Eksistensitaliastinen kriisi
Se tunne elämän tyhjyydestä tai merkityksettömyydestä, josta kyseisessä kriisissä on kyse kytkeytynee lopulta ihmiselämän laumaisuuteen, siihen että meidät on luotu tähän maailmaan elämään toisten keskelle. Camus ei turhaan nimittänyt erästä tunnetuimpia kuvausta aiheesta Sivulliseksi. Päähenkilö kokee olevansa sivullinen omassa elämässään ja samalla hänen ja muun ihmiskunnan välille on laskeutunut etäytymisen verho, jonka lävitse ei yhteyttä toiseen löydy. Uskon, että jos hän löytäisi tuon kadotetun yhteyden toisiin, löytäisi hän jälleen myös itsensä.
Eksistentialistinen kriisi on vahvasti yksilön kriisi. Ihminen kohtaa sen yksin. Niinpä se kuvataan yksilön tuntemuksena siitä, että millään ei ole mitään väliä, että elämälläni ei ole suuntaa eikä arvoa. Kyse on siitä, että yksilö on kadottanut sen perustavan merkityksellisyyden tunteen, joka normaalisti värittää kaikkea kokemusmaailmaamme. Merkityksen kokeminen on perusturvan tapainen perustava tuntemus, jonka olemassaolosta tulee tietoiseksi oikeastaan vasta silloin, kun sen kadotamme. Kun elämän merkitysperusta hapertuu tarpeeksi pitkäkestoisesti ja vakavasti, puhumme eksistentialistisesta kriisistä, taiteilijoiden ja filosofien ammattitaudista.
Mistä sitten löytää tuo kadotettu perustava tunne? Tämä on ollut eksistialistista kriisiä kuvanneille kirjoittajille vaikeampi kysymys. Itse uskon, että vastaus löytyy toisista ihmisistä. Vaikka sivullisuus kuvataan yksilön maailmasuhteen kriisinä, olen sitä mieltä, että lopulta kriisissä on kyse toiseuden kohtaamisesta. Vygotsky jo ymmärsi, että lapsi tulee ensin tietoiseksi toisista ihmisistä ja vasta heidän kauttaan peilaamalla itsestään. Eksistentialistisessa kriisissä tämä prosessi tapahtuu käänteisesti. Kadotamme ensin yhteyden toisiin ihmisiin ja vasta tämä katkos johtaa meidät kyseenalaistamaan oman elämämme. Tämän vuoksi eksistentialistisesta kriisistä on kasvanut epidemia nimenomaan länsimaissa. Yksilöllisyyttä korostava kulttuurimme on oivallinen maaperä toisista ihmisistä
Kommentit (18)
Olen hautomassa itsemurhan olen 29v. Minua ei kukaan ole koskaan hyväksytty. Alasteella kukaan ei minun kanssani halunnut tanssia ja samaa jatkuu nyt. Yhtä hylkäämistä kokoajan.
Minun tekemisillä ei ole mitään merkitystä eikä ketään kiinnosta. Tämä tuskan määrä on valtava enkä jaksa enään kantaa sitä.
Johan Jumalakin sanoi heti alkuun, että: ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Ei se mitään seurapelejä tarkoita.
Mutta sydän on suljettu ja vartioitu. Sinne ei voi päästä muut ihmiset. Vaikka ihminen olisi kuinka avoin ja sosiaalinen, on sydän aina yksityisen huone. Ja siellä ihminen on yksin. (Sinne muuten Jeesus haluaa.)
Ei toinen ihminen koskaan täysin voi kestää toisen alastomuutta, siihen tarvitsee niin käsittämättömän rakkautta, joka estää sen halveksumisen. Itse koen, että Jumala voi laskea sillan myös sielujen väliin, jolloin voi saada ja antaa kanssaihmisilleen paljon enemmän. Silti se sydämen sisin on vain taivaallista rakkautta varten.
Minulla alkaa olemaan niin paha. Tulin vain siihen tulokseen että maailma on viallinen enkä minä. Kun kaikki pyörii rahan ympärille niin ihnmiset jäävät jalkoihin ja muuttuvat ilkeiksi.
Minut on hylätty. Ja se on täysin yli voimien käyvä asia. Mutta Jumala hyväksyy minut ja se on elämäni merkityksellisin asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö tuo sana ihan oikein otsikossa?
Ei.
Meinasi vissiin eksistentiaalista? Muutama tavu liikaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt tuon saman reissun :)
Miten kävi?
Mikäs tässä. Aikalailla sama päätepysäkki. Elämäni tarkoitus on olla hyvä ihminen. Päätin sen ihan itte. 😋
Tämä keskustelu taitaa olla liian vaikea mammoille. Sivistymätyömyys rehottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu taitaa olla liian vaikea mammoille. Sivistymätyömyys rehottaa.
Pelottaako sinulla että joku pitää sinua sivistymättömänä? Oletko Ap, millaista keskustelua toivot?
Jäin miettimään olenko kuitenkaan osa laumaani vaiko vain tuollainen kuvatunlainen yksinäinen maailmanymmärryksensä kanssa eläjä?
Jos vaihtoehtoina on laumasta ulos astuminen, sen hyväksynnän evääminen itseltään omia ihanteita puolustaessaan ja
niistä vaikeneminen laumaan jääden,
koen suurempaa merkityksellisyyttä ensimmäisestä vaihtoehdosta.
Kaksi tarvetta, olla hyväksytty osa yhteisöä ja elää omien ihanteidensa mukaan. Jos ne ovat vastakkain, kumpi luo suuremman tunteen merkityksellisyydestä? Vai liekö tämä vain luonnollinen jatkumo lapsuuden yksinäisille mielikuvitusleikeille..
Mistä sitten löytää tuo kadotettu perustava tunne? Tämä on ollut eksistialistista kriisiä kuvanneille kirjoittajille vaikeampi kysymys. Itse uskon, että vastaus löytyy toisista ihmisistä. Vaikka sivullisuus kuvataan yksilön maailmasuhteen kriisinä, olen sitä mieltä, että lopulta kriisissä on kyse toiseuden kohtaamisesta. Vygotsky jo ymmärsi, että lapsi tulee ensin tietoiseksi toisista ihmisistä ja vasta heidän kauttaan peilaamalla itsestään. Eksistentialistisessa kriisissä tämä prosessi tapahtuu käänteisesti. Kadotamme ensin yhteyden toisiin ihmisiin ja vasta tämä katkos johtaa meidät kyseenalaistamaan oman elämämme. Tämän vuoksi eksistentialistisesta kriisistä on kasvanut epidemia nimenomaan länsimaissa. Yksilöllisyyttä korostava kulttuurimme on oivallinen maaperä toisista ihmisistä irtautumiseen.
Merkityksettömyyden tunteen kanssa paljon flirttailleena olen tullut siihen tulokseen, että merkityksellisyyden kokeminen on sosiaalinen tunne. Perusturvan tavoin ammennamme sen sisäämme toisten ihmisten meitä kohtaan osoittaman huomion kautta. Merkityksellisyyden kokeminen on laumaeläimen tunne siitä, että olen osa laumaa, että minulla on paikkani siinä. Vahvimmin koemme merkityksellisyyttä juuri niinä hetkinä, kun vahvimmin kykenemme tekemään hyvää toiselle. Tämän vuoksi hoitajan tai lääkärin työ on täynnä merkityksellisyyttä, tämän vuoksi ystävämme auttaminen hädän hetkellä tulvii merkityksellisyyden tunnetta. Kun ajattelemme hetkiä, jolloin elämämme on erityisen merkityksellistä, ajattelemme nimenomaisesti hetkiä, jolloin olemme vahvasti ja myönteisesti läsnä jonkun toisen ihmisen elämässä.
Tunne siitä, että elämälläni ei ole arvoa, on siis lopulta tunne siitä, että olen kadottanut merkitykseni laumalle. Että en tiedä, miten olemassaoloni kohdistuu toisiin ihmisiin myönteisellä tavalla. Tie ulos eksistentialistisesta kriisistä ei siis välttämättä löydy syvän itsereflektion tai kirjallisen työstämisen kautta. Kirjailijan tai filosofin toiminta voidaan ymmärtää tietynlaiseksi hätähuudoksi, yritykseksi löytää puheyhteys verhon lävitse. Vaikka se tuottaa hetkellistä lohtua, on se tuomittu epäonnistumaan, koska ymmärryksen tasolla olemme yksin maailmankatsomuksemme kanssa. Kirjailijan tai filosofin mieli on itsenäisen ajattelijan mieli, ja sen tien valittuaan on hän tuomittu elämään yksin maailmaymmärryksensä kanssa. Onneksi yhteyden pääasiallinen kanava ei olekaan tietoinen mieli, vaan tunnetaso. Ja sillä tasolla merkitys on löydettävissä ilman sanoja, enemmän tai vähemmän arkisten tekojen kautta.
Jos siis koet, että elämälläsi ei ole arvoa, jos koet että mikään päämäärä ei sytytä eikä millään ei ole mitään väliä, niin tee toiselle ihmiselle jotakin jolla on väliä. Auta läheistä, halaa vanhusta, tee salassa ystäväsi onnelliseksi. Näitä tekoja ei tarvitse tietoisesti perustella, mutta ne sytyttävät väkisinkin sisäisen merkityksen kokemuksesi, ne tuovat sisällön tunteen takaisin elämääsi. Yhteydettä harhailu suurkaupungin kaduilla anonymiteetin suomassa suojassa tai lyyriset kamppailut ovat surumielisen kauniita hetkiä, jotka kykenevät viemään ajatteluamme uusiin suuntiin ja tarjoavat oman lohtunsa. Mutta jos todella haluat ratkaista kriisin, suuntaa löytyy läheisten ja lähimmäisten hyvinvoinnista huolehtimisen kautta.