtä eikä lomailla työnantajan piikkiin. Se masennus ei kotona makaamalla parane, luultavasti vain huononee.

Jos on oikein masentunut, ei varmaan jaksa edes hakea toista paikkaa. Varmaan pelkät arkirutiinit vievät kaikki voimat. Toipumiseen menee aikaa, eikä se tarkoita, että masentunut koko ajan makaa. Itsestään huolehtiminenkin voi olla jo aika raskasta. Minä suosittelen ainakin liikuntaa, jos jaksaa. Ensin pieniä kävelylenkkejä.  Oletko varma, että tällä ihmisellä on sitten tarjolla jotain muuta työtä. Yleensähän sitten joutuu kouluttautumaan uudelleen.

Vierailija
27/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse selvisin 10 vuotta sitten työelämässä loppuunpalamisesta ja vaikeasta masennuksesta nimenomaan runsaan liikunnan ansiosta! Eli liikunta aiheuttaa juuri niitä hyvän olon tunteita, mitä masentunut eniten kaipaa. Samalla kunto nousi sohvaperunatasosta maratonin läpäisyyn asti:) Nyt hyväkuntoisena on jaksaminen muutenkin paljon parempaa kaikissa tilanteissa.

Mulle taas tuli loppuun palaminen ja masennus runsaan liikunnan seurauksena.

Niin liikuntaa pitää harrastaa kohtuullisesti.

Vierailija
28/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pitäisi tajuta ettei kaikki sairaudet näy päällepäin ja ettei toisten sairaudet kuulu heille.

Itsekin sairastan masennusta mutta jäin fyysisen sairauden vuoksi sairaslomalle ennen kuin masennuin.

Voin köydä uimassa, jos kunto sallii, eikä minusta näe että olen sairas. Töihin en kuitenkaan kykene, vaikka tahtoisin, enkä välttämättä pääse enää ikinä :(

Vierailija
29/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla niin, ettei nykyäänkään ymmärretä psyykkisiä sairauksia?

En usko, että lääkärit huvikseen sairauslomaa kirjoittavat.

Vierailija
30/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pomo ilmoitti, että tarjolla on lyhyempiä työvuoroja toisessa yksikössä eikä siellä haittaa, vaikka on masentunut. Työterveyslääkäri oli samaa mieltä ja kun en suostunut, tuli sairauslomasta palkaton.

Vierailija
31/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

a.p

Ei se kotona makaamalla paranekaan, siksi ap:n käykin siellä uimahallilla. Onpa hyvä, että hoksasit sen ihan omassa kommentissasi.

Vierailija
32/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla niin, ettei nykyäänkään ymmärretä psyykkisiä sairauksia?

Todennäköisesti juuri näin.

Kun eipä niitä somaattisiakaan sairauksia tunnuta yhä kovin helposti ymmärtävän, ellei kyseessä ole joku todella yleinen. Väittäisin jopa omaan kokemukseen perustuen, että turhan usein syyksi tarjotaan esim. masennusta, vaikka taustalla fyysinen sairaus. Ja sitten sen oireista johtuvat uniongelmat, suorituskyvyn heikkeneminen, yleinen mielialan lasku tai vaikka vain puhdas v*tutus.

Useampaan kertaan on tehnyt itsenikin mieli kysyä että arvoisa hra/rva lääkäri: jos et itse olisi nukkunut ainuttakaan yötä kunnolla kahteen viikkoon, syynä fyysinen kipu, voisiko olla mitenkään mahdollista, että se jo itsessään saattaa vaikuttaa yleiseen mielialaan?

Vierailija
33/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se vähän outoa, että naisten sairauslomat ovat sellaisia, että kaikkea muuta mahdollista kyllä pystyy tekemään paitsi töitä.

Vierailija
34/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pomo ilmoitti, että tarjolla on lyhyempiä työvuoroja toisessa yksikössä eikä siellä haittaa, vaikka on masentunut. Työterveyslääkäri oli samaa mieltä ja kun en suostunut, tuli sairauslomasta palkaton.

Voihan Kela maksaa, jos kerran lääkäri määrää sairauslomaa. Eihän monet työnantajat muutenkaan maksa kuin korkeintaan 2 viikkoa, jos sitäkään. Sen jälkeen maksaa Kela.

Vierailija
35/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan Kela maksaa, jos kerran lääkäri määrää sairauslomaa. Eihän monet työnantajat muutenkaan maksa kuin korkeintaan 2 viikkoa, jos sitäkään. Sen jälkeen maksaa Kela.

Kelan maksulla on 1+9 päivää omavastuuaikaa ja jos työnantajalla on muuta työtä tarjolla, niin Kela ei korvaa.

Vierailija
36/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on se vähän outoa, että naisten sairauslomat ovat sellaisia, että kaikkea muuta mahdollista kyllä pystyy tekemään paitsi töitä.

Onko sitten niin että naisilla on niin paljon kotona töitä, että työn ja kotitöiden yhteensovittaminen on mahdotonta. Siinä uupuu ja masentuu eli tarvitsee välillä lomaa. 

Vierailija
37/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetten kyllä sitä, että jaksaa lähteä uimaan, mutta ei töihin. Minä en jaksa lähteä uimaan edes viikonloppuna, koska työelämä vie mehut. Pitänee hakea saikkua.

Vierailija
38/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan maksulla on 1+9 päivää omavastuuaikaa ja jos työnantajalla on muuta työtä tarjolla, niin Kela ei korvaa.

Outoa, että yleensä sitten kirjoitetaan sairauslomaa. Tässä ilmeisesti ole lainkaan sairauslomatodistusta. Eihän ole mitään järkeä kirjoittaa lääkärintodistusta, jos se ei kelpaa mihinkään. Kela tosiaan maksaa vasta 2 viikon kuluttua. 

Vierailija
39/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetten kyllä sitä, että jaksaa lähteä uimaan, mutta ei töihin. Minä en jaksa lähteä uimaan edes viikonloppuna, koska työelämä vie mehut. Pitänee hakea saikkua.

No hänellä ei ole sitä työtä eli sen takia jaksaa.  Jos olisi töissä ei jaksaisi edes itseään hoitaa.

Vierailija
40/70 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on enemmän sääntö kun poikkeus tietävät syyn varmasti jo turha piileskellä mökissä. Juoruakat ottaa kyllä selvää eivät pysy tiedot siellä missä pitää ei edes terveydenhoullossa miten työpaikalla.