Järkiavioliitot kestävät paremmin kuin rakkauteen perustuvat
Kommentit (84)
Avioliitto harvemmin kestää, ellei avioliittoon olla sitouduttu kunnolla. Kun taustalla on järki avioliitto, on avioliiton hyötyjä yms. pohdittu varmasti enemmän kuin avioliitossa, johon on päädytty pelkästään rakkauden takia. Kun syy avioliittoon eli rakkaus loppuu, tottakai sillon erotaan useemmin kuin jos rakkaus ei ole ollutkaan se syy avioliittoon. Mutta se kumpi liitoista on keskimäärin onnellisempi on taas täysin toinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Eikö mitenkään voi olla järkevä ja rakastaa samaan aikaan? Vietät loppuelämäsi jonkun kanssa = pakko rakastaa ja tuntea vetovoimaa, ei tule mitään muuten. Alkuhuuma ei kestä ikuisuuksia, joten hyvä olla myös selkeä käsitys siitä mitä kumpikin odottaa ja ymmärtää se, että pitkä parisuhde vaatii myös vaivannnäköä ja halua yrittää yhdessä.
Onneksi suurin osa suhteista on tuollaisia, ainakin oman suhteeni lasken tuohon luokkaan. Huumaava rakastuminen, josta alkoi tutustuminen ja muutaman vuoden tuntemisen jälkeen päätimme muuttaa saman katon alle sillä mielellä, että yhdessä ollaan loppuelämä. Huuma on edelleen mutta kumpikin tiedostaa, ettei se aina tule samanlaisena jatkumaan.
Onko järkiavioliitossa hellyyttä, läheisyyttä, toisen huomioimista? Sanana se kuulostaa jotenkin kylmältä enkä itse läheisyyden tarpeisena kyllä pystyisi moiseen liittoon.
Nii ja eiköhän ihmisillä oo käytössä noissa asioissa AINA sekä järki ETTÄ tunteet????
Aika harvat ihmiset on niin tunteellisia, ettei mieti lainkaan asioista järjellä. Jotkut taas on sellasia kuivia ja miettii kaiken järjellä, ja sellasille sopii varmasti paremmin järkiliitto, jos ne ei muutenkaan oo kovin tunne-ihmisiä. En oikee ymmärrä mitä haet tällä???
Vierailija kirjoitti:
Onko järkiavioliitossa hellyyttä, läheisyyttä, toisen huomioimista? Sanana se kuulostaa jotenkin kylmältä enkä itse läheisyyden tarpeisena kyllä pystyisi moiseen liittoon.
totta kai on, tai voi olla (ei pakollista, jos kumpikaan ei halua). Liitto ei vain perustu sille.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitaan järkiliittoa?
kestävän liiton solmimiseen
Tarkoittaako järkiavioliitto sitä että puolisot eivät tunne toisiaan kohtaan mitään vetoa? Miten sellaisessa pystyy elämään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kumpikaan ei ole tunneihminen niin voi kestääkin.
miksi tunneihminen ei voisi sopia järkiavioliittoa?
Koska hänellä on tunteet, ja järkiavioliitto ei niihin tunteisiin sovi.
Mutta romantiikkaa ei tarvita.
- Öööh.. toiko on sitten järkevää?? Ei mun mielestä.
Itelläni ei kestäis liitto ilman romantiikkaa, koska se ei vois edes itelläni alkaa ilman sitä. :D
Mut... ihmiset on kai erilaisia???? En tiedä kuka on suhteessa ilman romantiikkaa itse en sitä sellaseksi edes vois kutsua. :D
Joten mun vastaus on että ei kestä, koska ite en vois olla tollasessa tilanteessa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen liiton idea on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs toinen tai vaikkapa molemmat rakastuvatkin toiseen? Olivat vaan luulleet olevansa järki- ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kumpikaan ei ole tunneihminen niin voi kestääkin.
miksi tunneihminen ei voisi sopia järkiavioliittoa?
Koska hänellä on tunteet, ja järkiavioliitto ei niihin tunteisiin sovi.
Ei se nyt ihan noin mene. Tunneihminen voi toteuttaa tunteiluitaan muilla elämän osa-alueilla. Eihän tunneihminen mene joka asiassa tunne edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs toinen tai vaikkapa molemmat rakastuvatkin toiseen? Olivat vaan luulleet olevansa järki- ihmisiä.
Ketä se haittaa? Ei rakkaus ole uhka avioliitolle.
Jos ei rakasta niin ei ole syytä olla avioliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen liiton idea on?
Muodostaa perhe, elää yhteisessä taloudessa
Esimerkiksi väestöliiton mukaan avioliiton idea on "Avioliitto on yhteiskunnan lainsäädännöllä sääntelemä parisuhteen muoto. Avioliitto tuo mukanaan velvollisuuden huolehtia paitsi yhteisistä lapsista myös puolisosta, mutta se ei vaikuta puolisoiden omistussuhteisiin tai velkoihin. Puolisot ovat toistensa lähimmät sukulaiset, ja heillä on siten oikeus saada tietoa puolison terveydentilasta ja päättää tämän hoidosta, jos tämä ei siihen itse pysty. Aviopuolison suostumus vaaditaan perheen asuntoa koskeviin oikeustoimiin, vaikka hän ei olisi omistaja. Lesken asema pesän muita osakkaita vastaan on hyvin suojattu. Puolisoiden taloudellista asemaa on pyritty turvaamaan avioliiton päättyessä. Aviopuolisoiden perintöverotus on avopuolisoita huomattavasti alhaisempi."
Itse kasvoin järkevänliiton lapsena. Rakennetaan järkevää taloa ja ollaan talouden ja lasten takia yhdessä. Hyi en ikinä laittaisi lasta siihen tilanteeseen kasvamaan.
Ei mitään todellista yhdessä oloa perheen kesken, ei lämpöä tai läheisyyttä.
Nyt aikuisena pitänyt itse opetella noita perusasioita. Yllättäen minä sisarusteni kanssa olemme sinkkuja kun kukaan ei näe yhtään syytä miksi perustaa perhe tai jakaa kylmä elämä toisen ihmisen kanssa. Yksin on parempi olla.
Vierailija kirjoitti:
No vaikka elintason pitoon ja lapsien kasvattamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä se haittaa? Ei rakkaus ole uhka avioliitolle.
Jos se toinen haluaakin sitten erota kun on löytänyt sen oikean rakkauden?
Samat sanat.