Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavani syö aterimet väärissä käsissä

Vierailija
01.11.2018 |

Olin taannoin erään ystäväni luona illalliskutsuilla. Vieraita oli kymmenkunta ja joukossa tämä otsikossa mainittu tuttavanainen.

Nainen on korkeasti koulutettu ja kaikin puolin siistin ja fiksun oloinen ihminen. Olin aluksi iloinen istuessani hänen vieressään illallispöydässä. Mutta! Ruokailun alettua huomasin, että tämä ihminen ei osaa syödä oikein. Hänellä oli haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä. Oikeasti.

Minua ärsytti ihan hirveästi koko illallisen ajan vierustoverini etikettimoka. Ruoka oli hyvää kyllä ja tunnelma muuten kohdallaan, mutta en voinut mitään sille, että sappi kiehahti moisen välinpitämättömyyden edessä. Eikö tuota ihmistä ole opetettu kotona tavoille? Nämä olivat kuitenkin sellaiset astetta hienommat kutsut, joihin vieraat olivat pukeutuneet juhlavasti. Mielestäni tällaisessa tilanteessa kuuluu noudattaa etikettiä myös muilta osin.

Itselleni on kotona lapsena teroitettu oikeaa syömistapaa niin lukemattomia kertoja, että en voisi kuvitellakaan pitäväni aterimia väärissä käsissä. Ilmeisesti kaikille ei ole näitä asioita opetettu.

Ja ennen kuin kukaan ehtii sanomaan, nainen on oikeakätinen. Tarkkailin muun muassa hänen kirjoittamistaan vieraskirjaan ja hän kirjoitti oikealla kädellä.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kyllä munkin mielestä ylireagoi, mutta itseäkin kieltämättä häiritsee vähän, jos aterimet on väärissä käsissä. Ei siis mitenkään pilaa mun omaa ruokailua tai ole muutenkaan ylitsepääsemätön ongelma, mutta häiritsee. Miksi joku ei ole opetellut syömään oikein?

Kyseessä on tiettyyn aikakauteen ja kulttuuriin liittyvä tapa. Haarukan pitäminen oikeassa tai vasemmassa kädessä ei ole oikein tai väärin. Oikein syömistä on se, kun syö syömäkelpoista ruokaa niin, että se menee suuhun, pureskellaan ja niellään.

Vierailija
42/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motoriikka käsissä voi muuttua vuosien varrella tai vastaavasti se heikompi käsi ei ehkä koskaan yksinkertaisesti kehity. Olen täysin oikeakätinen ja syön haarukalla ja veitsellä juuri tuon yleisen etiketin mukaan haarukka vasemmassa kädessä. Mutta olen huomannut, että syön esimerkiksi jäätelötuuttia tai puikkoa pelkästään vasenta kättä käyttäen. Se ei yksinkertaisesti enää onnistuisi oikealla kädellä, vaan olisi totaalisen kömpelöä. Samoin tikkarit. Onko joku huomannut vastaavaa?

Olen huomannut. Vasemmalla kädellä on jotenki hyvin vaikea nostaa ruoka haarukalla suuhun, vaikka muuten käytän käsiä vuorotellen sujuvasti ristiin. Joku siinä asennossa ja liikkeessä on. Mielummin ayön siivosti "väärin" kuin oikeaoppisesti ruuat pitkin maita ja mantuja kun haarukka lipeää kädestä tai käsi tärisee :D olen pahoillani jos pilaan muiden ruokailun tällä törkeällö käytöksellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta miten moni puolustelee aterimien väärin käyttöä?? Totuus vaan on, että pöytätavat kertovat heti ihmisen taustan. Mitä kotona on opetettu ja millainen tausta perheellä on.

Vierailija
44/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö aterimet? Kannatttaa antaa kertakäyttöaterimet, jos kutsut kotiisi syömäön.

Vierailija
45/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä vastauksista näkee hyvin minkälaisia mettäläisiä suomalaiset on. On just tiputtu puusta alas ja löydetty haarukka. Nyt harjoitellaan sen käyttöä.

Vierailija
46/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin syön. Teen useaa muutakin asiaa ns. väärin päin, mutta kirjoitan/piirrän kyllä oikealla.

Vierailija
47/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten HIRVEETÄ! Mä suosittelen pitkäkestoista terapiaa ja nukahtamislääkkeitä.

Vierailija
48/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä näitä etikettinillittäjiä. Eikös tärkeintä nyt kuitenkin ole se, että syö siististi, ei puhu ruoka suussa ja on noin yleensäkin huomaavainen muita ruokailijoita kohtaan? Miten ihmeessä jotakuta voi häiritä se, missä kädessä mitäkin aterinta pitää? Inhoan tällaisia mielivaltaisia "sääntöjä".

Mulla on ainakin aivan sama miten joku syö mutta ehkä sekin kertonee jotain, että inhoat etiketti- ja käytössääntöjä, koska ne on mielestäsi mielivaltaisia. Eipä meillä nyt Suomessa ihan hirveästi mitään etikettisääntöjä ole.  Itse syön kotona usein pelkällä haarukalla, välillä jopa nuolen lautasen yksikseni. Mutta, jos syön seurassa, vaikkapa vähän hienommissa juhlissa niin pidän haarukkaa kyllä vasemmassa kädessä ja syön sillä haarukan "selkämyksellä."  Koen sen kohteliaana ja hyviin ruokailutapoihin kuuluvana, jota haluan noudattaa antaakseni itsestäni hyvän kuvan. Silti on aivan sama miten joku muu syö. 

Vierailija
49/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pidän syödessä haarukkaa oikeassa ja veistä vasemmassa, koska se on minulle paljon paljon luontevampaa. Joudut nyt elämään kuitenkin asian kanssa, sillä minä en vaihda aterinasetustani vain siksi, että se on etikettivirhe. Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku jaksaa siitä ajatella. Osaan kyllä käyttää aterimia "oikein" mutta se tuntuu käsissä ja liikkeissä todella epäluonnolliselta, vaikka liikkeet ja syömisen hallitsenkin. Ulkona on liukasta, mitä jos olet hyödyksi ja käyt varistelemassa hiekat tuonne kadulle? Tulee sinullekin parempi mieli kun saat olla ihmisille avuksi :)

Vierailija
50/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta miten moni puolustelee aterimien väärin käyttöä?? Totuus vaan on, että pöytätavat kertovat heti ihmisen taustan. Mitä kotona on opetettu ja millainen tausta perheellä on.

Minuakin on yritetty kuule kotona opettaa syömään ns. oikeaoppisesti aterimilla. En vain toteuta tätä oppimaani. Vanhempani ovat korkeasti koulutettuja ja varakkaita, vaikka olenkin tällainen mustalammas ja syön väärin. Ei muutu luonnolliseksi se tunne pidellä aterimia, vaikka miten kaikki asiasta nalkuttaisivat ja vaikka niitä miten pitelen käsissäni. Syön mieluummin itselleni luonnollisesti. Ruokaahan sillä suuhun lapataan eikö? Nykyisinkin minulle jaksavat vanhempani välillä mainita, että enkö osaa aterimia käyttää, mutta siinäpähän kyselevät. Syön ruokani silti rauhassa.

T: 49

Vierailija
51/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihtelen kädestä toiseen. En nyt tavoita sitä, että millä tavalla, mutta on huomauteltu, että koko ajan vaihtaa välineet kättä. Se on automaatio, ja joutuisin keskittymään todella paljon, jos haluaisin estää sen. Olen kuulemma tehnyt sitä siitä asti, kun opin käyttämään ruokailuvälineitä. Olen oikeakätinen.

Vierailija
52/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pidän haarukkaa oikeassa kädessä ja veistä vasemmassa. Äitini yritti siitä asiasta nalkuttaa vuosikaudet, mutta en muuttanut tapaani.  Kerran sitten televisiossa näytettiin jotakuta huippukulinaristiksi väitettyä australialaista miestä, joka piti samoin päin. Sanoin äitilleni syvimmällä vahingonilolla, johon teini pystyy, että katsopa! Siinä! Hähää!

