HALLOWEEN tulee! Vietättekö?
Vietättekö?
Jos ette, miksette?
Mitä mieltä olette Halloweenista ylipäätään?
Onko oikein viettää Halloweenia (jos viettää) ensi lauantaina, pyhäinmiestenpäivänä?
Saa kertoa mahdollisista ruuista, koristeluista ja asuistakin, jos haluaa.
Kiitos.
Kommentit (16)
Olin aiemmin hyvin Halloween- ja Ystävänpäivä-vastainen pitäen niitä ex-menneen Tiimarin "keksiminä", väkisin tuotuina juhlina.
*
Mutta maailma muuttuu. Ja ajatukset sen myötä.
Tai voihan sitä vastaan hangoitella jääräpäänä, mutta hiukan turhaa se on, jos on esim. kouluikäisiä lapsia;
nykyään useissa kouluissa (ainakin pk-seudulla) on Halloween-discot ihan sulassa sovussa suomalaisten perinteiden kanssa.
*
Meille on alkanut jo muodostua perinteeksi Halloween, jota työaikasyistä vietetään pyhäinpäivänä: silloin kaikilla kutsutuilla aikuisilla on vapaapäivä, ja minä ehdin hyvin valmistella iltaa varten tarjottavia ruokia, paistaa pumpkin pien hyvissä ajoin, että jäähtyy illaksi, siivota ja koristella yhdessä tyttären kanssa.
Paras ystäväni on amerikkalainen.
Hänen myötään olen oppinut leipomaan melkein oikeanlaisen kurpitsapiirakan; kurpitsan koverrus ja lyhdyn teko sujuu jo vallan mainiosti, mutten pysty laittamaan äklömakean kondensoidun maidon lisäksi täytteeseen sokeria niin paljon kuin resepteissä vaaditaan...
*
Meillä on USA:sta ostetut kurpitsavalot katossa, koristeina "hämähäkinseitit" hämähäkkeineen lampussa, kotimaiset, vuosittain vaihtuvat koristekurpitsat, kynttilätuikut ja ikivanha hämähäkinseittikaitaliina juhlapöydässä.
En osta uutta juhlahärpäkettä joka vuosi, vaikka houkutus Lidlissä on mitä suurin.
Neljä vuotta sitten hankittu musta luuranko kelpaa varsin hyvin ulko-oveen. :)
*
On meillä vähän naamiaismeininkiäkin, ainakin pienet noitahatut kaikille halukkaille.
Minä en nyt juuri muuta tarvitse kuin sen hatun ja tadaa: noita on valmis! :D
En jaksa ikuista jenkkilästä tuotua kulutusjuhlaa. Muut saa viettää mun puolesta, omia rahojani en siihen laita.
Kyllä vietän. Hauskaa viihdettä synkän ja ankea syksyn keskelle. Juhlat voidaan tietenkin järjestää viikonloppuna, mutta oikea Halloween on aina 31.10. 🎃
Vierailija kirjoitti:
En jaksa ikuista jenkkilästä tuotua kulutusjuhlaa. Muut saa viettää mun puolesta, omia rahojani en siihen laita.
En ymmärrä, miksi Halloween olisi välttämättä mikään kulutusjuhla, jos laittaa muutamalle ystävälleen illallisen, neljä koristekurpitsaa kynttilöineen pöytään, kovertaa yhden ison lyhdyksi, paahtaa siemenet ja tekee sisällöstä piirakan.
-
Tietysti voi ostella muovikrääsää ja heittää ne seuraavana aamuna pois, jotta voisi seuraavana vuonna ostaa uutta muovikrääsää.
Tuo ei meillä ainakaan päde.
Meilläpäin keskustellaan Fb:n kaupungiosaryhmässä, minä päivänä olisi oikea hetki lasten lähteä keppostelemaan. Tänä viikonloppuna, amerikkalaisten Halloween-päivänä 31.10. vai pyhäinmiestenpäivänä lauantaina tai sen aattona perjantaina. Viime vuonna meillä käytiin jokaisena näistä ja emme vietä koko juhlaa. Sanomattakin selvää, että joka ilta oven takana karkkia kerjääviä ei kestä kukaan... Ovikello irti tänä vuonna.
Mä en vietä halloweenia vaan mustan kissani synttäreitä.
t. noita
Te, jotka haluatte ruokajuhlan niin miksi ette vietä kekrijuhlaa? Mitä järkeä on kutsua illastamista halloweeniksi?
Olen se vastaaja, joka kovertaa kurpitsan, leipoo pumpkin pien ja koristelee ja kutsuu ihmiset juhlimaan, mutta kyllä meilläkin pysyy ovi kiinni Trick or treat -osastolle.
-
Pääsiäisen virpomiset riittävät, vaikka näköjään kaupoissa myydään Halloween- aiheisia palkkiokarkkeja.
En juhli.
1) Halloween on kauppiaiden tänne istuttama krääsänmyyntijuhla.
2) Luurangot, noidat, ruumiit eivät kuulu asioihin, joita haluaisin juhlistaa.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka haluatte ruokajuhlan niin miksi ette vietä kekrijuhlaa? Mitä järkeä on kutsua illastamista halloweeniksi?
Siksi, että haluan kunnioittaa parhaan ystäväni kulttuuria; Yhdysvalloissa Halloween on todellakin iso juhla, kuten tiedät.
Eivätkä lapsetkaan pahana pidä, jos vähän pelottaa. ;)
-
Kekri on oikein hyvä vaihtoehto.
Olen ollut pari kertaa kekrijuhlissa syömässä itsetuotettua, "kivikautista" ruokaa.
Nam.
Yksi kaveri järjestää joka vuosi Halloween-juhlat ja ne on aina vuoden parhaat bileet. Paljon kivaa porukkaa, hyvä tunnelma, ruokaa ja juomaa. Mutta ei se juttu ole Halloween vaan se kaikki muu, mikä on tämän joidenkin paheksuman teeman ympärille rakennettu.
Amerikkalainen keksintö joka pääasiassa on turhan kulutuksen juhla. Tietysti kauppiaat ovat iloisia.
En vietä itse enkä näe tarvetta tälle. Kerran olen tosin taivuteltuna ollut miehen sukulaislapsen Halloween-kekkereissä. Ei tuo homma varsinaisesti kuulu mitenkään tänne ja toivon, ettei ovelta ovelle kiertäminen ainakaan yleisty. Pääsiäinen riittää täällä siihen. Ei ole multa silti pois jos joku tykkää leipoa ja koristella halloween-teemalla ja juhlistaa sitä muiden siitä innostuneiden kanssa.
Teini-ikäisestä saakka olen viettänyt. Siihen aikaan taisivat baaritkin aloitella Halloween-bileitään, ja me rupesimme järjestämään kaveripiirin kanssa Halloween-juhlia asuineen (sai tulla ilmankin). Näin aikuisiällä viettäminen saattaa jäädä siihen, että laitan tuikun Jack-o-lanterniin tunnelmaa luomaan.
Meillä tykätään ja vietetään, joskus pienimuotoisesti ja joskus isommin. Jokainen voi mielestäni viettää sitä itselleen sopivana ajankohtana lähellä loka-marraskuun vaihdetta. Pyhäinpäivänä en itse viettäisi, mieluummin aattona.
En vielä tiedä mitä tänä vuonna laitetaan syömisiksi. Koristelut taidan jättää vähemmälle, ei ole nyt juuri suurta inspistä väkertää kaikkea. Lapset ainakin aikovat pukeutua ja kutsua kavereita.