Mun radi parantui yhtäkkiä rv 38!
Mulla on ollut vain paastoarvo omaan arvooni nähden koholla. Sokerirasituksessa oli 0,1 koholla ja sen jälkeen on pysynyt alle sen 5,5 kotimittausrajan. Muut arvot ovat olleet koko ajan hyviä, mutta nyt viikko sitten paastoarvo tipahti yhtäkkiä 4,1-4,3 haarukkaan ja siinä on pyshynyt joka aamu. Ihanaa! Arvo on pitkin päivääkiin aina nelosen puolella ennen ruokailua :)
Miten tämä on mahdollista? En ole muuttanut mitään (paitsi ottanut ehkä vähän rennommin). Voiko näin tapahtua ennen synnytystä jo?
Kommentit (5)
Ymmärtääkseni stressihormoni voi nostaa paastosokeria. Ja sitten oli se ihmeen aamunkoitto-ilmiö (en muista oikeaa termiä), oisko sulla yöunet parantuneet?
Itse nukuin raskausaikana hirveän huonosti, kärsin aivan järkyttävistä joka öisistä krampeista. Paastosokeri oli aina rajan tuntumassa tai piirun yli. Päivisin sokerit olivat korkeimmillaankin alle 6, joskus saattoi aamun paastoarvo olla hivenen isompi mitä aterian jälkeinen arvo. Ajattelin asian niin, että koska päivisin sokeri pysyy "paastorajoissa", ei haittaa vaikka öisin/aamuisin se menisi yli :D. Ei tullut sokerivauvoja (kaksi rd-raskautta).
Itse etsin netistä esikoista odottaessa kaikenlaista asiaan liittyvää, kaikkein vähiten olisin halunnut jotain insuliinia piikitellä. Kuulin myös jälkikäteen, että naapurin rouvalla ei pysynyt sokerit edes insuliinin kanssa aisoissa, eikä vauvalla siitä huolimatta ollut sokerien kanssa ongelmia syntyessään, painokin nipin napin 3kg.
Minulla oli myös radi. Hienoa, että arvot ovat parantuneet! Itsellä ei mitään tuollaista yhtäkkistä tapahtunut, vaikka arvot pysyivätkin ruokavaliolla kunnossa.
Oletko muuttanut ruokailutottumuksiasi? Voihan se myös olla, että raskaus ei enää niin paljoa rasita kehoa, vauva alkaa olla "valmis" eli tärkeimmät elimet jne. on kehittyneet ja keho valmistautuu synnytykseen.
Kiitos vastauksista!
En ole muuttanut ruokailutottumuksiani (olen syönyt terveellisesti), mutta on totta, että olen stressannut vähemmän. Yöt ovat sujuneet myös hyvin ja olen heräillyt vain kolme kertaa pissalle :) Ehkä vauva alkaa tosiaan olla valmis syntymään :)
T. Ap
Onko kenelläkään muulla kokemusta tällaisesta?