Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei tajua, että pikavippi pitää maksaa takaisin

Vierailija
28.10.2018 |

Kummitytär täyttää keväällä 18 ja uhoaa jo ottavansa pikavipin heti kun mahdollista ja ostavansa auton. Olen keskustellut tytön kanssa, ei selvästi ymmärrä, että laina täytyy maksaa takaisin ja että siihen tulee korko. Ei myöskään tunnu ymmärtävän, että auton ylläpito maksaa. Asuu jo omillaan, mutta ei ole taloudellisesti itsenäinen. Voiko lastensuojelu auttaa tällaisessa tilanteessa? Äitinsä on samanlainen, vipit tapissa ja kortit, mutta lisää pitää saada ja matkusteluunkin pitää ottaa lainaa. Voiko tähän jotenkin puuttua? Neuvokaa, on kuitenkin mulle tosi tärkeä tyttö.

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ikinä opi ymmärtämään rahan arvoa. Enkä tarkoita tällä sitä, että pitäisi pitää rahaa jonakin elämän päätavoitteena, vaan sitä että monet eivät opi ymmärtämään edes sitä, mihin omat varat riittävät. Mieliteot vievät.  Sellainen perustason matematiikka on ihan vierasta, että jos vuokran ja muiden pakollisten laskujen jälkeen tilille jää 450 euroa, niin se tarkoittaa, että päivässä voi kulutella 15 euroa, ja jos tänään kuluttaa 30 euroa, huomenna ei osteta mitään tai ainakin monena päivänä kulutetaan vähemmän kuin 15 euroa. Matematiikkaa luetaan hartaasti koko kouluaika, mutta omaan talouteen sitä ei osata soveltaa alkeellisellakaan tavalla. Kummallista tässä on se, että tiedossa voi olla hyvin se, paljonko rahaa on jäljellä ja kuinka pitkään sillä pitäisi pärjätä, mutta silti omaa kulutusta ei osata suhteuttaa.

Itse asiassa tämä koskee myös monia, joilla olisi resurssit hyväänkin taloudelliseen turvallisuuteen. Hyvistä ansioista huolimatta talous suunnitellaan niin täpäräksi, että pelivaraa ei jää. Asuntolainat, autot ja kaikki hankitaan niin kalliita, että joka ainoa euro liksasta on budjetoitu jo etukäteen. Ja sitten ollaan hyvistä tuloista huolimatta vaikeuksissa, kun tulee jokin yllättävä kulu. Lähipiiriini kuuluu perhe, jonka yhteiset nettoansiot ilman lapsilisiä ovat 4000 euron luokkaa. Asumiseen heillä menee kuulemma tonnin verran kuussa. Auto on vaatimaton, ulkomaanmatkoja he eivät tee, viihde-elektroniikka on pääosin ikääntynyttä ja uusivat sitä vain todellisessa tarpeessa. Ja silti virsi on aina sama: rahat eivät riitä. He ovat läheisiäni, joten jossakin määrin asia kiinnostaa minua. Olen pohtinut, että onkohan heillä jotakin velkoja, joista eivät kehtaa puhua. Olen joskus joutunut lainaamaan heille rahaa, vaikka omat bruttoansioni ovat parhaimmillaankin yltäneet noin puoleen heidän nettotuloistaan.

Hoh. Anteeksi pitkä vuodatus. Olisin voinut sanoa lyhyesti, että miten pissis mitään tajuaisi rahasta, kun aikuiset, koulutetut ihmisetkin näyttävät toisinaan olevan vaikeuksissa.

Tuohon riittää että ostelee ruokakaupassa kaikki turhuudet,se on kuukaudessa iso summa.

Jos heillä on vaikka kolme lasta, niin pelkästään lasten kulut päivähoitoineen ovat yli 1000 euroa kuussa. Lisäksi autoilu on kallista vaikka kuinka vanha auto olisikin. Myös vakuutusmaksuista, jos jokaisella lapsella on hoito- ja sairaskuluvakuutus tapaturmavakuutuksen ja matkavakuutuksen lisäksi, voi tulla vuodessa jo 1000 e lisää. Ja koska on lapsia, niin (fiksuilla) vanhemmilla on hyvät henkivakuutukset, ne tekevät jo 200-300 e vuodessa lisää.

Kaksilapsisen perheen kohtuulliseksi kulutukseksi on Kelan tutkimuksessa laskettu 3600 euroa ja kolmilapsisen perheen kulutukseksi yli 4000 euroa. Eli tuttavaperheesi tiukka tilanne on helsinkiläisen kolmilapsisen perheen arkea.

Ja ei, me emme asu Helsingissä, meillä ei ole kolme lasta eikä tulomme ole 4000 e kuukaudessa. Eikä tämä ollut pikavippipuolustelua (niitäkään en ole koskaan ottanut)

Vierailija
62/62 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin nuorena ei haittaa vaikka luottotiedot menee, uskoisin että hänen itse täytyy oivaltaa mikä meni vikaan, mikään muu ei opeta niinkuin epäonnistumiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme