Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko raitis henkilö käyttää alkoholia ruoanvalmistuksessa?

Vierailija
31.10.2018 |

Mausteena niinkuin silleen tai jotain...?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koska alkoholi haihtuu kuumentaessa.

Vierailija
2/33 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka menee pilalle, sillä raitis henkilö ei kestä alkoholia, vaan sammuu kesken kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käyttäisi.

Terveisin raitistunut alkoholisti

Vierailija
4/33 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en käyttäisi.

Lisään vielä, että söisin kyllä jos tarjottaisiin. En kuitenkaan itse ostaisi viiniä tms. ruoanlaittoonkaan.

Vierailija
5/33 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia mikä juomisen lopettamisessa "harmitti". Loraus alkoholia paransi ruoan makua. Mutta menee se kokkaus ilmankin.

Vierailija
6/33 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi antaa vaikka lapselle, kunhan on kuumennettu nii että alkoholi haihtuu, ex alkoholistille en tarjosi, tai kysy ainakin ensin, se pelkkä viinin maku voi aiheuttaa jonkin repsahduksen, noi riippuvuudet ovat välillä todella vahvoja.

Vierailija
7/33 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa on kova viinanhimoa jos ei kotiin uskalla viinipulloa ostaa Sehän on vain ruuan laittoa varten Taidat olla loppasuu

Vierailija
8/33 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa on kova viinanhimoa jos ei kotiin uskalla viinipulloa ostaa Sehän on vain ruuan laittoa varten Taidat olla loppasuu

Sinua on vaikea ottaa vakavasti.

Vierailija
9/33 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa sitä jonkun aikaa keitellä kuitenkin.

Vierailija
10/33 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi antaa vaikka lapselle, kunhan on kuumennettu nii että alkoholi haihtuu, ex alkoholistille en tarjosi, tai kysy ainakin ensin, se pelkkä viinin maku voi aiheuttaa jonkin repsahduksen, noi riippuvuudet ovat välillä todella vahvoja.

Juuri näin tulin kirjoittamaan. Jos on lapsi, tai aikuinen joka muuten vain ei juo alkoholia, voi ihan rauhassa syödä ruokaa johon on lisätty alkoholia. Kunhan ruoka om kuumennettu, alkoholi alkaa haihtua jo 70 asteessa, eli aikaisemmin kuin vesi kiehuu.

Mutta alkoholistille se pelkkä alkoholin maku saattaa aiheuttaa repsahduksen

Vierailija
11/33 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole maistanut alkoholia sellaisenaan vuosiin, mutta kernaasti lorautan tilkan viskiä pihvin kastikkeeseen tai punaviiniä pastasoosiin - eikä ole tullut minkäänlaisia kiksejä ruveta ryyppäämään. Joskus juon alkoholittoman oluen, mutta sekään ei ole mikään pakkoasia.

Vierailija
12/33 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan surutta ja miettimättä olen käyttänyt viiniä, likööriä, viskiä, rommia ja olutta ruuanlaitossa ja leivonnassa ja samaa ruokaa täällä ovat syöneet ihan pikkutaaperotkin.

Harmittaa vaan ostaa iso pullo, jos sitä tarvitsisi 4cl. Alkon minipullovalikoima on ainakin täällä ihan tosi suppea. Ehkei niille ole niin kysyntää. Viime vuonna ostin ison pullon rommia ja leivoin aika tosi monta englantilaista hedelmäkakkua ja jakelin niitä joululahjoiksi pitkin pitäjää :D. Meillä ei siis juoda alkoholia vaikka tiuhaan Alkossa käydäänkin. Mitähän ne siellä ihmiset ajattelee, pikkulapset vielä mukana :D.

Vierailija
13/33 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs raittiutta se sellainen on kun alkoholia pitää piilottaa ruokaan? Onko Sinulla muutakin salattavaa?

Vierailija
14/33 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa sitä jonkun aikaa keitellä kuitenkin.

Mutta mitä väliä sillä on? Jos 4-6 hengen ruokamäärään upottaa vaikka 0,5 dl viiniä, niin vaikkei se kaikki ehtisi haihtuakaan, niin määrällisesti yhden hengen annokseen sattuu niin vähän, että ei siitä edes pahin juoppo pääse saamaan mitään humaltumisen tunnetta, jonka myötä kontrolli menee samantien. (Makuseikka toki eri, mutta puhuin nyt alkoholin haihtumisesta.)

Vierailija
15/33 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en käyttäisi.

Et käyttäisi sen takia, että joutuisit ostamaan pullon ruoanlaittoa varten ja riski ymmärrettävästi sen myötä suuri, vai onko raittius sinänsä joku sellainen arvo, että ripauskin alkoholia, edes ruoassa, nollaa sen? Vai käytätkö antabusta, jolloin käsittääkseni jopa käsidesi voi aiheuttaa ihan oikeita oireita?

Kysyn mielenkiinnosta, en kuittaillakseni.

Vierailija
16/33 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä varmasti riippuu jokaisesta "raittiista" ihmisestä itsestään ja myös "raittiuden" määritelmästä.

Itse en juo alkoholia sellaisenaan, joten minua varmaan joku nimittäisi raittiiksi. En ole alkoholisti eikä minulla ole mitään moraalisia tai eettisiä perusteita eikä vakaumusta, mutta en nyt vain käytä alkoholia.

En kuitenkaan sylje lautaselle enkä jätä syömättä, jos saan eteeni esimerkiksi alkoholilla ryyditettyä kastiketta tai jälkiruokaa. Alas menevät. Jonkun määritelmän mukaan en sitten ehkä ole "raitis".

Vierailija
17/33 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on hankala, ellei tiedä miksi henkilö haluaa määritellä itsensä "raittiiksi" ja mitä "raittius" käsitteenä hänelle merkitsee.

Faktahan on se, ettei valmiissa ruoassa ole jäljellä käytännössä lainkaan alkoholia, jos sitä on keitetty. Saatat tietämättäsi syödä ravintolassa tai vierailulla risottoa, johon on keitetty joukkoon loraus valkoviiniä tai syödä punaviiniä tai sherryä sisältävää kastiketta pihvisi kanssa. Jos näin käy, mitä tapahtuu? Etkö sitten ole enää "raitis"? Miten tämä muuttaa elämääsi tai käsitystäsi itsestäsi?

Lapsille annetaan D-vitamiinitippoja, joissa on pienen pieni määrä alkoholia. Eikö vauva ole enää "raitis"?

Toipuva alkoholisti ymmärrettävästi joutuu vastustamaan kiusausta ja siksi ylipäätään Alkossa asioiminen sekä alkoholin tuoksut, maut ja avatut pullot kotona voivat olla liikaa. Jopa käsidesin käyttö voi olla viisasta jättää väliin.

Mutta ellei sinulla ole tällaista rasitetta tai sairautta, miksi katsot ylipäätään tarpeelliseksi pohtia asiaa? Mitä tarvetta noin voimakas "raittiuden" vaatimus palvelee? On vaikea kuvitella että tänä päivänä puuttuisi vielä tietoa alkoholin haihtumisesta kuumennettaessa.

Vierailija
18/33 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, koska alkoholi haihtuu kunnolla kuumennettaessa.

MUTTA se maku ei häviä, punaviinissä varsinkin on niin voimakas maku, että sen maistaa ja mieltää alkoholiksi. En tarjoaisi entiselle alkoholistille, koska en haluaisi että hän muistaisi alkoholi maun, kun monella on niin vaikea olla ilman alkoholia, vaikka onkin raitistunut.

Ite en käytä ollenkaan enkä pidä iinin mausta ruoassa.

Vierailija
19/33 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia on pieniä määäriä, hapatetuissa tuotteissa, yrteissä, leivässä, että myös virvoitusjuomissa, hilloissa, jos haluaa olla noin pedantti. Ruoanlaitossa voi viinin korvata jollain muulla happamalla koska sen pointti on hapokkuus. Alkoholitonta olutta voi käyttää myös. Tietenkin risotossa tai kirkkaassa kalakeitossa jne padassa on valkoviini mauste tai punaviinikastiketta on vaikea tehdä mehusta. Ehkä mehu plus siruunahappo tms voisi toimia. Ph mittarit esiin.

Vierailija
20/33 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en käyttäisi.

Et käyttäisi sen takia, että joutuisit ostamaan pullon ruoanlaittoa varten ja riski ymmärrettävästi sen myötä suuri, vai onko raittius sinänsä joku sellainen arvo, että ripauskin alkoholia, edes ruoassa, nollaa sen? Vai käytätkö antabusta, jolloin käsittääkseni jopa käsidesi voi aiheuttaa ihan oikeita oireita?

Kysyn mielenkiinnosta, en kuittaillakseni.

En käytä enää antabusta, joten tämä on nimenomaan arvokysymys. Alkoholi ei kuulu elämääni millään tavalla, ei edes ruoanlaiton muodossa.

Jos vaikkapa kylässä tarjotaan ruokaa johon on käytetty alkoholia, syön kyllä, mutta itse en koskaan ostaisi alkoholia edes laittaakseni sitä vain ruokaan. En myöskään oma-alotteisesti tilaa coq-au-vinia ravintolassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän