Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset ei halua hakea työpaikkaa, jos haun hoitaa rekrytoimisto

Vierailija
31.10.2018 |

Miksi?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon myös päättänyt, etten hae rekryfirmojen kautta. Viimeinen kerta oli todella nolo. Ilmoitus puettu luonnontieteilijälle sopivaksi, mutta sitten kun viimein pääsin itse firmaan haastatteluun selvisi, että hakevat käyttöinsinööriä?! Molemmat, minä ja työnantaja mietittiin 20min, mitä minä FM tein haastattelussa. Ilmoituksessa puhuttiin vastuullisuudesta, ympäristöstä jne.

Vierailija
22/29 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menee iloisesti sekaisin vuokrafirman kautta työllistyminen ja se, että rekrytointiprosessin hoitaa alan yritys. Kumpaakohan ap mahtoi tarkoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt välttele, mutta se tuntuu oudolta välikädeltä. Myös vuokrafirman kautta tulevat työntekijät ovat yleensä huonommassa asemassa, kuin itse firman sopimuksella olevat.

Rekrytointiprosessin hoitaminenhan ei siis tarkoita samaa kuin vuokratyösuhde. Väitän että ihan jokainen johtajapositio tässä maassa täytetään headhuntterin toimista, usein piilossa mutta päällikkötasolla usein sekä suorahakuna että ilmoitushakuna. Tämä siksi, että se konsultti tekee rekrytointia työkseen. Tuleva lähiesimies puolestaan ei.

Jos ei oikeanlaisia hakijoita ole headhuntterit voi kysyä kilpailijoilta. Silloin kun haetaan ammattilaisia voi olla ainoa keino ottaa kilpailijalta. Sitä ei yleensä tehdä suoraan paljattavasta yrityksestä.

Oma periaate on, että headhuntterin paikan voi katsoa, mutta jos konsultti hakee ilmoituksella en hae paikkaa.

Vierailija
24/29 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suorahaku eli headhunting on sopivan ehdokkaan tai ehdokkaiden etsimistä avoimeen työtehtävään, josta ei välttämättä ole julkisesti ilmoitettu edes yrityksen omilla sivuilla." Suorahakua voi siis tehdä yritykset itse ja myös rekrytointiyritykset asiakasyrityksilleen. Rekrytointiyrityksen tehtävänä on karsia suuresta hakijamäärästä heidän mielestään sopivat työnhakijat ja esitellä heidät asiakasyritykselle. Suorahaussa hyödynnetään sosiaalisen median kanavia, kuten Facebookia ja LinkedIniä.

"Suorarekrytointi on rekrytointitoimeksianto, jossa rekrytoija tai rekrytointiyritys toteuttaa asiakasorganisaation puolesta työntekijän hakuprosessin" Suorarekrytointi tehdään täysin julkisesti. Eli työpaikkailmoituksessa jo kerrotaan, että rekrytointiyritys X hakee asiakasyritykseen Y jonkun alan ammattilaista. Näihin ilmoituksiin törmää päivittäin esimerkiksi Facebookissa.

Lähteet:

Suorahaku: https://www.ukkowork.fi/suorahaku-headhunting-tyontekijoiden-metsastami…

Suorarekrytointi: https://www.ukkowork.fi/suorarekrytointi-rekrytointi-ilman-mutkia/

Vierailija
25/29 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekryfirmassa haastattelija karsii ihmisiä pois omien näkemyksiensä eikä tulevan esimiehen näkemyksien mukaan.

Haastattelija peilaa hakijat myös oman fiiliksensä ja tuntemuksiensa mukaan. Ne ei välttämättä ole oikeita, vaan rekryfirman työntekijän omia.

Poikani haki kesätöihin firmaan ja haku suoritettiin tällä tavoin välikäden kautta. Ei kelvannut hyvän cv:n omaava huippuoppilas firmaan edes kesätöihin. Sitten samassa firmassa töissä oleva opiskelijakaveri  antoi pomonsa sähköpostiosoitteen. Nyt sitten saikin kyseisestä firmasta töitä ja on ollut siellä sen kesän jälkeen jo muutaman vuoden. Hiukan tulee sellainen fiilis, että ihmisiä hylätään tai otetaan töihin ihan miten sattuu.

Vierailija
26/29 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Olen ollut neljästi haastatteluissa rekryfirman kautta ja kaikista jäi outo fiilis.

Olisin saanut paikoista 3. Yhden kautta teinkin n. 20 000 € edestä free lancer -keikkaa, pikkusiivuja parin vuoden aikana.

Mutta noista jää semmoinen valju "nyt tää ois työnantaja ja tää ois niinku tulossa töihin". Ihmeen lässytystä ja haastattelijat on semmoisia akryylineuletradenomeja, voi kiesus.

Millainen on akryylineuletradenomi? 😃

Vierailija
27/29 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ihan ok kokemuksia vuokrafirmoista, se huonoin puoli on, ettei vuorafirma aina tiedä, mitä työtä se hakija joutuu tekeen, tosi epämäärästä,kun kysyy tarviiko suojavarusteita,esim.turvakengät.onko taukotilas jääkaappi vai ei kahvinkeitin vai ei niin eivät tiedä

kuitenkin työn kannalta tärkeitä kysymyksia joskus on niin ettei ilmoteta alaa tai työpaikan sijaintia silloin en edes hae liian epämääräistä.

Vierailija
28/29 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enne on osattu aivan loistavasti lukea itse hakemukset ja haastatella sopivat hakijat.

Mihin ihmeessä tässä välikäsiä tarvitaan?

Hakemuksia saattaa tulla parisataa - kenellä on aikaa käydä niitä läpi?

Rekryfirman tehtävä on siivilöidä potentiaaliset hakijat esim 170 > 5 > 2 ja säästää johtajan/esimiehen aikaa siihen mikä on hänen työnsä. Ymmärrän täysin rekryn käytön, olen viimeiset 5 työpaikkaa 25 vuoden aikana saanut sellaisen kautta. 

Kyllä rekryfirmat tietää mitkä on kriteerit millä lopulliset haastateltavat valitaan. 

Vierailija
29/29 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes avaa sellaisia työpaikkailmoituksia, joissa on jokin välikäsi rekryämässä. Ei kiinnosta yhtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme