Mitä mun lonkalle tapahtuu aina välillä? Tuntuu kuin menisi paikoiltaan
istun ja kun nousen tai olen vaihtamassa asentoa niin aivan jäätävä kipu tulee lonkkaan enkä siitä sitten hetkeen mihinkään liikukkaan. Polvessa välillä samanlaista, pakko pitää lumpiosta kiinni ja kohta tuntuu pieni muljahdus, mutta kipu ei ole näin kovaa
Kommentit (9)
Tuntuuko se vähän kuin siltä, että tavallaan joku lihas "valuisi" sinne lonkkaluun väliin puristuksiin? Mä olen parikymppinen ja mulla on jo teinistä saakka ollut tuollaista ongelmaa toisen lonkan kanssa esim. kun nostan jalan ilmaan vaikka kenkää laittaessa niin tulee tuollainen tunne ja kyllä sattuu aivan hitosti. Samoin mulla lonkat naksuu ja paukkuu ja osteopaatti-enoni on sanonut, että mulla on lievästi yliliikkuvat lonkkanivelet, jos tuo saattaa johtua. Samoin mulla on polvioumpiot rakenteellisesti liian löysät ja en esim. voi juosta portaita ylös, koska lumpio ei pysy liikkeessä mukana ja aiheuttaa ihan jäätävn kivun, jos väärässä asennossa nopeasti yritän suoristaa jalkaa.
ei tunnu tuolta. Kun istun ja lonkka on "väärässä" asennossa, se ei tunnu miltään, vasta kun liikun ja meinaan nousta esim ylös, tuntuu kuin lonkka olisi vähän pois paikoiltaan ja sitä yrittäisi silti liikuttaa.
mulla polvi mennyt pois paikoiltaan useamman kerran, mennyt samantien takaisin paikoilleen, tällöin kipu on kova. Myös useamman kerran tuolleen kun liikahtaa, niin tuntee kun polvi on vähän pois paikoiltaan ja sitä ei voi liikuttaa, kovin kipeä ei ole, mutta pakko pitää kädellä lumpiosta kiinni, hetken kun sitä siinä pitelee niin yhtäkkiä muljahtaa vähän ja sitten voi taas liikkua. Voi tietysti olla joku nivelside mikä muljahtanut huonosti.
aina jos istuu vähänkään lonkat oudossa asennossa, tekee mieli varovasti kokeilla liikkua ensin, mutta eihän tätä muista kuin korkeintaan samana päivänä kun tää kipu on ollut. Yleensä se tulee niin kun nopeasti meinaa nousta ja liikuttaa jalkaa äkkiä
Yliliikkuvat nivelet? Mulla lonkka tekee tuota ja lääkärin mukaan se menee sijoiltaan hetkeksi ja palaa sitten oikeaan asentoon eli kyse ei ollit vsin omista luuloistani vaan sirkusnivelistäni. Vaivaa voi helpottaa treenaamalla vahvat tukilihakset. Positiivista on kuulemma se, jos vaikka olkapää menee sijoiltaan, sen saa kuulemna helposti itse paikalleen. :O Juu ei kiitos, en halua kokea tuota.
Vierailija kirjoitti:
Yliliikkuvat nivelet? Mulla lonkka tekee tuota ja lääkärin mukaan se menee sijoiltaan hetkeksi ja palaa sitten oikeaan asentoon eli kyse ei ollit vsin omista luuloistani vaan sirkusnivelistäni. Vaivaa voi helpottaa treenaamalla vahvat tukilihakset. Positiivista on kuulemma se, jos vaikka olkapää menee sijoiltaan, sen saa kuulemna helposti itse paikalleen. :O Juu ei kiitos, en halua kokea tuota.
No sijoiltaanmenolta se kyllä tuntuukin, mulla myös yliliikkuvat nivelet. Vaiva alkanut kun olen lihonut, toivottavasti laihdutus ja liikkuminen auttaisi. Polvet ei nyt taas ole menneet kertaakaan, aiemmin kun lihoin niin alkoivat menemään. Ehtisin kyllä tuossa välissä treenaamaan, ehkä siitä on nyt apua.
ap
Mulla ihan sama juttu. Olen jo vanha, ja vaiva on pahentunut viimeisten 10 vuoden aikana sietämättömäksi. Minulla on yliliikkuvat nivelet ja on epäilty ehlers danlos-syndroomaa. Lääkärit eivät ole tehneet diagnoosia, eikä niitä tunnu kiinnostavan vaivani syy, kun en ole enää työelämässä. Molempia lonkkia särkee koko ajan, kävely on vaikeaa ja elämänhalu lähes kadonnut.
Se on kulunut, minulla oli tuollaista vuosia, sitten helvetilliset säryt ja pari vuotta sitten 55v uusi lonkka.