Tee ekoteko äläkä tilaa Kiinasta - Aasiassa 4,4 miljardia maailman 7,6 miljardista ihmisestä
Ei tarvitse kannattaa ilmastonmuutosta ja väestönräjähdystä yhtään enempää.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaitteita ei kannata tilata suoraan, vaan antaa maahantuojien tarkistaa ne, vaikka ovatkin sitten kalliimpia. Samoin kosmetiikka ja syötävät asiat, eli kaikki mistä voi aiheutua vaaraa.
Joopa joo taas. Pitää sitten heristellä sormea ja pelotella, että soo soo, ei saa tuhma suomalainen tilata netistä mitään omin päin, senhän pitää olla holhouksen alaisena, ettei virkapeeloilta lopu duuni.
Tilasin akun läppäriin Kiinasta, toimii kuin unelma. Kiinan laturit toimivat eikä ongelmia ole ollut. Joo, voihan niitä tulla, sen tiedostan kyllä. Silti käytän edelleen tervettä järkeä, mutta silti aion jatkossakin ostaa halvalla mistä vaan saan.
Itse googlailemalla löytyy jokaiselle ne mieleisimmät tuotteet ja valmistusmaat, mutta tässä jotain vaihtoehtoja Suomesta (tässä ei ole nyt hinnat kriteerinä vaan suomalaisuus). Samaa voitte googlailla itse Suomesta ja muista maista. Nämä listatkin ovat tosi minimaalisia, että Suomessakin on toki tarjolla enemmän.
https://www.maammekauppa.fi/suomessa-valmistetut-lastenvaatteet-lista-k…
https://www.maammekauppa.fi/suomessa-valmistetut-laukut-lista-kotimaisi…
https://www.maammekauppa.fi/suomessa-valmistetut-kodintekstiilit-lista-…
https://www.maammekauppa.fi/suomessa-valmistetut-naistenvaatteet-lista-…
https://kohtisuurtaunelmaa.blogspot.com/2016/12/valmistettu-suomessa-li…
http://www.festivo.fi/fi/valmistettu-suomessa/
Listojen päivityksistä en tiedä, mutta jokainen voi koota itse omia listoja. Itse etsimällä löytää ne parhaimmat vaihtoehdot. Vaihtoehtoja ON. Sama juttu Euroopan maista ja muualta, niitä vaihtoehtoja on todella runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä eletroniikkaa valmistetaan muualla, mutta toki se maksaa enemmän. Ja etenkin muovituotteita (joille pitäisi etsiä korvaava tuote) ja astioita valmistetaan myös muualla, paljon! Edelleen kannattaa tutustua valikoimiin vähän paremmin :)
Ei valmisteta. Voidaan koota, mikä ei ole sama asia kuin valmistaa. Elektroniikan komponentit käytännössä valmistetaan lähes sataprosenttisesti Aasian maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaitteita ei kannata tilata suoraan, vaan antaa maahantuojien tarkistaa ne, vaikka ovatkin sitten kalliimpia. Samoin kosmetiikka ja syötävät asiat, eli kaikki mistä voi aiheutua vaaraa.
Joopa joo taas. Pitää sitten heristellä sormea ja pelotella, että soo soo, ei saa tuhma suomalainen tilata netistä mitään omin päin, senhän pitää olla holhouksen alaisena, ettei virkapeeloilta lopu duuni.
Tilasin akun läppäriin Kiinasta, toimii kuin unelma. Kiinan laturit toimivat eikä ongelmia ole ollut. Joo, voihan niitä tulla, sen tiedostan kyllä. Silti käytän edelleen tervettä järkeä, mutta silti aion jatkossakin ostaa halvalla mistä vaan saan.
Itse taas tilasin Kiinasta työpöydän lampun, joka pätkii koko ajan. Pelkäänpä, että se saattaa sytyttää tulipalon, joten en uskalla pitää pistoketta seinässä. Se pistokekin oli erilainen, joten väliin on pitänyt tilata muunnin.
Kaverini tilasi muodikasta Korea-kosmetiikkaa ja sai naamansa punaiseksi. Joku aine poltti pärstää kuin nokkonen. Nyt on hoitanut puoli vuotta ihotautilääkärin aineilla naamaansa, josta iho kuulemma kuoriutuu. Ei kaunistunut, ei. Paha vain sanoa, mitä siinä kosmetiikassa tuon aiheutti, kun tuotteen tekstit on koreaksi.
En tilaa sieltä mitään pskatavaraa enää. Olen mielummin ilman.
Tee ekoteko äläkä ota mitään mitään maahantuotua valopää! Oikeasti onko sitten ekologisempa ostaa marketista Kiina-krääsää kuin tilata se Kiinasta? Mitä eroa sillä on tilaanko minä sen itse vai tilaako maahantuoja? Paitsi tietenkin maahantuojaa työllistävä ja minua köyhdyttävä vaikutus. Lisäksi tuote saa lojua maahantuojan varastossa sen sijaan, että hakisin paketin suoraan postista. Kyllä suurin ekoteko mitä mieleen tulee. P*skat saa haistattaa vaikkapa aloille, joissa kehitetään päästöttömiä energiantuotantoa taikka lahjoittelut hiilinielujen lisäämiseksi. Suurin ekoteko on olla nimenomaan itse tilaamatta sieltä Kiinasta.
Noh, Aasian työvoima on tullut tuottajille jo liian kalliiksi ja tehdastuotanto siirtyy Kiinasta Afrikan alueille. Ehkä hyväkin, että hyvinvointia ja työtä jaetaan, niin kumiveneily Afrikasta vähenee.
Me Euroopassa ja Jenkeissä hengaillaan sitten työttöminä ja väestö vanhenee vailla uusia sukupolvia. Sukupuutto onkin aika luonteva jatko tälle, koska jos ei töitä ole, niin eihän järkevä ihminen lisäänny. Miksi tehdä lisää suita - hyvä kun itsensä elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas tilasin Kiinasta työpöydän lampun, joka pätkii koko ajan. Pelkäänpä, että se saattaa sytyttää tulipalon, joten en uskalla pitää pistoketta seinässä. Se pistokekin oli erilainen, joten väliin on pitänyt tilata muunnin.
Kaverini tilasi muodikasta Korea-kosmetiikkaa ja sai naamansa punaiseksi. Joku aine poltti pärstää kuin nokkonen. Nyt on hoitanut puoli vuotta ihotautilääkärin aineilla naamaansa, josta iho kuulemma kuoriutuu. Ei kaunistunut, ei. Paha vain sanoa, mitä siinä kosmetiikassa tuon aiheutti, kun tuotteen tekstit on koreaksi.
Ette vaan osaa, joten onkin parempi, että ostat lamppusi vaikka Ikeasta ja kaverisi kosmetiikan vaikka Sokoksesta. Minä jatkan puolestani omalla tielläni ja ollaan kaikki tyytyväisia, eiks niin?
Ensinnäkin, Kiinasta ei osteta kuin EU-pistokkeellista tavaraa, ei mitän muuntajaa tarvitsevaa kamaa. Virhe numero 1.
Kaverisi olisi pitänyt kokeilla kosmetiikkaa ihan pienelle alueelle ennen kuin menee läträämään sillä koko naaman. Virhe numero 2.
Se, että sinun lamppusi kusi ja kaverisi naaman iho meni pilalle ei tarkoita sitä, että kaikki kiinalaiset lamput tai korealaiset kosmetiikkatuotteet aiheuttaisivat ongelmia. Minä olen joskus ostanut kiinalaisen lampun ja korealaista kosmetiikkaa ja ihan ok-tuotteita olivat, ei pätkimisiä lampussa tai allergiaa kosmetiikasta. Mitäs siihen sanot?
Kovasti muuten tulee alanuolia, jos sanoo tilaavansa Kiinasta ja sanoo vieläpä olevan tyytyväinen tuotteisiin. Mistähän mahtaa johtua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä se ero että suomalainen maahantuoja on vastuussa jos Kiina-laturi sytyttää tulipalon eikä vakuutusyhtiö voi evätä sinulta korvauksia. Mutta jos on itse tilannut Kiinasta sen laturin eikä sitä ole tyyppihyväksytty vakuutusyhtiö voi alentaa korvauksia, koska olet käyttänyt periaatteessa laitonta verkkolaitetta.
Tosin käytännössä jos ei kerro niin vakuutusyhtiö ei tiedä. Eihän se maahantuojakaan tee niille muuta kuin lätkäisee CE-tarran kylkeen.
Mulla on periaatteena että tilaan Kiinasta en tilaa suoraan sähköverkkoon liitettäviä lamppuja tai kojeita. Ne voi tilata halvemmalla SAKSASTA.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, Kiinasta ei osteta kuin EU-pistokkeellista tavaraa, ei mitän muuntajaa tarvitsevaa kamaa. Virhe numero 1.
Kaverisi olisi pitänyt kokeilla kosmetiikkaa ihan pienelle alueelle ennen kuin menee läträämään sillä koko naaman. Virhe numero 2.
Se, että sinun lamppusi kusi ja kaverisi naaman iho meni pilalle ei tarkoita sitä, että kaikki kiinalaiset lamput tai korealaiset kosmetiikkatuotteet aiheuttaisivat ongelmia. Minä olen joskus ostanut kiinalaisen lampun ja korealaista kosmetiikkaa ja ihan ok-tuotteita olivat, ei pätkimisiä lampussa tai allergiaa kosmetiikasta. Mitäs siihen sanot?
Kovasti muuten tulee alanuolia, jos sanoo tilaavansa Kiinasta ja sanoo vieläpä olevan tyytyväinen tuotteisiin. Mistähän mahtaa johtua?
Mä tilasin Kiinasta 10 kpl led-lamppuja, joista yksi ei toimi kunnolla. Toimii muuten, mutta himmentimen kanssa ei syty kunnolla, vaikka tilasin nimenomaan himmennettäviä ledejä.
Lopullinen hinta oli kuitenkin 21 euroa eli 2,1 euroa kappale postikuluineen. Mielestäni erinomainen hinta-laatusuhde ja googlaamalla selvisi että saman valmistajan ledejä myydään suomalaisissa tavarataloissa eri nimikkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten parempi ostaa se vastaava tai jopa samanlainen Kiina-krääsä vaikka jostain Tokmannilta?
Mitäpä jos jättäisit krääsän kokonaan ostamatta? Mitä teet moisella roskalla? Siitä ei tule hyvä mieli, rahaa menee turhuuteen (itse mieluummin sijoitan) ja jätevuoret vain kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten parempi ostaa se vastaava tai jopa samanlainen Kiina-krääsä vaikka jostain Tokmannilta?
Mitäpä jos jättäisit krääsän kokonaan ostamatta? Mitä teet moisella roskalla? Siitä ei tule hyvä mieli, rahaa menee turhuuteen (itse mieluummin sijoitan) ja jätevuoret vain kasvavat.
Onko läppärin akku ja laturi turhaa roskaa? Entäpä, jos tekee töitä läppärillä?
Minua ei kannata valistaa, ostan vain ja ainoastaan todelliseen tarpeeseen ja nykyään aika harvoin. En tilaa vaatteita, kosmetiikkaa, keittiökamaa, koristeita, koruja jne. Jos läppärin akku sammahtaa, niin on järkevämpää ostaa uusi akku kuin kokonaan uusi läppäri.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehto numero 1. Alapeukuttajat eivät itse uskalla tilata Kiinasta.
Vaihtoehto numero 2. Alapeukuttajat ovat itse tilanneet mitä sattuu mistä sattuu eivätkä osaa tehdä ostoksia netissä.
Vaihtoehto numero 3. Alapeukuttajat haluavat ketjun lukijoiden uskovan joka sanan tulipalopistokkeista ja myrkkymeikeistä koska toivovat ketjun lukijoiden tilaavan pika pikaa heidän suoramyymiään Kiina-valmistettuja tuotteita piakkoin ilmenevistä "kotimaisista" verkkokaupoista.
Vaihtoehto numero 4. Alapeukuttajat uskovat aivan tosissaan netistä tilaamattomuuden olevan tae tuotteen ekologisuudesta. Jos tuote on myynnissä suomalaisessa kivijalkaliikkeessä, ei sen valmistukseen ole kulunut fossiilisia polttoaineita.