Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavani syö aterimet väärissä käsissä

Vierailija
01.11.2018 |

Olin taannoin erään ystäväni luona illalliskutsuilla. Vieraita oli kymmenkunta ja joukossa tämä otsikossa mainittu tuttavanainen.

Nainen on korkeasti koulutettu ja kaikin puolin siistin ja fiksun oloinen ihminen. Olin aluksi iloinen istuessani hänen vieressään illallispöydässä. Mutta! Ruokailun alettua huomasin, että tämä ihminen ei osaa syödä oikein. Hänellä oli haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä. Oikeasti.

Minua ärsytti ihan hirveästi koko illallisen ajan vierustoverini etikettimoka. Ruoka oli hyvää kyllä ja tunnelma muuten kohdallaan, mutta en voinut mitään sille, että sappi kiehahti moisen välinpitämättömyyden edessä. Eikö tuota ihmistä ole opetettu kotona tavoille? Nämä olivat kuitenkin sellaiset astetta hienommat kutsut, joihin vieraat olivat pukeutuneet juhlavasti. Mielestäni tällaisessa tilanteessa kuuluu noudattaa etikettiä myös muilta osin.

Itselleni on kotona lapsena teroitettu oikeaa syömistapaa niin lukemattomia kertoja, että en voisi kuvitellakaan pitäväni aterimia väärissä käsissä. Ilmeisesti kaikille ei ole näitä asioita opetettu.

Ja ennen kuin kukaan ehtii sanomaan, nainen on oikeakätinen. Tarkkailin muun muassa hänen kirjoittamistaan vieraskirjaan ja hän kirjoitti oikealla kädellä.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lappaisin ruokaa suuhun väärällä kädellä. Olen oikeakätinen ja silloin tietysty käytän sitä myös syömiseen. Vammanen ajatuskin vasenkätisesti syödä.

Vierailija
22/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ystäväsi hengissä? Jos on, niin silloin hän todistettavasti osaa syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasenkätinen ja syön haarukka oikeassa kädessä ja veitsi vasemmassa. Olen aina syönyt niin enkä ymmärrä miten edes syödään toistepäin. Lusikkaa kylläkin pidän vasemassa kädessä, koska haluan ruuan päätyvän suuhuni.

Vierailija
24/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni taas ihmetyttää miksi oikeakätisilläkin on haarukka oikeassa kädessä. Itse olen vasuri ja haarukka vasemmassa... Luonnollisesti.

Täh? No eikös se sitten olisi yhtä luonnollista että oikeakätisellä on haarukka nimeomaan siinä oikeassa kädessä.

Vierailija
25/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli mutta vastaan kuitenkin: mitä v***n väliä? Kaikki luulee vasuriksi.

Olen vasuri enkä syö niin

Vierailija
26/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee ajatus, että vain oikeakätisesti syöminen olisi oikein? . Ja vasenkäisesi vastaavasti väärin? - Tiedän, että kyseessä on vuosikymmiä vanha tapa, mutta on sitä moni muukin vanhatapa poistunut, eikä enää ole sitä, mitä aiemmin miksi siis tässä kohtaa edelleen puhutaan "oikeakätisestä" syömisestä ja "vääräkätisestä" syömisestä?     

Vierailija
27/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön haarukka oikeassa kädessä,vaikka olen oikeakätinen. Teen muitakin asioita "väärinpäin", esim. soitan soittimia ja pelaan sählyä kuin vasenkätiset. Ei kiinnosta yhtään, vaikka joku pahoittaisi mielensä.

Vierailija
28/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli mutta vastaan kuitenkin: mitä v***n väliä? Kaikki luulee vasuriksi.

Olet oikeassa, ei ole väliä. Mutta. Itse olen 100 % vasenkätinen, ja pidän aina haarukkaa vasemma ja veistä oikeassa kädessä, ei toisinpäin. Luonnollisempi näin.

Vierailija
29/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö enää edes tuon vertaa osata? Itseäni ällöttää, kun työkaverini vetää välillä veitsellä ruokaa suuhunsa ja nuoleskelee sitä veistä. Ok, olen 50 v. ja vanhanaikainen.

Vierailija
30/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni 2 viikkoa sitten järkyttävä ripuli, pelkkää vettä. Wc:ssä juoksin 3-4 kertaa tunnissa, yötä päivää. Kesti 4 päivää. Olo oli järkyttävä. Mikään ei pysynyt sisällä. Viikon kesti, ennenkuin vatsan toiminta normalisoitui. Mikä lie, mutta kauhea tauti.

Miten tämä liittyy tuohon avaukseen,urpo?

Vierailija
31/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "oikeaoppinen" syömistapahan perustuu siihen että liha leikataan vahvemmalla kädellä, eli yleensä oikealla, ja viedään suuhun heikommalla vasemmalla. 

Eikö vasureilla vahvempi käsi ole vasen? Miksei vasurit saisi syödä päinvastoin? Mistä kukaan tietää kätisyyden tai rupeaa kyyläämään sitä?

Vierailija
32/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi syö samalla tavalla. Ei se nyt varsinaisesti ärsytä mua mutta pistää silmään kyllä. :D

Vierailija
33/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö trolli että suurimmassa osassa mailmaa vasemmalla kädellä ei saa laitaa ruokaa suuhun.

Entä sitten? Länsimaissa on länsimainen etiketti, muualla tunkekoot vaikka varpailla ruokaa suuhunsa.

Vierailija
34/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Olin kerran torilla ja näin erään ihmisen pitävän jäätelöä väärässä kädessä..' ihan hassua miettiä tällaisia näin turhia asioita. Ei mitään merkitystä, ei yhtään mitään merkitystä kummassa kädessä on haarukka.

Vierailija
35/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun uus boifrend laittaa sormilla spagetin sieraimeensa ja niiskauttaa sen siintä sisään. Nauraa ja pierasee päälle, ja sitä hauskempaa on, mitä enemmän järkytää sellaisia, jotkai eivät ole koskaan nähneet vasuria.

Vierailija
36/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten aterinten käytön on oppinut. Eurooppalaisena olen itse alunperin oppinut tekemään sen näin:

https://www.wikihow.com/Use-Cutlery

Tässä sekä amerikkalainen, että eurooppalainen käytäntö:

Hyvistä pöytätavoista laajemmin:

Vierailija
37/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun uus boifrend laittaa sormilla spagetin sieraimeensa ja niiskauttaa sen siintä sisään. Nauraa ja pierasee päälle, ja sitä hauskempaa on, mitä enemmän järkytää sellaisia, jotkai eivät ole koskaan nähneet vasuria.

Taisin minä(kin) löytää sisältäni pinen konservatiivin, joka toivoisi ettei koskaan tarvitsisi katsella, kumppani ruokailisi kuvaamallasi tavalla... Mitta olenkin varmaan nirso. Kun sisällä lakkipäässä syömien on minusta "vähän" mautonta aikuiselta mieheltä. 

Vierailija
38/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni, jota syvästi rakastan, käyttää aterimia perinteisestä poiketen. Haarukka oikeassa, veitsi vasemmassa kädessä. Kyllä ne kädet ovat ihan oikeat, aidot, suorat - eivät väärät.

Niin mitä väliä...

Vierailija
39/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän voipi tuumata että sulla on asiat kauhean hyvin, jos tämmöisellä jaksat päätäsi vaivataa

Vierailija
40/70 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös nuoretkin pilkkoo pihvin ensin pieniksi paloiksi kokonaan ennen kuin voivat syödä kun aterimilla syönti aivan outoa ja hiukan häiritsee ravintolassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän