Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te matkustitte lapsena autossa

Vierailija
29.10.2018 |

Muistatteko miten te matkustitte autossa kun olitte pieniä?
Milloin syntynyt?

Itse -75 ja kuulema olin vaunukopassa vauvana ja sit muistan yvin kun seisoin aina etupenkien välissä katsomassa liikennettä....

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin -72 ja äidin kanssa olin aina takapenkillä vöittä. Istuin, en maannut. Varmaan istuin siinä äidin takana, koska se keskikohta oli sellainen kovempi.

Isä sensijaan oli valistunut ja rohkea ja otti minut jo 4-vuotiaasta eteen istumaan. Koroketta ei ollut keksitty, mutta isä tiesi, että normaali turvavyö on lapselle vaarallinen. Niinpä minä käytin turvavyöstä siinä pelkkää lanneosaa, loppu meni penkin pintaa pitkin takanani. Oli tosi kivaa kun näki hyvin eteen ja sai aina jutella isän kanssa. Tunsin itseni tosi samanarvoiseksi!

Vierailija
2/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunukopassa peräkontissa vauvana. Tätä vanhempani ovat kyllä kauhistelleet jälkeenpäin. Jos joku olisikin ajanut perään.

Sitten kyllä aina turvavöissä. Auto ei lähtenyt mihinkään ennenkuin vyöt olivat kiinni. Muistan sellaisen korokeistuimen.

olen syntynyt -78.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takapenkillä ei tietysti kukaan käyttänyt turvavöitä. Riidella ei tarvinnut sisarusten kanssa kun olivat aika paljon minua vanhempia ts. jouduin keskipaikalle, mutta paras paikkahan oli nimenomaan seistä etuistuinten välissä.

synt. 1975

Vierailija
4/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takapenkillä ilman turvavyötä ja vähän isompana etupenkillä, silloin jo vyö käytössä.

Vierailija
5/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapset ovat turvassa jos ei laiteta väärin ja huolehditaan kiinnitykset kunnolla.

Minusta on yksinkertaista miettiä miten me ollaan pienenä oltu kiinni. Se ei vastaa turvallista.

Meillä on ollut autossa turvavyöt, joten niissä oltiin. Kantokoppa vauvalla ja istuimessa kun osaa istua sylissä.

Kannattaa ottaa huomioon että liikenne tappoi ja vammautti 30 vuotta sitten ihmisiä enemmän mitä tänä päivänä. Näissä luvuissa pitäisi vielä erikseen eritellä kun onnettomuudessa on lapsi autossa.

Kolari 60 nopeudella on tappava jos joku seisoo ilman vyötä.

Vierailija
6/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuplan takapenkin takana olevassa matkatavaroille tarkoitetussa tilassa,siis ihan auton sisätilassa. Meitä mahtui sinne kaksi,mukava pesä.

Vierailija
7/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaistuimessa kun olin pieni, vähän isompana ilman istuinta takapenkillä, mutta turvavöissä tietysti. Olen syntynyt vuonna 1980.

Vierailija
8/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takapenkillä ja ilman turvavöitä -84

Vierailija
9/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylissä ihan mentiin pienenä ja autoissa tuolloin aina ylikuormaa ja 100A Datsun oli neljän hengen perheauto tuolloin oikeasti ja samoin pikkufiiatit joilla ajettiin sohjossa jopa tosi pitkää työmatkaakin.

Vierailija
10/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takapenkillä, aina turvavöissä, oli meillä sellaset korokkeet jossain vaiheessa. oon syntyny-79.

Vierailija
11/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 75. Ensimmäinen auto tuli meille, kun menin kouluu . Autossa ei turvavöitä. Kaikki autot, joita meillä oli 19 ikävuoteeni mennessä (kunnes muutin kotoa) oli ilman turvavöitä takapenkin osalta.

Olin harvoin auton kyydissä. Kerran viikossa muutaman kilometrin matkan, kun käytiin kylässä. 3-4 kertaa vuodessa käytiin lähikaupungissa. Summa summarun turvaton ajopeli, ei turvavöitä, mutta myös vähäistä oli auton kyydissä olokin.

Sisarukseni oli äidin sylissä vauvana. Se oli sitä aikaa.

Vierailija
12/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai se takapenkin keskellä, etupenkkien välissä seisten on varmasti 70-luvulla syntyneiden sukupolvikokemus. Se oli sisarusparvessa halutuin paikka, siinähän näki hyvin maisemia ja oli lähimpänä vanhempia. En tajua miten kellekään ei tullut mieleen, että onnettomuuden sattuessa siitä lähti kuin ohjus suoraan tuulilasin läpi. Turvavyöpakko (ensin suositus) takapenkille tuli vasta joskus 80-luvulla.

Vierailija
13/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autossa ei ollut turvavöitä. Istuin korokkeella takapenkillä. Vauvana olin äidin sylissä. Kun olin 13 meille ostettiin uusi auto, jossa turvavyöt. Harvoin ajettiin pitkää matkaa.

Vierailija
14/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hieman uudempaa sukupolvea kuin muut vastaajat, 90-luvulta. Minä olen neljästä sisaruksista se nuorimmainen, ja koska meillä oli vain yksi auto, niin kunhan istumaan pystyi niin kaikki neljä istui takapenkillä ilman korokkeita tai vastaavia. Ahdasta oli, mutta minkä sille pystyi. Tietysti jos oli yksi tai kaksi lasta mukana niin sitten oli korokkeet.

Vierailija
15/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki myös nuoremmat saa vastata

Vierailija
16/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katolla - tavaratelineessä kiinni köytettynä. Tuttipullo suussa jesarilla kiinni.

Vierailija
17/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kovassa kantokopassa takapenkillä, sitten omalla paikalla ensin turvaistuimessa ja sitten turvavöissä. Meillä on ollut turvavyöt autossa takapenkilläkin. Olen syntynyt v. 1978. Turvaistuin oli beige ulkokuoreltaan ja ruskeasisältä. Yhdestä palasta valettu "kuppi".

Muista vielä v. 1985 kun tuttavaperheemme kuopus seisoi takapenkillä keskellä. Ei suostunut olemaan vöissä.

Vielä 2000-luvulla olen nähnyt lestadiolaisia, joilla lapset matkustavat samoissa vöissä autossa. Järkkyä. Autossa oli myös väkeä varmaan 15, vaikka oli normi pikkubussi/paku.

Vierailija
18/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaunukopassa peräkontissa vauvana. Tätä vanhempani ovat kyllä kauhistelleet jälkeenpäin. Jos joku olisikin ajanut perään.

Sitten kyllä aina turvavöissä. Auto ei lähtenyt mihinkään ennenkuin vyöt olivat kiinni. Muistan sellaisen korokeistuimen.

olen syntynyt -78.

Oliko hatchback- vai porrasperäauto? :o

Vierailija
19/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on samanlainen istuin kuin meillä:

http://70-luvulta.blogspot.com/2010/03/autonostalgiaa.html

Tuo sisäpuoli oli semmoista outoa tekonahkaa.

Vierailija
20/38 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-80 syntynyt, sama tausta kuin ap:lläkin. En muista varmasti mutta olin ehkä 6 tai 7 kun meille tuli eka auto jossa oli turvavyöt myös takana. Juuri se penkkien välissä seisominen on jäänyt mieleen, näki maisemat kivasti. Onneksi ei kolaroitu.