Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takaisitko lainan?

Vierailija
31.10.2018 |

Voisitko tai haluaisitko jossain olosuhteissa taata (asunto)lainan? Missä olosuhteissa tai kenen lainan? Jos et, niin miksi et?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan missään olosuhteissa kenellekään. En rupee maksamaan toisen toilailuja.

Vierailija
2/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme taanneet ja laittaneet oman asuntomme pantiksi tyttäremme asuntolainaan. Tätä ei tarvinnut edes miettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi lapsi niin hänen lainansa voisin taata. En missään nimessä kenenkään muun. Olen lukenut artikkelin aiheesta, jossa sanottiin että noita keissejä on aika paljon, missä lainan takaaja on velkaantunut pahasti.

Vierailija
4/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä takaisi kenenkään lainaa. En isoa enkä pientä.

Vierailija
5/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle lapselleni takaisin jos seuraavat ehdot täyttyvät:

- minulla on siihen tarpeeksi omaisuutta

- lapsen tähänastinen talous on kunnossa

- asunto on järkevä ja kunnossa eikä mikään söpö ja seikkailullinen unelma(home)koti, ja sitä on käyty katsomassa vanhempien ja asiantuntijoiden kanssa (tässä tapauksessa vanhemmat on asiantuntijoita)

-henkilötakaus on enintään 25% asunnon ostohinnasta, loput takaa se asunto ja henkilötakauksen kattama osa lainasta maksetaan ensimmäisenä pois.

Vierailija
6/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En takaisi. Voisin kuitenkin ottaa joissain tilanteissa itse lainaa ja osallistua sillä esim oman lapseni asunnon ostamiseen. Omistaisin siis asunnosta maksamani osuuden ja lapseni makselisi pikkuhiljaa velkaansa mulle takaisin ja samassa suhteessa pienenisi mun omistusoikeuteni ostettuun asuntoon. 

Vierailija
7/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyään edes enää sellaista henkilötakausta, että joku takaa osan toisen lainasta? Vai pitääkö siinä sen takaajan laittaa pantiksi jotain omaa omaisuuttaan kuten asuntoaan tms?

Vierailija
8/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-henkilötakaus on enintään 25% asunnon ostohinnasta, loput takaa se asunto ja henkilötakauksen kattama osa lainasta maksetaan ensimmäisenä pois.

Tämä ei taida onnistua nykyään. Ainakin meille sanottiin, että henkilötakausta ei hyväksytä. 

Vierailija
9/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, enkä pyytäisi ketään takaamaan omaani. Aika noloa jos ei itse pystyisikään maksamaan lainaansa.

Vierailija
10/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En takaisi kenenkään muun kuin mahdollisesti oman aikuisen lapsen (mikäli siis fiksusti raha-asiansa hoitava ja hyvät tulevaisuuden näkymät omaava). Työskentelen päivittäin mm. lainojen parissa ja aina säännöllisen epäsäännöllisesti näkee takaajan joutuvan takausvastuuseen. Lisäksi olin teini-ikäinen 90-luvulla, muistan edelleen vanhempien puheet ihmisistä, joiden elämä meni pilalle toisten lainojen vuoksi.

Vuoden vaihteen jälkeen alkavat korot nousemaan, saas nähdä kuinka moni on pulassa lainojensa kanssa.

Vierailija
11/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei taida onnistua nykyään. Ainakin meille sanottiin, että henkilötakausta ei hyväksytä. 

Kyllä sellainen on, mutta sen kelpoisuus saattaa riippua aika paljon henkilöstä ja siitä, mitä omaisuutta ja tuloja hänellä tiedetään olevan.

Vierailija
12/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilötakausta ei edes nykyisin hyväksytä, enkä omaa taloani pantiksi laittaisi edes lapseni asuntoon. En näin epävarmassa maailmassa.

Vierailija
13/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään kiinteää omaisuutta paitsi auto, asun vuokralla ja olen aloitteleva yrittäjä eli en palkkatyössä. Voin taata jonkun läheiseni lainan kyllä mutta en tiedä kelpaanko pankille :D .

Vierailija
14/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko tai haluaisitko jossain olosuhteissa taata (asunto)lainan? Missä olosuhteissa tai kenen lainan? Jos et, niin miksi et?

Henkilötakausta ei edes voi enää käyttää asuntolainoissa, ja hyvä niin. Eli jos niin tyhmiä vielä löytyisi niin pankit eivät hyväksy

Vierailija
15/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mummun takaaman lainan maksoi aikanaan sen lapset.

Olen säästänyt lapsille. Ja sanonut myös teineille että asukaa kotona ja säästäkää käsiraha kasaan, jos töitä on. Poika 18 v säästää nyt asuntoon ja autoon. On jo osapäivätöissä ja oli 5 kk putkeen kokopäivä- töissä, sai palkallisen työharjoittelupaikan. Saa keväällä paperit amiksesta.

Vierailija
16/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä. Muistan hyvin kaikki kauhutarinat velkavaikeuksiin joutuneista takaajista. Joskus 90-luvulla niistä puhuttiin paljon. En myöskään pyytäisi ketään itselleni takaajaksi.

Vierailija
17/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen kohdalla ei noita henkilötakauksia tosiaan hyväksytä. Omalle lapselle korkeintaan voisin edes ajatella takausta, mutta olemme säästäneet hänelle niin, ettei hän tarvitse mitään takauksia. 

Vierailija
18/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntojen kohdalla ei noita henkilötakauksia tosiaan hyväksytä. Omalle lapselle korkeintaan voisin edes ajatella takausta, mutta olemme säästäneet hänelle niin, ettei hän tarvitse mitään takauksia. 

No mihin lainoihin ne hyväksytään sitten?

Vierailija
19/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä takaisin jos kelpaisin mutta maltillisiin summiin. Voisin taata mieheni tai siskoni lainan.

Vierailija
20/23 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten asuntolainoitus on vähän muuttunut 90-luvusta.

Ymmärtääkseni nykyään toinen henkilö voi taata toisen asuntolainan. Tähän tarvitaan kuitenkin reaalivakuus, eli tyypillisimmin takaajan asunto.

Omarahoitusvaatimukset ovat nykyään vain murto-osa esim. 90-luvun tilanteesta. Omaa rahaa tai taattua pitää usein löytyä luokkaa 10-20% asunnon hinnasta.

Osalle tuosta summasta voi yrittää neuvotella takaajan vakuuden. Käytännössä homma menee niin, että laina jaetaan kahteen komponenttiin:

- esim. 80-90% lainasta, jonka vakuutena on ostettava asunto.

- esim. 10-20% lainasta, jonka vakuutena on takaajan reaalivakuus.

Velallinen lyhentää tuon pienemmän lainakomponenti ensin nopeasti pois. Kun komponentti on maksettu, vapautuu takaajan vakuus. Jos velallisella tulee maksuhäiriöitä myöhemmin 80-90% komponentin kanssa, ei asia enää liikuta takaajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä