Taina Licciardo-Toivola herää klo 03:00
On pistänyt videon Youtubeen aamurutiineistaan. Herää kolmelta ja tekee omia juttujaan, kunnes pienimmät lapset heräävät klo 6. Ajatuksia? Kuulostaa hullulta tuohon aikaan herääminen, mutta samalla olen hieman kateellinen, että joku saa itsensä noin aikasin ylös viettämään omaa aikaa.
Kommentit (10856)
Hah. Vai on sitä vain yksi tapa elää? Nostan hattua että perheenä uskaltavat elää näköistään elämää, etenkin kun lasurunkkarit täällä kytistää vesi kielellä.
Normaalien ihmisten ei tarvitse pelätä mitään lasua. Jos sellaista pelkää, niin on yleensä jotain salattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Vai on sitä vain yksi tapa elää? Nostan hattua että perheenä uskaltavat elää näköistään elämää, etenkin kun lasurunkkarit täällä kytistää vesi kielellä.
On monta tapaa elää mutta valitettavasti myös monta tapaa kohdella lapsiaan kaltoin, tässä yksi esimerkki.
”Lasur...” ... mitä neandertaalinaaraita täällä on vauhdissa 😄...wau.
Jos palataan sivistyksen pariin niin tottakai perheen suuremmilla lapsilla on jo kiire hankkia tulevaisuutensa turvaava koulutus ja on onni että he vielä ovat yhteiskunnassa jossa heidänkinkaltaisille epäonniselle se on mahdollista.
He ovat kaiken kannustuksen arvoisia.
Kuten kaikki nämä lapset.
He kaikki tarvitsevat apua.
Vierailija kirjoitti:
”Lasur...” ... mitä neandertaalinaaraita täällä on vauhdissa 😄...wau.
Jos palataan sivistyksen pariin niin tottakai perheen suuremmilla lapsilla on jo kiire hankkia tulevaisuutensa turvaava koulutus ja on onni että he vielä ovat yhteiskunnassa jossa heidänkinkaltaisille epäonniselle se on mahdollista.
He ovat kaiken kannustuksen arvoisia.
Kuten kaikki nämä lapset.
He kaikki tarvitsevat apua.
Tää on tää tainan ykkösfani jolla muiden ihmisten mielipiteet menee niin pahasti ihon alle mutta silti pakko käydä täällä herkeämättä pahoittamassa mielensä. No huvinsa kullakin.
Niinpä, cleopatrallakin olisi ollut nyt 4-5 vuotta aikaa lukea itselleen edes ammatti mutta mutta.. Elämänsä heittää hukkaan tuolla tainan pakkomielteisessä youtube symbioosissa. Muutama vuosi eteenpäin ja tyttörukka on samassa jamassa kuin isoveljensä kun ei ole mitään pohjaa koko elämällä, ei ammattia, ei koulutusta, ei yksityisyyttä, ei ystäviä, ei mahdollisuutta itsenäistymiseen ja omaan elämään, persoonakin muokattu täysin äitinsä mieltymysten mukaan. Kyllä käy sääliksi tämä nuori nainen.
Kelasta saa visakortin, sillä pärjää.
Eihän sitä koulutusta ole pakko hyödyntää, jos muutenkin pärjää. Mutta siltä varalta ettei pärjää, olisi edes joku perustutkinto ihan kiva - niinku turvaverkko. Arvostan suuresti yhteisöllisyyttä ja sitä, että perheellä näyttäisi olevan lämpimät välit. Meidänkin perheellä on. Se ei silti tarkoita, etteikö lasten itsenäistymistä tulisi tukea ja tarvittaessa vähän jopa tuputtaa.
Uskallan väittää, että aika harva teini haluamalla haluaa vaikka opiskella. Tai auttaa kotitöissä. Tai vahtia niitä pikkusisaruksia tai editoida äidin someklippejä. Vanhempien homma on kasvattaa lapsista yhteiskuntakelpoisia ja opettaa ne selviämään itse. Eihän teinit välttämättä edes osaa oikeasti ajatella niin pitkälle, realistisesti, että joskus oikeasti pitäisi itse pyörittää omaa elämäänsä. Yksikään äiti tai isä ei ole ikuinen, jokaisesta joskus aika jättää, eikä sitä voi tietää koska niin käy.
Mulle on ihan sama, että he ovat olleet muuttamassa 12 vuotta Ausseihin eivätkä ole päässeet Eurooppaa pidemmälle. Se on kuitenkin järkyttävän pitkä aika pitää lapsia ns. löysässä hirressä, jättää panostamatta siihen, että teinit menee kouluun ja tapaavat ihmisiä ja kasvavat itsenäisiksi aikuisiksi. Jos _aikuiset_ lapset oikeasti haluavat muuttaa takaisin Ausseihin muun perheen kanssa, he kyllä muuttavat, vaikka asuisivat siinä välissä omillaan.
Tainan instagramin biossa lukee:
- The White Shirt Family/The Light Family/The Royals
Lennokasta settiä.
Vierailija kirjoitti:
- The White Shirt Family/The Light Family/The RoyalsLennokasta settiä.
Että ihan Royals. Onko vähän suuruusharhaa mukana. Tainan suurin saavutus on lapsiluku. Paul on entinen nark*maani. Työelämä - sellaisena kuin me sen tunnemme - on heille täysin vieras. Kummallakaan vanhemmalla ei ole kunnon koulutusta. Lapsetkin jätetty kouluttamatta ja vielä ruokkimattakin kunnolla. Eletään irtolaisina ilman kotia. The Royals? Ehkei nyt kuitenkaan.
Mä luulin kokoajan tienneeni, että kyseessä on Tainan vanhempien mökki missä asuvat nyt, kun muutto alkuvuodesta 2020 Australiaan koronan takia peruuntui.
Eikös Cleopatra ole kouluttautunut parturi-kampaajaksi?
Ei silti. etteikö tän ajan olisi voinut käyttää hyödyllisemmin, kun se muutto siirtyi.
Mutta onhan ihmiset muuttaneet muutenkin koronan aikana ja Australiassa on jo pahimmat lockdownitkin ohi? Sinne vaan!
En ymmärrä miksi täällä kritisoidaan niin vahvasti perheen elämäntapaa ja erityisesti lapsia. Koulutus ei nykypäivänä takaa toimeentuloa tai työtä ja elämän sisältöä voi löytyä muualtakin kuin työstä. Yhteisöllisyys on heidän perheessä selkeästi tärkeässä arvossa. Uskon vilpittömästi, että vanhemmat haluavat tarjota parasta lapsilleen ja kyllä tässä perheessä asiat vaikuttaisivat olevan kuitenkin suurimmaksi osaksi hyvin, vaikka en heidän perhettä tai tilannetta tarkemmin tunnekaan.
Joku tuossa sanoi että tuskin kukaan nuori haluamalla haluaa opiskella. Kyllä sitä halua sinskin itseltä löytyi kun ei opiskelupaikkaa saanut ennen kuin viiden vuoden hakemisella.
MUTTA olin kylläkin itsenäinen heti lukion jälkeen ja tein koko tuon akan ennen paikan saamista rankkoja töitä, joita luultavasti jatkan myös tuossa piakkoin valmistuttuani koska nykyisellä alalla ei oikein ole työpaikkoja tarjolla.
Eli lopputulemana: töitä kyllä saa ihan pelkällä lukiotaustallakin, mutta kaikki sellaisia töitä ei välttämättä tohdi tehdä. Ja itsenäistymään pääsee näppärästi nimenomaan näin jos ei opiskelupaikkaa hakemisesta huolimatta saisi heti.
Yksi perustavanlaatuinen kysymys ei minulle ole valaistunut tästä lähinnä kuitua ja hiilihydraatteja sisältävästä ruokavaliosta : jos tätä syö esim suuri, kasvuiässä oleva poika niin kauan että lihasten kehitys tällä tavalla jarruttaa niin heillähän pitää olla oikeastaan kroonisesti nälkä ...
Olen kasvattanut poikia ja tiedän miten paljon ruokaa kului, Luojan kiitos.
Miten he hyväksyvät tämän ?
Vierailija kirjoitti:
Yksi perustavanlaatuinen kysymys ei minulle ole valaistunut tästä lähinnä kuitua ja hiilihydraatteja sisältävästä ruokavaliosta : jos tätä syö esim suuri, kasvuiässä oleva poika niin kauan että lihasten kehitys tällä tavalla jarruttaa niin heillähän pitää olla oikeastaan kroonisesti nälkä ...
Kasvisruokavaliosta saa paljon proteiinia jos sen koostaa oikealla tavalla. Ainut mitä silkasta vegeruuasta ei saa on B12-vitamiini, jota joutuu sitten syömään tabletteina.
En ole niin hyvin perehtynyt että tietäisin miltä tämän kyseisen perheen "lautasmalli" näyttää.
