Elinluovutus - voinko vaikuttaa kenelle luovutan?
Tämä kuulostaa varmaan lapselliselta tai tyhmältä, mutta tuli mieleeni yksi päivä kun katsoin Omakannasta tietojani ja siellä on se elinluovutustahto...
Olen siis antanut suostumukseni elinluovutukseen, jos sattuisin kuolemaan niin minulla ei olisi tietenkään mitään sitä vastaan että avullani pystyttäisiin pelastamaan joku toinen! Mutta minua häiritsee ajatus, että elimeni voitaisiin luovuttaa kenelle tahansa. Tarkoitan tällä siis esim. pedofiileja, raiskaajia jne. Eihän minua kuolleena se kiinnosta mitä ruumiillani tehdään, mutta kyllä se nyt vähän häiritsee ajatuksen tasolla.
Kysymys siis onkin, voinko suostua elinluovutukseen ja kieltää luovutuksen vaikka rikollisille? Onko kukaan muu pohtinut tätä?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan muu ole miettinyt tätä?
Lisään vielä, että käyn luovuttamassa verta ja siinä minua ei kiinnosta kenelle vertani annetaan, koska sitä riittää kaikille. Elinluovutuksessa on eri juttu (esimerkiksi vaikka jos sydämeni menisi listan kärjessä olevalle seksuaalirikolliselle ja joku toinen sitä tarvitseva kuolisi)
Ap
Minä olen. Ja juuri se, ettei voi valita, on syy, miksi ainakin toistaiseksi olen kieltänyt elinteni luovuttamisen. Minä en halua antaa jollekin moninkertaiselle rikolliselle mahdollisuutta jatkaa rikoksiaan. Toki tiedän, että samalla kiellän avun myös niiltä, jotka ansaitsisivat sen, ja siksi toivon, että se valintamahdollisuus olisi olemassa. Vaikka se tuskin ikinä on mahdollista.
Aivan käsittämätön ajattelutapa. Kuvitteletko olevasi itse paljon rikollista parempi, jos noin pikkumaisesta syystä saatat viedä mahdollisuuden elämään usealtakin ihmiseltä?
Minulla ei ole kieltoa sen takia, koska en halua viedä mahdollisuutta apua tarvitsevalta vaikka en haluaisikaan sitä mahdollisuutta ihan kaikille antaa. Kysymys ei ollut minulle, mutta kyllä, koen olevani parempi ihminen kuin esimerkiksi ne pedofiilit joille en haluaisi luovuttaa. Ei minua haittaisi että vaikka murtovaras tai jonkun hakannut saisi elimiäni.
Ap
Meinaatko että siellä terveydenhuollon tiedoissa on jotain erivärisiä rukseja ihmisen nimen perässä sen mukaan, minkä arvoinen hän on? Ei terveydenhuollon rekisteri ole mikään yleistietokanta, johon kerätään terveydentilan ja siihen liittyvän tiedon lisäksi esimerkiksi ihmisen rikosrekisteriotteesta tietoja, eikä ole mitään taikanappia, jota painamalla kaikki salassapidettävä tieto lävähtää näytölle.
Kai sä ymmärrät että se luovutusjono on määritetty lääketieteen perustein. Jos Breivikin kaltaisella olisi suurempi lääketieteellinen tarve, elin menee hänelle eikä jonossa olevalle viattomalle lapselle, jos lapsi vielä pärjää ilman. Kiireelliset ensin.
Ihmisarvo kun on niilläkin, jotka sitä muitten ihmisarvoa halventaa. TÄssä kohtaa minusta kaikki on saman arvoisia.
Mutta ehkä saat seuravasta lohtua; elimiä luovutetaan usealle eri henkilölle samalta luovuttajalta jos luovuttaja vain heille sopii. Joku saa sarveiskalvot, joku munuaisen... ei kaikki mene maholliselle rikolliselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut tilanne, jossa voit vaikuttaa - ehkä - on se, jos läheisesi tarvitsee uuden munuaisen ja sinulta kysytään halukkuuttasi luovuttaa toinen munuaisesi, edellyttäen että kudostyypit sopivat yhteen. Jos olet ainut mahdollinen luovuttaja, niin kieltäytyisitkö, jos vastaanottaja olisi se sukulainen, jota inhoat? Olet sinä aika lapsellinen, ei voi muuta sanoa.
Minulla ei ole sukulaista, jota inhoaisin, mutta luovuttaisin kyllä. En ole sentään niin lapsellinen, että syyksi riittäisi se etten pitäisi jostain ihmisestä/tulisi hänen kanssaan toimeen. Ymmärrän kyllä että olen sinun mielestäsi (ja muiden) lapsellinen, mutta en ole niin hyvä ihminen että minusta jokainen elämä on samanarvoinen. Oikeasti jos saisitte valita pelastaisitteko sairaan lapsen tai vaikka Breivikin, ette valitsisi lasta?
Ap
No mutta niin hassulta kun se tuntuukin, jos sinä et luovuta sydäntäsi, koska se menisi Breivikille, se seuraava sydän menee kuitenkin hänelle, sillä hän on jonossa ensimmäisenä. Jos sinä olisit luovuttanut omasi, se lapsi olisi siis saanut sen toisen sydämen.
Kuitenkin aika typerää miettiä tuollaista, sillä aika pieni prosentti ihmisistä on pedareita tai massamurhaajia. Ja jos sua peruss u o m a l a i s e n a pelottaa, että menee jollekin m a m u l l e, kuvittelisin että yhteensopivuus on aika vähäistä eri etnisten ryhmien välillä? Korjatkaa, jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, mutta eipä siihen voi vaikuttaa. Pitää vain toivoa, että elimet menee hyvälle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa varmaan lapselliselta tai tyhmältä, mutta tuli mieleeni yksi päivä kun katsoin Omakannasta tietojani ja siellä on se elinluovutustahto...
Olen siis antanut suostumukseni elinluovutukseen, jos sattuisin kuolemaan niin minulla ei olisi tietenkään mitään sitä vastaan että avullani pystyttäisiin pelastamaan joku toinen! Mutta minua häiritsee ajatus, että elimeni voitaisiin luovuttaa kenelle tahansa. Tarkoitan tällä siis esim. pedofiileja, raiskaajia jne. Eihän minua kuolleena se kiinnosta mitä ruumiillani tehdään, mutta kyllä se nyt vähän häiritsee ajatuksen tasolla.
Kysymys siis onkin, voinko suostua elinluovutukseen ja kieltää luovutuksen vaikka rikollisille? Onko kukaan muu pohtinut tätä?
Elintenluovutus ei ole ainoa asia. Sama koskee myös sukusolujen luovutusta. Miksei luovuttaja saa asettaa mitään toiveita?
Mainitset pedofiilit. Pitäisikö mielestäsi voida kieltää myös luovuts homoille ja lesboille sillä kyse on aivan vastaavasta asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että käyn luovuttamassa verta ja siinä minua ei kiinnosta kenelle vertani annetaan, koska sitä riittää kaikille. Elinluovutuksessa on eri juttu (esimerkiksi vaikka jos sydämeni menisi listan kärjessä olevalle seksuaalirikolliselle ja joku toinen sitä tarvitseva kuolisi)
Ap
Kiitos, kun luovutat verta. :)
Syöpäpotilaana en tiedä lääkärien mietteitä, mutta väitän, etteivät seksuaalirikolliset ole ketjun kärjessä, jos tuomio on tiedossa. Toivottavasti olen oikeassa.
Spr:n pomot kiittää lahjoituksista.
Ihmettelin miksei kommenttini näy ja yritin vastata uudestaan ennen kuin tajusin että viestissäni sanoin mm. etten ole r a s i s t i tai maa han muut to kr ii tti nen.. En ole osallistunut poliittisiin tai m-muuttokeskusteluihin niin ei ole aiemmin käynyt Xd
Ap
Ja se joka halusi verrata homoutta pedofiiliyteen... No, tarkennetaan sitten että puhun tässä tuomituista pedofiileistä. Siinä varmaan ainakin näet eron.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut tilanne, jossa voit vaikuttaa - ehkä - on se, jos läheisesi tarvitsee uuden munuaisen ja sinulta kysytään halukkuuttasi luovuttaa toinen munuaisesi, edellyttäen että kudostyypit sopivat yhteen. Jos olet ainut mahdollinen luovuttaja, niin kieltäytyisitkö, jos vastaanottaja olisi se sukulainen, jota inhoat? Olet sinä aika lapsellinen, ei voi muuta sanoa.
Minulla ei ole sukulaista, jota inhoaisin, mutta luovuttaisin kyllä. En ole sentään niin lapsellinen, että syyksi riittäisi se etten pitäisi jostain ihmisestä/tulisi hänen kanssaan toimeen. Ymmärrän kyllä että olen sinun mielestäsi (ja muiden) lapsellinen, mutta en ole niin hyvä ihminen että minusta jokainen elämä on samanarvoinen. Oikeasti jos saisitte valita pelastaisitteko sairaan lapsen tai vaikka Breivikin, ette valitsisi lasta?
Ap
No mutta niin hassulta kun se tuntuukin, jos sinä et luovuta sydäntäsi, koska se menisi Breivikille, se seuraava sydän menee kuitenkin hänelle, sillä hän on jonossa ensimmäisenä. Jos sinä olisit luovuttanut omasi, se lapsi olisi siis saanut sen toisen sydämen.
Kuitenkin aika typerää miettiä tuollaista, sillä aika pieni prosentti ihmisistä on pedareita tai massamurhaajia. Ja jos sua peruss u o m a l a i s e n a pelottaa, että menee jollekin m a m u l l e, kuvittelisin että yhteensopivuus on aika vähäistä eri etnisten ryhmien välillä? Korjatkaa, jos olen väärässä.
Myönnetään, nyt menee minun puoleltani jo täysin saivarteluksi, mutta entä jos olisi vain se minun sydämeni tarjolla ja se tokana listalla oleva lapsi ehtisi kuolla odottaessaan seuraavaa sopivaa sydäntä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiitos, kun luovutat verta. :)
Syöpäpotilaana en tiedä lääkärien mietteitä, mutta väitän, etteivät seksuaalirikolliset ole ketjun kärjessä, jos tuomio on tiedossa. Toivottavasti olen oikeassa.
Et ole oikeassa. Lääkäri hoitaa kaikkia ihmisiä samanarvoisesti - oikeuslaitoksen tehtävä on tuomita rikolliset. Mitä siitäkin seuraisi että lääkäri päättäisi pärstäkertoimen tai jonkun kuvitellun ihmisarvoluokituksen mukaan kuka saa apua.
Ei ole itsekkyydellä loppua, jos halutaan kieltää elintenluovutus siksi ettei pysty itse kontrolloimaan kuka minkäkin elimen saa. Mahdollisuus siihen että paha ihminen olisi listan kärjessä on hyvin pieni, ja kiellollasi kiellät avun myös niiltä tavallisilta viattomilta lapsilta, nuorilta ja aikuiselta, jotka sitten saattavat kuolla hitaasti kitumalla sairaalasänkyyn elintä odottaessaan.
Eli ei, en todellakaan koskaan ole ajatellut näin. Ei kuulu minulle kuka elää ja kuka kuolee. Sen tuomion tekee joku muu, minä voin huolehtia vain omasta elämästäni, ja toivottavasti kuolemassani auttaa jotakuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuitenkin aika typerää miettiä tuollaista, sillä aika pieni prosentti ihmisistä on pedareita tai massamurhaajia. Ja jos sua peruss u o m a l a i s e n a pelottaa, että menee jollekin m a m u l l e, kuvittelisin että yhteensopivuus on aika vähäistä eri etnisten ryhmien välillä? Korjatkaa, jos olen väärässä.Myönnetään, nyt menee minun puoleltani jo täysin saivarteluksi, mutta entä jos olisi vain se minun sydämeni tarjolla ja se tokana listalla oleva lapsi ehtisi kuolla odottaessaan seuraavaa sopivaa sydäntä?
Ap
Se on elämää. Joku selviää, joku kuolee. Lääkäri tekee puoluettomat päätökset lääketieteellisen kiireen mukaan. Meillä ei ole siihen sananvaltaa ja hyvä niin.
Ei sairaalassa pidetä kirjaa potilaista kuka on mihinkin rikokseen syyllistynyt, ei ole meidän tehtävä. Jokainen on samanarvoinen tässä, toki jos lääketieteellisesti ajateltuna alkaa olla jo elämän viime vaiheissa, onko siinä enää syytä pitkittää sitä keinotekoisesti?
Vankiloissa olevia hoidetaan ihan samalla tavalla kuin vapautensa menettämättömiäkin, ei ole ihon värilläkään tuon taivaallista merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ja se joka halusi verrata homoutta pedofiiliyteen... No, tarkennetaan sitten että puhun tässä tuomituista pedofiileistä. Siinä varmaan ainakin näet eron.
Ap
Lasten hyväksikäyttäjä on hyvä termi eikä leimaa ketään syytöntä.
Kiitos asiallisista vastauksista kaikille :) Pakko myöntää, että suurin osa teistä on tosiaan parempia ihmisiä. Osallistun harvoin täällä keskusteluun, yleensä vain luen keskusteluja ja peukuttelen. Minusta on kiva että vaikka tällaisia vähän tyhmiä juttuja voi anonyymisti pohtia ja kuulla erilaisten ihmisten mielipiteitä.
Ap
Suothan anteeksi, mutta olet todella lapsellinen.
Alkoholisti oli mainittu ja alkoholisti voi saada uuden maksan siinä tapauksessa, että osoittaa määrätyn ajan, ettei juo.
Todennäköisyys, että elimesi menisi pedofiilille tai raiskaajalle on naurettavan pieni, kun sopivuus tarkistetaan.
Ja jos menisi, siihen on lääketieteellinen peruste.
Itse en välittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä ainakin olen miettinyt samaa ja varmasti moni muukin. Minä olen tehnyt elintenluovutuskiellon, joka tosin ei missään määrin turvaa sitä etteikö elimiäni aikanaan jaella ympäri maailmaa. En edellä manitusta syystä, vaan koska pidän elimiäni niin henkilökohtaisina että minua kuvottaa ajatus niistä jatkmassa toimintaansa toisessa ruumiissa. Samasta syystä en voisi ottaa vastaan luovutuselintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuitenkin aika typerää miettiä tuollaista, sillä aika pieni prosentti ihmisistä on pedareita tai massamurhaajia. Ja jos sua peruss u o m a l a i s e n a pelottaa, että menee jollekin m a m u l l e, kuvittelisin että yhteensopivuus on aika vähäistä eri etnisten ryhmien välillä? Korjatkaa, jos olen väärässä.Myönnetään, nyt menee minun puoleltani jo täysin saivarteluksi, mutta entä jos olisi vain se minun sydämeni tarjolla ja se tokana listalla oleva lapsi ehtisi kuolla odottaessaan seuraavaa sopivaa sydäntä?
Ap
Asiasta mitään tietämättä arvelisin, että lapselle ei edes siirrettäisi aikuisen sydäntä? Eri asia jonkun maksan tai munuaisen kanssa, josta voidaan siirtää sopivan kokoinen osa.
Eikö tilanne ole yleensä niin että luovuttaja on ns. elossa, mutta aivotoiminta on loppunut?
Ap