Ihmiset ei halua hakea työpaikkaa, jos haun hoitaa rekrytoimisto
Kommentit (29)
Olen ollut neljästi haastatteluissa rekryfirman kautta ja kaikista jäi outo fiilis.
Olisin saanut paikoista 3. Yhden kautta teinkin n. 20 000 € edestä free lancer -keikkaa, pikkusiivuja parin vuoden aikana.
Mutta noista jää semmoinen valju "nyt tää ois työnantaja ja tää ois niinku tulossa töihin". Ihmeen lässytystä ja haastattelijat on semmoisia akryylineuletradenomeja, voi kiesus.
Koska minulla on jo työpaikka, haluan keskustella tulevan työnantajan kanssa palkasta ja toimenkuvasta, siis neuvotella.
Tarjoavat vain määräaikaisia duuneja.
Eivät välttämättä ole kunnolla perillä mitä firma haluaa tai edes onko töitä. Rekrytoija saattaa olla ihan innoissaan että jees, tässä sulle tulee töitä, mutta sitten firman puolelta ei halutakaan tai viivytellään ja viivytellään, kunnes hakija tajuaa etteivät sittenkään ehkä ole edes hakemassa ketään.
En nyt välttele, mutta se tuntuu oudolta välikädeltä. Myös vuokrafirman kautta tulevat työntekijät ovat yleensä huonommassa asemassa, kuin itse firman sopimuksella olevat.
Ja eivät maksa lisiä mitä pitäisi aina saa tapella.
Vierailija kirjoitti:
En nyt välttele, mutta se tuntuu oudolta välikädeltä. Myös vuokrafirman kautta tulevat työntekijät ovat yleensä huonommassa asemassa, kuin itse firman sopimuksella olevat.
Rekrytointiprosessin hoitaminenhan ei siis tarkoita samaa kuin vuokratyösuhde. Väitän että ihan jokainen johtajapositio tässä maassa täytetään headhuntterin toimista, usein piilossa mutta päällikkötasolla usein sekä suorahakuna että ilmoitushakuna. Tämä siksi, että se konsultti tekee rekrytointia työkseen. Tuleva lähiesimies puolestaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekrytointiprosessin hoitaminenhan ei siis tarkoita samaa kuin vuokratyösuhde. Väitän että ihan jokainen johtajapositio tässä maassa täytetään headhuntterin toimista, usein piilossa mutta päällikkötasolla usein sekä suorahakuna että ilmoitushakuna. Tämä siksi, että se konsultti tekee rekrytointia työkseen. Tuleva lähiesimies puolestaan ei.
Luuletko että johtajat tulevat av:lle puhumaan rekryprosesseistaan? Täällä puhutaan ihan tavisten työasioista.
Enne on osattu aivan loistavasti lukea itse hakemukset ja haastatella sopivat hakijat.
Mihin ihmeessä tässä välikäsiä tarvitaan?
En jaksa käydä jopa 4 haastattelu kertaa. Haluan jutella itse työnantajan kanssa, en välikädelle. Monesti eivät edes kerro hakemuksessa kuka olisi tuleva työnantaja. Itselleni sillä on ainakin merkitystä.
Viimeksi kun menin innoissani tällaiseen haastatteluun niin rekrytoija ei edes tiennyt onko hakemani paikka enää vapaa. Unohti puolet todistuksistani kopiointikoneelle, jonka huomasin itse vasta jälkikäteen (hän ei ollenkaan). Minulla oli vielä erilliselle paperille laitettu kaikki suosittelijat, niinviikon päästä tuli sähköposti jossa tämä "rekrytoija" halusi tietää onko minulla suosittelijoita että saadaan asia eteenpäin. Ei enää ikinä.
En ole kiinnostunut sen tyyppisistä työnantajista jotka käyttää rekrytoimistoa.
Koska ne prosessit ovat tajuttoman raskaita ja saavat palkkiota haastateltavien perusteella, niin niitä bookataan liikaa. En enää osallistu vaikka osaa tarjottiin. Joskus olen laittanut palautteen, että olisin kiinnostunut mutta en halua keskustella välikäsien kanssa.
Parhaimmillaan rekryfirma voi olla ihan hyväkin. Kuitenkin itseäni yleensä ärsyttää se, että jotkut kuvittelevat olevansa jotain ihmistuntijoita, jotka karsivat pois epäsopiviksi katsomiaan henkilöitä ja päinvastoin. Teettävät testejä ym, ennen kuin edes pääsee varsinaisen työnantajan kanssa tekemisiin.
Eihän rekrytoija edes mitenkään osaa käsittää asiaa ja vaatimuksia työnantajan kannalta.
Ei nähdä potentiaalia tai toimialaosaamista. Ei ne myöskään näe henkilökemioita.
Rekryfirmassa haastattelija karsii ihmisiä pois omien näkemyksiensä eikä tulevan esimiehen näkemyksien mukaan.
Haastattelija peilaa hakijat myös oman fiiliksensä ja tuntemuksiensa mukaan. Ne ei välttämättä ole oikeita, vaan rekryfirman työntekijän omia.
Hain joskus lukion jälkeen rekryfirman kautta määräaikaista työpaikkaa varastohommiin. Olisivat vaatineet suosittelijoita niin meni maku. Ihan oikeasti varastoduuniin suosittelijoita, ihan vitsi. No sainkin hyvin pian töitä sitten muualta, ilman mitään pelleilyä.
Miten te oikein saatte työnne, jos ette suostu rekryfirman haastatteluihin? Teen ihan tavallista keskipalkkaista asiantuntijatyötä ja jokainen työnhaku on tapahtunut rekryfirman kautta siihen viimeiseen haastatteluun asti, jolloin vasta olen tavannut firman edustajat. Eihän ne mitään vuokrafirmoja ole ja ihan hyvin ovat osanneet kertoa vastauksen kaikkeen, mitä olen kysynyt.
Jospa niillä on huonoja kokemuksia niistä?
Kerran itseäni kohdeltiin törkeän epäkunnioittavasti. En halua kertoa tarkemmin.