Missä vaiheessa heität pyyhkeet ja lakanat pois?
Meillä on esim valkoisia käsipyyhkeitä joissa on tahroja jotka ei irtoa pesussakaan. Kunto on muuten hyvä. Tekisi mieli hankkia uusia, mutta kun eivät ole risoja niin en ole raaskinut.
Kommentit (24)
Ostan uusia, kun näen kaupassa silmää miellyttäviä. En ole ikinä onnistunut käyttämään yhtään pyyhettä tai lakanaa ns. loppuun. Tai no, joskus on joku aluslakana revennyt. Nykyiset egyptinpuuvillaiset eivät varmaan ikinä hajoa.
Yleensä siinä vaiheessa kun revityt suikaleet on öljyssä pyyhittyäni polkupyörän ketjut.
Sitten kun lakana repeää, annan matonkuteiksi. Risat pyyhkeet siivousräteiksi.
Sitten kun on kuluneen näköiset. Tai jokin tahra joka ei lähde pesussa.
Heitän ne sen jälkeen pois, kun olen käyttänyt ne ensin kodin pesuun ja siivoukseen. Kätevä homma.
Ei puhdistu valkaisulla eikä keittopesullakaan enää. Siivouksessa en oikein osaa käyttää mitään riepuja, mulla on siihen hommaan mikrokuiturätit. Ajattelin josko vaikka värjäisi noi valkoiset. Ap
En heitä missään vaiheessa pois vaan laitan tori:fi myyntiin tai myyn kirppiksellä sitten kun alkaa kyllästyttää eli n. kerran vuoteen. Joskus on ollut tuollaisia, joissa värjäymiä ja olen laittanut ne puhtaina UFF:n laatikkoon. Ehjät, puhtaat kelpaisivat varmaan myös Fidalle ja muille kirppiksille.
Kulahtaneita ja tahraisia pyyhkeitä käytän siivouksessa.
Lakanat lähtee kiertoon, jos niihin tulee reikiä. Lahjoitan ne eläinsuojeluyhdistyksen käyttöön (ja samalla noita pyyhkeitäkin, jos niitä on olevinaan liikaa, kuten myös vanhoja peittoja tms. jos on).
Esim. Hesy pitää joulun alla keräyksiä julkisilla paikoilla, joihin voi jättää näitä kamojansa.
Lakana kannattaa laittaa matonkuteeksi juuri pikkuisen ennen kjuin se repeää. Pyyhkeet menevät siivouksesa, mm. sellaisten likaisimpien paikkojen siivouksessa, että saa heittää sen jälkeen roskiin. Sellainen voi olla vaikka koiranp*ska lattialla.
Ohenneen lakanan leikkaan keskeltä pitkittäin kahteen osaan ja ompelen kaistaleet entisistä sivuista yhteen, joten keskellä on taas tukevaa kangasta ja lakanan käyttöikä pitenee kummasti. Keskisauma ei haittaa, ei se paina, jos ei ompele hulpioreunasta, vaan sen vierestä. Olen myös yhdistänyt kahta eriväristä lakananpuolikasta (uusi design!) On muuten helppo tapa yhdistää kahden entisen sinkun erilaiset lakanat parivuoteeseen.
Käytän ohenneita lakanoita kaksinkertaisina ja pussilakanan puolikkaita myös nojatuolin, sohvan ja jopa autonistuimen suojina, varsinkin kesäkuumalla, pysyvät verhoillut kalusteet raikkaina - vieraiden tullen toki keräämme suojat pois. Käytän niitä myös sängyssä lakanan alla poikkilakanoita, pysyy petauspatjat puhtaina ja raikkaina.
Tyynyliinatkin kuluvat epätasaisesti, joten ei muuta kuin saumat auki ja ompelu niin, että kuluvimmille kohdille tulee taas hyvää kangasta. Nämä ovat kokemattomallekin helppoja ja rahaa säästäviä ompelutöitä, jos sattuu olemaan kone käytössä.
Jos teillä on niin, että käsipyyhkeitä käytetään vain toisesta päästä, huolehtikaa siitä, että molemmissa päissä on ripustuslenkit ja kääntäkää pyyhkeitä välillä, niin ne kastuvat, kuivuvat ja kuluvat tasaisesti.
Ainakin meilläpäin löytöeläintalo ottaa mielellään vastaan kuluneita pyyhkeitä.
Tietenkin vasta sitten, kun ne menevät rikki. Tosin jotkut pussilakanat olen antanut kaverilleni, kun olen kyllästynyt niihin, mutta se ei johtunut niiden ulkonäöstä vaan ikävästä materiaalista (tekokuitua tai harvaa puuvillakangasta).
Jos rikki mennyt pussilakana on erityisen kaunis, ompelen siitä tyynynliinoja ja muuta sellaista.
Tuohon ongelmaan en ole törmännyt, että jokin tahra ei olisi pesussa lähtenyt. Veritahratkin lähtevät kun niitä liottaa kylmässä vedessä ja laittaa tahraan oliivisaippuaa ennen pesua.
Vierailija kirjoitti:
Ohenneen lakanan leikkaan keskeltä pitkittäin kahteen osaan ja ompelen kaistaleet entisistä sivuista yhteen, joten keskellä on taas tukevaa kangasta ja lakanan käyttöikä pitenee kummasti. Keskisauma ei haittaa, ei se paina, jos ei ompele hulpioreunasta, vaan sen vierestä. Olen myös yhdistänyt kahta eriväristä lakananpuolikasta (uusi design!) On muuten helppo tapa yhdistää kahden entisen sinkun erilaiset lakanat parivuoteeseen.
Käytän ohenneita lakanoita kaksinkertaisina ja pussilakanan puolikkaita myös nojatuolin, sohvan ja jopa autonistuimen suojina, varsinkin kesäkuumalla, pysyvät verhoillut kalusteet raikkaina - vieraiden tullen toki keräämme suojat pois. Käytän niitä myös sängyssä lakanan alla poikkilakanoita, pysyy petauspatjat puhtaina ja raikkaina.
Tyynyliinatkin kuluvat epätasaisesti, joten ei muuta kuin saumat auki ja ompelu niin, että kuluvimmille kohdille tulee taas hyvää kangasta. Nämä ovat kokemattomallekin helppoja ja rahaa säästäviä ompelutöitä, jos sattuu olemaan kone käytössä.
Jos teillä on niin, että käsipyyhkeitä käytetään vain toisesta päästä, huolehtikaa siitä, että molemmissa päissä on ripustuslenkit ja kääntäkää pyyhkeitä välillä, niin ne kastuvat, kuivuvat ja kuluvat tasaisesti.
Ainakin meilläpäin löytöeläintalo ottaa mielellään vastaan kuluneita pyyhkeitä.
Ei voi olla totta
Heitin äitiyspakkauksen mukana tulleet vauvapyyheet pois, kun sinne kerrosten väliin tuli jotain tummaa nukkaa. Muita pyyhkeitä en ole pois heittänyt. Niissä ei ole tahroja. Pesen kaikki värit erikseen, joten ei värjäymiä.
Parilakanat, jotka rikkoutuneet, olen heittänyt roskiin.
Siis ihan oikeasti joku tekee vielä matonkuteita vanhoista kankaista? Onko kukaan alle 40-vuotias toiminut näin :D? Meillä on yksi ainut lakana mennyt tähän mennessä rikki ja sekin oli lapsuuskodista saatu kun muutin kotoa noin 15 vuotta sitten. Siitä tehtiin rättejä - kätevä käyttää esim vessanpesussa, voi heittää roskiin kun on vessa pesty eikä bakteerit leviä.
Osta uudet ja käytä kuluneita siivouksessa.