Tuttavani syö aterimet väärissä käsissä
Olin taannoin erään ystäväni luona illalliskutsuilla. Vieraita oli kymmenkunta ja joukossa tämä otsikossa mainittu tuttavanainen.
Nainen on korkeasti koulutettu ja kaikin puolin siistin ja fiksun oloinen ihminen. Olin aluksi iloinen istuessani hänen vieressään illallispöydässä. Mutta! Ruokailun alettua huomasin, että tämä ihminen ei osaa syödä oikein. Hänellä oli haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä. Oikeasti.
Minua ärsytti ihan hirveästi koko illallisen ajan vierustoverini etikettimoka. Ruoka oli hyvää kyllä ja tunnelma muuten kohdallaan, mutta en voinut mitään sille, että sappi kiehahti moisen välinpitämättömyyden edessä. Eikö tuota ihmistä ole opetettu kotona tavoille? Nämä olivat kuitenkin sellaiset astetta hienommat kutsut, joihin vieraat olivat pukeutuneet juhlavasti. Mielestäni tällaisessa tilanteessa kuuluu noudattaa etikettiä myös muilta osin.
Itselleni on kotona lapsena teroitettu oikeaa syömistapaa niin lukemattomia kertoja, että en voisi kuvitellakaan pitäväni aterimia väärissä käsissä. Ilmeisesti kaikille ei ole näitä asioita opetettu.
Ja ennen kuin kukaan ehtii sanomaan, nainen on oikeakätinen. Tarkkailin muun muassa hänen kirjoittamistaan vieraskirjaan ja hän kirjoitti oikealla kädellä.
Kommentit (70)
"Mutta, jos syön seurassa, vaikkapa vähän hienommissa juhlissa niin pidän haarukkaa kyllä vasemmassa kädessä ja syön sillä haarukan "selkämyksellä." Koen sen kohteliaana ja hyviin ruokailutapoihin kuuluvana, jota haluan noudattaa antaakseni itsestäni hyvän kuvan."
Tama ylosalaisin haarukalla syominen taas huvittaa amerikkalaisia. Ihmettelevat etta kaannetaanko Euroopassa lapio niin etta silla kuperalla puolella lapioidaan hiekkaa.
Hyvä yritys mutta ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa pitää aterimia.
0/5
Vertti kirjoitti:
Voi hyvät ihmiset ! Onpa osin ihan aivotonta keskustelua. Ihan oikeasti on siis ihmisiä, jotka noudattavat jotain mekaanisia sääntöjä, menneiden aikojen etikettejä, eivät ajattele itse, vaan käyttäytyvät jonkun kaavan mukaan, ilman että ymmärtävät sen miksi niin pitäisi toimia. Enemmän tilannetajua ja maalaisjärkeä sekä suvaitsevaisuutta ! Etiketit eivät kuulu arkeen vaan korkeintaan Linnan juhliin yms.
Hyvä kunnes mainitsit linnan juhlat. Jos minut kutsuttaisiin sinne niin söisin sormin ja röyhtäilisin.
Niin? Olen molempikätinen ja haarukka oikeassa. Eipä ole tullut mieleen että se jotakuta voisi noin ketuttaa :D Mutta ainoa ongelma tässä on sinun asenne.
Pidän aina haarukkaa oikeassa kädessä, koska oman uskontoni mukaan vasen tekee kaiken likaisen työn. Voi olla noloa tai moukkamaista jonkun mielestä, mutta minua se ei kiinnosta.
Mistäs tiedät, jos hän on vasenkätinen? Itse käytän molempia käsiä. Pystyn esimerkiksi kirjoittamaan myös vasurilla suht sujuvasti, vaikka olenkin valtaosin vasenkätinen. Syödessä olen myös vasenkätinen. On sinullakin ongelmat, jos sellaisesta jaksat pahastua.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tiedät, jos hän on vasenkätinen? Itse käytän molempia käsiä. Pystyn esimerkiksi kirjoittamaan myös vasurilla suht sujuvasti, vaikka olenkin valtaosin vasenkätinen. Syödessä olen myös vasenkätinen. On sinullakin ongelmat, jos sellaisesta jaksat pahastua.
Ap kyllä kirjoitti, että vieras oli oikeakätinen. Eikä sillä edes ole merkitystä, kun kaikilla on ruokailuetiketin mukaan se haarukka vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa.
Voi hyvät ihmiset ! Onpa osin ihan aivotonta keskustelua. Ihan oikeasti on siis ihmisiä, jotka noudattavat jotain mekaanisia sääntöjä, menneiden aikojen etikettejä, eivät ajattele itse, vaan käyttäytyvät jonkun kaavan mukaan, ilman että ymmärtävät sen miksi niin pitäisi toimia. Enemmän tilannetajua ja maalaisjärkeä sekä suvaitsevaisuutta ! Etiketit eivät kuulu arkeen vaan korkeintaan Linnan juhliin yms.