Kuitenkin jos tietää mitä tekee sen ruuan kanssa ja pitkään ollut kasvissyöjänä muutenkin pitäisi kaikki tarvittava saada kyllä, eri asia sitten jos on jotenkin ihan ihme ruoka ja yksipuolista koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi täällä kritisoidaan niin vahvasti perheen elämäntapaa ja erityisesti lapsia. Koulutus ei nykypäivänä takaa toimeentuloa tai työtä ja elämän sisältöä voi löytyä muualtakin kuin työstä. Yhteisöllisyys on heidän perheessä selkeästi tärkeässä arvossa. Uskon vilpittömästi, että vanhemmat haluavat tarjota parasta lapsilleen ja kyllä tässä perheessä asiat vaikuttaisivat olevan kuitenkin suurimmaksi osaksi hyvin, vaikka en heidän perhettä tai tilannetta tarkemmin tunnekaan.
Juuri nykypäivänä koulutus juuri tarvitaan toimeentulon turvaamiseksi. Siitä on tullut aina tärkeämpää. Jopa siivoojille on kurssitusta.
Sitten on tietysti yhteiskunnan ulkopuolinen gig- ekonomia ja erilaiset some- yritykset, kuten Toivola-perheellä. Mutta varsinainen vakaa eläkkeen antava ura on jotain ihan muuta. Valitettavasti.
Kansalaispalkka ei ole vielä toteutettu .
Minä myöskin uskon että vanhemmat haluavat parastaan lapsille. Joillekin vanhemmille vain on vaikeampaa nähdä pitkäntähtäyksen seurauksia elämäntavastaan. Että synnyttää lapsia ei ole synonyymi kypsälle vanhemmuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin kokoajan tienneeni, että kyseessä on Tainan vanhempien mökki missä asuvat nyt, kun muutto alkuvuodesta 2020 Australiaan koronan takia peruuntui.
Eikös Cleopatra ole kouluttautunut parturi-kampaajaksi?
Ei silti. etteikö tän ajan olisi voinut käyttää hyödyllisemmin, kun se muutto siirtyi.
Mutta onhan ihmiset muuttaneet muutenkin koronan aikana ja Australiassa on jo pahimmat lockdownitkin ohi? Sinne vaan!
Cleo jätti koulut kesken.
Se ”heidän” eka talo löytyy booking.com-sivustolta ja sen omistaa yksi Jyväskylän rikkaimmista henkilöistä. Tainan vanhemmat asuvat kai Australiassa, eivät Suomessa. Jotain muuta sukua täällä on. Licciardot olivat kesän kodittomia kun nykyisen mökin omistaja tarvitsi mökin joko itse tai se oli muille vuokrattu.
Heidän piti muuttaa Australiaan jo monta vuotta sitten, ennen koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- The White Shirt Family/The Light Family/The RoyalsLennokasta settiä.
Että ihan Royals. Onko vähän suuruusharhaa mukana. Tainan suurin saavutus on lapsiluku. Paul on entinen nark*maani. Työelämä - sellaisena kuin me sen tunnemme - on heille täysin vieras. Kummallakaan vanhemmalla ei ole kunnon koulutusta. Lapsetkin jätetty kouluttamatta ja vielä ruokkimattakin kunnolla. Eletään irtolaisina ilman kotia. The Royals? Ehkei nyt kuitenkaan.
”Royals...” 😄
Tunnen itseni ihan rinsessaksi täällä
Vierailija kirjoitti:
Onhan se selvä, että kouluttautuneella ihmisellä on paljon paremmat mahdollisuudet työllistyä kuin sellaisella joka on käynyt ”Tainan kotikoulun”.
Yhteisöllisyys tuossa perheessä on pikemminkin sitä että lapset hoitavat toisiaan ja takaavat Tainalle tien julkisuuteen. Kiiltokuvaelämään.
Vierailija kirjoitti:
- Ei heillä ole nälkä, he syövät ruokaa nälkäänsä. Kukaan heistä ei näytä nälkiintyneeltä. Eivät ole lihaviakaan. Vaikka eivät ehkä syö lihaa, ainakaan usein, niin heillä on esim seitanin valmistuksesta videoita ja papuruokia on paljon. Mitä ihmeen höpinöitä nälästä. Kannattaa katsoa ne videot alusta asti niin selviää mitä syövät.
Toivotaan että isommat lapset (ikänsä puolesta Romeokin jo pian) löytävät näitä kommentteja täältä ja rohkaistuvat lähtemään vaikka tuollaista kokeilemaan :) Varsinkin jos ottaa vielä tueksi koulukuraattorin tai jonkinlaisen sosiaalityöntekijän jolle avoimesti kertoo taustastaan ja mahdollisesta perheen painostuksesta tulla takaisin.. Voi päästä vielä itsenäistymään