Taina Licciardo-Toivola herää klo 03:00
On pistänyt videon Youtubeen aamurutiineistaan. Herää kolmelta ja tekee omia juttujaan, kunnes pienimmät lapset heräävät klo 6. Ajatuksia? Kuulostaa hullulta tuohon aikaan herääminen, mutta samalla olen hieman kateellinen, että joku saa itsensä noin aikasin ylös viettämään omaa aikaa.
Kommentit (10856)
Tainan kannattaisi samasta aiheesta tehdä tiivistetympi video. Ei montaa videoo per aihe. Jos on pitkä, niin max 2. Mutta Tainan materiaaleista saisi hyvin tiivistettyä yhteen. En ymmärrä, miks Leokin teki pizzavideon KAHDELLE videolle. Yksi riittäisi kyllä
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa, että sujuva mekaaninen lukeminen ei aina tarkoita luetun ymmärtämistä.
Käsitteiden ymmärtäminen kehittyy iän myötä. Lasta ei tietenkään pidä aliarvioida lukijana, mutta lapsen kiinnostuksen huomioivat, kulloisellekin ikäkaudelle suunnatut kirjat lienevät järkevin valinta. Kuten aik. mainittiin, esim. kuoleman käsittely 5-vuotiaalle yksin lukien voi aiheuttaa ahdistusta yms.
Joo, vaikka kuinka osais lukee, niin miks ei voi lukee oman ikätason mukaisia kirjoja?
Suomessa kai ne olis jotain Risto Räppääjiä.
Mun lapsenlasi kuunteli äänikirjana kaikki Harry Potterit 7-8-vuotiaana, lukuunottamatta kahta viimeistä. Nyt 9-vuotiaana on kuunnellut kaikki, eikä pelota yhtään kun " ne on satua ".
En ihmettele, että ihmiset pyytävät muuta kuin lumivideoita.
Matkavideot/-blogit on vähän tylsiä. Olisi mielenkiinyoisempaa nähdä kuinka tavallinen arki suurperheessä sujuu. Sen osoitti aamurutiinivideonki katsojamäärä.
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa, että sujuva mekaaninen lukeminen ei aina tarkoita luetun ymmärtämistä.
Käsitteiden ymmärtäminen kehittyy iän myötä. Lasta ei tietenkään pidä aliarvioida lukijana, mutta lapsen kiinnostuksen huomioivat, kulloisellekin ikäkaudelle suunnatut kirjat lienevät järkevin valinta. Kuten aik. mainittiin, esim. kuoleman käsittely 5-vuotiaalle yksin lukien voi aiheuttaa ahdistusta yms.
Ainakin tuttavani perheessä kävi näin. 5v luki innolla kaksi ekaa Potteria, mutta Azkabanin vanki oli hänestä niin pelottava että lopetti kesken.
Nyt on Youtubeyleisökin alkanut kommenttikentässä ihmetellä, miten perheellä on varaa kaikkiin loma-aktiviteetteihin kun vanhemmat eivät käy töissä. Samoin sitä, miten noin pitkä loma lapsille on mahdollista koulunkäynnin kärsimättä.
Mutta lapsethan käy kotikoulua. Eivät ole sidoksissa loma-aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapsethan käy kotikoulua. Eivät ole sidoksissa loma-aikoihin.
Eikös osa lapsista käy ihan tavallista koulua?
Fatbike & accidents -videolla tekevät tulet päivätupaan. Paikalla on valmiit puut ja sytykkeet. Kuten yleensä aina autiotuvilla ym. tulisikin olla. MUTTA lähtijän tulee tehdä seuraavalle tulijalle uudet. Näinköhän tekivät? Luulisin, että olisi kuvannut, jos olisivat kiehisiä vuolleet ja puita pilkkoneet.
Hirmu innokkaasti vaan esitteli tullessaan, että tässä on meille valmiiksi tehdyt puut ja sytykkeet.
(Lisäksi puita tulisi käyttää säästeliääsi. Ja tupa on tarkoitettu hiihtäen, kävellen tai muuten omin voimin liikkuville. Mitenhän sähköpyörä tuohon sopii? Ehkä rajatapaus?)
