Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko bussikuskille huutaa kiitokset pois jäädessä?

Vierailija
26.10.2018 |

Joissain kaupungeissa on näemmä tapana huutaa kiitokset kuskille kun jää paikallisbussista pois. Onhan se kiva että kuskia kiitetään, mutta ihan hullun kuuloista kun jengi kailottaa sieltä keski- tai takaovelta jatkuvasti KIIITOOOS! Riittäiskö se, että sisään tullessa tervehtisi kuskia kohteliaasti ja jättäisi sen huutamisen väliin, niin ei olisi siellä bussissa sitten niin kakofoninen tunnelma? En jaksais itse kuskinakaan kuunnella koko työpäivää sitä huutamista. Naurattaa kun mietin millainen karjumiskuoro oli Hgissä vaikka 550:ssä, jos olisi tapana huudella kiitoksia :D

Kommentit (267)

Vierailija
161/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toisinaan mä ihmettelen, kuinka ihmiset on kotonaan kasvatettu, jos joku kiitoksen sanominenkin on muka jotenkin noloa tai junttia. Tai hidastaa kauheasti helsingin tai ihan jonkun vähän pienemmänkin metropolin bussien kulkua.  Kiitättekö missään? itse kiitän kassalla kun saan vaihtorahat takaisin, jos joku pitää ovea auki, ruuasta jne. ihan luontevasti. Mielestäni se kiittämättömyys taasen on junttia. Ja ihan duunariperheestä olen, tavat vaan on kotona opetettu.

Vierailija
162/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttämälläni bussilinjalla kulkee päivittäin satoja ellei tuhansia matkustajia. Ruuhka-aikana pysäkeillä nousee kyytiin ja jää pois useita ihmisiä, tärkeimmillä liityntäpysäkeillä 10-20 ihmistä kerrallaan. Lienee aika selvää, että mitään kiitoksia ei huudella. Liikenteen sujuvuudelle on tärkeintä, että sekä sisään että ulos mennään mahdollisimman ripeästi. Tällöin kohteliasta on olla viivyttämättä bussia turhalla itsekorostuksella (katsokaa kaikki  kun minä olen hyvä ihminen ja huudan kiitokseni koko aamuruuhkaisen bussin läpi).

Miten se kiittäminen viivästää bussia? Ei mitenkään. Kaikenlaisia tekosyitä sitä ihmisillä onkin :D

Vierailija
164/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

homohippi kirjoitti:

Asun Helsingissä ja huikkaan kiitokset. Haluan näin muistaa kuskia, joka kestää näitä nyrpeitä noloilijoita.

Juuri näin!

t. myös helsinkiläinen

Vierailija
165/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi keskieurooppalaisten käytöstavoista - no sekin varmasti riippuu maasta ja paikkakunnasta. Itse asun miljoonakaupungissa Keski-Euroopan sydämessä ja todellakaan kukaan ei huutele kiitosta ratikoissa ja busseissa.

Liikennevälineet ovat aina täynnä ihmisiä, bussit ja ratikat pysähtyvät joka pysäkillä automattisesti, ja hulluksi siinä tulisi jos tuhannet ihmiset päivittäin huutelisivat kiitosta.

Kuskit eivät varmaan edes kuule mitään, sillä istuvat umpinaisissa lasisissa kopeissaan eikä heiltä voi ostaa edes lippua. "Älä puhu kuskille" on sääntö numero yksi (ja se että ratikalla on etuajo-oikeus ja se saa ajaa vaikka jalankulkijan päältä :D).

Enkä kyllä Suomessakaan ala huutelemaan.

Vierailija
166/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin metron ja sporan kuskeille pitää huutaa kovaa, jotta Kiitos kyydistä!

