Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua!! 7- ja 10-vuotiaat lapset uskovat edelleen joulupukkiin, miten kertoa totuus?

Jouluahdistus
30.10.2018 |

Saan varmasti hirveät haukut tästä niskaani, että miksi olen alunperinkään lähtenyt kyseiseen satuun mukaan.
Mutta olen jouluihminen ja rakastan joulun taikaa ja salaisuutta. Syy, miksi lasten uskoa on nyt niin vaikea rikkoa ja totuutta kertoa, sillä muistan itse, että ensimmäinen joulu n.7-8 vuotiaana totuuden selviämisen jälkeen on ollut yksi surkeimmista jouluistani; taika oli rauennut :,(

Mutta näinkään ei voi enää jatkua; lapset saavat kirjata 5-8 toivetta, jotka ovatkin aika usein toteutuneet, sillä ne ovat sisältäneet pieniä juttuja, kuten suklaata, taskulamppu tms.
Nyt kuitenkin, kun lapsilla jo ikää noin paljon, on toiveiden arvo siitä 50 eurosta ylöspäin! Koska edelleen luulevat, että joulupukilta voi toivoa mitä vaan. :(

Kukaan muu ei varmaan ole yhtä syvällä tässä samassa suossa...? :,(

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset eivät ole koskaan nähneet pukkia.

Lahjat on yllättäen löytyneet aina eteisestä, parvekkeelta tai jostain jonne "pukki" on ne tuonut.

Nyt 9 ja 6 -vuotiaat uskovat yhä että 1-2 lahjaa tulee joulupukilta ja toiset pari vanhemmilta ja isovanhemmilla.

Ollaan vihjailtu paljon siitä, että joulupukki on tarua, mutta varsinkaan 9v ei suostu uskomaan meitä.

Ei ilmeisesti edes halua tietää, sillä.eihän se vaatisi muuta kuin kirjoittaisi kännykässä googleen hakusanan joulupukki...

Vierailija
22/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mitään pahaa jos tuon ikäiset uskovat joulupukkiin. Ainakaan niin kauan kun maailmassa on aikuisia, jotka uskovat Jumalan olemassaoloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko valehdellut lapsillesi?

Vierailija
24/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten lapset teeskentelevät uskovansa, (tai isompi teeskentelee) koska se on vanhemmille niin tärkeää, ja koska he haluavat ne lahjat...

Se on paras keino lapsille saada niitä 50 euron lahjoja, kun vanhemmat tosissaan uskovat, että lapset uskovat joulupukkiin. Vaikutusta vielä tehostaa tuo närkästyminen tai kauhistuminen...

Meillä kun perinteisesti joulupukkileikkiin liittyy isän tai papan äkillinen katoaminen, niin kyllähän ne lapset jo siinä viiden vuoden iässä tajusivat kupletin juonen...

Vierailija
25/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 9v. , kohta 10v. uskoo pukkiin. Siinä ei ole mitään muuta ongelmaa, kuin että olen pienituloinen yh, ja ärsyttää maksaa riistopukeille joka joulu meidän viimeiset rahamme. Pk-seudulla pukit maksaa 70-80e ja yh:na maksan sen tietysti yksin. Olen yrittänyt ehdottaa lapselle, että ottaisiko mieluummin jonkun lahjan, mutta ei, pukki on tärkein. Meillä käy siis pukki, mutta ruokaa ja lahjoja on niukasti. Sekin on yksi ongelma, mitä paketoin pukille jaettavaksi.

Vierailija
26/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin tiesin jo pienestä, ettei joulupukki ole totta. Välillä pukkina oli pappa ja välillä isä. Joskus joku tökerö tilauspukki muovinaamareineen. Silti pohdittiin vielä 10 vuotiaina että josko se pukki olis siltikin totta. Järkeiltiin, että Joulupukin kuumalinjan pukki oli varmasti se aito ja oikea :) En ymmärtä miksi se joulun taika pitää jotenkin väkisin särkeä, ja saada lapsen usko tuhottua. Satuahan se on. Kun elokuviin aikoinaan tuli eka Toy story, olin pitkään vakuuttunut että munkin lelut herää öisin eloon, vaikka toisaalta tiesin ettei se voi olla totta. Sillain se lapsen ajattelu menee.

Vierailija
27/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 9-vuotias uskoo vielä joulupukkiin ja mielestäni se on vain suloista! Ja joulupukki (sama pukki) on siis vieraillut miellä joka joulu 3-vuotiaasta lähtien. Nyt ollaan vähän vihjailtu, että tämä joulu saattaa olla viimeinen joulu, kun pukki käy. Joka vuosi syntyy lisää lapsia, joiden luona pukki käy, joten aikaa ei riitä kaikkien luona käymiseen. Luulen, että osasyy vieläkin pukkiin uskomisessa on se, että lapsemme luulee, että lahjojen tulo loppuu, jos pukki ei enää käy meillä! Olemme kyllä sanoneet, että ei se sitä tarkoita, vaan sitten vanhemmat, kummit ja mummit ostavat joululahjat.

Vierailija
28/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös 9v. , kohta 10v. uskoo pukkiin. Siinä ei ole mitään muuta ongelmaa, kuin että olen pienituloinen yh, ja ärsyttää maksaa riistopukeille joka joulu meidän viimeiset rahamme. Pk-seudulla pukit maksaa 70-80e ja yh:na maksan sen tietysti yksin. Olen yrittänyt ehdottaa lapselle, että ottaisiko mieluummin jonkun lahjan, mutta ei, pukki on tärkein. Meillä käy siis pukki, mutta ruokaa ja lahjoja on niukasti. Sekin on yksi ongelma, mitä paketoin pukille jaettavaksi.

Jaaha, teillä määrää lapsi. Ja joulukin tulee taas yllättäen, vuoden aikana ei pystynyt säästämään 80€ joulupukkiin ja pariin kohtuuhintaiseen lahjaan? Lapsi ei tarvitse pakettivuorta ja 10-vuotias olisi jo hyvä opettaa olemaan kiitollinen niille jotka ne lahjat oikeasti hankkii.

Vierailija
29/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies oli pukkina ja repäisi eteisessä lähtöä tehdessään naamarin ja lakin pois huutaen aprillia! Poika 10 v. Katseli järkyttyneenä, mutta myönsi - hieman pettyneenä kyllä - että arvelikin pukin olleen huijausta, koska joku luokkatoveri oli kertonut.

Sanottiin, että kyseessä on jouluisa leikki ja että pukki kyllä saapuu edelleen joka joulu, sillä meillä on Pukin kamppeet varastossa.

Vierailija
30/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sweet kirjoitti:

Meidän 9-vuotias uskoo vielä joulupukkiin ja mielestäni se on vain suloista! Ja joulupukki (sama pukki) on siis vieraillut miellä joka joulu 3-vuotiaasta lähtien. Nyt ollaan vähän vihjailtu, että tämä joulu saattaa olla viimeinen joulu, kun pukki käy. Joka vuosi syntyy lisää lapsia, joiden luona pukki käy, joten aikaa ei riitä kaikkien luona käymiseen. Luulen, että osasyy vieläkin pukkiin uskomisessa on se, että lapsemme luulee, että lahjojen tulo loppuu, jos pukki ei enää käy meillä! Olemme kyllä sanoneet, että ei se sitä tarkoita, vaan sitten vanhemmat, kummit ja mummit ostavat joululahjat.

Mutta tähän syyhyn ei voi enää vedota: lapsikin tietää, että Suomessa on alhaisin syntyvyys ikinä.

Vierailija
31/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsille ei kerrota oikeasta joulupukista? Kerrotaan hömppä pukista joka juo coca-colaa lentää porojen kanssa.

Oikea joulupukki on harmaaseen pukeutunut vihainen mies joka kepillä pieksee tuhmat lapset ja kiltit vie orjikseen.

Vierailija
32/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten lapset teeskentelevät uskovansa, (tai isompi teeskentelee) koska se on vanhemmille niin tärkeää, ja koska he haluavat ne lahjat...

No mulla 9v uskoo pukkiin ja toivoo 239e maksavaa lol nukketaloa. Sanoikin itsekseen jotenkin että ”äiskällä ei oo koskaan rahaa mutta onneks voi toivoa pukilta”.

Mitä tässä nyt tekis... ostaako ylikallis talo vai ei.

Vierailija
33/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma muksu hokasi jutun juonen jo 4v, kun pukki olikin liian tuttu. Silti ollaan jo kovasti yhdessä pohdittu, että mitä hän tänä vuonna kirjoittaisi pukin kirjeeseen.

Vierailija
34/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan itse uskonut pukkiin. Yksi kaveri uskoi vielä 9-vuotiaana ja hänelle naurettiin koulussa (tämä tapahtui 80-luvulla).

Vähän hassua valehdella lapsille pukista, jos on itse kärsinyt omien vanhempien pukkivalheista. Ei kai auta kuin kertoa totuus. Ehkä lapset eivät ota sitä yhtä raskaasti kuin sinä aikoinasi.

Vierailija
35/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskoin joulupukkiin vielä 10-vuotiaana. En silti saanut mitä tahansa, aina lapsille voi sanoa ettei joulupukkikaan voi toteuttaa kaikkea.

Sitten seuraavana vuonna en enää uskonut, eikä sitä äidin tarvinnut erikseen kertoa, kai sitä kasvoi vain tuollaisista uskomuksista kun looginen ajattelukyky lisääntyi.

Vierailija
36/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että tuon ikäisille eivät jo kaverit ole kertoneet joulupukin olevan satua. Itse olin 7 v. kun kaverit sanoivat totuuden, että joulupukki on vain joku setä, joka on pukeutunut, ja vanhemmat ostaa lahjat. En meinannut uskoa, että vanhemmilla olisi varaa ostaa niin paljon lahjoja.

Vierailija
37/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, teillä määrää lapsi. Ja joulukin tulee taas yllättäen, vuoden aikana ei pystynyt säästämään 80€ joulupukkiin ja pariin kohtuuhintaiseen lahjaan? Lapsi ei tarvitse pakettivuorta ja 10-vuotias olisi jo hyvä opettaa olemaan kiitollinen niille jotka ne lahjat oikeasti hankkii.

Missä sanottiin, etten ole säästänyt sitä 80e vuoden aikana, kun nimenomaan olen? Ja missä sanottiin, ettei lahjoja olisi ollenkaan? Sanoin, että niitä on niukasti. Ja mikäs tuo lapsi määräilee-juttu oikein on? Jos pukkielämys on lapselle joulussa tärkein, niin silloin se on. Joku uusi kännykkäkö se pitäisi olla tärkein ja minun se niin määrätä? 

Vierailija
38/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun uskoni joulupukkiin meni ollessani 5 vuotias. Pukin piti tulla tiettynä aikana mutta tuli useita tunteja myöhemmin ja haisi pahalta ( alkoholi ) sitten päissään kaatoi joulukuusen. Isäni sitten laittoi tai no hakkasi pukin aika pahaan kuntoon heitti ulos. Totuus paljastui seuraavalla viikolla kun naapurin setä oli aika pahannäköinen naamastaan. Tämä tapahtui iloisella 80-luvulla.

Vierailija
39/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni kolmannella luokalla en enää uskonut pukkiin. Olin ihan varma että pukkia ei ole olemassa, mutta vanhempani vakuuttivat että pukki tulee kohta! Sitten useita aikuisia (äitini, isäni ja tätini ainakin) katosivat makuuhuoneeseen ja olin jo menossa käräyttämään heidät kun he pölähtivät makuuhuoneesta että nyt se pukki tulee!!! Isä tuli viimeisenä makuuhuoneesta, ajattelivat että en huomaa ettei pukki edes tullut ulko-ovesta sisään? Tuijotin sitten isääni kun hänellä oli onneton halpisnaamari ja katselin kun aikuiset leikkivät huvittuneena mukana, ja leikin sitten itsekin mukana, vaikka tajusin että tämä koko esitys oli vain minua varten (olin nuorin), ja jotenkin tiesin senkin että he tietävät että tiedän. Tiedättekö? :D Se oli viimeinen vuosi kun joulupukki tuli, paitsi nyt aikuisena kun sisaruksillani ja itsellänikin on lapsia. Minulle ei jäänyt mitään traumoja, en koe että minulle olisi valehdeltu. Joulupukkiin uskominen on viatonta harmia, on ihana nähdä kuinka lapset ovat innoissaan ja vähän peloissaan. Uskovathan he lohikäärmeisiin ja keijuihin ja hämähäkkimieheen sun muihinkin. Suurin osa kuitenkin jossain vaiheessa tajuaa että eivät ne ole totta.

Jos lapsi toivoo joulupukilta jotain ihan vain sen takia, että joulupukille se on ilmaista, niin ihmettelen vain että miksi lapselle on opetettu niin? Tulee sama mieleen kuin menet ravintolaan ja joku tarjoutuu maksamaan, joten ostat kalleinta shamppanjaa ja kalleimman annoksen sekä tietysti alkupaloja ja jälkiruuan ihan vain koska ei tarvitse itse maksaa. Lapsillekin voi opettaa ettei tarvitse olla ahne. Eivätkä lapset välttämättä ymmärrä rahan päälle. Jos lapsi haluaa 200e nukketalon, niin lapselle voi selittää että se on todella kallis, ja lapsi voisi toivoa joulupukilta vaikka lahjojen sijasta rahaa tuohon nukketaloon, ja lapsi voisi itse kerätä loput rahat sitä varten. Siinä sen sitten näkisi että haluaako lapsi oikeasti tuon nukketalon vai toivoisiko mieluummin jotain muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän