Miksi miehet tykkäävät pitkistä hiuksista naisella?
Tämä klassikko tuli taas mieleeni, kun ohimennen mainitsin miesystävälleni, että aion leikata hiukseni lyhyemmäksi. Se kauhistumisen määrä ei ollut missään suhteessa tapaukseen. Kyllähän hiukset kasvavat takaisin, jos lyhyempi kampaus ei minulle sovikaan (mutta tiedän jo, että sopii).
En saa kuulemma leikata tukkaani lyhyemmäksi, vaan sen pitää olla just näin. Siis häh? Olen kohta 50, ikiponnari ei tee minusta nuoremman näköistä vaan päin vastoin. Koen, että naturelli pitkä tukka tekee minusta hoitamattoman näköisen. Tukka on kyllä hyväkuntoinen ja kiiltävä, mutta teinilook ei silti enää tässä iässä käy.
Mistä tässä asiassa on oikein kyse? Miksi miehet ovat niin mieltyneitä naisella pitkiin hiuksiin, ja kokevat lyhyeksi leikkaamisen loukkaukseksi heitä tai ainakin suhdetta kohtaan? En minä aio samassa rytäkässä lihoa 30 kiloa ja alkaa käyttää Marimekon kaapuja ja läskipohjakenkiä, jos hän sitä pelkää.
Onko muilla kokemuksia tästä?
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tässä asiassa on oikein kyse? Miksi miehet ovat niin mieltyneitä naisella pitkiin hiuksiin, ja kokevat lyhyeksi leikkaamisen loukkaukseksi heitä tai ainakin suhdetta kohtaan?
Minä taas ihmettelen, mitä miehet silloin sanoivat, kun lyhyehköt hiukset olivat muotia nuorilla naisilla. Eli suuren osan 1900-lukua. Vaativatko vaimoaan pitäytymään siinä samassa mallissa joka oli kun ruvettiin tapailemaan, vaikka ei enää jaksaisi öisin papiljotteja päässään?
Itse asiassa naiset leikkasivat hiuksensa ensi kertoja lyhyiksi 1. ja 2. maailmansotien aikoihin kun miehet olivat rintamalla ja naiset lähtivät töihin tehtaisiin ja pitivät pyörät pyörimässä. Pitkät hiukset olivat tuolloin tiellä ja jäivät monesti tehdaskoneiden hammasrattaisiin ja muihin pyöriviin osiin kiinni ja tästä syystä naiset alkoivat leikata hiuksensa lyhyemmiksi. Tapa sitten jäi sotien jälkeen. Tuota ennen naisilla oli aina pitkät hiukset siis kaikilla ja kaiken ikäisillä naisilla.
Tarkoitan esim. tällaisia tyylejä vanhoista kotimaisista elokuvista (ja tuo 60-luvun Katri-Helena):
https://im.mtv.fi/image/389548/landscape16_9/555/313/c70d703cee587b8ef9…
https://www.helsinginuutiset.fi/sites/default/files/styles/article/publ…
https://elokuvauutiset.fi/site/images/artikkelit/williammarkus2.jpg
https://im.mtv.fi/image/5537766/landscape16_9/1024/576/9deab80b4325ee2c…
Kai näissä on esitetty jotain aikansa unelmanaisia?
Olen itse syntynyt vuonna 1963, ja lapsuudessani ja nuoruudessani pitkä suora tukka oli pikkutytöillä ja sitten ehkä vanhoilla mummoilla (jotka tosin eivät pitäneet sitä auki vaan esim. nutturalla). Muilla oli joku lyhyempi malli ja mielellään kihara sellainen.
Vierailija kirjoitti:
No miksi naiset eivät pidä pitkistä hiuksista miehillä?
Poikkeuksia on, mutta ne on harvassa.
Siitä sitten miettimään.
Itse kyllä voisin pitkähiuksisena naisena seurustella pitkähiuksisen miehen kanssa. Tämä tosin riippuu millainen se tukka on. Jos kyseessä on rasvainen ja takkuinen heviletti, jota ei hoideta säännöllisesti, niin ei kiitos. Olen ihastellut kerran yhtä pitkähiuksista miestä, jolla on lihaksikas vartalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyet hiukset voivat olla aivan suunnattoman hot.
Riippuu kantajasta. Olen itsekin ihastellut pitkähiuksisena joidenkin lyhyitä hiuksia, jos malli on oikeasti sen näköinen, että se sopii kantajalle. Jos lyhyt hiusmalli näyttää siltä, että on kuin kotisaksilla leikattu ja tekee tästä miehen näköisen, niin en pidä. Esimerkkinä serkkuni äitiä, joka on jo nelikymppinen, pukee vaaleat lyhyet hiukset. Onhan minulla tosin viisikymppinen täti, jolla on vaaleat pitkät hiukset olkapäille saakka. Sopii hyvin hänelle.
Kävelin kesällä kahden ihmisen perässä ja luulin, että olivat molemmat miehiä. Näyttivät kaksosilta, kummallakin lyhyeksi kynityt hiukset, vajaamittaiset reisitaskuhousut, vaellussandaalit, väljä t-paita, iso vatsa ja roikkuva takapuoli. Osoittautuivatkin heteropariskunnaksi...
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa naiset leikkasivat hiuksensa ensi kertoja lyhyiksi 1. ja 2. maailmansotien aikoihin kun miehet olivat rintamalla ja naiset lähtivät töihin tehtaisiin ja pitivät pyörät pyörimässä. Pitkät hiukset olivat tuolloin tiellä ja jäivät monesti tehdaskoneiden hammasrattaisiin ja muihin pyöriviin osiin kiinni ja tästä syystä naiset alkoivat leikata hiuksensa lyhyemmiksi.
Olihan naisia tehtaissa aikaisemmin jo. Esim. täällä Tampereella tekstiiliteollisuuteen meni nimenomaan naisia töihin. Hiukset olivat kuitenkin pitkät useimmilla.
Vierailija kirjoitti:
Täysin kulttuurisidonnainen juttu. Media on iskostanut päähän kuvan haluttavasta barbista, ja johan ne Barbie-leikit pikkutytöillekin ilmaisevat, minkälainen on kunnon tyttö: pystytissit, ohut lantio, pitkät sääret ja pitkä vaalea tukka. Lisäksi vielä sata vuotta sitten neitoihminen piti tukkaa auki ja nainut rouva laittoi tukan kiinni, ja tukan leikkaaminen oli häpeärangaistus. Vaikka muoti näennäisesti muuttuu vähän väliä, kyllä ne perinteiset arvot siellä takana vielä jylläävät.
Mitenkään ihmisevoluutioon sidottu juttu tämä ei ole. Afrikkalaisilla naisilla on monin paikoin hyvin lyhyt tukka luonnostaan.
Onhan Barbie-nukkejakin tummaihoisina ja tummahiuksisina. Mulla oli tummahiuksinen Teresa-nukke, joka kuului suosikkeihini ja se oli tämä kolmas: http://www.flickriver.com/photos/131278/6141634900/ Enkä minä ainakaan mistään Barbiesta keksinyt, että mun pitäisi värjätä hiukseni vaaleiksi. Kyllä ne on punaiset ja pitkät jostain lelusta huolimatta. Eikä säärenikään ole pitkät. Kyllä on päässä vikaa, jos joku keksii lelun olevan syyllinen ulkonäköpaineet. Kyllä mä uskon niiden johtuvan näistä Miley Cyrusista, jonkalaisia tytöt pitää idoleinaan.
Barbie on myös itsenäisin naishahmo, joka tuli markkinoille 50-luvulla. Sehän oli silloin harvinaisuus, että nainen päättäisi itse elämästäänsä ja tämä oli erityisesti Amerikan suunnalla yleistä. Minusta se onkin enemmän rajoja rikkova lelu, kun ottaa vuosisadan huomioon. Eikö blondi hahmo voi sitten olla itsenäinen? Onhan nuita vaaleahiuksisia naissankarittariakin.
Vierailija kirjoitti:
Aion vanhana olla juuri nutturapäinen mummo, en sellainen ysärin kirjastotäti, jolla on graafinen lyhyt leikkaus hiuksissa. Tämän päätin jo 20-vuotiaana kun silloisen poikaystävän isä kommentoi, ettei vanhoilla naisilla SAA olla pitkiä hiuksia. Minun hiuksieni mittaa eivät miehet tai muut naiset päätä vain sen perusteella, että kuinka paljon vuosia on mittarissa.
Miksi ei saisi? Ai että pistää vihaks tommoset..
Vierailija kirjoitti:
Makuasioista ei voi kiistellä.
Minun mielestäni lyhyt tukka vanhentaa ehkä vähän naista. Joten se sopii paremmin nuorelle.
Lyhyt tukka voi olla tosi kiva siro kasvoiselle ja hoikka kroppaiselle naiselle.Pitkätukka käy hyvin niin normaalipainoiselle kuin ylipainoisellekkin.
Mutta olen vahvasti pitkän tukan kannalla koska sitä on helpompi ja nopeampi hoitaa sekä laittaa.
Omasta mielestäni Päivi Räsänen (vaikken olekaan hänen kannattaja) näyttää paljon paremmalta pitkissä hiuksissa: https://www.kdlehti.fi/2018/04/18/paivi-rasanen-hapeallista-etta-yliopi…
Mulla ei oo lyhyitä hiuksia eikä kehopositiivisuutta. Nyyh, oon siis niin vanhanaikainen, siitäkö sinkkuus johtuu : (
aika harvalle naiselle sopii lyhyet hiukset.
täytyy tolla superkaunis, jotta nainen näyttää lyhyissä hiuksissa hyviltä.
suomalaisten naisten on hyvä piiloutua pitkien hiuksien taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi naiset eivät pidä pitkistä hiuksista miehillä?
Poikkeuksia on, mutta ne on harvassa.
Siitä sitten miettimään.
Itse kyllä voisin pitkähiuksisena naisena seurustella pitkähiuksisen miehen kanssa. Tämä tosin riippuu millainen se tukka on. Jos kyseessä on rasvainen ja takkuinen heviletti, jota ei hoideta säännöllisesti, niin ei kiitos. Olen ihastellut kerran yhtä pitkähiuksista miestä, jolla on lihaksikas vartalo.
Lihaksikkaalla miehellä pitkät hiukset ovat hot ja hän on tietysti myös loistava persoona.
Minulla on ollut pitkään todella lyhyt tukka, nyt kasvatan pidempää. Kummassakin hiustyylissä on puolensa, mutta jos puhutaan miehistä, niin oon tehnyt selkeän havainnon: minusta kiinnostuvat nyt täysin erilaiset miehet kuin silloin lyhyessä lookissa. Saa nähdä miten käy kun hiukset täsrä vielä pitenevät...
Kyllä hiuksilla saa uskomattoman paljon huomiota. Itselläni on pitkä ja valloittava kiharapilvi, joka usein kääntää miesten päät. Siitäkin huolimatta, että minulla on ikääkin jo yli 40 vee sekä ylipainoa..
Jokainen voi pitää sellaisia hiuksia kuin haluaa, jostain syystä Suomessa on tapana tietyn ikäisten naisten leikata lyhyt tukka, eikä pitkiä hiuksia juuri näy. Jos miehiltä kysyy, niin pitävät totttakai pitkistä enemmän, koska ne ovat naisellisemmat. Itse en ikinä ikinä leikkaisi hiuksia. Nautin ja rakastan pitkiä vaaleita hiuksia, ja aion pitää niitä kiinni vaikka tuuhennosten tai pidennyksen avulla ihan niin kauan kuin ikinä mahdollista. En pidä lyhyistä hiuksista, en pidä siitä miltä ne näyttävät eikä ne mielestäni sovi oikein kenellekään, ei edes niille, kenelle ne omasta mielestä sopii. Mutta kuten sanoin, jokaisen oma asia tämäkin.
Kaikki näyttävät paremmilta pitkillä hiuksilla. Jopa Juice Leskinen. Kuvitellaan sitten joku hyvin komea mies, jolla on lyhyet hiukset. Sitten kuvitellaan sama mies pitkähiuksisena. Siinä se.
En ymmärrä, miten lyhyet hiukset voivat olla helpommat? Ne vaatii joka päiväisen pesun, föönauksen muotoon, muotoiltutuotteet ja laiton, kun taas pitkiin saa kuovashampoolla, parilla pienillä ja 5 minuutilla kivoja kampauksia. Minulla oli kerran polkka huonojen latvojen vuoksi ja sen laittaminen oli aivan uskomatonta tuskaa, työtä ja stressiä, laittamattomana se taas oli niin mitättömän näköinen ettei sellaisen kanssa kehdannut mihinkään lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Itselläni ollut vientiä eniten pitkällä polkalla (tai ylipäätään eri pituisella polkalla). Sopii mun kasvoihin todella hyvin (sirot, korkeat poskipäät, hyvä iho). Hiuslaatu on sileä, paksu ja kiiltävä (oma väri tumma).
Kauniilla kasvoilla mikä tahansa pituus näyttää hyvältä (tosin harvalle sopii ihan lyhyt).
Mulla myös viistopolkka ja ihailevia katseita saan eniten tällä hiusmallilla.
Tosin panostan muutenkin ulkonäkööni ja pukeutumiseeni.
Pitkät hiukset eivät ole automaattisesti kauniit. Ja lyhyet hiukset sopii harvalle. Ymmärrän, että ohuet hiukset haluaa pitää mielummin lyhyessä mallissa.
Paljon näkee 45+ ikäisiä naisia lyhyillä hiuksilla jotka ovat laittamattomat ja likaiset. Juurikin lyhyet hiukset vaatii kantajaltaan jaksamista ja viitsimistä, jotta ovat hyvännäköiset. Mutta miksi tosiaankin ne hiukset täytyy pätkäistä, kun ikää tulee lisää? Moni vetoaa niiden helppouteen, mutta eniten ne vaativat panostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa harvalla on näyttävä pitkä tukka. Ohut liru ei ole kaunis. Tosi monella julkkiksella on muuten pidennys/tuuhennos, feikkiys ei ole turn on.
Joku toinenkin valitti geeniperimästään että tukka ei kasva. Haluan antaa vinkin. Itselläni myös "geeniperimä", kaikilla sukulaisnaisillani on tukka hyvin, hyvin ohut ja pituudeltaan vain korviin asti. Itsekin yritin jo teininä kasvattaa pitkää tukkaa mutta se vaan ei ikinä kasvanut edes olkapäille, vain hieman korvan yli. Ja se oli todella ohut ja hirveän näköinen suorastaan ja aiheutti teini-ikäiselle itsetunto-ongelmia. Sitten aloin kasvissyöjäksi eli jätin lihan pois, tukkani alkoikin yhtäkkiä kasvaa ja kasvoi jopa lapaluille asti, ohut se tosin oli, ei edes oikein lettiä saanut. Sitten, noin kolmikymppisenä aloin vegaaniksi eli jätin maitotuotteetkin pois. Nyt tukka alkoi kasvaa ja paksuuntua kohisten. Tukka kasvoi peppuun ja siitä saa paksun letin jota tuntemattomatkin tulevat kaupungilla ihastelemaan. Uskon että maidon kittaaminen ei ole hyväksi, tai ylipäätään liian proteiinin syönti mitä normaalissa ruokavaliossa on. Liika proteiini haittaa kalsiumin imeytymistä, kuulin.
Tämä nyt kuulosti kasvisruokavalioprogandalta enemmän kuin miltään muulta. Ei se ainakaan liiallisesta proteiinista ole kiinni. Päinvastoin, proteiinin puute voi haitata hiusten kasvua. Hormonitasapaino ja tarvittavien ravinteiden puute suurimmat syyt. Jos kasvisruokavalio ongelmasi todella ratkaisi, niin et ole ennen syönyt tarpeeksi monipuolisesti saadaksesi riittävästi tarvittavia ravinteita.
Jos syö kasvissyöjänä kananmunia, niin proteiinin syönti vaikuttaa hiusten kasvuun. Vegaanina sitten asia onkin hieman hankalampi, jos ei voi edes kananmunia ja maitotuoteita syödä.
Siksi, että aika moni nainen näyttää mieheltä lyhythiuksisena. Harva näyttää naiselta kun vaatteet ja vartalot ovat mustaa tasapaksua pötkylää. Poikkeuksiakin on. Toisaalta monella on myös hoitamattomat pitkät hiukset jotka kaipaavat saksia ja väriä. Ehkä ei se hiusten pituus vaan se tyyli.