Vierailija
167/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis toisinaan mä ihmettelen, kuinka ihmiset on kotonaan kasvatettu, jos joku kiitoksen sanominenkin on muka jotenkin noloa tai junttia. Tai hidastaa kauheasti helsingin tai ihan jonkun vähän pienemmänkin metropolin bussien kulkua.  Kiitättekö missään? itse kiitän kassalla kun saan vaihtorahat takaisin, jos joku pitää ovea auki, ruuasta jne. ihan luontevasti. Mielestäni se kiittämättömyys taasen on junttia. Ja ihan duunariperheestä olen, tavat vaan on kotona opetettu.

No minusta tuo kiittäminen bussissa ei ole noloa tai junttia, mutta ei sitä mielestäni voi myöskään ihan rinnastaa kassalla tai ruoasta kiittämiseen, kun niissä tilanteissa ollaan kasvotusten. Bussissa ei mielestäni ole epäkohteliasta jättää sitä kiitosta huutamatta sieltä kaukaa, sen sijaan jos bussikuski jostain syystä päästää matkustajan ulos etuovesta, olisi minusta tylyä olla kiittämättä. Jos matkustan hiljaisella bussivuorolla, usein huikkaankin sen kiitoksen, mutta ruuhkabussissa en, ja kyllä minäkin toivon, etteivät ne kaikki muut 50 matkustajaa myöskään kokisi tarvetta huudella kiitoksia. Onneksi ruuhkaisilla vuoroilla kiitteleminen onkin ainakin täällä harvinaista, ihmisillä tuntuu pelaavan maalaisjärki, vaikka kaupungissa ollaankin.

Vierailija
168/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä menee tuhansia ihmisiä ulos bussista vuoron aikana. Jos kaikki huutaisivat "kiitos", niin hermot siinä menisi kaikilla.

Vierailija
169/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tulee olo että kiittäjät haluaa vaan oman äänensä kuuluville, ikään kuin kiillottaa omaa sädekehäänsä kun kailottavat sitä kiitosta bussin perältä. Vähänkun ne jotka tekee heti julkisen fb päivityksen kun auttavat jotain jossain "pyyteettömästi". Kyllä minä kiitän jos kuljen ulos kuskin viereisestä ovesta maalla tai pitkän matkan busseissa, mutta en kaupungeissa. Olen asunut Tampereella ja Helsingissä.

Vierailija
170/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin näköjään Kirkkonummella kiitetään.

Mutta siellä on kyllä tosi kivoja ja fiksuja bussikuskeja.

Vierailija
171/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin tulee olo että kiittäjät haluaa vaan oman äänensä kuuluville, ikään kuin kiillottaa omaa sädekehäänsä kun kailottavat sitä kiitosta bussin perältä. Vähänkun ne jotka tekee heti julkisen fb päivityksen kun auttavat jotain jossain "pyyteettömästi". Kyllä minä kiitän jos kuljen ulos kuskin viereisestä ovesta maalla tai pitkän matkan busseissa, mutta en kaupungeissa. Olen asunut Tampereella ja Helsingissä.

Hyvä pointti. Jos kokee saaneensa erityisen kiitoksen ansaitsevaa palvelua, niin voi mennä etuoven kautta kiittämään erikseen tai vaikka sitten kailottaa muiden yli sieltä bussin perältä, mutta normaalissa ruuhkabussissa ei liene kovin tarpeellista.

Vierailija
172/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttämälläni bussilinjalla kulkee päivittäin satoja ellei tuhansia matkustajia. Ruuhka-aikana pysäkeillä nousee kyytiin ja jää pois useita ihmisiä, tärkeimmillä liityntäpysäkeillä 10-20 ihmistä kerrallaan. Lienee aika selvää, että mitään kiitoksia ei huudella. Liikenteen sujuvuudelle on tärkeintä, että sekä sisään että ulos mennään mahdollisimman ripeästi. Tällöin kohteliasta on olla viivyttämättä bussia turhalla itsekorostuksella (katsokaa kaikki  kun minä olen hyvä ihminen ja huudan kiitokseni koko aamuruuhkaisen bussin läpi).

Tuo kertoo vain enemmän mielenterveydestäsi kuin siitä tervehtijästä.

Tajuatko että kerrot suoraan mt-ongelmasi tänne. Se on hyvä että lukiessasi sen voit alkaa tehdä muutosta.

Ei tervehtiminen ole mitään hienostelua vaan ihan normaali toimenpide. Eks niin?

Sulla on joku itsetuntoon liittyvä ongelma kun kuvittelet että tervehtivä kuvittelee olevansa parempi ja se tervehtiminen on sulta pois. Mieti vähän itseäsi ja tee parannus.

Ala ajattelemaan raittiimmin. Tuo mielikuvasi on todella tunkkainen ja sulla on varmasti paha olla.

Mielenterveyteni on kunnossa eikä itsetunnossakaan ole ongelmia. Mutta täydessä ruuhkabussissa kiitosten huutelu takaovelta on silkkaa typeryyttä. Se on myös muita kohtaan epäkunnioittavaa kahdestakin syystä:

- huutelu pidentää bussista poisumiseen käytettävää aikaa ja samalla kymmenien ihmisten matka-aikaa

- ruuhkabussin melun yli on huudettava sellaisella voimalla, että lähimpänä olevien tärykalvot soivat

En myöskään usko, että bussikuskit aidosti kaipaavat jokaiselta matkustajalta erikseen kiitosta, kun linjalla matkustaa useita satoja ihmisiä työvuoron aikana.

En ymmärrä, miten "huutelu" pidentää poistumiseen käytettyä aikaa. Etkö osaa ottaa askelta ja puhua samaan aikaan? 

Sinänsä kyllä samaa mieltä. Eli täydessä bussissa olisi kauhea kakofonia, jos kaikki rupeasivat kiittämään lähtiessään. Jollain Pasilan pysäkillä jää ulos n. 30 henkilöä. Siinähän vasta kuorolaulu olisi käynnissä. 

Vierailija
173/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ei nyt ole keskustelu siitä, ovatko hyvät käytöstavat kivoja vai eivät. Kyse on siitä, onko kivaa, jos bussissa huudetaan. Jos ihminen ei huuda bussissa KIIITOOOOSS ja aiheuta sydänkohtausta kanssamatkustajilleen, ei siitä vielä kyllä voi päätellä että hän olisi huonotapainen.

Vierailija
174/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän jos oon lähes ainoa matkustaja tai jos menen etuovesta pois. Mulla on niin hentoinen ääni, ettei se kuuluisi jos huikkaisin kiitokset täpötäydessä bussissa. 

Vierailija
175/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan maalaisten huutaa, mutta pidetään me helsinkiläiset ainakin kiinni siitä, ettei busseissa kailoteta niin matkustaminen on kaikille siedettävää. Se nyt on täällä jo monesti sanottukin, mutta kun matkustajia on tuhansia, ei vaan voi huutaa, eikä kuskikaan varmasti sitä toivo, että kaikki kiittelevät. Asiakkaan ja kuskin kontakti tapahtuu siinä sisään tullessa, siinä voi olla niin ystävällinen kuin haluaa, kunhan tekee sen nopeasti. Joukkoliikenteessä kiittäminen kyydin päätyttyä ei kuulu etikettiin.

Vierailija
176/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko että kerrot suoraan mt-ongelmasi tänne. Se on hyvä että lukiessasi sen voit alkaa tehdä muutosta.

Ei tervehtiminen ole mitään hienostelua vaan ihan normaali toimenpide. Eks niin?

Sulla on joku itsetuntoon liittyvä ongelma kun kuvittelet että tervehtivä kuvittelee olevansa parempi ja se tervehtiminen on sulta pois. Mieti vähän itseäsi ja tee parannus.

Ala ajattelemaan raittiimmin. Tuo mielikuvasi on todella tunkkainen ja sulla on varmasti paha olla.

Mielenterveyteni on kunnossa eikä itsetunnossakaan ole ongelmia. Mutta täydessä ruuhkabussissa kiitosten huutelu takaovelta on silkkaa typeryyttä. Se on myös muita kohtaan epäkunnioittavaa kahdestakin syystä:

- huutelu pidentää bussista poisumiseen käytettävää aikaa ja samalla kymmenien ihmisten matka-aikaa

- ruuhkabussin melun yli on huudettava sellaisella voimalla, että lähimpänä olevien tärykalvot soivat

En myöskään usko, että bussikuskit aidosti kaipaavat jokaiselta matkustajalta erikseen kiitosta, kun linjalla matkustaa useita satoja ihmisiä työvuoron aikana.

Miten niin kiitoksen sanominen / huutaminen pidentää matka-aikaa?

Vierailija
177/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tapa, mikä ilmeisesti on lähtenyt maaseudulta, ehkä pikemminkin Itä- kuin Länsi-Suomesta, ja saavuttanut Espoon kautta jo Helsinkiäkin. Ainakin bussireittien loppupäässä kiitoksen huikkailua kuulee, keskustassa vaikka ruuhka-aikoina se olisikin aika huvittavaa kuorolausuntaa. Tietyt kohteliaat tavat ovat parin vuosikymmenen aikana kokemukseni mukaan Helsingissä lisääntyneet: autoilijat antavat jalankulkijoille suojatiellä tietä, kahvilasta lähdettäessä kiitetään, bussikuskia tervehditään tullessa, ja nyt jopa kiitetään lähtiessä. Outoa! Johtuisko myös kansainvälistymisestä? Tutkimuksen paikka!

Vierailija
178/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten "huutelu" pidentää poistumiseen käytettyä aikaa. Etkö osaa ottaa askelta ja puhua samaan aikaan? 

Sinänsä kyllä samaa mieltä. Eli täydessä bussissa olisi kauhea kakofonia, jos kaikki rupeasivat kiittämään lähtiessään. Jollain Pasilan pysäkillä jää ulos n. 30 henkilöä. Siinähän vasta kuorolaulu olisi käynnissä. 

Ja tilanne, jossa itse poistut pitkäksi venyneen illan jälkeen, aamulla karapulassa bussista, ja joku huutaa 100db volyymillä KIIITOOOS suoraan korvaan, niin en tiedä mitä siitä seuraisi.

Vierailija
179/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon monesti todistanut Jyväskylässä kun jokaikinen huutaa sen kiitoksen. Se on erityisen koomista silloin kun pysäkillä jää vaikka 10 ihmistä pois.

KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS!!!!

Siinä on naurussa pitelemistä. Kyse on varmaan sosiaalisesta paineesta: kun yksi kiittää, kukaan ei halua olla se, joka ei kiittänyt. Tästä tuli mielenkiintoinen keskustelu isosta Keski-Eurooppalaisesta kaupungista kotoisin olevan kaverini kanssa. Hän katsoi huuli pyöreänä että ihanko oikeesti täällä huudetaan tolleen. Sen mielestä se oli käsittämättömän hassua ja mielenkiintoisen junttia. Huusi sitten itsekin kauheeseen ääneen kiitokset loppureissun ajan.

Vierailija
180/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan kiitä kun poistun bussista. Nuorena kun asuin Padasjoella, kiitin koska kaikki muutkin tekivät niin, mutta kyllä se vähän hölmöltä tuntui. Mutta se oli loogisempaa kun poistuttiin etuovesta. Jos huutelee kuskille mitään keskiovelta, niin se osoittaa minusta tilannetajun puutetta.

Jos joka paikassa kiitetään, niin se kiitos ei tarkoita enää mitään. Todellinen hyvä käytös on muiden huomioonottamista, ei konemaisesti toisteltavia rituaaleja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän