Äidiksi 43 -vuotiaana?
...kannattaako, jos ylipäätään edes onnistuu? Muut lapset jo teinejä.
Mielipiteitä, plussia ja miinuksia? Toisaalta joo, toisaalta hirvittää olla vanha vanhempi + kaikki ne riskit?
Nousujohteiselle työuralle voi kyllä varmaan sanoa heipat siinä kohden, mikä toisaalta harmi sekin.
Huoh, vaikeaa päättää antaako mahdollisuus vai ei. Jaksaako sitä? En lähtökohtaisesti ole mikään äitihenkinen, mutta.... vai onko vain keski-iän kriisiä tämä pähkäily?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut kuinka raskasta on hoitaa mahdollisesti vammaista lasta? Pelkkä koliikkivauvakin valvottaa
kuukausikaupalla. Jaksaako mies pysyä rinnallasi jos lapsi onkin sairas? En kyllä tuossa iässä enää riskeeraisi
jo rauhallista elämää isojen lasten kanssa! Keski-iän kriisi on iskenyt, keksi jotakin uutta ja kehittävää
harrastusta mieluummin.
Siitä olen samaa mieltä, että turha heittää mukavaa arkea lapsen takia menemään, etenkin kun lapsia on jo. Mutta vaikka ikä nostaakin mahdollisuutta saada vammainen lapsi, se on silti todella epätodennäköistä.
vanhamammako kirjoitti:
...kannattaako, jos ylipäätään edes onnistuu? Muut lapset jo teinejä.
Mielipiteitä, plussia ja miinuksia? Toisaalta joo, toisaalta hirvittää olla vanha vanhempi + kaikki ne riskit?
Nousujohteiselle työuralle voi kyllä varmaan sanoa heipat siinä kohden, mikä toisaalta harmi sekin.
Huoh, vaikeaa päättää antaako mahdollisuus vai ei. Jaksaako sitä? En lähtökohtaisesti ole mikään äitihenkinen, mutta.... vai onko vain keski-iän kriisiä tämä pähkäily?
Ei kannata enää. Oot liian vanha. Juna meni jo.
Monella on tuo ikäisenä jo aikuiset lapset.
Mitään en itse kadu niin paljon kuin sitä, että iltatähti jäi tekemättä. Olisi niin paljon energisiä vuosia ollut lasta varten ja edelleenkin on. Lapsiperhearki loppui liian aikaisin.
N56
Uudessa suhteessa tulin raskaaksi juuri 43-vuotiaana. Lapsen syntyessä olin 44v. Edellisestä liitosta lapset olivat teinejä.
Raskaus oli vahinko eli ehkäisy petti. En kuitenkaan pystynyt tekemään aborttia, vaan asennoiduin elämään uudestaan. Nyt tyttö on nelivuotias... toki oma ikäni mietityttää silloin tällöin monestakin näkökulmasta. En olisi näin myöhään tieten tahtoen hankkiutunut raskaaksi, mutta kun näin nyt kävi ajattelin kohtalona.
Mahdollisuus tulla luomuna raskaaksi on ihan olematon 43-vuotiaana, joten ehkä asian miettimiseen ei kannata uhrata enempää energiaa. Ikäsi puolesta voisit vielä ihan hyvin jaksaa vauvanhoitoa, se ei varmasti ole ongelma. Kannattaa muistaa, että nämä reilusti yli 40-vuotiaat synnyttäjät ovat yleensä saaneet jonkun nuoren naisen keinohedelmöitettyjä munasoluja - eipä niistä paljon naistenlehtien palstoilla huudella.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuus tulla luomuna raskaaksi on ihan olematon 43-vuotiaana, joten ehkä asian miettimiseen ei kannata uhrata enempää energiaa. Ikäsi puolesta voisit vielä ihan hyvin jaksaa vauvanhoitoa, se ei varmasti ole ongelma. Kannattaa muistaa, että nämä reilusti yli 40-vuotiaat synnyttäjät ovat yleensä saaneet jonkun nuoren naisen keinohedelmöitettyjä munasoluja - eipä niistä paljon naistenlehtien palstoilla huudella.
Todennäköisyys tilastollisesti. Ilmeisesti jotkut naiset menettää hedelmällisyytensä jo tosi varhain ja rumentavat tilastoa. Itse tulin raskaaksi tokasta yrityksestä 42-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyys tilastollisesti. Ilmeisesti jotkut naiset menettää hedelmällisyytensä jo tosi varhain ja rumentavat tilastoa. Itse tulin raskaaksi tokasta yrityksestä 42-vuotiaana.
Jatkan, että oma äiti 44-vuotiaana vahingossa. Ei oo keinohedelmöitystä tarvittu.
Miksi sä ap haluat taas vauvan kun sulla on jo iso lapset?
Etkö sä pysty elämään kahdestaan sun miehen kanssa?
Mä oon vanhojen (43v ja 47v kun synnyin) vanhempien lapsi. Nyt aikuisena ehkä vähän harmittaa, kun kavereiden vanhemmat on juuri ja juuri eläkkeelle jäämässä ja itse hoitelen 8-kymppisten vanhempieni asioita.
Anna palaa!
t. ihanan 17v:n 63 v äippäliini
Mulla lapset tehty nuorena.Yksi erityslapsi. Tämä diagnoosi ei näy seulonnoissa.Nyt olen 50 v. lapseni 25,murheet jatkuvat.Jos olisin 40+ tullut raskaaksi niin olisin ottanut pois,en olisi jaksanut.
Vierailija kirjoitti:
Jos luomuna tulet raskaaksi, niin luonnon puolesta homma menee niin kuin on tarkoitettu. Anna siis luonnolle mahdollisuus, eipähän tarvi jossitella sitten.
Olen myös samaa mieltä. Luonto kyllä kertoo sen koska voi tulla raskaaksi, ei niinkään se ikä.
Sitähän sanotaan, että naiselta jää aina yksi lapsi tekemättä (se viimeinen). Juuri tuossa iässä kun on ns. viimeiset hetket, luonto ikäänkuin ilmoittaa itsestään. Olen sen itsekin kokenut. Minulla meni ohi, en ole niin vauvakuumeinen ollut koskaan.
Mutta jos olet terve ja hyvässä kunnossa, niin mikä ettei. Vai onko sinulla uusi mies?
Mikä on teidän perheen dynamiikka? Raskaaksi 43-vuotiaana kyllä tulee, jos ei ennenkään ole ollut sen suhteen ongelmia. Naiset nyt vaan ovat joko hedelmällisiä tai sitten ongelmia on nuoresta asti.
Mä olen 43v enkä voisi kuvitellakaan että haluaisin vielä lapsen. Omat 12-17v, kolme lasta siis jo saatu. Elämä on mukavan helppoa omatoimisten lasten kanssa ja kun täytän 50v, meillä nuorimmainenkin jo aikuinen. Olen liian monta kertaa nähnyt sen, miten nainen tasapainoilee omien lasten (ja lastenlasten) ja ikääntyvien vanhempiensa ja appivanhempiensa tarpeiden välillä 50-vuotiaana. En selviäisi siitä yhtälöstä jos olisi vielä alakouluikäinen työelämän haasteiden lisäksi.
Mutta sinä olet sinä ja teet omat päätöksesi. Jos luonto sinut raskaaksi saattaa ja puoliso on samaa mieltä, miksei?
Vierailija kirjoitti:
Jos luomuna tulet raskaaksi, niin luonnon puolesta homma menee niin kuin on tarkoitettu. Anna siis luonnolle mahdollisuus, eipähän tarvi jossitella sitten.
Onko sun mielestä ok myös jos 12-vuotias tekee vauvan? Jos se onnistuu, niin silloinhan homma menee niinkuin luonnon puolesta on tarkoitettu!
Kiitos kommenteista. Voi olla, että pelko vammaisesta lapsesta ajaa yrityshaaveen yli, ja toisaalta ryhdyin myös tarkemmin ajattelemaan sitä, että mun lapsenlapset saattaisi todella olla vain muutaman vuoden nuorempia kuin kuopus.... ja jaksanko oikeasti 60 vuotiaana pähkiä teinin opiskelupaikka-asioita ym.... arvostan kaikenikäisiä äitejä, itse jään vielä kuitenkin hetkeksi miettimään. t. ap