Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko bussikuskille huutaa kiitokset pois jäädessä?

Vierailija
26.10.2018 |

Joissain kaupungeissa on näemmä tapana huutaa kiitokset kuskille kun jää paikallisbussista pois. Onhan se kiva että kuskia kiitetään, mutta ihan hullun kuuloista kun jengi kailottaa sieltä keski- tai takaovelta jatkuvasti KIIITOOOS! Riittäiskö se, että sisään tullessa tervehtisi kuskia kohteliaasti ja jättäisi sen huutamisen väliin, niin ei olisi siellä bussissa sitten niin kakofoninen tunnelma? En jaksais itse kuskinakaan kuunnella koko työpäivää sitä huutamista. Naurattaa kun mietin millainen karjumiskuoro oli Hgissä vaikka 550:ssä, jos olisi tapana huudella kiitoksia :D

Kommentit (267)

Vierailija
261/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappahan minä olen jo. kirjoitti:

muistelen itse kun 60-luvun taitteissa aloittelin työelämään siirtymistä. Olin 14-vuotias.

Silloin tuli uusi tapa, joka oli kättely ja varsinkin herroja sai kätellä. Kyllä sille naureskeltiin pitkään että basillit tarttuu ja hullultahan se tuntuu. Hollantilaisethan sen toi suomalaisille aikoinaan.

Kättely tuntuu nykyään ihan normaalilta tavalta vaan suomalaisille se oli melko vierasta.

Vielä 90-luvulla oli kättelystä puhetta mediassa, niin neuvoivat että käden pitää olla napakka ja löysä ei saa ranteen olla. Tästä oltiin suomalaisia pilkattu pitkään kun löysällä kädellä tervehtivät.

Nyt jokainen osaa kätellä, mutta pitkään siinä meni.

Joo. Pitkään moni piteli käsiä taskussa ettei tarvitse kätellä. Se on rillumarei-kultuuria.

Syljeskeltiin lattioille. Ei tervehditty, ei kätelty eikä kiitelty. Turpiin vedettiin jos soitettiin suuta. Rillumarei ja viinaa hoi.

Vierailija
262/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

van dyke tekno goes round round kirjoitti:

Olen kokeillut molempia Suomessa. Meillä alempi luokka ei tervehdi tai kiitä, mutta keskiluokka yleensä jo kiittää ja huikkaa kädellä myös suojatiellä autolle. Keski-Euroopassa asuessani oli aina tapana tervehtiä kuskia tai tramin kuljettajaa ja kiittää poislähtiessä.

Kerran eräs ranskalainen kuski piti minulle lyhyen puhuttelun tervehtimisen tärkeydestä kun en tervehtinyt kuskia. Hän sanoi suoraan että jos väärässä porukassa en tervehdi niin saan puukon mahaani ja minut kengitään maahan sairaalakuntoon moukkamaisesta käytöksestä. Muistaakseni hän vielä kertoi että olen onnekas jos he eivät pissaa päälleni sen lisäksi.

Siksi aina tervehditään sillä se kertoo että ollaan samalla puolella. Vihollista ei tervehditä.

Tämä tulee keskiaikaisesta kaupunkikultuurista jossa eri kaupunginosat välillä soti verisesti toisiaan vastaan. Nykyään siitä on jäljellä lähinnä jalkapallohuliganismi.

Siis tässä lyhytkäisyydessään tuo puhuttelu jonka sain. Mies siis piti bussia pysähdyksissä pari minuuttia ja puhutteli minua. Tajusi kyllä että en ole syntyperäinen, mutta otti huolen hengestäni ja terveydestäni.

Kiitin tuota bussikuskia vinkistä.

Muut matkustajat olivat varmasti kiitollisia sinulle kun viivytit bussia useilla minuuteilla, kuskin puhutellessa sinua ja sait kunnon nuhtelut.

Nyt opit että tervehditään ja kiitetään, muuten bussi ei kulje.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon monesti todistanut Jyväskylässä kun jokaikinen huutaa sen kiitoksen. Se on erityisen koomista silloin kun pysäkillä jää vaikka 10 ihmistä pois.

KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS KIITOS!!!!

Siinä on naurussa pitelemistä. Kyse on varmaan sosiaalisesta paineesta: kun yksi kiittää, kukaan ei halua olla se, joka ei kiittänyt. Tästä tuli mielenkiintoinen keskustelu isosta Keski-Eurooppalaisesta kaupungista kotoisin olevan kaverini kanssa. Hän katsoi huuli pyöreänä että ihanko oikeesti täällä huudetaan tolleen. Sen mielestä se oli käsittämättömän hassua ja mielenkiintoisen junttia. Huusi sitten itsekin kauheeseen ääneen kiitokset loppureissun ajan.

Aivan. Kukaan ei uskalla olla erilainen oma itsensä, vaan laumassa tehdään niin kuin muutkin.

Niin aattele, monet kiittää kaupankassaakin vaikka kaikki muutkin niin tekee. on siinä naurussa pitelemistä, että aina vaan kiitellään.

Kassalla kahdenkesken kiittely on eri asia. Kaupassa samaa voisi verrata bussiin silloin, jos jokainen kauppakassien kanssa ulos kävelevä huutaisi vasta ovelta KIIITOOOS!

Aika moni kiittää vasta lähtiessään kassien kanssa kävelemään pois, kun seuraavan tavarpita jo viskotaan hihnalle.

ja tän ketjun seurauksena aion vielä tehostaa kiittelyä jatkossa :)

Itse alan ehkä huomauttelemaan kailottajille, että lopettaisivat sen oman itsensä esilletuomisen joka tilanteessa.

* Röhönauru*

Et uskalla sanoa edes käytäväpaikalla istuvalle, että sun pysäkki olis seuraavana.

Vierailija
264/267 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulussa matkustajista 99% vähintäänkin heilauttaa kuskille kättä poistuessaan, suuri osa huikkaa sen kiitoksenkin. Minusta kuljettajana se on mukavaa, mutta kädenheilautuksen sijaan yleensä vain nyökkään peilin kautta takaisin. Alkaa olla olkapäät niin kipeät, ettei ne kestä satoja kertoja heipan huiskuttelua päivässä.

Ei niihin huiskutuksiin tarvitse vastata sen kummemmin, on vain kiva heilauttaa kättä kiitokseksi kun kyydistä poistuu. Oulussa kuitenkin kuljettaja tervehtii, useimmiten hymyileenkin kyytiin tulevalle. Ja kiitoksenkin saa kun korttinsa leimaa. Meillä on mukava matkustaa bussilla, kiitos sinulle ja kollegoillesi :)

Vierailija
265/267 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä ilmiö pelkästään suomalainen? Nyt taas koronan jälkeen on tämä huutelu täydessä bussissa lisääntynyt ja bakteerit sekä virukset suista huutaessa lentelee. 

Vierailija
266/267 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ollut bussissa ja joku toinen istunut käytävän puoleiselle niin ei ole liikkunut mihinkään vaikka sanonut että, jäisin pois. Ainakin Helsingissä matkaillessa tätä joskus tapahtunut. Sitten jos joutuu ryysimään pois että, pääsee oikealla pysäkillä pois niin sitten kuuluu ulinaa tuosta. Kyllä tiedän että, suomalaiset on idiootti kansaa mutta onko ne kaupungeissa jotenkin tavallistakin idiootimpaa?

Vierailija
267/267 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoissa kaupungeissa en ole moiseen törmännyt. Tämä kohteliaisuus muistetaan enää pikkupaikkakunnilla.

Onko Espoo pikkupaikkakunta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi