Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtoehtoja Jouluapua-keräykseen? Miten auttaa oikeasti apua tarvitsevia?

Vierailija
04.11.2018 |

Ajattelin muutama vuosi sitten, kun kuulin Jouluapua-ryhmästä, että siinäpä vasta hieno idea. Nyt minulla on mennyt siihen maku siksi, että uskon joukossa olevan paljon ahneita ihmisiä, joilla ei oikeasti ole kipeää avuntarvetta. Tai jos on, se on täysin itse aiheutettua. Toki mukana on niitäkin, joille tämä on tarkoitettu.

Toinen asia mikä minua häiritsee on se, että välillä tuntuu, että auttaminen menee yhden perheen kohdalla ”överiksi”, kun samaa perhettä auttaa monta ihmistä.

Mitä luotettavia ja erilaisia keinoja auttaa siis olisi? Nyt joulun alla asia tuli mieleeni, mutta toki avuntarvitsijoita olisi ympäri vuodenkin.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti haluat auttaa, et heristäisi sormea avunsaajille.

Vierailija
2/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kysyisin. Eikö meistä kenelläkään ole tuttavapiirissä tai edes tiedossa oikeaa apua tarvitsevia, joille voisi lähettää jonkun täsmälahjan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna annoin pari lahjaa seurakunnan kautta. Lahjan saajat olivat siis seurakunnan valitsemia, ilmeisesti diakoniatyön ”asiakkaita”. Kukin lapsi oli esittänyt yhden lahjatoiveen, ja toiveet olivat varsin maltillisia (muistaakseni max 30 €).

Vierailija
4/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele omasta lähipiiristä, aika moni (sukulainen, työ-/kaveri tm.) tuntee jonkun jolla on ns. aito avuntarve.

Mielelläni auttaisin minäkin, joulupuuhun olen paketin aina laittanutkin, mutta tuntuu ettei nekään mene ihan oikeaan osoitteeseen (kaikki, osa varmasti menee)

Vierailija
5/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakuntien diakonitoimintaa tukemalla? Joulupuu-keräys, jossa kunnan sosiaalitoimi valikoi tukea tarvitsevat?

Vierailija
6/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen Lions Club järjestää ennen joulua kaupan eteisessä keräyksen, jossa pyytävät kaupassa asioivia ostamaan yhden tuotteen keräykseen. Tuotteen saa itse valita, kunhan se on jotain hyvin säilyvää, esim. säilyke, suklaata, keksejä, hygieniatarvikkeita jne. Lions Club jakaa nämä sitten vähävaraisille.

Vierailija
7/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Joulumieli -keräys. Kerätään Ylen aamu-tv:ssä ja annetaan lahjakortit vähävaraisille perheille. Lahjakortit käyvät S-ryhmän, K-ryhmän ja Lidlin kauppoihin. Olivat suuruudeltaan 70 EUR viime vuonna (muistaakseni). Sinun ei tarvitse lahjoittaa tuota 70 EUR, kerätyillä varoilla hankitaan xx

määrä lahjakortteja, eli muutamakin kymppi riittää.

Saajaperheet valitaan MLL: n ja sosiaaliviranomaistentoimesta. Eli jonkinlaista karsimista tehdään.

Tuo jouluapua.fi vaikuttaa siltä, että siellä on joukossa ammattikerjääjiä. Tuntuu oudolta, että pyydetään hygieniatuotteita, nehän eivät maksa Suomessa juuri mitään.

Hyvää joulumieltä kaikille!

Vierailija
8/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittäisi ettei tarvitsisi olla yksin

Vierailija
9/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouun jälkeen näitä lahjakortteja kaupitellaan sitten fb:n kirppispalstoilla, että saadaan uudenvuoden viinat ostettua.

Vierailija
10/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa laittaa postissa vähävaraiselle, yksinäiselle sukulaiselle nimettömän joulukortin ja lahjakortin vaikka k-ryhmän kauppoihin.

Vierailija
11/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yhdistyksessä josta jaetaan avustuksia ja nyt muistutan sellaisesta, että nuo kaikki julkiset avustajat auttaa vain jo sosiaalihuollon piirissä olevia.

Suomessa on paljon perheitä joista ei ole tietoa, että apua tarvitaan.

Nämä perheet olisi tärkeä löytää jostain kautta ja jouluapua olisi helppo siihen.

Totta kuitenkin on, että siellä on ammattiruinaajia.

Nykyään on joulun alla todella helppo saada avustusta jos vaan uskaltaa pyytää.

Vierailija
12/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidanpa laittaa postissa vähävaraiselle, yksinäiselle sukulaiselle nimettömän joulukortin ja lahjakortin vaikka k-ryhmän kauppoihin.

Olen pohtinut itsekin tällaista. Mutta tulisko saajalle kiusaantunut olo, kun ei tiedä kuka on auttanut? Voisiko sen antaa rehdisti omalla nimellään? ☺️

Vierailija
13/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunis ajatus ja paketoi niin ettei postipojat huomaa siinä olevan korttia.

Ne häviää usein postissa ikävä kyllä.

Vierailija
14/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedustele voisitko mennä joulun alla esimerkiksi paikalliseen hoivakotiin ulkoilemaan vanhuksen kanssa tai esimerkiksi musisoimaan/lukemaan/muuten seurustelemaan.

Itse käyn joka viikko vapaaehtoistyössä ja olen varma että vierailu joulun alla piristäisi yksinäisiä vanhuksia/muita asukkaita. Haluan uskoa että monelta varmasti löytyisi aikaa tällaiseen toimintaan aina silloin tällöin jos vain tahtoa riittäisi. Oma elämänikin on suht vauhdikasta töiden, perheen ja harrastuksien kanssa mutta olen raivannut myös tälle "harrastukselle" kalenteristani aikaa.

Mielestäni ylenpalttinen rahallinen avustaminen muuttuu usein etenkin sosiaalisissa ryhmissä juuri mainitsemaksesi överiksi toiminnaksi ja alkaa itseä ainakin mietityttämään että onko kyse auttamisen halusta vai egon pönkittämisestä. Lisäksi minulla on sellainen olo että usein ne eniten tarvitsevat eivät edes kehtaa tuolla somessa puutettaan tuoda esiin vaan yritetään selvitä omin voimin viimeiseen asti.

Vierailija
15/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pohtinut itsekin tällaista. Mutta tulisko saajalle kiusaantunut olo, kun ei tiedä kuka on auttanut? Voisiko sen antaa rehdisti omalla nimellään? ☺️

Luulen, että ainakin omassa tapauksessa saajalle tulisi kiusaantuneempi olo siitä, jos antaisin sen omalla nimelläni. Helpompi ottaa apua vastaan tuntemattomalta.

Vierailija
16/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei luota noihin virallisempii tahoihin, niin vaihtoehdoksi taitaa tosiaan jäädä joku sukulainen/tuttu/tutun tuttu. Ei kun kyselemään lähipiiristä, tietääkö kukaan ketään joka kaipaisi apua.

Vierailija
17/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna aikaasi jollekin yksinäiselle.

Vierailija
18/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu naapurin yksinäinen kilt-ti-mies kaveriksi viettämään joulua.

Vierailija
19/24 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusapua ja menee lapsille on joulunlapsi.fi keräys, jossa lahjat menee todelliseen tarpeeseen.

Vierailija
20/24 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti haluat auttaa, et heristäisi sormea avunsaajille.

Joo rahat vaan tupakkaan, baarireissuihin ja irtokynsiin, joulurahat tuntemattomilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi