Paljonko teillä on pussilakanoita yms.?
Tympäännyin tänään täysinäiseen liinavaatekaappiin. Joo, ok, ei ole ongelmista(ni) suurin, mutta haluaisin vähän keskustelua. Paljonko teillä on pussilakanoita, aluslakanoita ja tyynyliinoja yhtä perheenjäsentä kohden? Mitä suosittelisitte tehtäväksi ylimääräisille?
Meitä on 4-henkinen perhe, 2 aikuista ja 2 noin 10-vuotista lasta. Laskin nopeasti, että meillä on reilusti yli 20 kpl pussilakanoita, joista suurin osa joko aikuisten kaksi samanlaista, tai lasten. Parivuoteen aluslakanoita on neljä ja tavallisia noin 15. Tyynyliinoja kaikki yhteensä noin 30...Yövieraita meillä käy yleensä 1-2 kerrallaan, joskus harvoin nelihenkinen perhe.
Haluan kaappiin tilaa ja mietinkin, että ottaisiko muutamia perussettejä jemmaan varastoon odottamaan lasten kotoa muuttoa tai odottamaan vuoroaan hajonneiden tilalle. Vai veisikö vaan kirpparille. Sinne olen niitä jo tasaisin väliajoin vienytkin. Itse en ole liinavaatteista juuri mitään ostanut, vaan lähes kaikki on lahjaksi saatu. Tai jonain kylkiäisenä johonkin lehtitilaukseen tai muuhun. Ei ole suuri murhe, mutta olis kiva kuulla ajatuksia.
Kommentit (40)
Taloudessa asuu kaksi henkeä ja pussilakanoita on 8 kpl, aluslakanoita on 3 kpl. Ihan noin tietysti ei kerralla tarvitsisi olla mutta ollaan osa saatu lahjaksi niin otetaan sitten osaa käyttöön sitä mukaa kun vanhat kuluvat puhki.
8 pussi- ja 10 aluslakanaa, tyynyliinoja poistettu paljon kun on kulahtaneita.
Liinavaatteet ja t-paidat pitäisi olla käden korkeudella, ettei tarvi penkoa.
Hiukan varallakin oltava ylimääräisiä.
Rikkinäiset end of life -tekstiileihin.
Meillä kaksi aikuista, eikä ole kuin kahdet lakanat. Toiset käytössä ja toiset kaapissa. Pesen lakanat heti kun vaihdan, niin ettei niitä tarvi sen enempää. Yövieraitakaan meillä ei koskaan käy, niin ettei senkään puolesta tarvi.
Meillä on jokaiselle 2 settiä lakanoita. Eli yhteensä: 4kpl tyynyliinoja, 4kpl pussilakanoita, 4kpl aluslakanoita. Yksi setti on jokaisella aina käytössä ja toinen setti on kaapissa puhtaana. Hyvin on pärjätty näin 5 vuotta. Viiden vuoden aikana olen uusinut settejä muistaakseni 3 kertaa. Siis 3 settiä tullut lisää risojen tilalle ja risat setit lentäneet roskiin.
Hope on hyvä paikka laittaa käyttökelpoiset kiertoon. Itse annoin lapsille leikkeihin. Heillä oli ihanaa tehdä majoja, leikata ikkunoita ja piirtää niihin. Sitten ihan riekaleina heitin roskiin. Yhden lakanan leikkasin , siis revin, paloiksi ja käytin kertakäyttöpyyhkeinä keittiössä. Helppo vaikka lattialta pyyhkiä jotain ja heittää roskiin.
Tykkään kauniista liinavaatteista ja sorrunkin ostamaan niitä aivan liikaa. Kaappi pursuilee. 😔 Kiva on aina vaihdella fiiliksen mukaan niitä. Olen antanut paljon myös eläinsuojalle ja kavereille. Tarkoitus on että saisin tilanteen hallintaan.
Meitä on tässä taloudessa kaksi aikuista. Aluslakanoita on kolme tuplaleveää (parivuoteeseen) ja kaksi normileveää (reissukäyttöön, yövytään usein paikoissa jonne otetaan omat lakanat) Pussilakanoita on kuusi, tyynyliinoja vähän enemmän koska kummallakin on aina monta tyynyä käytössä. Periaatteena on se, että yhdet käytössä, yhdet kaapissa ja yhdet pyykissä.
Kiitos tämän palstan, meilläkin siirryttiin maailman helpoimpaan tapaan vaihtaa lakanat. Otetaan sängystä, pannaan pesukoneeseen, sieltä kuivaajaan ja takaisin sänkyyn. Lapset tekevät homman torstaina ja ihan itse, me perjantaisin omat lakanamme ja pyyhkeemme.
Ollaan siirrytty farkuissakin samaan hommaan. Lauantaiaamuna pestään kaikkien farkut kerralla - kaksi tuntia ja kymmeneltä ollaan valmiita brunssille puhtaat farkut jalassa.
Mulla on omaan sänkyyn 6 pussilakanasettiä ja kaikkiin myös sopivat aluslakanat ja extratyynyliinat, kun on neljä tyynyä nukkumistyynyä. Mulla on aina kaikki mätsäävät lakanat, sillä petaus on joko puolittain avoin tai kokonaan avoin. Haluan, että sänky on kaunis. Toisaalta pidän vaihtelusta, eli en haluaisi vaihdella vain yksiä lakanoita ees taas. Hyvät lakanat ovat pitkäikäisiä, laitoin vasta äskettäin pois kahdet noin 20 vuotta vanhat lakanat (olivat ihan loppuun käytetyt) ja ostin niiden tilalle kahdet uudet. Nyt käytössä olevista kahdet vanhimmat ovat 10 vuotta vanhat (edelleen kuin uudet!), sitten on pari vuotta vanhat, vuoden vanhat ja nyt nämä uudet. Ostan ajatonta ja laadukasta.
Tyttärelle on myös saman verran settejä, hän on tosi tarkka huoneensa sisustuksesta ja vain tietynlaiset lakanat kelpaa. Tämä on mulle enemmän kuin ok :)
Teinipojalle lakanat sen sijaan on se ja sama. Hänellä onkin vain kolme settiä, joita vaihdellaan.
Eskaripojalla on myös muutamat erilaiset lakanat.
Meillä käy välillä yökyläilijöitä, tykkään heillekin pedata kauniisti.
Tänä syksynä kävin läpi liinavaatevaraston.
Säkitin neljä jätesäkillistä, ei täyteen (ehkä sata, sataviisikymmentä) pussilakanaa. Naapurin rouva vei vanhusten palvelutaloon ehjät/uudet/muuten kivat. Siellä on monilla pula, tavallaanhan ovat vuokralla (ei siis kuin esim sairaala).
1 aikuinen, 160 cm sänky. Tuplaleveä peitto.
4 tuplaleveää pussilakanaa
10 tyynyliinaa
2 kuminauhallista aluslakanaa
1 normaalikokoinen pussilakana
Olen muuttamassa ja ainakin yksi pussilakana lähtee kun siihen ei ole enää tyynyliinoja.
Älä nyt ainakaan 10-vuotiaille ala noita säästämään. Haluaisitko itse kotoa muuttaessasi kymmenen vuotta vanhoja pussilakanoita? Kyllä, tiedän. Ennen on otettu mitä on ollut, mutta enää ei sille ole tarvetta.
Ne jotka meillä on käytössä ja kaksi settiä vieraiden varalla. Pesen ja kuivaan viikon-kahden välein noita mitä käytetään ja vieraita käy harvoin, meillä ei nukkumapaikkojakaan ole tuota enemmälle. Vain vuodesohva kahdelle varapeteinä.
Ohis puuttuu? Korjataas se.
Äitini syntyi n.sata vuotta sitten eli hän eli sota-ajankin. Luin jostain hänelle tuota sääntöä, että yhdet lakanat käytössä, yhdet kaapissa ja yhdet pyykissä. Hän sanoi, että se on liian vähän; eihän sitä aina pääse pyykille niin kuin haluaa. Hän kai ajatteli käsinpesua t. koneen rikkoutumista.
En sitten koskaan tullut kysyneeksi, miksi mulla ei kersana ollut kolmia farkkuja t. muita pitkiksiä. Meillä oli lakanoita kaappi täysi, mutta vaatteiden osto oli melkeinpä riidan takana. Joku perusteli sota-ajalla tuota, että lakanoita pitää olla paljon, kun silloin ei tavaraa saanut. Luulisin, ettei silloin vaatetavaraakaan saanut kovin helposti. Elo ilman lakanoita vielä jotenkin onnistuu, mutta vaatteitta eläminen on mahdotonta.
Sinkkunainen, aktiivikäytössä neljä pussilakanaa. Eli yksi käytössä, muut pesussa/kaapissa. Aluslanoita on kolme, kaikki valkoisia. Tyynyliinoja ehkä 12, kaksi niistä käytössä sängyssä. Nämä kaikki pussilakanat sekä tyynyliinat makuuhuoneeseen sopivan sävyisiä, ei haittaa vaikka päiväpeitto jäisi laittamatta, sänky näyttää ilmankin siistiltä. Usein arkiaamujen kiireessä jääkin laittamatta.
Lakanat vaihdan joka perjantai. Ihan parasta rankan työviikon jälkeen käpertyä puhtaisiin lakanoihin nukkumaan.
Lisäksi on vieraita varten kolme pussilakanasettiä ja kaksi aluslakanaa, lähinnä siskonlapset käy yöpymässä ja tällöin kaikki kolme tarvitaan.
Kolme-neljä settiä yleensä. Sen verran kuin sängynaluslaatikkoon mahtuu.
Meillä on jokaiselle 2 pussilakanaa,aluslakanaa ja tyynyliinoja.Lisäksi on ns.vieraslakanat,tosi harvoin ne on käytössä.
Aamulla taitan pesukoneen pyörimään ja illalla ovat kuivat,jolloin laitan takaisin sänkyyn.Eivät näinollen kaapissa ummehdu.
Ostan lakanoita todella harvoin,koska on niin vähän malleja ,joista pidän.
Ei,ei ole rahasta kiinni.
Vanhoista lakanoista voi tehdä ns. kestotalouspaperia, on nenänpielille paljon pehmeämpi kuin paperi. Meillä kolmen vuoden välein koiranpentuja niin siinä vaiheessa saa kaikki vähän kuluneet / repeytyneet/ reiälliset lakanat käyttöön, kun pentujen lakanoita joutuu vaihtamaan pari kertaa päivässä (ainakaan tähän mennessä yksikään narttu ei ole niin puhtaana pentuja pitänyt, etteikö jotain tahroja aina tulisi)
En tiedä koska en laske mutta nyt jäljellä ne mitä käytetään.
Olen heittänyt roskikseen paljon pussilakanoita ja tyynyliinoja.
Rupeavat haisemaan jos niitä ei käytä.
Käytetään nykyään vaan Marimekon tasaraitaa. Niitä on ja 3 uniikkoa.
Sekä 2 flanellia jos tulee kovat pakkaset.
Teineillä myös tasaraitaa.
Liikaa on liikaa, mauttomat ja ei laadukkaat roskiin.
Itselläni on 6 pussilakanaa, 6 tyynyliinaa ja 3 lakanaa itselleni. Käytän niitä vähiten lemppareita vieraslakanoina tarvittaessa. Tän lisäksi omistan 4 pyyhettä, 1 vieraspyyhkeen, 3 pyyhettä lapsille. Kahdella lapsella on aika reippaasti petivaatteita, mutta näitä en karsi kun ne on omasta lapsuudesta.