"We will find fire and cook our dinner" = lämmittää nuotiolla eväsleivät...
Vierailija kirjoitti:
Ne on käyny ainaki instan mukaan aiemmin lumilautaulemassa. Ehkä ei oo Tainan ja Paulin juttu toi hiihtäminen.
Taina oli yrittänyt innostaa lapsia snoukkaamaan, mutta ne ei niin lämmenny. Näin muistan lukeneeni, instasta?
Ei varmaan olekaan oma juttu se hiihtäminen jos on Australiassa elänyt lapsuuden/nuoruuden/aikuisuutta.
Mua vähän hirvitti se kohta kun ajoivat pyörillä ladulla ja ronskisti vaan kurvasivat perinteisen latu-urien poikki pysähtyessään tuvalle. Olen itse tottunut siihen, että noita latuja pitäisi varoa. Mun asuinseudulla ei katsota hyvällä edes ladun reunassa kävelyä.
Odotin myös vähän enemmän tuolta päivälliseltä. Oletin, että Taina näyttäisi kuinka kokkaavat retkiruokaa nuotiolla. Nyt oli vähän tylsä video.
Jos olisin Taina, niin tekisin metsäretken omassa lähiympäristössäkin ja siitä videon. Ihmisiä kiinnostaa elämä suomalaisessa ympäristössä ja suomalaiset tavat ja tavallinen arki
Tainalle videoideoita, mahdollisesti voisi kiinnostaa ulkomaalaisia, joille tämä maa on eksoottinen:
suomalaiset juhlapyhät ja perinteet, joulunaikaa odotin jouluisia videoita, mutta ei ollut.
Suomalaisia ruokia videoilla, toki voi tehdä vegetaarisen version, esim. Noran videolla tekivät Cleon kanssa makkarakeittoa ja marjakiisseliä.
Marjanpoimimista ja mustikkapiirakkaa suomalaisittain.
Käynti Pandan tehtaalla.
Käynti Alvar Aalto-museossa Jyväskylässä ja suomalaisen designin esittely.
Luistelu läheisen järven jäällä.
Toivolan vanha piha ja sieltä ostaa jotain lähiruokaa ja lähiruoasta jotain kokkailisi.
Retkiä kauniiseen luontokohteisiin Jyväskylän seudulla, kuten Hitonhaudalle, Kanavuorelle, luontopoluille, Leivonmäen kansallispuistoon, Paljaspäälle Muuratsaloon. Kesällä Päijänteen rannalle uimaan, suomen toisiksi suurimmalle järvelle. Lähimatkailua ja videoita maisemista.
Kaikenlaista suomalaista puuhaa. Ne ihmisiä kiinnostaa, tämän maan tavat. Eiköhän ihmiset ole tarpeeksi nähneet Aussien kulttuuria. Tainalla olisi tuhannen taalan paikka viedä suomalaisuutta maailmankartalle.
Ps. Taina kyllä varmasti tietää suomalaisista tavoista yms, suomalainenhan hän on. Keräsi mm.marja-aronioita, tiesi mikä on makkaraperunat Jyväskyläläisittäin tai heidän tapauksessa ranskalaiset muiden juttujen kanssa. Edes minä joka on tullut muualta, niin en tiennyt mikä on TAKSARI.
Viikon ruokailut isossa perheessä olisi kanssa mielenkiintoinen video.
Mitäs mieltä viimeisimmästä eläinrääkkäysvidosta? Ennen olen tykännyt tainan videoista mutta nyt meni maku.. Poro parka.. :(
Kamala video! Säälitti tuo poro, jota jahtasivat... Ei noin saa tehdä.. Miksi jahdata eläinparkaa? Vegaaneja/plant based mutta kiusaavat elävää eläinparkaa? Ihan kauhea video.
Katoin viimeisen videon ja olin silleen että WTF? Mikä idea tolla videolla on? Miksi jahtaavat eläintä? Pororaukka..
Huomasin, että monet jo kommentoineet, että kyllästyttää nää lumiaiheiset videot.