Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hain autistiselle lapselleni vammaistukea, nyt lapsen isä haluaa sen vuoksi laskea elatusmaksun määrää

Vierailija
31.10.2018 |

Lapseni on lievästi autistinen ja on oikeutettu ns. vammaistuen matalimpaan tasoon. Olen eronnut lapsen isästä, joten isällekin meni siitä kirje. Sen seurauksena lapsen isä aikoo laskea elatusmaksua vastaavalla summalla. Tuntuu jotenkin lohduttomalta, kun ajattelin, että se olisi hieman helpottanut taloudellisesti tiukkaa arkeani ja raha menisi ihan lapsen ruokaan ja perusmenoihin muutenkin.

Lapsen isä aina listaa mulle lapsilisän olemassaoloa ym., mutta olen hankkinut kuitenkin hieman isomman asunnon, jotta lapsilla olisi tilaa (oma huone). Olen ehdottanut, että lapset muuttaisivat hänen luokseen, jos ne tuet häntä hiertävät liikaa mielessä, mutta sekään ei käy hänelle. Lasten isä on lisäksi erittäin hyvätuloinen ja maksaa niitä elatusmaksuja vahvasti alakanttiin jo nyt. Miltä kuulostaa? Mitä voisin tehdä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi haki eroa?

Vierailija
2/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs menit ryyppäämään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaistuki ei liity lapsilisän määrään. Tyhmä ex.

Vierailija
4/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaistukea ei edes huomioida toimeentulotuessa tulona.

Vierailija
5/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt sulle on ainakin ihan selvää, mistä se autismi on periytynyt.

Vierailija
6/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä melko mulkkersson. Miksi joku mieluummin tekee kiusaa kuin huolehtii lapsistaan? Vaikea ymmärtää.

Vierailija
7/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on lievästi autistinen ja on oikeutettu ns. vammaistuen matalimpaan tasoon. Olen eronnut lapsen isästä, joten isällekin meni siitä kirje. Sen seurauksena lapsen isä aikoo laskea elatusmaksua vastaavalla summalla. Tuntuu jotenkin lohduttomalta, kun ajattelin, että se olisi hieman helpottanut taloudellisesti tiukkaa arkeani ja raha menisi ihan lapsen ruokaan ja perusmenoihin muutenkin.

Lapsen isä aina listaa mulle lapsilisän olemassaoloa ym., mutta olen hankkinut kuitenkin hieman isomman asunnon, jotta lapsilla olisi tilaa (oma huone). Olen ehdottanut, että lapset muuttaisivat hänen luokseen, jos ne tuet häntä hiertävät liikaa mielessä, mutta sekään ei käy hänelle. Lasten isä on lisäksi erittäin hyvätuloinen ja maksaa niitä elatusmaksuja vahvasti alakanttiin jo nyt. Miltä kuulostaa? Mitä voisin tehdä?

Kysy lastenvalvojalta. Vammaistuki on ekstraa ja sitä ei saa ilman hyviä perusteita. Se on määrätty kattamaan lapsesta aiheutuneita ekstrakuluja esim. terapiamatkoihin ym. Ei vaikuta mitenkään elatustukeen.

Vierailija
8/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs menit ryyppäämään?

Olen absolutisti.

Vierailija
9/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten isä ei voi vammaistuen perusteella yksipuolisella sopimuksella alentaa elatusmaksuja, erityisesti mikäli teillä on elatussopimus. Mikäli ei ole, kipinkapin lastenvalvojalle.

Jos teillä on sopimus, ja mies vähentää elatusmaksua itsekseen, saatava on ulosottokelpoinen saman tien.

Vierailija
10/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy lastenvalvojalta. Vammaistuki on ekstraa ja sitä ei saa ilman hyviä perusteita. Se on määrätty kattamaan lapsesta aiheutuneita ekstrakuluja esim. terapiamatkoihin ym. Ei vaikuta mitenkään elatustukeen.

Ei minunkaan mielestäni. Kysyin isältä, haluaisiko hän vuorostaan kuljettaa lasta terapioihin ym. jopa pari kertaa viikossa, mutta ei hän siihenkään suostunut.

Vierailija
11/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se nyt yksipuolisesti voi sopia niitä alemmas. Käytte lapsenvalvojalla katsomassa mikä on sovelias summa ja sitten jos herralle ei sovi niin oikeudessa kai se viimekädessä määrätään.

Vierailija
12/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-miehesi mielestä vammaistuki maksetaan hänelle? Sitähän tuo hänen aivopierunsa tarkottaisi.

Vierailija
13/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinähän haluaa. Mitä sitten? Toki noists rahoista tappeleminen on työlästä ja kettumaista, mutta hänellä ei ole oikeutta vain itsekseen päättää mitä maksaa.

Vierailija
14/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapseni"? Jos se on vain sinun lapsesi niin siitä ei kuuluisi maksaa edes elatusmaksua.

Vierailija
15/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista lapsen kannalta :(

Vierailija
16/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silleen ne omat lapset ovat miehille tärkeitä :)

Vierailija
17/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi haki eroa?

Minä hain eroa, sillä exäni oli minua kohtaan väkivaltainen monellakin tavalla (fyysinen, taloudellinen, verbaalinen ja sosiaalinen sukulaisistani ja kavereistani eristämisineen). Lisäksi aivan kaikki meni ainoastaan hänen ehdoillaan ja säännöillään, vaikka hän olisi ollut joissain asioissa väärässäkin. Perheessämme oli sellainen periaate, että ex-mieheni määräsi aivan kaikesta lähtien vauvan imetyksestä sisustukseen, mm. kielsi imettämisen jne. ja kielsi minua ostamasta mitään muuta omaa kuin vaatteita ja hygieniatuotteita sekä aivan muutamia tavaroita. Esim. huonekaluja en saanut ostaa omasta toivomuksestani.

Jos kuopus vaikka halusi ottaa nahkaisen käsilaukkuni tai uuden kaulahuivini leikkeihinsä, minun oli suostuttava lapsen tahtoon, jotta lapsi ei itkisi/kiukuttelisi ym. Tuttipullosta tai vaipoista ei olisi saanut vieroittaa jne.

Perheessämme millään mielipiteelläni ei ollut mitään merkitystä, jos se oli ristiriidassa exän tai lasten senhetkisten tahtomisten (jopa uhmaan liittyvien) kanssa, joten en voinut periaatteessa kasvattaa lapsia silloin, kun exäni oli läsnä, sillä hän pakotti mut toimimaan hänen oman tahtonsa mukaan ja periaatteessa millään minun mielipiteelläni ei ollut mitään arvoa, vaikka olisin ollut oikeassa ja hän olisi ollut väärässäkin. Perhekuviomme oli siis aivan sairas monellakin tasolla.

Vierailija
18/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt sulle on ainakin ihan selvää, mistä se autismi on periytynyt.

Oletan, että vitsailet kommentillasi, mutta olen kieltämättä miettinyt, että exällä varmaankin on joku syndrooma tai poikkeama tms. oikeasti. Hän on nimittäin ainakin läheisiään kohtaan erittäin erikoinen persoona monellakin tasolla. Ulkopuolisia kohtaan hän on sinänsä melko normaali jopa.

Vierailija
19/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa sille miehellesi, että pikemminkin elatustuen määrää pitäisi nyt nostaa eikä laskea, kun lapsi on todettu vammaiseksi. Alin vammaistuki on niin pieni, ettei se korvaa lapsen vammasta aiheutunutta ylimääräistä vaivaa ja kustannuksia.

Vierailija
20/25 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä aloittaa, niin lähde mukaan ja vaadi isompaa elatustukea. Vaikka tuon autismin takia.