Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko miehen käydä armeija?

Vierailija
05.11.2018 |

Ja velvollisuushan se on, mutta nyt puhutaan totaalikieltäytyjistä ja sivari jeput, tai niistä jotka saa c-paperit typeristä syistä (enkä tarkoita nyt mitään oikeaa, vaarallista sairausta jne jne.)

Kuuluuko miehen käydä armeija?

Vaihtoehdot

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi mies, joka ei ole käynyt armeijaa. Arvostan suuresti niitä, jotka ovat käyneet armeijan, mutta minulle se ei yksinkertaisesti sovi. Olen hoitanut tämän asian omalla tavallani, ja koen olevani yhtä hyvä kansalainen kuin muutkin.

Vierailija
42/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisikohan tarpeeksi Suomella tarpeeksi puolustusta, jos armeija olisi vapaaehtoinen? En usko. Varautukaa siihen, että sota syttyy 10 vuoden sisällä... Minä olen jo suunnitelmani siltä varalta tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisikohan tarpeeksi Suomella tarpeeksi puolustusta, jos armeija olisi vapaaehtoinen? En usko. Varautukaa siihen, että sota syttyy 10 vuoden sisällä... Minä olen jo suunnitelmani siltä varalta tehnyt.

Millaset suunnitelmat?

Mites finanssit.

Vierailija
44/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu ei käynyt armeijaa, koska ylipainoa on reilusti ja siitäkin varmaan jonkinlaisia fyysisiä vammoja. Toinen kävi sivarin, koska hänellä on auktoriteettiongelmia. Kolmas sai c-paperit masennuksen takia, mutta kävi armeijan sitten 27-vuotiaana (edelleen masennus päällä).

Vierailija
45/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on moneen junaan kirjoitti:

Ei todellakaan. Sodat on typeriä. Varsinkin kun miettii mistä sellaiset tyypillisesti alkaa. Siinäpä sitten soditaan kahden ison herran välisiä kiistoja. Siellä ei ole kun häviäjiä. Jos tänne syttyisi sota niin kehottaisin ihmisiä lähtemään muualle. Verenhimoiset voisi jäädä keskenään leikkimään elämällään.

Jos kaikki Suomen miehet olisivat ajatelleet noin talvisodassa, niin se Stalin todellakin olisi marssinut tänne ja ominut koko maan.

Olisiko kiva opiskella pakkovenäjää, hymyillä mädillä hampailla ja kulkea ryysyissä? Viljellä datsalla porkkanoita henkensä pitimiksi, kun elintarvikkeet maksaa liikaa? Ajella kuoppaisia teitä rämällä autolla mummolaan lämmittämään lahoa taloa ettei mummu kuole kylmään? Elää vaihtotaloudessa ja pelätä lähimmäisten vääriä ilmiantoja? Katsella Putinin korruptoitunutta oligarkiaa ja joutua tekosyyn varjolla vankilaan, jos sitä erehtyisi kritisoimaan netissä?

Minä kiitän ja kumarran syvään, että isoisäni ja ne muut ikäluokan miehet jaksoivat kaurapuuron voimalla maata 40 asteen pakkasessa hangessa, heikoilla varusteilla ja unilla, varpaat ja sormet jäässä. Ampua hyökkääjää, koska vaihtoehtoja ei ollut. Tappaa tai tulla tapetuksi. Ei siinä kyselty, että haluaisitko sä mennä ja kiinnostaisko sua. Uhrasivat parhaan nuoruutensa, 6 vuotta. Osa kuoli tai jäi vammaiseksi, henkisesti tai fyysisesti.

Pappa näki painajaisia koko vanhuutensa yöt. Sanoi, että sota on hullua.

Olen niin kiitollinen itsenäisyydestämme ja siitä, että täällä oli miehiä, jotka kykenivät siihen. Myös naiset tekivät suuren työn. Hehän pyörittivät tätä yhteiskuntaa, kun miehet tappelivat ja kuolivat.

Ei koskaan unohdeta sitä!

Kiitos uhrauksistanne ja työstä, jonka teitte! Että saisimme elää vapaassa yhteiskunnassa, joka maksaa köyhille tukea, ettei kadulla tarvitse kerjätä ja jossa on sananvapaus, valinnanvapaus sekä mahdollisuus elää omalla tavallaan.

Vierailija
46/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tekee nämä nuoret túrvapaikanhakijat joista 90% on nuoria miehiä sodan syttyessä?

Jäävätkö kutemaan linjojen taakse suomalaisten naisten kanssa samalla kun suomalaiset miehet sotivat?

Hoitavat siitoksen? Vai taistelevatko samalla tavalla miten taistelivat kotimaissaan jättäen perheensä sinne?

Vastaako joku tähän tasa-arvon nimissä?

Vierailija
47/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika reppanoita jotka eivät käy.

Työelämässäkään eivät tule pärjäämään, joseivät jotain omaa hommaa pyöritä. Työnhaussa jäävät aina toiseksi.

Pikki huomautus: asevelvollisuuden suorittaminen/suorittamatta jättäminen ei kuulu työnantajalle, eikä siihen ole pakko vastata mikäli sellaista edes kysytään. Joten kyllä sivareilla on ihan yhtä hyvät työllistymismahdollisuudet.

Vierailija
48/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika reppanoita jotka eivät käy.

Työelämässäkään eivät tule pärjäämään, joseivät jotain omaa hommaa pyöritä. Työnhaussa jäävät aina toiseksi.

Pikki huomautus: asevelvollisuuden suorittaminen/suorittamatta jättäminen ei kuulu työnantajalle, eikä siihen ole pakko vastata mikäli sellaista edes kysytään. Joten kyllä sivareilla on ihan yhtä hyvät työllistymismahdollisuudet.

Toki näyttää cv:ssä paremmalta jos on käynyt vaikka RUKin....

Vierailija
49/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljistäni yksi ei käynyt armeijaa, ja kyllä sen huomaa..

No siis syitähän on monia jättäytyä pois. Terveydelliset syyt ymmärrettäviä.

Mutta minun kaveripiirissä oli yksi sellainen, joka ei mennyt, koska ”ei siedä käskettävänä olemista”. Minusta ihan sysihuono syy.

Toinen sepitteli, ettei ”usko sotimiseen ja jos kaikki kieltäytyisivät aseista, sodat loppuisivat.” No eipä ihan taida toteutua.

Kolmas poltteli ruohoa ja hakkasi bongorumpuja ja oli niin laiska vetelys, ettei vaan olisi päässyt sängystä ylös klo 6.

Turhia ”miehiä” kaikki tyynni.

Vierailija
50/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, jos ei vakaumuksen tai periaatteiden vuoksi tahdo armeijaan enkä näe siinä mitään väärää, mutta tällöin pitäisi kyllä edes siviilipalvelus suorittaa, elleivät sairaudet jne. sitä estä. Maanpuolustusvelvollisuuden ylipäätään tulisi koskea kaikki kansalaisia sukupuolesta riippumatta, mutta sen toteutumismuotoon en ota sen suurempaa kantaa.

Toisaalta eipä minulla ole mitään oikeutta arvostella kenenkään valintoja, etenkään kun itse olen näitä kammottuja C-paperillisia. Olisin kyllä ilolla mennyt armeijaan, mutta minulla on krooninen sairaus, joka johtaa automaattisesti hylsyyn, sivariinkaan en tällä terveydellä pääse. Vilkaisivat kutsunnoissa vain papereihini ja lääkäri tokaisi että mitä edes teen siellä, tuntui yllättävän pahalta :(

Vierailija
51/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö pikkurýssänkin käydä armeija? Kelpaanko minä sinne alirotuisena?

Vierailija
52/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otsikko ei ole muodossa: "kuuluuko ihmisen käydä armeija?" Miksi naisten ei tarvitse, mutta miesten kyllä?

Vierailija
53/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on moneen junaan kirjoitti:

Ei todellakaan. Sodat on typeriä. Varsinkin kun miettii mistä sellaiset tyypillisesti alkaa. Siinäpä sitten soditaan kahden ison herran välisiä kiistoja. Siellä ei ole kun häviäjiä. Jos tänne syttyisi sota niin kehottaisin ihmisiä lähtemään muualle. Verenhimoiset voisi jäädä keskenään leikkimään elämällään.

Jos kaikki Suomen miehet olisivat ajatelleet noin talvisodassa, niin se Stalin todellakin olisi marssinut tänne ja ominut koko maan.

Olisiko kiva opiskella pakkovenäjää, hymyillä mädillä hampailla ja kulkea ryysyissä? Viljellä datsalla porkkanoita henkensä pitimiksi, kun elintarvikkeet maksaa liikaa? Ajella kuoppaisia teitä rämällä autolla mummolaan lämmittämään lahoa taloa ettei mummu kuole kylmään? Elää vaihtotaloudessa ja pelätä lähimmäisten vääriä ilmiantoja? Katsella Putinin korruptoitunutta oligarkiaa ja joutua tekosyyn varjolla vankilaan, jos sitä erehtyisi kritisoimaan netissä?

Minä kiitän ja kumarran syvään, että isoisäni ja ne muut ikäluokan miehet jaksoivat kaurapuuron voimalla maata 40 asteen pakkasessa hangessa, heikoilla varusteilla ja unilla, varpaat ja sormet jäässä. Ampua hyökkääjää, koska vaihtoehtoja ei ollut. Tappaa tai tulla tapetuksi. Ei siinä kyselty, että haluaisitko sä mennä ja kiinnostaisko sua. Uhrasivat parhaan nuoruutensa, 6 vuotta. Osa kuoli tai jäi vammaiseksi, henkisesti tai fyysisesti.

Pappa näki painajaisia koko vanhuutensa yöt. Sanoi, että sota on hullua.

Olen niin kiitollinen itsenäisyydestämme ja siitä, että täällä oli miehiä, jotka kykenivät siihen. Myös naiset tekivät suuren työn. Hehän pyörittivät tätä yhteiskuntaa, kun miehet tappelivat ja kuolivat.

Ei koskaan unohdeta sitä!

Kiitos uhrauksistanne ja työstä, jonka teitte! Että saisimme elää vapaassa yhteiskunnassa, joka maksaa köyhille tukea, ettei kadulla tarvitse kerjätä ja jossa on sananvapaus, valinnanvapaus sekä mahdollisuus elää omalla tavallaan.

Toi on vihreitten ja sdp:n märkä päiväuni.

Ei olis tuloeroja.

Vierailija
54/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reservin Vänrikki kirjoitti:

Koska maanpuolustus nyt on järjestetty siten, että se perustuu asevelvollisuuteen, niin on käytävä. Toisaalta, koska asevelvollisuudelle on myös vaihtoehtoja, kuten siviilipalvelus, niin oma valintahan tämä pitkälti on. Suurin osa vieläkin käy armeijan, pieni osa siviilipalveluksen ja kaikkein pienin osa on totaalikieltäytyjiä (+terveydellisistä syistä vapautetut). Minun mielestäni, jos tätä ajatellaan yksilötasolla ja mielipideasiana, niin tärkeää olisi, että tällä yksilöllä olisi kuhunkin vaihtoehtoon jonkinlainen itselleen perusteltu syy. Oli se sitten jonkinlainen moraalinen dilemma, tai uskonnollinen (myös moraalinen) syy.

Kaikkein tärkeintä olisi mielestäni se, että valinnan taustalla on jonkinlaista oikeaa pohdintaa. Ei esimerkiksi näin: "Menen armeijaan, koska muutkin menevät", tai "Menen siviilipalvelukseen, koska en jaksa mennä armeijaan".

Sillä, onko joku käynyt armeijan vai ei, ei ole minulle henkilökohtaista merkitystä. Armeija ei ihmistä paranna, eikä huononna. Niin kauan, kuin suurin osa ikäluokasta lasketaan reserviin kuuluvaksi, niin puolustus on uskottava, tällä meidän vähäisellä väestöllämme.

Asiallinen ja fiksu viesti, melko harvinainen ilmestys tällä palstalla ja aiheen huomioon ottaen

Vierailija
55/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on täysin jokaisen oma valinta: armeija tai sivari. Sivareita tarvitaan yhtä lailla, eivätkä he ainakaan minun silmissäni ole yhtään sen huonompia kuin armeijan käyneetkään. Mutta olen sitä mieltä, että naistenkin pitäisi mennä kutsuntoihin. Tämä nykyinen käsitys yleisestä asevelvollisuudesta on mielestäni hieman vanhanaikainen eikä kovin tasa-arvoinenkaan.

Vierailija
56/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy katsomassa kutsunnoissa heidän naamat kun sun sukunimi luetaan papereista.

Vierailija
57/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin ei, ilman näitä lampaita, ei olisi sotia.

Mutta minkäs teet, nuoret miehet on aivotonta tykinruokaa ympäri maailman.

Vierailija
58/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi otsikko ei ole muodossa: "kuuluuko ihmisen käydä armeija?" Miksi naisten ei tarvitse, mutta miesten kyllä?

Miehethän sen typeryyden on keksineet, sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
59/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ainoastaan jos tehään laki, että naisen pitää synnyttää tai häntä oottaa vankila tai siviilipalvelus.

Mitäs jos tehtäisiin kuitenkin laki että kaikkien pitää käydä armeija/sivari/tmv?

Vierailija
60/115 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulattinå kelpaisit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi