Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaalipainon sisällä laihduttaminen

Vierailija
26.10.2018 |

Olen lyhyehkö nainen ja yritän suunnitella 1500 kalorin dieettiä laihtuakseni. Olen lueskellut ravitsemussuosituksia ja yritän sisällyttää ruokavalioon suositellun määrän maitotuotteita, viljaa, kasviksia, pehmeitä rasvoja jne. Olen nyt miettinyt aamupalan, välipalan ja iltapalan ja niistä tulee yhteensä 1089 kcal. Eli lounaalle ja päivälliselle jää yhteensä 411 kcal. Ei kuulosta ihan realistisilta lapsiperheen aterioilta. Mitä ihmettä voisin jättää pois?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta, jos haluat kertoa: miksi koet tarvetta laihduttaa normaalipainon sisällä? Mutta siis mitä sulla on suunnitelmissa aamu-, väli-ja iltapalalle? Lähtisin karsimaan niistä lämpimien ruokien sijaan.

Vierailija
2/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä sokeri pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta, jos haluat kertoa: miksi koet tarvetta laihduttaa normaalipainon sisällä? Mutta siis mitä sulla on suunnitelmissa aamu-, väli-ja iltapalalle? Lähtisin karsimaan niistä lämpimien ruokien sijaan.

Olen lihonut pikkuhiljaa vuosien varrella. Toki voisin odottaa vielä vähän, kunnes olen painoindeksen mukaan ylipainoinen.

Aamupala: voileipä, muna, hedelmä = 251 kcal (tähän olen ihan tyytyväinen)

Välipala: jogurttia, mysliä, marjoja, pähkinöitä = 406 kcal

Iltapala: kaurapuuro maitoon becel-silmällä, pähkinöitä, hedelmä = 432 kcal

Vierailija
4/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lihonut pikkuhiljaa vuosien varrella. Toki voisin odottaa vielä vähän, kunnes olen painoindeksen mukaan ylipainoinen.

Tuo välipala on ihan turha. Tee kaurapuuro veteen ilman "becel-silmää". 

Syö aamupäiväpainotteisesti. Päivällisen voi myös korvata jollain kevyemmällä.

Vierailija
5/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välipalasi on kyllä turhan runsas ja iltapalaakin voisi keventää. Panostaisin lounaaseen ja päivälliseen. T. Työterveyshoitaja, TtM

Vierailija
6/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välipalasi on kyllä turhan runsas ja iltapalaakin voisi keventää. Panostaisin lounaaseen ja päivälliseen. T. Työterveyshoitaja, TtM

Niin ja tietty aamupala on tärkeä, mutta se on jo kunnossa, jos leipä ja päälliset ovat laadultaan kunnossa.

Vierailija
7/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalan hedelmän voisi vaihtaa kasvikseen. Onhan välipalajugurtti sokeriton? Panosta lounaaseen. Ja jos olet normaalipainon sisällä, voisihan kaloreita olla vaikka 1600.

Vierailija
8/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kaiken kaikkiaan varsin tasapainoiselta ruoalta, 1500 kaloria on kyllä kovin vähän. Ehkä esimerkiksi iltapalalta jättäisin kuitenkin pähkinät (ennemmin tämän, koska syöt pähkinöitä jo välipalalla ja vaikka ne ovatkin terveellisiä, niissä on myös paljon energiaa ja kourallinen päivässä tosiaan riittää) tai hedelmän pois, uskon että vain toinen niistä riittää oikein hyvin. Myös välipalalla voisi tehdä vaihtelua pähkinöiden, marjojen ja myslin suhteen, eikä syödä kaikkia niistä samana päivänä. Ei tuo ihan helppoa ole, tsemppiä!

Vierailija
9/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen anoreksiasta kuntoutuva nuori ihminen ja sanoisin sulle että ei kannata. Jos sulle on alkanut tulemaan kiloja niin jos palautat kalorimääräsi kulutuksesi tasolle mikä on iästäsi ja aktiivisuustasostasi riippuen 1300-2500 kaloria päivässä.

Jotain myös vialla jos tulee noin paljon kaloreita jo pelkistä välipaloista jne. Ravitsemusterapeuttini mukaan aamupala ja lounas pitäis olla kaloreiltaan rikkaimmat.

Jos syöt herkkuja,jätä ne pois. Kaikki sokerit jne. Älä syö eineksiä myöskään.

Vierailija
10/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle on toiminut neljän aterian rytmi (noin kello 8, 12, 16 ja 20). Ovatko sekä välipala että iltapala välttämättömiä?

Vierailija
11/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulun normaalipainoisiin ja lisään liikuntaa kun haluan tuloksia💪

Tuo jokaikisen kalorin laskeminen kun ei kaikille sovi

Vierailija
12/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jogurtti on maustamaton. Ajattelin korvata ainakin myslin vehnäleseillä. Kalorit 180 -> 48. Muitakin etuja leseissä näyttäisi tuoteselosteen mukaan olevan.

Vierailija
13/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä välipala ja iltapala pois, niin saat syödä kunnollisen lounaan ja päivällisen. Näin itse laihduin, syömällä vain 3 kertaa päivässä ilman välipaloja. Alkun oli muutaman viikon nälkä aterioiden välillä, mutta kroppa tottui ja nälät meni ohi.

Vierailija
14/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, onhan nuo välipala ja iltapala kyllä laihduttajalle ihan liikakalorisia, varsinkin välipala.

Itse laihdutan 21 day fix dieetillä, ja mun päivän syömiset joista tulee noin 1400 kcal per päivä on esimerkiksi seuraavanlaisia:

- Aamu: Puolikas banaania, 2 dl bulgarianjogurttia

- Lounas: Työpaikkaruokalasta ruokaa lautasmallin mukaan

- Välipala: 6 leikkeleviipaletta, hedelmä

- Päivällinen: 1,5 dl riisiä, kasviksia ja broileria wokattuna

- Iltapala: 2 rkl pähkinöitä, hedelmä

Nälkä ei ole yhtään.

Vierailija
15/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ne myslit pois kokonaan, ne on pelkkää hiilaria.

Vierailija
16/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä sokeri pois.

Normaalipainon sisällä tällainen ei yleensä riitä mihinkään, tai toisaalta ole edes välttämätöntä. Voi laihtua syöden sokeriakin, jos sitten vähentää kaloreita muuten riittävästi. Mutta tosiaan harva normaalipainossa oleva niin paljon sitä sokeria vetää, että sen poisjättö merkittävästi laihduttaa. 

Vierailija
17/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo sitten, etten joudu jojokierteeseen. Todella monen ylipainoisen lihominen on lähtenyt 5 kg:n laihduttamisesta. Hirveä kuuri, joka päättyy lopulta aina ahmimiseen. Sitten kauhea morkkis ja uusi kitukuuri, joka taas päättyy ahmimiseen. Lihasmassa katoaa ja aineenvaihdunta menee sekaisin. Lopulta on syömishäiriö ja valtava ylipaino ja koko nälänsäätelyjärjestelmä sekaisin.

Jos haluat oikeasti pudottaa pysyvästi kiloja, järkevä ja terveellinen tapa on tehdä se todella pikkuhiljaa. Siis maksimissaan 100-200 kalorivajeella päivittäin. Pidä ensin ruokapäiväkirjaa, että saat käsitystä, mitä normaalisti syöt. Sitten tee aivan pieniä muutoksia. Säännöllistä ateriarytmiä. Vähennä herkkujen määrää, mutta älä pyri absolutismiin, vaan kohtuukäyttöön. Ala ottamaan ruualla pikkuisen vähemmän ruokaa ja pikkuisen enemmän salaattia. Huolehdi, että joka aterialla syöt jotain kasvista. Huolehdi, että erityisesti aamupalalla ja lounaalla on paljon proteiinia. Vaihda leivät ja makaronit ja riisit täysjyväversioihin. Suosi lämpimänä lisäkkeenä palkokasveja. Jne jne. Ota arkeen hyötyliikuntaa, kävele pari pysäkinväliä, portaita, käy kaupassa pyörällä. Toki myös esim. kuntosaliharjoittelu on tosi hyödyllistä, mutta sekin pitäisi saada luonnolliseksi osaksi elämää, eikä miksikään hetken höyrähdykseksi, joka loppuu 2 kk kohdalla.

Kun muutoksia tekee vähän kerrallaan, kropalla ja mielellä on aikaa sopeutua ja muutokset jäävät pysyviksi elintavoiksi.

Vierailija
18/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myslit pois minunkin mielestäni ja pähkinöitä ehkä vaan yhden kerran.

Vierailija
19/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan uutisoitiin, että paras keino normaalipainossa pysymiseen on se, ettei yritä laihduttaa.

Vierailija
20/21 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasialaiset naiset pysyvät hoikkina ja syövät usein jo aamulla kunnon aterian. Eniten he syövät hiilareita, lihaa ja maitotuotteita taas todella vähän tai ei ollenkaan. Heillä ei myöskään ole selluliittia.

Itsekin noudatan nyt tätä ruokavaliota normaalipainon sisällä laihdutukseen ja olen huomannut sellun vähenevän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi