Teini ei tajua, että pikavippi pitää maksaa takaisin
Kummitytär täyttää keväällä 18 ja uhoaa jo ottavansa pikavipin heti kun mahdollista ja ostavansa auton. Olen keskustellut tytön kanssa, ei selvästi ymmärrä, että laina täytyy maksaa takaisin ja että siihen tulee korko. Ei myöskään tunnu ymmärtävän, että auton ylläpito maksaa. Asuu jo omillaan, mutta ei ole taloudellisesti itsenäinen. Voiko lastensuojelu auttaa tällaisessa tilanteessa? Äitinsä on samanlainen, vipit tapissa ja kortit, mutta lisää pitää saada ja matkusteluunkin pitää ottaa lainaa. Voiko tähän jotenkin puuttua? Neuvokaa, on kuitenkin mulle tosi tärkeä tyttö.
Kommentit (62)
Noin nuorena ei haittaa vaikka luottotiedot menee, uskoisin että hänen itse täytyy oivaltaa mikä meni vikaan, mikään muu ei opeta niinkuin epäonnistumiset.
Jos heillä on vaikka kolme lasta, niin pelkästään lasten kulut päivähoitoineen ovat yli 1000 euroa kuussa. Lisäksi autoilu on kallista vaikka kuinka vanha auto olisikin. Myös vakuutusmaksuista, jos jokaisella lapsella on hoito- ja sairaskuluvakuutus tapaturmavakuutuksen ja matkavakuutuksen lisäksi, voi tulla vuodessa jo 1000 e lisää. Ja koska on lapsia, niin (fiksuilla) vanhemmilla on hyvät henkivakuutukset, ne tekevät jo 200-300 e vuodessa lisää.
Kaksilapsisen perheen kohtuulliseksi kulutukseksi on Kelan tutkimuksessa laskettu 3600 euroa ja kolmilapsisen perheen kulutukseksi yli 4000 euroa. Eli tuttavaperheesi tiukka tilanne on helsinkiläisen kolmilapsisen perheen arkea.
Ja ei, me emme asu Helsingissä, meillä ei ole kolme lasta eikä tulomme ole 4000 e kuukaudessa. Eikä tämä ollut pikavippipuolustelua (niitäkään en ole koskaan ottanut)