Kuinka yleistä on ettei teineille enää osteta joululahjoja?
Toisessa ketjussa jo useampi sanoi ettei yli 15-vuotiaalla tai edes yläasteikäisille enää osteta joululahjoja, koska ovat liian vanhoja siihen? Onko tämä kuinka yleistä?
Kommentit (38)
Kannattaa miettiä mikä on tarpeen ja mitä muuta voi antaa kuin lahjan/lahjoja varsinkin jos on kyse iäkkäämmästä henkilöstä.
Olen hiljattain kuullut monta tosikertomusta siitä, kun omaiset ovat purkaneet kuolinpesiä niin kätköistä on löytynyt käyttämättömiä lahjoja, lahjakortteja jne...
Kyllä mä sain vielä teininä jouluna lahjoja. Yleensä vaan tiesin kaikki etukäteen, kun lahjoja ostettiin toiveen mukaan. Mutta ei mitään ihmeitä, cd-levy, joku leffa, uusi pyjama, suklaata ja joku dödö+suihkusaippuasetti. Näin ysärillä.
Nyt reilusti +30 aikuisena en lahjoja kaipaa. Omat vanhemmat ovat kuolleet, mieheltä en lahjoja pyydä, enkä odota lahjoja sisaruksiltakaan. Miehen isällä on kuitenkin pakottava tarve jotain aina ostaa, vaikka on sovittu, että mitään ei osteta.
Omaa päiväkoti-ikäistä lasta kyllä lahjon useammalla paketilla.
Taisin olla jotain 10v kun oli pahin lama-aika ja kotona oli tosi köyhää, eikä lahjoja saatu. Ensimmäinen lahjaton joulu oli muutenkin tosi ankee, minkäänlaista joulutunnelmaa ei ollut ja muistan itkeneenikin sitä.
Nyt aikuisena järjestelen omaa joulua innolla. Vanhempani ovat jo vanhoja ja he usein surevat sitä kuinka köyhää oli silloin kun olin lapsi, toivon etteivät he syyllistäisi itseään sellaisesta. Joka jouluksi hankin heille jonkin lahjan, vaikkapa konvehteja, joulukukan tms ja he antavat minulle aina rahalahjan. Tulen taloudellisesti hyvin toimeen ja tuota rahaa en tarvitsisi, mutta tiedän että heille sen antamisella on suurempi merkitys.
Parisuhteen myötä olen päässyt osalliseksi "normaaliin" jouluun ja se lahjarumba ahdistaa minua suunnattomasti. Aikuisille ihmisille ostetaan kassikaupalla tavaraa ihan vaan ostamisen ilosta.
Kysyn toisinpäin: kenelle te aikuiset ostatta paketteja?
Rakastan joulua, ostan (ja saan) lahjoja omille vanhemmille, elossa oleville isovanhemmille (2kpl), sisaruksille (ostan heille ja lapsilleen) sekä kummeille ja tietenkin omalle perheelle myös. Lahjoja annetaan myös miehen perheelle.
Lahjani ovat harkittuja, ei turhaa krääsää. Esimerkkinä vaikka nahkahanskat, herkkukori, teatteriliput, lahjakortti ravintolaan, kirjoja (tiedän millaisia kirjoja sukulaiset lukevat), villasukkia jne. lapsille leluja (pieniä vielä).
Lahjoja ostan usein pitkin vuotta, usein alesta, ja muutenkin hyödynnän erilaisia alennuksia ("naisten vaatteet -20%" jne.)
Tietyille ihmisille voi myös ostaa saman kaltaisia tuotteita, esim. (mummo, kummitäti ja anoppi) kun eivät käytännössä koskaan näe toisiaan, ja usein vielä kylkeen joku oma juttu (mummolle kukka, kummille viini/glögi, anopille suklaa)
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy niitä teinejä. Vanhemmat voivat sanoa ettei teinit halua mitään, vaikka varmaan salaa toivoisivat jotain pientä edes. Ainakin minä toivon ja pettyisin jos en mitään saisi, vaikka olen "jo" 16. Ei kellään kavereillakaan ole tuollaista.😕
Samaa mieltä. Meidän poika, joka täyttää 16 joulun tienoilla, on jo esittänytkin pari lahjatoivetta (ei mitään joutavaa krääsää kuitenkaan, vaan hänelle tarpeellisia tavaroita). Ja haluaa siis vielä viettää synttäreitäänkin erikseen, vaikka muutenkin vietetään joulua.
Kyllä meillä aikuisetkin ostaa lahjoja toisilleen.
Mä sain ihan arvokkaitakin lahjoja vielä 25-vuotiaana opiskelijana vanhemmiltani. Valmistumisen ja työelämään siirtymisen jälkeen vielä toki vaihdetaan lahjoja, mutta lahjat ovat hieman erilaisia esim. viime jouluna sain villasukat ja lapaset, ja olin oikein tyytyväinen! Outoa olisi jos ei saisi mitään. Itse vein vanhemmilleni konjakkia ja lumimanteleita.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn toisinpäin: kenelle te aikuiset ostatta paketteja?
Rakastan joulua, ostan (ja saan) lahjoja omille vanhemmille, elossa oleville isovanhemmille (2kpl), sisaruksille (ostan heille ja lapsilleen) sekä kummeille ja tietenkin omalle perheelle myös. Lahjoja annetaan myös miehen perheelle.
Lahjani ovat harkittuja, ei turhaa krääsää. Esimerkkinä vaikka nahkahanskat, herkkukori, teatteriliput, lahjakortti ravintolaan, kirjoja (tiedän millaisia kirjoja sukulaiset lukevat), villasukkia jne. lapsille leluja (pieniä vielä).
Lahjoja ostan usein pitkin vuotta, usein alesta, ja muutenkin hyödynnän erilaisia alennuksia ("naisten vaatteet -20%" jne.)
Tietyille ihmisille voi myös ostaa saman kaltaisia tuotteita, esim. (mummo, kummitäti ja anoppi) kun eivät käytännössä koskaan näe toisiaan, ja usein vielä kylkeen joku oma juttu (mummolle kukka, kummille viini/glögi, anopille suklaa)
Yhdessä lahjomme mieheni kanssa kummankin vanhemmat ja kummilapset.
Lisäksi jos joulua vietetään isommalla porukalla jossain niin annamme kaikille edes jotain pientä kuten arvan jouluisessa kirjekuoressa.
Meillä on 17- ja 22-vuotiaat lapset. Annetaan edelleen paljon lahjoja, mutta vain toiveesta ja tarpeellisia. Opiskeleva tytär toivoo yleensä kirjaa, yöpukua, lakanoita, vähän rahaa tms. Teinipoika toivoo yleensä vain rahaa, mutta annetaan myös muuta tarpeellista, kuten hygieniatuotteita ja vaatteita. Erityisesti tyttärelle lahjat ovat edelleen todella tärkeitä. Hän antaa lahjoja myös meille vanhemmille ja veljelleen. En näe mitään pahaa toisten muistamisessa, kunhan nyt ei osteta mitään turhaa ihan vain pakosta. Ostamme varmasti lahjoja lapsille niin kauan, kun järki ja raajat vaan pelaa :D
Mun vanhemmat antavat mulle edelleen joululahjan ja mä myös heille tietenkin. Olen 31 vee.
No kyllä nuo meidän pojat lahjoja pyytää vaikka kaikkea on mutta uusittava on myös sitä elektroniikkaa.
Melkein 15v ja 17v.
Lahjoja tulee muutama mutta sitäkin kalliimpia.
Vierailija kirjoitti:
Yli 15 vuotiaalle on paras antaa rahaa 👍 Rahan voi aina palauttaa jos lahja ei miellytä 😂
:D Hauska, käytän tätä ensi jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy niitä teinejä. Vanhemmat voivat sanoa ettei teinit halua mitään, vaikka varmaan salaa toivoisivat jotain pientä edes. Ainakin minä toivon ja pettyisin jos en mitään saisi, vaikka olen "jo" 16. Ei kellään kavereillakaan ole tuollaista.😕
Samaa mieltä. Meidän poika, joka täyttää 16 joulun tienoilla, on jo esittänytkin pari lahjatoivetta (ei mitään joutavaa krääsää kuitenkaan, vaan hänelle tarpeellisia tavaroita). Ja haluaa siis vielä viettää synttäreitäänkin erikseen, vaikka muutenkin vietetään joulua.
Toinen täyttää ensi viikolla 17 vuotta. Ei ehdi miettiä vielä joulululahjoja kun pitää ekaksi miettiä se synttärilahja. Ihana!
Kyllä meillä teinit saa lahjoja mutta ovat enempi käytännöllistä kuten nyt tyttö toivoi uutta sänkyä parvisängyn tilalle ja poika säkkituolia. Eivät halua roinaa/tarpeetonta tavaraa ja olen sanonut sukulaisillekin etteivät ostaisi mitään elleivät teinit ole varta vasten jotain pyytäneet.
Kamalaa. :( Ei joulu tunnu joululta ilman lahjoja.
Surullista, että jää kokonaan ilman lahjoja. Minä Toivon yhä lahjoja ja joka vuosi on pari perinteistä mitkä toivon, eli muumiastia ja jokin joululahjapakkaus body shopista. Surulliseksi tulisin jis jäisin ilman lahjoja. Olen suunnitellut jo vanhemmillekin lahjat, isälle uusi paita ja sukkia sekä jokin hajuste body shopista, äidille uusi ripsiväri ja hajuvesi. Molemmille myös karkkia, isälle lakuja ja äidille suklaata. Siskolle ostan lahjakortin vaatekauppaan ja jotain piirrustustarvikkeita.
Itse sain 20+ vuotiaana yhden lahjan. Sitten vanhemmat jo kuolivat. Minusta on kuitenkin outoa ja turhaa että aikuiset antavat lahjoja toisilleen. Jotain kuluvaa ehkä mutta muuta krääsää kaikilla on ihan liikaa.