En ymmärrä miten jollekin 10000 askelta on saavutus tai miten se ei tavallisessa päivässä täyty
Sehän tulee aivan itsestään...työmatkat, kävely töissä paikasta a paikkaan b, kaupassakäynti jne. Minulla on puhelimessa askelmittari ja 10000 tai lähes tulee ns. tekemättä mitään.
Ihmetys siksi kun juttelin hyvänpäivän tutun kanssa joka kertoi eilen kävelleensä tämän ja kertoi että harvoin tulee liikuttua "niin paljon". Öh. Totesin että hienoa mutta mielessäni mietin että eipä taida olla tavallisesti ihan aktiivisimmasta päästä. Ymmärrän että ylipainoisille ja tavallista heikkokuntoisemmille tuo on HYVÄ mutta ihan perustason ihminen?
Kommentit (52)
Useimmiten tulee kymppitonni täyteen, koska meillä on koira, jota lenkittää. Koira on pieni, joten tehdään yleensä max 4 kukaan lenkkejä. Teen toimistotyötä, mutta tauoilla lähden ulos kävelemään. Niinä päivinä kun sataa ja ukko lenkittää koiran niin ei kyllä tule kuin 4000-5000 askelta.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida täyttyä minullakaan, vaikka kävelen kotoa bussille aamuisin, töissä paikasta A paikkaan B, illalla töistä bussille ja bussilta kaupan kautta kotiin.
Ehkä sulla on pitkä matka kotoa pysäkille tai pysäkiltä töihin? Tai työ, jossa joutuu kävelemään, esim. jaat postia?
Mulla oli joskus askelmittari ja 7000 askelen eteen jouduin jo liikkumaan tietoisesti tavallista enemmän. Enkä ole ylipainoinen.
En tiedä sitten, mittaavatko eri mittarit eri tavalla vai mistä johtuu.
Minulla oli kerran sellainen askelmittari, jonka kanssa piti täräyttää jalka kovasti maahan joka askeleella. Vaivaahan siitä seurasi ja ortopedi käski heittää mittarin roskiin.
Se on minulla vieläkin mutta voisin kyllä antaa sen jollekin yli satakiloiselle miehelle, jolla on jysähtävämpi askel kuin minulla.
Mulla näyttää nyt 16773 askelta tän päivän aikana ja oon kävely ku hullu. Et kyllä 10 000 saa kävellä jo ihan reilusti. Normi kotipäivänä tulee n. 5000-7000 askelta.
Toimistotyö, julkisilla liikkuminen töihin, pysäkit talon ja työpaikan vieressä, palvelut lähellä.
Tosiaan on mahdollista, että joko aloittajan askelmittari (jos se on puhelimessa) rekisteröi askeliksi kaiken maailman tärinät. Tai sitten hänellä on työ jossa voi liikkua paljon tai ainakin on jaloillaan.
Itse kuljen työmatkat bussilla. Työpäiväni on pitkä, ja teen suorittavan työni istuen, joko potilaiden kanssa naamakkain tai konetta näpytellen. Kävelen bussipysäkille toki, tuleehan siitä jokunen askel. Kävelen myös töissä niin paljon kuin ehdin ja kehtaan. Kaupassa en käy päivittäin koska en ehdi (eikä mun kaupassakäynnistä kyllä kovin paljon askeleita tule). Mulla on ihan oikea askelmittari nilkassa. Tavallisena työpäivänä ei todella tulee edes viittätuhatta askelta, jos en lähde lenkille. Mitä en ihan joka ilta myöskään ehdi, kun on tää perhe ja kotiasiat nääs myös.
Mulla 10000 askelta on noin 7 km, mutta matkan pituus ja askelten määrähän ei aina korreloi. Ja ihan olen testannut mitatuilla matkoilla puhelimen askelmittarin, ja esim. 1 km pururadan näytti 980 metrin matkana. Luotan, että näyttää melko hyvin kohdilleen.
Kyllä sen 7 km eteen saa kuitenkin kävellä, itsellä tulee työmatkakävelystä jo helposti lähes 10000 askelta eli siihen iltalenkki päälle, niin on helposti 15000 askelta. Mutta ei ne askelet tosiaan itsestään tule kenelläkään.
Kävellessä kertyy minulla 1100 askelta kymmenessä minuutissa. Päivän kymppitonniani varten kävelen vähintään puolitoista tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä noilla askelmäärillä kehuvilla on askelmittarit sijoitettu siten että jokainen pienikin tärähdys kerää lisää askelia, istuu paikallaan ja naputtelee näppäimistöä ja ranteessa oleva askelmittari laskee koko ajan lisää, helppohan siinä on sitten kehua miten askelia tulee kuin itsestään.
Jotta niillä 10 000 askeleella olisi jokin vaikutus ne pitäisi hankkia reipastahtisella yhtäjaksoisella kävelyllä vaikka sitten 2 osassa jos jos 10 000 askelta tuntuu liian pitkältä kerralla käveltäväksi. Kävelyyn voi toki yhdistää vaikka vähän pidemmällä kauppareissulla käynnin.
Älä sitten ymmärrä
T. Kävellen joka päivä töitä tekevä
10000 askelta minulle = 8 km kävelyä. Tulee useimmiten täyteen koska kävelen koiran kanssa vähintään 5 km iltalenkin. Jollekin persjalkaiselle tuo tulee tietysti täyteen jo sohvan ja jääkaapin väliä tikkaamalla.