Pari vuotta sitten olin tilaisuudessa, jossa noin puolet paikalla olevista oli kotoisin entisistä Neuvostoliiton maista. Heistä useampi söi samoin päin kuin minä. Tällainen haarukka vasemmassa kädessä -pedanttisuus ei taida olla kovin yleismaailmallinen juttu.

Ihmettelen ap:n reaktiota. Mitä maailman pahaa tässä voi olla?

Vierailija
53/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on jos ei roiski ympäriinsä.  Jos olet noin ahdasmielinen, niin et kyllä itse ole yhtään niin sivistynyt ja hyvätapainen kuin luulet

Vierailija
54/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö trolli että suurimmassa osassa mailmaa vasemmalla kädellä ei saa laitaa ruokaa suuhun.

Entä sitten? Länsimaissa on länsimainen etiketti, muualla tunkekoot vaikka varpailla ruokaa suuhunsa.

Ootpa ihan kujalla muusta maailmasta.

Siihen tapaan on käytännön syy joka ei poistu kulttuuripiiriä vaihtamalla.

Vierailija
55/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona syön yleensä pelkällä haarukalla ja pilkon ennen ruokailun aloittamista kovat vihannekset yms. Eiköhän pitäisi kaikille riittää se, että syödään siististi, ei massuteta, sotketa, ei puhuta ruoka suussa, ei räplätä kännykkää pöydässä, yms ja arvostetaan hyvää ruokaa sekä pöytäseuraa.

En arvosta sellaista sivistystä, joka leimaa "väärät" pöytätavat omaavan henkilön jotenkin huonommaksi. 

Joskus 50-luvulla lapset eivät saaneet puhua ruokapöydässä, eikä lasten ruokatoiveitakaan paljoa otettu huomioon. Onneksi näistä ajoista on päästy rennompaan ja luonnollisempaan suuntaan.

Ja jos ajassa mennään esim 1900 luvun alkuun , ihmiset kunnioittivat oikeasti ruokaa, (lukivat ruokarukouksenkin)  sillä muistissa olivat v 1860-luvun nälkävuodet, jolloin ihmisiä Suomessakin kuoli nälkään n 150.000  henkeä.

Vierailija
56/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä vastauksista näkee hyvin minkälaisia mettäläisiä suomalaiset on. On just tiputtu puusta alas ja löydetty haarukka. Nyt harjoitellaan sen käyttöä.

Jos suomalaiset on metsäläisiä niin mitäs sitten kiinalaiset ja japanilaiset? Siellähän käytetään pelkkiä puutikkuja, ei ole vielä edes veistä ja haarukkaa kehitetty.

Vierailija
57/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni 2 viikkoa sitten järkyttävä ripuli, pelkkää vettä. Wc:ssä juoksin 3-4 kertaa tunnissa, yötä päivää. Kesti 4 päivää. Olo oli järkyttävä. Mikään ei pysynyt sisällä. Viikon kesti, ennenkuin vatsan toiminta normalisoitui. Mikä lie, mutta kauhea tauti.

Olit varmaan samoilla kutsuilla kuin ap. Ehkä kaviaari oli ehtinyt pilaantua...

Vierailija
58/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tyylillä minä syön eikä vois vähempää kiinnostaa mitä muut ajattelevat. Aion yhä enenevissä määrin heivata elämästäni kaikki moukkamaiset ja pahansuopaiset kyylät ja keskityn vain niihin ihmisiin, jotka ajattelevat ihmisistä lähtökohtaisesti hyvää. Kenellä yksinkertaisesti on aikaa tai mielenkiintoa kyylätä jotain noin pieniä asioita? Eikö tällaiset ihmiset mieti mitään syvällisempiä, isompia asioita? Kuulostaa todella pitkäveteiseltä, pinnalliselta ja ahdistavalta tuollainen elämä. Ja kuulostaa siltä, että toisia kyyläävä ihminen ei ole kovin onnellinen.

Vierailija
59/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas, enää ei osata pöytätapojakaan. Eikä laskea eikä kirjoittaa. Hävettää olla suomalainen.

Vierailija
60/70 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumuskysymys. Kunhan muistaa, että hienommissa ravintoloissa kuuluu pyytää tarjoilijaa vaihtamaan aterinten kätisyys eikä rupea siirtelemään niitä itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä