Miksi laitat lapsen virikehoitoon?
Ymmärrän jos päiväkoti on pieni, laadukas ja ryhmäkoko etenkin enintään 15 lasta. Mutta kunnallissa päiväkodeissa saattaa olla liki 30 lasta, usein homeisissa liian ahtaissa tiloissa. Hoitajamääräkään ei auta siihen, että se meteli on aivan älytön, varsinkin jos ei ole tiloja joihin jakaa pienryhmiä.
Aiemmin koin ristiriitaisuuden tunteita siitä, kun omani meni hoitoon vasta 3 ja 4-vuotiaana, mutta nykyään kun itse työskentelen 25 lapsen ryhmässä, niin huomaan, että lapseni eivät menettäneet yhtään mitään. Ovat monessa asiassa ikätovereitaan reilusti edellä, koska minulla oli aikaa tehdä heidän kanssa asioita. Toisin kuin isossa ryhmässä yksilöllinen apu jää todella vähälle, ja se tunti mitä päivässä on aikaa varsinaiselle varhaiskasvatukselle on todella pieni aika! Ainoa mistä ovat jääneet paitsi on kyynärpäätaktiikan oppiminen. :'D Jonka toki varmasti kerkeävät nytkin oppimaan, kun siellä jättisuuressa ryhmässä ovat.
Eli jos ei ole oma jaksaminen kyseessä, tai mahdollisuutta valita päiväkotia, niin en näe kyllä virikehoidolle nykyisillä resursseilla mitään tarvetta. Ehkä viisivuotiaan voisi laittaa jo tutustumaan tuleviin eskarikavereihin, mutta sitä nuoremmille ei mitään järkeä, ennen kuin tähän "varhaiskasvatukseen" saadaan jotain tolkkua.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka vie lapsensa turhaan päivähoitoon tai kamalan nuorena, voisivat käydä ite hetken töissä siellä niin mieli muuttuisi.
Päivökodissa työskennellyt.
Minun lapseni päiväkodin hoitaja kiikuttaa joka aamu taaperonsa hoitoon toiseen päiväkotiin. Se kyllä kummastuttaa minuakin, mutta en tuomitse.
Itse hoidan taaperoa kotona ja vien viisivuotiaan osapäivähoitoon leikkimään kavereidensa kanssa.
Niin? Hän käy töissä, joten täytyy viedä lapsi hoitoon.
Mutta voisihan hän työskennellä perhepäivähoitajana ja hoitaa oman lapsensa kotona. Olen minäkin ja puolisoni joutunut tekemään erikoisjärjestelyjä, jotta lapseni voi olla kotihoidossa kolmevuotiaaksi.
Jos se ryhmä on liian iso ja hoito kelvotonta, ei se tilannetta yhtään paranna, onko vanhempi töissä vai ei. Oikeastaan päinvastoin, työssäkäyvän lapsi tekee yleensä pitempää päivää.
Mulla oli lapsi aikoinaan "virikehoidossa" kaksi kuukautta. Oli silloin kolmevuotias. Olin hakenut opiskelemaan ja sain lapselle paikan ennen opiskelujen alkua, joten oli sen kaksi kuukautta siellä sen 20h/kk, kunnes opiskelut alkoi. En koe siitä kyllä yhtään syyllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka vie lapsensa turhaan päivähoitoon tai kamalan nuorena, voisivat käydä ite hetken töissä siellä niin mieli muuttuisi.
Minun lapseni päiväkodin hoitaja kiikuttaa joka aamu taaperonsa hoitoon toiseen päiväkotiin. Se kyllä kummastuttaa minuakin, mutta en tuomitse.
Itse hoidan taaperoa kotona ja vien viisivuotiaan osapäivähoitoon leikkimään kavereidensa kanssa.
Jos sitä ihmettelet että eri paikkaan vie kuin missä itse on niin on sellainen sääntö että eivät saa olla samassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oman jaksamisen vuoksi. Että jaksan sitten olla parempi äiti.
Miksi pitää tehdä lapsia päiväkodin hoidettavaksi, jos ei itse edes jaksa heidän kanssaan olla?
En haluaisi laittaa 4-vuotiastani hoitoon enkä ole vielä laittanut, mutta painostus ja syyllistys "ammattilaisilta" on oikeasti ihan valtava. Kokeiltiin hetken aikaa päiväkotia, lapsi oli suorastaan hysteerisen kauhuissaan siitä menosta, joten irtisanoin paikan. Nyt vasta maailman paskin äiti olenkin ja kuulemma "neuvoton" lapsen kanssa, koska en jatkanut väkisin lapsen hoitoon viemistä. En silti anna periksi tästä asiasta ennen kuin vapautuu hyvä paikka perhepäivähoitajalle. Olettaen siis etten saa töitä sitä ennen, jolloin hoitoon on pakko viedä.
Että siitä vähän toisenlaista näkökulmaa tähän asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Oho, ei vielä yhtään ’koska minun lapsillani on oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatuksen’-vastausta.
Lol, eiköhän kaikki tiedä sen olevan vain vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä ihmettelet että eri paikkaan vie kuin missä itse on niin on sellainen sääntö että eivät saa olla samassa paikassa.
Ihmettelen sitä, että ammattikasvattajille ei lapsen vieminen päivähoitoon ole ollenkaan niin pöyristyttävä juttu kuin palstalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa päiväkodissa saa, muttei samassa ryhmässä. Eri asia sitten että haluaako samaan päiväkotiin tai pääseekö samaan päiväkotiin jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että ammattikasvattajille ei lapsen vieminen päivähoitoon ole ollenkaan niin pöyristyttävä juttu kuin palstalaisille.
Ammattikasvattaja taitaa tässä tapauksessa viedä lapsensa päivähoitoon sen vuoksi, että joutuu itse menemään töihin, eikä sen vuoksi, että saa levähtää kotona?
Jos äiti kokee, että isosisarus on vietävä hoitoon, ettei hän kärsi kun äidin huomio suuntautuu pienempään... Siinähän hänet on hylätty vielä kurjempaan tilanteeseen: o oltava yksi 21 lapsesta, jotka taistelevat 2-3 aikuisen huomiosta!
50% väsyneenkin äidin huomiosta on parempi kuin tuo.
Ottakaa huomioon, että usein ne päiväkodinkin aikuiset ovat äitejä tai jopa yksinhuoltajia. Viet kuudeksi omat lapset hoitoon, jotta ehdit avaamaan 6.30 päiväkodin ovet. Hoidat 7h45min toisten lapsia, haet omasi, menet heidän kanssaan kauppaan, teet kotityöt... Arvatkaas väsyykö siinä?
Miten yksi äiti ei jaksa kahta lasta, jos toinen jaksaa omiensa lisäksi ryhmällisen muita? Miettikääpä sitä.
4-vee käy 2päivää vko päiväkodissa, oli juuri sopeutunu uuteen ryhmään ja saanut kavereita kun jäin äitiyslomalle..pienen sisaruksen tulo jo iso muutos ja en halunnut ottaa tyttöä piis ja siirtää kerhoon(uusi paikka/ihmiset) kun hän kuitenkin jo kavereita kaipaa..ja jää meillä se 5päivää vko olla yhdessä😊Oon aatellu et jos ei siellä yhtä-äkkiä viihdykkään saa jäädä kotiin..lisäksi ollaan niin huonotuloisia ettei hoito maksa mitään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oman jaksamisen vuoksi. Että jaksan sitten olla parempi äiti.
Miksi pitää tehdä lapsia päiväkodin hoidettavaksi, jos ei itse edes jaksa heidän kanssaan olla?
Sairastuin syöpään lapsen ollessa vähän yli 1-vuotias. Olin suunnitellut olevani hoitovapaalla kolme vuotta. Hoidoissa tuli komplikaatioita ja toipuminen pitkittyi. Onneksi oli päiväkoti, omat tukiverkostot eivät olisi riittäneet.
Minun lapseni on virikehoidossa perhepäivähoitajalla. Vauva valvottaa yöt ja joskus on nukuttava, ja minä nukun silloin kun vauva nukkuu päiväunia. Joidenkin mielestä yli yhden lapsen hankkimiseen ilmeisesti kuuluu ympäri vuorokauden valvominen. Minä en puutu heidän marttyyrileikkeihinsä ja he saavat vuorostaan olla puuttumatta minun elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti kokee, että isosisarus on vietävä hoitoon, ettei hän kärsi kun äidin huomio suuntautuu pienempään... Siinähän hänet on hylätty vielä kurjempaan tilanteeseen: o oltava yksi 21 lapsesta, jotka taistelevat 2-3 aikuisen huomiosta!
Ottakaa huomioon, että usein ne päiväkodinkin aikuiset ovat äitejä tai jopa yksinhuoltajia. Viet kuudeksi omat lapset hoitoon, jotta ehdit avaamaan 6.30 päiväkodin ovet. Hoidat 7h45min toisten lapsia, haet omasi, menet heidän kanssaan kauppaan, teet kotityöt... Arvatkaas väsyykö siinä?
Miten yksi äiti ei jaksa kahta lasta, jos toinen jaksaa omiensa lisäksi ryhmällisen muita? Miettikääpä sitä.
Tuohon viimeiseen kappaleeseen, kysytkö ihan tosissasi miten joku äiti voi olla jaksamatta yhtä paljon kuin joku toinen? Ihmisten yksilöllisessä jakamisessa on eroja, tämä ei voi tulla kenellekään yllätyksenä. Ja se päiväkodin hoitaja varmaan nukkuu öisin, toisin kuin se parikuisen vauvan äiti. Jos päiväkodin hoitaja ei jaksa työssään niin hän on väärässä työssä.
Vierailija kirjoitti:
4-vee käy 2päivää vko päiväkodissa, oli juuri sopeutunu uuteen ryhmään ja saanut kavereita kun jäin äitiyslomalle..pienen sisaruksen tulo jo iso muutos ja en halunnut ottaa tyttöä piis ja siirtää kerhoon(uusi paikka/ihmiset) kun hän kuitenkin jo kavereita kaipaa..ja jää meillä se 5päivää vko olla yhdessä😊Oon aatellu et jos ei siellä yhtä-äkkiä viihdykkään saa jäädä kotiin..lisäksi ollaan niin huonotuloisia ettei hoito maksa mitään..
Nämä on pahimpia jotka ei edes virikehoidosta maksa yhtään mitään :( Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Niin, jääpä rahaa ostaa kaljaa ja siideriä kun ei maksa hoidosta yhtään mitään. Huhhuh..
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on virikehoidossa perhepäivähoitajalla. Vauva valvottaa yöt ja joskus on nukuttava, ja minä nukun silloin kun vauva nukkuu päiväunia. Joidenkin mielestä yli yhden lapsen hankkimiseen ilmeisesti kuuluu ympäri vuorokauden valvominen. Minä en puutu heidän marttyyrileikkeihinsä ja he saavat vuorostaan olla puuttumatta minun elämääni.
Joidenkin mielestä lasten hankkimiseen ilmeisesti kuuluu heidän sysääminen yhteiskunnan hoidettaviksi 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon viimeiseen kappaleeseen, kysytkö ihan tosissasi miten joku äiti voi olla jaksamatta yhtä paljon kuin joku toinen? Ihmisten yksilöllisessä jakamisessa on eroja, tämä ei voi tulla kenellekään yllätyksenä. Ja se päiväkodin hoitaja varmaan nukkuu öisin, toisin kuin se parikuisen vauvan äiti. Jos päiväkodin hoitaja ei jaksa työssään niin hän on väärässä työssä.
Lol tiedätkö kuinka moni pk:ssa työskentelevistä juuri haluaa vaihtaa alaa. Ja se johtuu olosuhteista, ei kyseisen ihmisen soveltuvuudesta. Kuinka lapset jaksaisivat päiväkodissa, kun siellä eivät jaksa aikuisetkaan?
Aivan järjetöntä yhteiskunnan varojen hukkaan heittämistä. Sen lisäksi, että yhteiskunta maksaa äidin kotona olon vauvan kanssa, maksetaan vielä isompien lasten hoito päiväkodissa! Tai sitten päivähoidosta maksetaan joku pieni päivähoitomaksu, mutta ei todellisten kustannusten mukaan. Eikö ihmiset tunne mitään häpeää yhteiskunnan varojen tuhlasmisesta? Mistä luulette että se raha tulee? Ei ihme että Suomi on veloissa. Kuvottavaa vastuuttomuutta.
Oho, ei vielä yhtään ’koska minun lapsillani on oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatuksen’-vastausta.